waar pensioensparen?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
waar pensioensparen?
Beste lezers,
Sinds 3j doe ik aan pensioensparen bij Ergo (Golden Future Fonds 60-40, dit is inderdaad een oudere versie).
Nu had ik overlaatst een afspraak bij BNP en die stelden voor om te beginnen bij hen (GROWTH fonds).
Toen ben ik begonnen met het opzoekwerk. Na heel wat artikels te lezen wordt het Ergo pensioensparen enorm afgekraakt door de verliezen op het einde van de rit.
Graag had ik eens vernomen van jullie wat de beste zijn! Heb dit nagekeken op andere sites waarbij de grootste opgesomd staan met hun rendementen maar mijn kennis van deze sector is ook niet zo groot..
Situatieschets:
23j en werkend
Ik ben benieuwd..
Sinds 3j doe ik aan pensioensparen bij Ergo (Golden Future Fonds 60-40, dit is inderdaad een oudere versie).
Nu had ik overlaatst een afspraak bij BNP en die stelden voor om te beginnen bij hen (GROWTH fonds).
Toen ben ik begonnen met het opzoekwerk. Na heel wat artikels te lezen wordt het Ergo pensioensparen enorm afgekraakt door de verliezen op het einde van de rit.
Graag had ik eens vernomen van jullie wat de beste zijn! Heb dit nagekeken op andere sites waarbij de grootste opgesomd staan met hun rendementen maar mijn kennis van deze sector is ook niet zo groot..
Situatieschets:
23j en werkend
Ik ben benieuwd..
Re: waar pensioensparen?
Venne, welkom op Spaargids.
Mbt uw vraag, gebruik de zoekfunctie van de site rechtsbovenaan eens en zoek op 'pensioensparen' of zo, je gaat alzo op heel wat topics uitkomen waar een heleboel nuttige informatie staat... veel leesplezier alvast.
Mbt uw vraag, gebruik de zoekfunctie van de site rechtsbovenaan eens en zoek op 'pensioensparen' of zo, je gaat alzo op heel wat topics uitkomen waar een heleboel nuttige informatie staat... veel leesplezier alvast.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als de roverheid u in een product wil pushen (met de illusie van een belasting voordeel) dan draait dat de achteraf meestal uit op een sisser.
23 jaar oud... 42 jaar of tegen dan misschien 50 jaar voor uw pensioen is HEEL lang en in die tijd kan er VEEL veranderen of gebeuren... Belasting tarieven gaan ook zelden omlaag.
En voor ik hier weer op mijn dak krijg, ik zeg NIET dat hij moet investeren in goud of andere edelmetalen. Vast is goed
23 jaar oud... 42 jaar of tegen dan misschien 50 jaar voor uw pensioen is HEEL lang en in die tijd kan er VEEL veranderen of gebeuren... Belasting tarieven gaan ook zelden omlaag.
En voor ik hier weer op mijn dak krijg, ik zeg NIET dat hij moet investeren in goud of andere edelmetalen. Vast is goed

-
- Hero Member
- Contacteer:
Met 940 per jaar ga je flink in vastgoed kunnen investeren.NoHedge schreef:Als de roverheid u in een product wil pushen (met de illusie van een belasting voordeel) dan draait dat de achteraf Vast is goed

Hun growth fonds staat redelijk tot goed aangeschreven hier op het forum. Maar zeker even de zoek knop gebruiken.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
wie zegt dat hij zich moet bepreken tot de limiet van een pensioenspaarverzekering ... 

dus m.a.w., ik zou moeten stoppen met pensioensparen en dat geld puur beleggen in o.a. vast of beurs?
nuja indd, 42j is nog lang en er kan heel veel veranderen maar het is niet verkeerd om toch ietwat zekerheid op te bouwen voor later, niet?
Ik probeer er gewoon het beste van te maken en zoek daarbij ook het beste, wat waarschijnlijk niet Ergo is?
Hun GROWTH staat inderdaad goed maar was op die manier aan het zoeken geraakt en zag dat Arpe en Belfius Pension Fund High Equities hoog gescoord hebben het laatste jaar? daarom, ik weet het niet meer :p
zie: https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html" onclick="window.open(this.href);return false;
nuja indd, 42j is nog lang en er kan heel veel veranderen maar het is niet verkeerd om toch ietwat zekerheid op te bouwen voor later, niet?
Ik probeer er gewoon het beste van te maken en zoek daarbij ook het beste, wat waarschijnlijk niet Ergo is?
Hun GROWTH staat inderdaad goed maar was op die manier aan het zoeken geraakt en zag dat Arpe en Belfius Pension Fund High Equities hoog gescoord hebben het laatste jaar? daarom, ik weet het niet meer :p
zie: https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Hero Member
- Contacteer:
Venne, niemand gaat u kunnen vertellen wat de gouden regel is. Het belangrijkste is dat u een gedegen plan opstelt (wees eerlijk tegen jezelf!) en probeer dan een verdeelsleutel te maken om te zien waar en wat u wilt investeren.
https://eiopa.europa.eu/Publications/Sp ... nsions.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Conclusie: het brengt niks op.
Tel daar de grillen van de roverheid nog bij:
"Prache heeft dan ook weinig hoop voor de toekomst. De verwachte returns in obligatiemarkten zijn immers laag of negatief, de meeste Europese landen treffen spaarders met steeds hogere belastingen en de vergoedingen op pensioenfondsen gaan nergens significant omlaag"
Conclusie: het brengt niks op.
Tel daar de grillen van de roverheid nog bij:
"Prache heeft dan ook weinig hoop voor de toekomst. De verwachte returns in obligatiemarkten zijn immers laag of negatief, de meeste Europese landen treffen spaarders met steeds hogere belastingen en de vergoedingen op pensioenfondsen gaan nergens significant omlaag"
interessant artikel!
Eigenlijk is het enige voordeel op dit moment het fiscaal voordeel..
als je aan pensioensparen doet krijg je op het einde je ingestoken geld terug met een heeel kleine rente, als dit met tijd niet verandert?
zou beter gewoon beginnen beleggen en gokken :p
Eigenlijk is het enige voordeel op dit moment het fiscaal voordeel..
als je aan pensioensparen doet krijg je op het einde je ingestoken geld terug met een heeel kleine rente, als dit met tijd niet verandert?
zou beter gewoon beginnen beleggen en gokken :p
Ik vind het steeds absurd dat mensen zoals de vraagsteller van 23 jaar hun geld vastzetten tot hun pensioen. Men is pas begonnen met werken en er zal nog veel geld nodig zijn. Er wordt veelteveel blindgestaard op het feit om zomin mogelijk belastingen te betalen.
Daar maken de banken gretig gebruik van, om hun producten te verkopen en aan klantenbinding te doen.
@Nohedge
Het is niet de roverheid, zoals U noemt, die pusht, maar de banken.
Meer storten in een pensioen spaar contract of de wettelijke aftrek is al helemaal absurd, gezien de taks op het einde.
Daar maken de banken gretig gebruik van, om hun producten te verkopen en aan klantenbinding te doen.
@Nohedge
Meer storten in een pensioen spaar contract of de wettelijke aftrek is al helemaal absurd, gezien de taks op het einde.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het is niet dat een pensioensparen 100% van je geld op moet slokken. Maar we hebben het over 80 euro per maand of +-5% bij 1500 euro per maand.
5% van je geld opzij zetten voor uw pensioen is mijn inziens een heel gezond getal als je er vroeg genoeg mee begint. Menig jongere die op deze leeftijd beginnen met pensioensparen hebben een "extra" zekerheid in de vorm dat dit opgebouwde vermogen "niet beschikbaar" is. Hoeveel jongeren gaan uiteindelijk op reis of kopen het nieuwste model Iphone als ze geld in hun portefeuille hebben branden? (ik zeg niks over Venne
).
Als "jonge" gast kan ik al tevreden zijn met het opgebouwde "kapitaaltje" en ben er zeker van dat dit geld niet voor 100% op mijn rekening had gestaan als ik er aan had gekunnen.
5% van je geld opzij zetten voor uw pensioen is mijn inziens een heel gezond getal als je er vroeg genoeg mee begint. Menig jongere die op deze leeftijd beginnen met pensioensparen hebben een "extra" zekerheid in de vorm dat dit opgebouwde vermogen "niet beschikbaar" is. Hoeveel jongeren gaan uiteindelijk op reis of kopen het nieuwste model Iphone als ze geld in hun portefeuille hebben branden? (ik zeg niks over Venne

Als "jonge" gast kan ik al tevreden zijn met het opgebouwde "kapitaaltje" en ben er zeker van dat dit geld niet voor 100% op mijn rekening had gestaan als ik er aan had gekunnen.
Bedoelt U, 1500 Euro sparen per maand, dan klopt dit, anders niet.
Trouwens het eenmalig belasting voordeel over die lange periode, die naar de toekomst nog langer zal worden, is zeer miniem.
Trouwens het eenmalig belasting voordeel over die lange periode, die naar de toekomst nog langer zal worden, is zeer miniem.
Indd het geld vastzetten voor zo lange tijd... brrrlowietje schreef:Ik vind het steeds absurd dat mensen zoals de vraagsteller van 23 jaar hun geld vastzetten tot hun pensioen. Men is pas begonnen met werken en er zal nog veel geld nodig zijn. Er wordt veelteveel blindgestaard op het feit om zomin mogelijk belastingen te betalen.
@Nohedge
Als de roverheid nu al voorschotten neemt, wat gaat dat geven op het einde van de rit over 40-45 jaar.
Er zijn een aantal banken genationaliseerd en de roverheid promoot dit onrechtstreeks dmv de fiscale aftrek.
Ofwel is het een broek vestzak operatie ofwel scheur je uw broek.
@ venne: je bent gestart op je 20ste met pensioensparen: waarom? Persoonlijk begrijp ik niet dat iemand zich op dergelijke leeftijd bezighoudt met 'pensioen' maar dat terzijde. Zoals elke langdurige, relatief risicoloze belegging is er een optimaal moment om te starten en wat mij betreft is dat voor pensioensparen in het jaar dat je 54 bent; bekijk de voorwaarden en maak de rekening met de wetgeving zoals ze nu is.
-
- VIP member
- Contacteer:
Niemand heeft een glazen bol.
Op zich is zo vroeg beginnen sparen niet slecht he. Probleem is dat t echt vast staat tot 65-67-...?
De echte (en zekerste) ROI is het belastingsvoordeel van 30%, zijnde 272eu.
Als je die ook verstandig belegt/spaart (maar waar je wel gelijk wanneer aan kan) is het zeker het risico (van wat de overheid in de toekomst zal doen) waard.
Uiteindelijk zet TS dan maar 668eu/jaar (of 55eu/maand) echt vast he. Voor 55eu ga je al niet meer deftig op restaurant...
De rendementen van die pensioenfondsen is een andere kwestie. Je kan zeggen dat een langere horizon een voordeel is. Al zal er maar net een crash zijn aan je 67ste...
En dan rest de vraag of uw pensioenfondsje dan nog in ''euro's'' uitbetaald zal worden.
Op zich is zo vroeg beginnen sparen niet slecht he. Probleem is dat t echt vast staat tot 65-67-...?
De echte (en zekerste) ROI is het belastingsvoordeel van 30%, zijnde 272eu.
Als je die ook verstandig belegt/spaart (maar waar je wel gelijk wanneer aan kan) is het zeker het risico (van wat de overheid in de toekomst zal doen) waard.
Uiteindelijk zet TS dan maar 668eu/jaar (of 55eu/maand) echt vast he. Voor 55eu ga je al niet meer deftig op restaurant...
De rendementen van die pensioenfondsen is een andere kwestie. Je kan zeggen dat een langere horizon een voordeel is. Al zal er maar net een crash zijn aan je 67ste...
En dan rest de vraag of uw pensioenfondsje dan nog in ''euro's'' uitbetaald zal worden.