waarom beleggen als lening vervroegd afbetalen mooier rendement opbrengt?
TIP
waarom beleggen als lening vervroegd afbetalen mooier rendement opbrengt?
Wat ik mij als leek afvraag, waarom beleggen veel mensen bij hun bank als ze ook hun lening elk jaar met bvb 6000 euro kunnen afkorten?
Voor mijn lening, aangegaan in 2017 brengt een vervroegde terugbetaling van 6000, 450 euro op ( hiervan zijn de interesten ( de opbrengst van 6000 op mijn spaarboek gedurende 20 jaar)al afgetrokken.
mijn lening is recent, en dit is toch een mooie opbrengst. Ik ga ervanuit dat leningen van 10 jaar of langer geleden aan een veel hogere interest voet zijn gemaakt, en die mensen dus nog veel meer kunnen besparen.
Voor mijn lening, aangegaan in 2017 brengt een vervroegde terugbetaling van 6000, 450 euro op ( hiervan zijn de interesten ( de opbrengst van 6000 op mijn spaarboek gedurende 20 jaar)al afgetrokken.
mijn lening is recent, en dit is toch een mooie opbrengst. Ik ga ervanuit dat leningen van 10 jaar of langer geleden aan een veel hogere interest voet zijn gemaakt, en die mensen dus nog veel meer kunnen besparen.
Re: waarom beleggen als lening vervroegd afbetalen mooier rendement opbrengt?
Voor mij persoonlijk:
- Ik beleg niet bij een grootbank, maar bij een broker
- Moest er een noodgeval zijn, ik kan mijn aandelen altijd verkopen en zo aan het geld. Bij een woonlening is dat niet het geval
- Mijn lening is vast aan 2%, normaal haal je meer rendement op de beurs.
Ik denk ook dat je beide kan doen, zowel een deel vervroegd afbetalen, als een deel beleggen.
- Ik beleg niet bij een grootbank, maar bij een broker
- Moest er een noodgeval zijn, ik kan mijn aandelen altijd verkopen en zo aan het geld. Bij een woonlening is dat niet het geval
- Mijn lening is vast aan 2%, normaal haal je meer rendement op de beurs.
Ik denk ook dat je beide kan doen, zowel een deel vervroegd afbetalen, als een deel beleggen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een woonlening gaat vandaag voor rond de 1.64%. Als je een investering vindt die meer opbrengt dan 1.64%, dan is het de moeite.
Daarnaast zit je ook met een fiscaal voordeel bij een woon lening dus het kan nuttig zijn om je max terugkering te behouden.
Daarnaast zit je ook met een fiscaal voordeel bij een woon lening dus het kan nuttig zijn om je max terugkering te behouden.
Het rendement op een vervroegde terugbetaling zal voor iedereen anders zijn.
Voor mijn lening van 1,3% rond de 7% rendement. zolang je geen al te hoog bedrag afkort behoud je trouwens ook je woonbonus .( 450 euro besparen met 6000)
Leg eens uit hoe je aan 450 euro besparing komt, want waarschijnlijk maak je redeneerfout en vergelijk je appelen met peren
Via deze link
https://www.spaargids.be/sparen/vergeli ... talen.html
De bank kwam eveneens hetzelfde bedrag uit
haha dat is gewoon het bedrag aan interesten dat je uitspaart over de GEHELE looptijd. Op 20 jaar kan je op beurs makkelijk verdubbelen, dus opbrengst minstens 6000 euro tegen opbrengst 450 euro wanneer je nu al terugbetaalt. I know what I would do...bose schreef: ↑17 februari 2020, 20:29
Via deze link
Nee de calculatie gaat over een eenmalige vervroegde terugbetalingbart_bdv schreef: ↑17 februari 2020, 20:43haha dat is gewoon het bedrag aan interesten dat je uitspaart over de GEHELE looptijd. Op 20 jaar kan je op beurs makkelijk verdubbelen, dus opbrengst minstens 6000 euro tegen opbrengst 450 euro wanneer je nu al terugbetaalt. I know what I would do...bose schreef: ↑17 februari 2020, 20:29
Via deze link
Hoeveel zijn die intresten? Op een spaarboek gaat dat natuurlijk minder zijn dan de intresten van je lening. Als ik 3% neem krijg ik over 20 jaar toch een serieus bedrag van die 6000 euro.bose schreef: ↑17 februari 2020, 14:03 Wat ik mij als leek afvraag, waarom beleggen veel mensen bij hun bank als ze ook hun lening elk jaar met bvb 6000 euro kunnen afkorten?
Buiten de woonbonus ook de inflatie niet vergeten. Dit is ook in het voordeel van beleggen.
jongen jongen jongen... die berekening maakt gewoon het verschil tussen de terugbetaling in de twee verschillende scenarios. Het is gewoon verschil in interesten over de GEHELE LOOPTIJD (interesten lening-interesten spaarboek). Omdat interesten spaarboek lager zijn dan de interesten lening is het uiteraard voordelig om vroegtijdig af te lossen.
Als je echter een belegging vindt die hogere opbrengsten geeft dan je lening (aandelen dus), kan je beter beleggen. Wil je alles op spaarboekje houden, gelieve dan zo snel mogelijk terug te betalen.
zo simpel is het :-)
Kun je beide scenario's die je bekijkt eens kort beschrijven? Het lijkt dat je scenario's niet op hetzelfde moment nieuw geld gebruiken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Omdat 1. het geld vrijwel gratis is (inflatiecijfer 2019 - 2020 in BE is 1.41%), en 2. wanneer het rendement hoger uitkomt dan rente op lening het interessanter is om te beleggen.
Ik heb geen leningen meer, maar ik heb mijn zoon aangeraden om absoluut niet vervroegd af te betalen.
Hij kan de lening makkelijk betalen en nog wat leven en sparen.
Als je het geld wat je vervroegd zou afbetalen op de beurs belegd, dan heb je sowieso een beleggingshorizon van 15j+. Daar mag al eens een crisiske tussen vallen, met een goed gespreide portefeuille ga je altijd meer dan 3% halen, en met wat geluk 5-8% (vol in aandelen).
De maandelijkse last van de lening smelt sowieso elk jaar met 1-1,5% door inflatie.
Er is een tweede reden.
Stel dat je vandaag 10k gespaard hebt, en je kan kiezen tussen afbetalen op je lening of beleggen.
Als er dan toch eens een dikke tegenslag valt waarvoor je op korte termijn wat geld moet hebben, dan kan je altijd nog een stuk van je aandelen verkopen, en je hebt cash.
Als het in je hypotheek zit, dan krijg je niet zomaar opnieuw cash vast.
Rendement en liquiditeit zijn beter als je spaart en belegt.
En als je op één of andere manier van een hypotheekaftrek geniet, dan is het al zeker niet voordelig om vervroegd terug te betalen.
Hij kan de lening makkelijk betalen en nog wat leven en sparen.
Als je het geld wat je vervroegd zou afbetalen op de beurs belegd, dan heb je sowieso een beleggingshorizon van 15j+. Daar mag al eens een crisiske tussen vallen, met een goed gespreide portefeuille ga je altijd meer dan 3% halen, en met wat geluk 5-8% (vol in aandelen).
De maandelijkse last van de lening smelt sowieso elk jaar met 1-1,5% door inflatie.
Er is een tweede reden.
Stel dat je vandaag 10k gespaard hebt, en je kan kiezen tussen afbetalen op je lening of beleggen.
Als er dan toch eens een dikke tegenslag valt waarvoor je op korte termijn wat geld moet hebben, dan kan je altijd nog een stuk van je aandelen verkopen, en je hebt cash.
Als het in je hypotheek zit, dan krijg je niet zomaar opnieuw cash vast.
Rendement en liquiditeit zijn beter als je spaart en belegt.
En als je op één of andere manier van een hypotheekaftrek geniet, dan is het al zeker niet voordelig om vervroegd terug te betalen.
Klopt wat je zegt Blackbelt, maar toch enkele nuances:
* Het hangt wel van je lening % af. Als je nog een lening hebt > 4%, dan is het al een ander verhaal. Dan is het risico van de beurs het extra rendement misschien niet waard.
* Het hangt ook van het profiel van de ontlener af. Als je defensief bent, en het kapitaal op een spaarrekening wil laten staan, kan je beter de lening vervroegd aflossen.
* Het hangt wel van je lening % af. Als je nog een lening hebt > 4%, dan is het al een ander verhaal. Dan is het risico van de beurs het extra rendement misschien niet waard.
* Het hangt ook van het profiel van de ontlener af. Als je defensief bent, en het kapitaal op een spaarrekening wil laten staan, kan je beter de lening vervroegd aflossen.