Waarom lenen, als je het geld al hebt?
TIP
Re: Waarom lenen, als je het geld al hebt?
Ik ga beroepshalve dagelijks in allerlei woningen binnen en inderdaad, ze worden steeds kleiner. Mijn dochter heeft een huis gekocht uit 1996, die heeft tenminste nog een deftige woonoppervlakte. We zijn naar heel veel nieuwbouwwoningen gaan kijken en het waren stuk voor stuk kippenhokken. Mijn terras is qua oppervlakte groter dan de percelen waar ze tegenwoordig huizen op zetten.Abatoetnie schreef: ↑24 september 2023, 22:48De laatste tijd nog in "nieuwe" huizen geweest ? Konijnen en kippen zijn beter gehuisvest. De huizen zijn tegenwoordig zo klein geworden dat ik me afvraag hoe een gezin met meerdere kinderen daar comfortabel kunnen leven met elk zijn eigen stukje privacy.
En wie niet graag poetst kan altijd een poetsvrouw nemen. Daarbij is het bewezen dat regelmatig poetsen goed is voor gezondheid. Zo haal je makkelijk je 10.000 stappen per dag. Ik maak er alvast niet om. Harde muziek op en poetsen maar.
Uiteraard worden huizen kleiner, dat zijn gewoon de feiten.Abatoetnie schreef: ↑25 september 2023, 10:38 Die paar voorbeelden die jij toont zijn NIET de hedendaagse norm en de gemiddelden, al toon je er nog 100.
Het is overduidelijk dat de gemiddelde bewoonbare oppervlakte alsmaar kleiner wordt, daarover moet je niet eens discussiëren.
Anderzijds, gezinnen worden ook kleiner. En tegenwoordig past mijn hele boekenkast op een e-reader. Mijn hele platencollectie op een USB-stick. Mijn TV is 5cm dik ipv een halve meter. Mijn centrale verwarming neemt 1/5 in beslag van de oude brander. Mijn hele desktop computer met 10.000 diskettes past in mijn broekzak. Het zijn dus niet enkel de huizen die miniaturiseren. Maar je blijft een punt hebben dat de werkelijke bewoonbare oppervlakte steeds kleiner wordt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nieuwe huizen zijn ook beter ingedeeld. Ik kom van een jaren 80 fermette. Daar waren veel hoekskes en kantjes die in de praktijk niet bruikbaar waren. Heel veel verloren ruimte. Rond de trap, onder het schuine dak, hier en daar een kamer met ne rare muur. Nieuwere huizen zijn meer rechte blokken.sintorama schreef: ↑25 september 2023, 13:55 Uiteraard worden huizen kleiner, dat zijn gewoon de feiten.
Anderzijds, gezinnen worden ook kleiner. En tegenwoordig past mijn hele boekenkast op een e-reader. Mijn hele platencollectie op een USB-stick. Mijn TV is 5cm dik ipv een halve meter. Mijn centrale verwarming neemt 1/5 in beslag van de oude brander. Mijn hele desktop computer met 10.000 diskettes past in mijn broekzak. Het zijn dus niet enkel de huizen die miniaturiseren. Maar je blijft een punt hebben dat de werkelijke bewoonbare oppervlakte steeds kleiner wordt.
En ik had ook ruimtes die compleet nutteloos waren. Zowel een keuken tafel als een living tafel. Wat is daar het nut van? Dan liever een kleinere keuken en gewoon een living tafel.
Ik wil geen groot huis meer. Hoe minder onderhoud, hoe liever.
Idem met de tuin. Een lapke grond van 300m2 vind ik nu ook wel veel te klein. Maar meer dan 500m2 moet het voor mij ook niet meer zijn. Elke week gras afrijden, elke maand onkruid uittrekken, om het half jaar hagen snoeien, ...
Shurgard stelt vast dat meer en meer mensen uit centrum-steden hun brol komen opslaan in een opslagruimte buiten het centrum ipv het in huis te bewaren. Dat is goedkoper omdat dan een kleinere woning volstaat.
Hier hebben we 400 m² woonoppervlakte op een perceel van 25.000 m². De buurvrouw van 84 woont op een domein van 5 hectare, haar kinderen krijgen haar met geen stokken naar een andere woning. Mijn moeder woont op een perceel van 2 hectare, ook zij zal wellicht nooit meer verhuizen. Haar buren zijn 75+ en hulpbehoevend, maar ook zij willen niet weg van hun stekje op 2 hectare. Oude bomen verplant je niet.Orakel van Brakel schreef: ↑25 september 2023, 16:04Nieuwe huizen zijn ook beter ingedeeld. Ik kom van een jaren 80 fermette. Daar waren veel hoekskes en kantjes die in de praktijk niet bruikbaar waren. Heel veel verloren ruimte. Rond de trap, onder het schuine dak, hier en daar een kamer met ne rare muur. Nieuwere huizen zijn meer rechte blokken.sintorama schreef: ↑25 september 2023, 13:55 Uiteraard worden huizen kleiner, dat zijn gewoon de feiten.
En ik had ook ruimtes die compleet nutteloos waren. Zowel een keuken tafel als een living tafel. Wat is daar het nut van? Dan liever een kleinere keuken en gewoon een living tafel.
Ik wil geen groot huis meer. Hoe minder onderhoud, hoe liever.
Idem met de tuin. Een lapke grond van 300m2 vind ik nu ook wel veel te klein. Maar meer dan 500m2 moet het voor mij ook niet meer zijn. Elke week gras afrijden, elke maand onkruid uittrekken, om het half jaar hagen snoeien, ...
Ik betwist ook helemaal niet dat huizen gemiddeld kleiner worden...Abatoetnie schreef: ↑25 september 2023, 10:38 Die paar voorbeelden die jij toont zijn NIET de hedendaagse norm en de gemiddelden, al toon je er nog 100.
Het is overduidelijk dat de gemiddelde bewoonbare oppervlakte alsmaar kleiner wordt, daarover moet je niet eens discussiëren.
Maar jij vergelijkt nieuwbouw met een kippenhok, pure onzin in mijn ogen. Er is hier duidelijk voldoende nieuwbouw met 200-300m2 bwb opp voor jonge gezinnen. Als ze het kunnen betalen, natuurlijk.
Proficiat!pukkie007 schreef: ↑25 september 2023, 17:43
Hier hebben we 400 m² woonoppervlakte op een perceel van 25.000 m². De buurvrouw van 84 woont op een domein van 5 hectare, haar kinderen krijgen haar met geen stokken naar een andere woning. Mijn moeder woont op een perceel van 2 hectare, ook zij zal wellicht nooit meer verhuizen. Haar buren zijn 75+ en hulpbehoevend, maar ook zij willen niet weg van hun stekje op 2 hectare. Oude bomen verplant je niet.
Er is geen reden om jaloers over te zijn.
Die familie van mij, zijn hardwerkende mensen die na jarenlang zwoegen en sparen, besloten om "hun spaarcenten in iets anders te steken". Met eigen handen en hulp van hun broers bouwden ze elk vrij weekend mee aan 2 eengezinsappartementen, om die later te kunnen verhuren.
Zelf heb ik het geluk gehad dat dezen mij hielpen om de eerste moeilijke jaren door te komen, door de huur aanvankelijk laag te houden, en die later geleidelijk op te trekken.
Wat betreft mijn “op reis gaan” :
Pas ná mijn 40ste, nadat ik een eigen woning kocht, heb ik voor het eerst buiten Europa kunnen reizen.
Voordien betekende “op vakantie gaan” voor mij: een autootje vol kampeergerief laden en de tent opzetten waar we ’s avonds geraakten.
"Liever reizen en profiteren van het mooie leven" is de keuze die ik gemaakt heb, in de plaats van een mooie luxueuze woning.
Omdat ik mij niet beide kon/kan veroorloven. (Ik ben niet jaloers op wie dat wél kan: ik heb niet te klagen en ben tevreden met wat ik heb.)
Je hoeft je toch niet te verantwoorden aan een jaloerse sjarel met 7 nicks over de manier waarop je op reis gaat.
Ik logeer zelfs gratis in het appartement van mijn schoonfamilie wanneer ik naar hun land van herkomst ga. En als wederdienst doe ik dan andere dingen voor die mensen. Misschien kan madame ook familie of schoonfamilie zoeken met een buitenverblijf dan hoeft ze niet jaloers te zijn.
Ik logeer zelfs gratis in het appartement van mijn schoonfamilie wanneer ik naar hun land van herkomst ga. En als wederdienst doe ik dan andere dingen voor die mensen. Misschien kan madame ook familie of schoonfamilie zoeken met een buitenverblijf dan hoeft ze niet jaloers te zijn.
-
- Full Member
- Contacteer:
Er valt blijkbaar niet te discussiëren met jou (of laat het me anders zeggen : je wil per se je gelijk halen alhoewel je waarschijnlijk wel beseft dat het zo niet is).Bae1 schreef: ↑25 september 2023, 18:02Ik betwist ook helemaal niet dat huizen gemiddeld kleiner worden...Abatoetnie schreef: ↑25 september 2023, 10:38 Die paar voorbeelden die jij toont zijn NIET de hedendaagse norm en de gemiddelden, al toon je er nog 100.
Maar jij vergelijkt nieuwbouw met een kippenhok, pure onzin in mijn ogen. Er is hier duidelijk voldoende nieuwbouw met 200-300m2 bwb opp voor jonge gezinnen. Als ze het kunnen betalen, natuurlijk.
Uiteraard zal er wel nieuwbouw zijn met bewoonbare oppervlaktes van 200-300 ... en uiteraard zijn dit geen kippenhokken en uiteraard zijn er die enkel voor diegenen die (veel !) kunnen betalen maar ik heb het over de GEMIDDELDE nieuwbouw, waar er nog nauwelijks sprake is van 100-150 bewoonbare oppervlakte ... and guess what ... dat zijn kippenhokken !!! Ik ga er niet verder op ingaan want straks kom je weer met een voorbeeld van een nieuwbouw van wel 500 bewoonbare oppervlakte, je snapt duidelijk niet dat enkele voorbeelden van grootbouw niet opwegen tegen wat er tegenwoordig bijna als standaard dient voor nieuwbouw.
Ik stel voor dat je bv. eens naar de site van matexi.be gaat (omdat ik toevallig weet dat die veel nieuwbouwprojecten doen, ik heb het je alvast gemakkelijk gemaakt en de filter eens op >150 m2 bewoonbare oppervlakte gezet ... en zie eens hoeveel er over schieten ...
https://www.matexi.be/nl/projecten/west ... leArea=150
https://www.matexi.be/nl/projecten/oost ... leArea=150
... nu ja, dat is West-Vlaanderen, in jouw Kempen zal de wereld er totaal anders uitzien, neem ik aan.
Iets met pot en ketel Een forum dient om te discussiëren, niet om je gelijk te halen.
Over West-Vlaanderen kan ik dan ook niks zeggen, ik kan alleen maar vaststellen dat er hier in de Kempen voldoende nieuwbouw is die je niet als kippenhok kan bestempelen.
Over West-Vlaanderen kan ik dan ook niks zeggen, ik kan alleen maar vaststellen dat er hier in de Kempen voldoende nieuwbouw is die je niet als kippenhok kan bestempelen.
Wat is er mis met een huis van 120-150m2. Is toch groot genoeg om te wonen? Wij zijn zo verwend, niet normaal. Ik ben blij dat de gronden kleiner worden en de huizen energiezuiniger, efficiënter en praktischer worden.
Jonge maakt er van wat je wil.Trivium schreef: ↑25 september 2023, 21:53 Je hoeft je toch niet te verantwoorden aan een jaloerse sjarel met 7 nicks over de manier waarop je op reis gaat.
Eerst blz vol over ik koop niet.
Daarna komt aap uit de mouw (kon goedkoop huren).
Wat dit met jaloezie te maken heeft .....
Op feiten mag men hier blijkbaar nooit reageren.
Nog niemand heeft men andere nick gevonden.
Laatst gewijzigd door Madame op 26 september 2023, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.