Waarom het gevaarlijk is dat steeds meer mensen index-beleggen
TIP
Re: Waarom het gevaarlijk is dat steeds meer mensen index-beleggen
Een indexbeheerder heeft uiteraard een concrete, precieze berekeningswijze nodig van free float om zijn werk te kunnen doen.
Maar denk toch even na wat je wil bereiken met free-float gewogen index.
Dat draait toch om vrij verhandelbare aandelen.
Zoals bv. investopedia zegt: shares readily available in the market
Je verwart een (noodzakelijk benaderende) berekeningswijze met het concept.
En ik hoop dat je er toch mee eens bent dat aandelen die eigendom zijn van een indexfonds niet vrij verhandelbaar zijn.
Ik vind dit eigenlijk behoorlijk vanzelfsprekend.
Maar denk toch even na wat je wil bereiken met free-float gewogen index.
Dat draait toch om vrij verhandelbare aandelen.
Zoals bv. investopedia zegt: shares readily available in the market
Je verwart een (noodzakelijk benaderende) berekeningswijze met het concept.
En ik hoop dat je er toch mee eens bent dat aandelen die eigendom zijn van een indexfonds niet vrij verhandelbaar zijn.
Ik vind dit eigenlijk behoorlijk vanzelfsprekend.
Met die definitie zijn er niet veel "vrij verhandelbare aandelen".
Zijn aandelen die in ETFs zitten die door day-traders "vrij verhandelbaar"?
Aandelen die in portefeuilles van Buy&Hold beleggers zitten zijn per-definitie niet vrij verhandelbaar.
Aandelen die in fondsen zitten in portefeuilles van Buy&Hold beleggers zitten zijn niet vrij verhandelbaar.
Waarom was deze discussie en de focus op indexbeleggen weer belangrijk?
Zijn aandelen die in ETFs zitten die door day-traders "vrij verhandelbaar"?
Aandelen die in portefeuilles van Buy&Hold beleggers zitten zijn per-definitie niet vrij verhandelbaar.
Aandelen die in fondsen zitten in portefeuilles van Buy&Hold beleggers zitten zijn niet vrij verhandelbaar.
Waarom was deze discussie en de focus op indexbeleggen weer belangrijk?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Waarom relevant?
Vanuit de vraag wat de impact is van index-beleggen op "de markten"
Dat rapport van system risk board behandelt vooral de heel erg drukke handel van de snelle jongens via ETF's, en bijgevolg futures en index-aandelen en indexen zelf
Het passief aanhouden van indexfondsen is nog iets anders, het effect daarvan kan je dus m.i. heel goed modelleren met een daling van de free float van de index-aandelen, 10-15% is "locked-up" in de indexfondsen, ongevoelig voor de prijs
Dat lijkt me wel een relevant inzicht.
Daarmee zeg ik niet dat indexfondsen slecht zijn,
want zo lijk je er wel op te reageren.
Ben zelf actieve belegger maar er valt ook heel wat te zeggen voor indexfondsen vind ik.
Heb hier zelfs boekje liggen van ene John C. Bogle
Maar je moet van alles de sterke punten zien maar nog belangrijker ook de mogelijke problemen.
Een open geest dus.
Beetje zoals bij een aandeel zeker waar een actieve belegger overweegt in te beleggen :-)
Vanuit de vraag wat de impact is van index-beleggen op "de markten"
Dat rapport van system risk board behandelt vooral de heel erg drukke handel van de snelle jongens via ETF's, en bijgevolg futures en index-aandelen en indexen zelf
Het passief aanhouden van indexfondsen is nog iets anders, het effect daarvan kan je dus m.i. heel goed modelleren met een daling van de free float van de index-aandelen, 10-15% is "locked-up" in de indexfondsen, ongevoelig voor de prijs
Dat lijkt me wel een relevant inzicht.
Daarmee zeg ik niet dat indexfondsen slecht zijn,
want zo lijk je er wel op te reageren.
Ben zelf actieve belegger maar er valt ook heel wat te zeggen voor indexfondsen vind ik.
Heb hier zelfs boekje liggen van ene John C. Bogle
Maar je moet van alles de sterke punten zien maar nog belangrijker ook de mogelijke problemen.
Een open geest dus.
Beetje zoals bij een aandeel zeker waar een actieve belegger overweegt in te beleggen :-)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik niet eigenlijk

De aandelen die een indexfonds aanhoudt zijn toch vrij verhandelbaar op de secundaire markt ?
Net zoals aandelen die ik rechtstreeks als particulier heb aangekocht.
Stel dat alle bezitters van indexfonds x hun fonds verkopen, dan worden alle aandelen die dat indexfonds aanhoudt toch gewoon verkocht op de secundaire markt ? (=vrij verhandelbaar)
Wel lees nog eens het VW - voorbeeld dat ik gaf:
waarom-het-gevaarlijk-is-dat-steeds-mee ... ml#p515266
Een torenhoge prijs van 1 specifiek aandeel is niet in staat de aandelen in bezit van indexfondsen te koop te krijgen, en al zeker niet om mensen hun indexfonds te laten verkopen
Die aandelen in bezit van indexfondsen zitten in de praktijk vastgebetonneerd, nog meer dan de aandelen in bezit van een insider als een CEO of zo.
Een torenhoge prijs van 1 specifiek aandeel is niet in staat de aandelen in bezit van indexfondsen te koop te krijgen, en al zeker niet om mensen hun indexfonds te laten verkopen
Die aandelen in bezit van indexfondsen zitten in de praktijk vastgebetonneerd, nog meer dan de aandelen in bezit van een insider als een CEO of zo.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kan zijn, maar daarom verandert het begrip "free float" nog niet hé.el perro schreef: ↑30 juni 2021, 00:01 Wel lees nog eens het VW - voorbeeld dat ik gaf:
Het probleem bij de Volkswagen squeeze waren niet de 5% aandelen in het bezit van de indexfondsen, maar de 31% aandelen waarop Porsche opties had maar die nog wel meetelden in de free-float.
De aandelen in het bezit van de indexfondsen waren dus noch de oorzaak, noch de aanleiding, maar enkel een symptoom van het probleem.
Het probleem was opgelost eenmaal dat de free float verminderd werd met die aandelen die vastzaten bij Porsche, en de index daaraan werd aangepast.
De aandelen in het bezit van de indexfondsen waren dus noch de oorzaak, noch de aanleiding, maar enkel een symptoom van het probleem.
Het probleem was opgelost eenmaal dat de free float verminderd werd met die aandelen die vastzaten bij Porsche, en de index daaraan werd aangepast.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat klopt ja, ze kunnen pas weer vrij verhandeld worden wanneer beleggers hun indexfonds verkopen en AP's deelbewijzen redeemen. Die aandelen blijven echter wel deel uitmaken van de free-float, je kunt dus beter spreken van illiquide aandelen.
.. en laat dat nu net de essentie zijn van het begrip "free float"
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het lijkt mij inderdaad ook niet dat deze case aantoont "waarom het gevaarlijk is dat steeds meer mensen index-beleggen".