Waarom het gevaarlijk is dat steeds meer mensen index-beleggen
TIP
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Waarom het gevaarlijk is dat steeds meer mensen index-beleggen
Absoluut niks ! Integendeel is dat een opportuniteit voor particulieren.EarthNvstr1 schreef: ↑15 juni 2021, 22:27Ok. En wat is daar "in het algemeen" (of voor jou of voor mij als je wil) gevaarlijk aan ?Superspaarder schreef: ↑15 juni 2021, 22:22Het is bijvoorbeeld gevaarlijk voor de winsten van Carmignac, Comgest...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom is *wat* een "een opportuniteit voor particulieren" ?Superspaarder schreef: ↑15 juni 2021, 22:33Absoluut niks ! Integendeel is dat een opportuniteit voor particulieren.EarthNvstr1 schreef: ↑15 juni 2021, 22:27
Ok. En wat is daar "in het algemeen" (of voor jou of voor mij als je wil) gevaarlijk aan ?
Earth ben je nu aan het trollen :p
Is wel duidelijk dat banken en actieve fondsbeheerders etf's niet direct zullen aanraden want dan hebben ze minder opbrengst.
Etf heeft (veel) minder beheerskosten dan die fondsen terwijl ze op lange termijn evengoed/beter presteren dan die actieve fondsen.
Daar ligt de opportuniteit,zelfde rendement minder kosten.
Is wel duidelijk dat banken en actieve fondsbeheerders etf's niet direct zullen aanraden want dan hebben ze minder opbrengst.
Etf heeft (veel) minder beheerskosten dan die fondsen terwijl ze op lange termijn evengoed/beter presteren dan die actieve fondsen.
Daar ligt de opportuniteit,zelfde rendement minder kosten.
Laatst gewijzigd door Denfi op 15 juni 2021, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Mmmh... minder kosten => hogere netto prestaties op lange termijn voor de investeerder.EarthNvstr1 schreef: ↑15 juni 2021, 22:37Waarom is *wat* een "een opportuniteit voor particulieren" ?Superspaarder schreef: ↑15 juni 2021, 22:33
Absoluut niks ! Integendeel is dat een opportuniteit voor particulieren.
En volgens jij : waarom is het gevaarlijk dat steeds meer mensen index-beleggen ?
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, daar kan ik mij iets bij voorstellen.
Maar waar zit "het gevaar" ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 15 juni 2021, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok. Maar waar zit het gevaar ?Superspaarder schreef: ↑15 juni 2021, 22:47 Mmmh... minder kosten => hogere netto prestaties op lange termijn voor de investeerder.
Heb ik mij daarover uitgesproken ? Ik heb (edit: nagenoeg) alleen maar vragen gesteld, denk ik.Superspaarder schreef: ↑15 juni 2021, 22:47 En volgens jij : waarom is het gevaarlijk dat steeds meer mensen index-beleggen ?
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Mmmh... er is geen gevaar. Integendeel is het een opportuniteit (tenminste voor de particuliere investeerders). Dat is mijn antwoord op uw vraag. Dank u voor je mededeling.EarthNvstr1 schreef: ↑15 juni 2021, 22:53Ok. Maar waar zit het gevaar ?Superspaarder schreef: ↑15 juni 2021, 22:47 Mmmh... minder kosten => hogere netto prestaties op lange termijn voor de investeerder.
Heb ik mij daarover uitgesproken ? Ik heb (edit: nagenoeg) alleen maar vragen gesteld, denk ik.Superspaarder schreef: ↑15 juni 2021, 22:47 En volgens jij : waarom is het gevaarlijk dat steeds meer mensen index-beleggen ?

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok. Volgens jou is er dus geen "gevaar dat steeds meer mensen index-beleggen" als ik je goed begrijp.Superspaarder schreef: ↑15 juni 2021, 23:06 Mmmh... er is geen gevaar. Integendeel is het een opportuniteit (tenminste voor de particuliere investeerders). Dat is mijn antwoord op uw vraag. Dank u voor je mededeling.![]()
![]()
![]()
Waarom is "index-beleggen" (integendeel) volgens jou "een opportuniteit (tenminste voor de particuliere investeerders)" ?
Nog even meegeven. Morgen, 16 juni is er een gesprek tussen Ben Felix en Europese (etf)beleggers.troglodytes schreef: ↑15 juni 2021, 21:42 Is echt al een beetje oud nieuws van Burry. Ben Felix maakte er een heel goede repliek voor op YouTube:
https://youtu.be/Wv0pJh8mFk0
https://app.livestorm.co/curvo/ben-feli ... e=detailed
Hier toch een probleemgeval dat me bijgebleven is:
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 73583.html
ARK Robotics ETF & Materialise
koers Materialise x3 door instroom in ETF
Is wel een aandeel met een kleine market cap
en een thematische ETF - met wellicht veel meer aanmaak en vernieling van deelbewijzen dan een brede index - ETF
Niet te veralgemenen maar toch.
en een thematische ETF - met wellicht veel meer aanmaak en vernieling van deelbewijzen dan een brede index - ETF
Dit is wel een voorbeeld van een erg populaire, volledig actief beheerde ETF (laten we de disccusie hier niet voeren, maar dit is niet wat meestal bedoeld wordt met indexbeleggen - men volgt zelfs geen enkele index hier). Dergelijke ETF's hebben we in Europa eigenlijk nauwelijks. In een ETF met posities gewogen naar marktkapitalisatie heb je zoiets al minder, want daar zou dit bedrijf slechts een miniem aandeel in opnemen.el perro schreef: ↑15 juni 2021, 23:29 Hier toch een probleemgeval dat me bijgebleven is:
Ik kan nog wel ergens volgen, maar waarom zouden indexfondsen dan gevaarlijker zijn dan fondsen bij banken? Die worden toch ook vaak door een beheerder samengesteld en daar zit toch ook vaak hetzelfde in?
Juist, mijn frank/euro was ook net gevallen.pmu schreef: ↑15 juni 2021, 23:40 Dit is wel een voorbeeld van een erg populaire, volledig actief beheerde ETF (laten we de disccusie hier niet voeren, maar dit is niet wat meestal bedoeld wordt met indexbeleggen - men volgt zelfs geen enkele index hier). Dergelijke ETF's hebben we in Europa eigenlijk nauwelijks. In een ETF met posities gewogen naar marktkapitalisatie heb je zoiets al minder, want daar zou dit bedrijf slechts een miniem aandeel in opnemen.
Slecht voorbeeld dus.
Hoe ik het begrijp:
1) Door het 'automatische' van de aan/verkopen.
Als de aan/verkopen van een fonds de aandelenkoers van wat men koopt klaarblijkelijk beïnvloedt, zal de manager (hopelijk) een ander aandeel kopen.
Een indexfonds zou blind verder doen, wat ook de prijs is
2) bij een bankfonds is de omvang een beperkende factor, hoe groter het fonds in hoe minder aandelen het kan investeren zonder de koers te beïnvloeden. Welnu, geïnvesteerde bedrag in een populaire index >> bankfonds.
Voor de duidelijkheid: zeg niet dat het een echt probleem is hé
Dat denk ik eigenlijk niet, toch niet voor populaire/liquide indexen als S&P500
-
- Verbannen Gebruiker
Zo lang mensen inderdaad niet massaal "EXTRA" in ETF, aandelenfondsen, Tak23, individuele aandelen,... beleggen, is er geen gevaar.
In België staat zowat 500 miljard op spaarrekeningen en zichtrekeningen. In de meeste landen wordt minder gespaard dan bij ons, maar er staat ook wel cash. Overal verliezen de spaarders massaal geld door de inflatie en de lage rente. Banken en brokers rekenen meer en meer negatieve rentes aan.
Als de inflatie verder stijgt, wat de verwachting is, dan verliezen de spaarders nog meer.
De aandelenmarkten samen zijn ongeveer 100.000 miljard dollar waard (alles omgerekend naar dollar). Het exacte cijfer vandaag ken ik niet. Maar dat heeft nu geen belang.
Er is ongeveer 40.000 miljard dollar geld (alles omgerekend naar dollar: M0, M1, M2,M3).
Als 20.000 van die cash naar de aandelenmarkten zou vloeien, omdat spaarders beginnen beleggen, wat ze voordien nog nooit gedaan hebben, zal dit de aandelenkoersen omhoog jagen. De meeste gaan namelijk "laten beleggen": aandelenfondsen, ETF, Tak23. En die kopen gewoon aan marktprijs. Het geld dat binnenkomt, wordt gewoon op de beurs belegd, via het mechanisme dat eigen is aan elk van de verschillende producttypes.
Er treedt een soort "sqeeze" op omdat de vraag meer en meer stijgt. Buy-and-hold beleggers blijven op hun stukken zitten. Mensen/institutionelen die beleggen in individuele aandelen gaan misschien verkopen als een prijs te hoog is, maar beleggen dan weer in andere aandelen.
Hoe "erg" zo een sqeeze wordt, kan niemand voorspellen. Maar als de bedrijfswinsten niet mee stijgen, zal er een beursbubbel ontstaan die zal barsten. En het zal een zeer luide knal zijn.