Waarom lenen, als je het geld al hebt?
TIP
Re: Waarom lenen, als je het geld al hebt?
In de Kempen is dat niet waar de diamant slijpers te vinden zijn.

- 120-150m² voor een huis is gewoon klein.
- verwend zou ik vervangen door gewend.
- ik zie liever geen kleine percelen met een enorme toename aan woningen en bewoners tot gevolg. We zijn al met teveel, er is een krapte op de energiemarkt, problemen met water aan- en afvoer, het verwerken van afval, het ontginnen van de ( laatste) grondstoffen, ...
- efficiënter zoals: de auto kan niet in de garage wegens ingericht als stockeerplaats?
- praktischer zoals: wegens plaatsgebrek staan onze 2 dure e-bikes in het tuinhuis?
Die felicitaties van hierboven waren blijkbaar sarcasme?

-
- Hero Member
- Contacteer:
-
- Full Member
- Contacteer:
We gaan 3 extra gezinnen laten inwonen bij Pukkie en een tentenkamp opzetten in zijn ruime tuin

Ik denk dat die "men" al veel prijs geeft over je leeftijd

We hebben een ééngezinswoning ... Een tentenkamp is ook illegaal. Ik woon niet in Calais, hé!
Maar als de gemeente hier na mijn dood extra mensen wil huisvesten, dan is dat ok voor mij. Mijn buren zullen minder tevreden zijn. Après moi le déluge!

Maar als de gemeente hier na mijn dood extra mensen wil huisvesten, dan is dat ok voor mij. Mijn buren zullen minder tevreden zijn. Après moi le déluge!
Dat zijn inderdaad eerder afmetingen voor een appartement.pukkie007 schreef: ↑26 september 2023, 18:09- 120-150m² voor een huis is gewoon klein.
- verwend zou ik vervangen door gewend.
- ik zie liever geen kleine percelen met een enorme toename aan woningen en bewoners tot gevolg. We zijn al met teveel, er is een krapte op de energiemarkt, problemen met water aan- en afvoer, het verwerken van afval, het ontginnen van de ( laatste) grondstoffen, ...
- efficiënter zoals: de auto kan niet in de garage wegens ingericht als stockeerplaats?
- praktischer zoals: wegens plaatsgebrek staan onze 2 dure e-bikes in het tuinhuis?
Dikwijls hebben die kleine woningen niet eens een garage en mag je tussen de fietsen, die in de gang staan, door klauteren alvorens de in de kleine living geraakt.
Chance dat jij mijn financieel adviseur niet bentPhilippe1 schreef: ↑24 september 2023, 12:33 Vanuit economisch standpunt is het natuurlijk evident dat je een lening gebruikt.
Een snelle vergelijking geeft het volgende resultaat:
1) investeren met eigen geld:
- aankoop eigendom voor 300.000€
- extra personenbelasting gedurende 20 (KI 1000€, 50% schijf, gemeentelijke opcentiemen 7.5%, inflatie 2%) kost 38.241€
Totale uitgaven: 338.241€
Netto opbrengst: -338.241€ + waarde eigendom
2) investeren met lening:
- aankoop eigendom voor 300.000€
- lening van 300.000€ te betalen 405.590€ over 20 jaar (Keytrade 3.22% 20 j vast)
- schuldsaldoverzekering te betalen 3.679€ (AG eenmalige betaling)
- aankoop Duitse overheidsobligaties (huidig nettorendement 2.80%) voor 300.000€
- verkoop obligaties na 20 jaar: opbrengst 521.175€
- extra personenbelasting gedurende laatste 4 jaar van de lening: 3.873€
Totale uitgaven: 713.143€
Totale inkomsten: 821.175€
Netto opbrengst: 108.032€ + waarde eigendom
Een duidelijke meeropbrengst van 446.273€
Bedrijven en investeerders gebruiken allemaal leningen om hun opbrengsten te maximaliseren (de befaamde hefboomwerking).

Daarnaast parkeer je in situatie 2 300k gedurende 20 jaar. Je hebt maandelijks 1700 EUR minder cashflow. In situatie 1 zou je deze gedeeltelijk kunnen beleggen. Niet iedereen heeft de luxe om zo een zware maandelijkse aflossing aan te kunnen. Toch ook iets om mee te nemen in uw beredenering.
Bedankt voor de info,
Aan hefboom effect heb ik niet veel aangezien mijn vrouw schrik heeft om te beleggen en dus blijft het geld gewoon op de spaarrekening staan. Is het dan nog interessanter om te lenen?
Aan hefboom effect heb ik niet veel aangezien mijn vrouw schrik heeft om te beleggen en dus blijft het geld gewoon op de spaarrekening staan. Is het dan nog interessanter om te lenen?
Ook dit is niet waar, de meeste huizen stijgen in waarde op 20 jaar en verdubbelen.
Dus is je opbrengst na 20 jaar bij verkoop.
300.000 - 397.853 = -97.853 euro
Maar je huis is nu 600.000 waard minus de 97.853 = 502.147 euro waard, dit kan je onmogelijk verdienen met beleggen aan 3%.
Men vergeet dit steeds, je huis blijft niet gelijk in waarde, maar je hypotheek blijft wel gelijk in aflossing, door in vastgoed te beleggen kan je de inflatie makkelijk bijbenen.
Ergo, koop je huis met je eigen geld, spaar het geld op dat je anders zou aflossen. Eens je 'hypotheek afgelost' is verkoop je je huis aan de bank of investeerder met de mogelijkheid te blijven wonen en je hebt dan bijna 1 miljoen om mee te spelen.
Ook hoef je bij koop met eigen geld geen schuldsaldo aan te gaan, dus is het rendement nog eens zo'n 4000 euro hoger.
Tel uit je winst

Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
-
- Verbannen Gebruiker
De gemoedsrust door volledig schuldenvrij te zijn is onbetaalbaar.
Neen dus, want je hebt ook nog kosten, zoals roerende voorheffing en als je handeld makelaarsloon en beurstaks.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 oktober 2023, 17:28 Uw rekenmachine is kapot![]()
300.000 aan 3% beleggen gedurende 20 jaar levert 541.000 op.
Je mag er dus behoorlijk wat afhalen.
Echter, een huis kopen aan 300.000 euro met cash geld maakt gewoonlijk een rendement van 600.000 euro voor het huis alleen.
Als je nu nog de 'aflossing' op een spaarrekening/belegd dan komt je rendement veel hoger uit.
Je 300.000 beleggen levert niet op wat een huis wel opbrengt, want je vergeet dat je de aflossingen niet moet betalen op de hypotheek die je uitspaart. Je komt dan aan 20 jaar in de buurt van een vermogen van 1 miljoen uit.
Een hypotheek is niet zinvol, want ze verplichten je allerlei dure nutteloze producten erbij te nemen waardoor je nog steeds premium betaald. Zelf financieren en dan aan jezelf aflossen, waardoor je dubbele kapitaal opbouw doet, is veel zinvoller.
Blijkbaar heb je dit niet door. Ga jij lekker beleggen aan 3% terwijl je hypotheek loop, je gaat zwaar inleveren, zeker omdat de huidige hypoheken aan veel hoger liggen dan 4% en stijgen.
De vraag was, kopen met eigen geld of niet? Kopen met eigen geld is altijd goedkoper en brengt 2x zo veel op.
Groeten Bas.
Ik ga het voor eens en altijd even uit de doeken doen.
Als je 300.000 euro gaat lenen op dit moment betaal je aan de lening dit:
€393.925 rente (JKP) 2.85% maandbedrag €1.641
Of te wel, je betaald (bijna) 100.000 euro extra terug aan de bank. Om nog maar te zwijgen over verzekeringen en schuldsaldo van 4000 euro.
Koop je nu je huis zelf met je eigen 300.000 euro, dan kost je huis dat.
Ga je nu het maandbedrag steeds sparen/beleggen dan betaal je €1641 x12m x 20j = 393.840 aan jezelf uit. dit zelfs zonder rente erbij te tellen die je ontvangt!!! Want dan ligt het nog veel hoger.
Je huis gaat normaal in 20 jaar verdubbelen in waarde, dus dat wordt 600.000 waard, tel hierbij de betalingen aan jezelf, 393.840 dan zit je aan zo goed als een miljoen in vermogen. Let op, de betalingen aan jezelf bevatten wel de rente die je anders aan de bank kwijt bent, maar niet de rente die JIJ vangt door het maandelijks te storten, dus het bedrag gaat nog hoger zijn.
Kan je dit met beleggen en een hypotheek terug verdienen....NEEN.
Het punt is gewoon, verdient je genoeg om de keuze te maken of niet?
Vergeet ook niet, dat je altijd goedkoop kan lenen in noodgevallen als je veel eigen vermogen hebt.
Banken zijn veel vriendelijker naar mensen zonder risico dan naar mensen waarvan ze niks weten, ze hebben liever een miljonair dan een dopper. Sorry maar het is nu eenmaal zo.
Mijn wijsheid is nog altijd, geld maakt geld.....lenen maakt arm
Als je 300.000 euro gaat lenen op dit moment betaal je aan de lening dit:
€393.925 rente (JKP) 2.85% maandbedrag €1.641
Of te wel, je betaald (bijna) 100.000 euro extra terug aan de bank. Om nog maar te zwijgen over verzekeringen en schuldsaldo van 4000 euro.
Koop je nu je huis zelf met je eigen 300.000 euro, dan kost je huis dat.
Ga je nu het maandbedrag steeds sparen/beleggen dan betaal je €1641 x12m x 20j = 393.840 aan jezelf uit. dit zelfs zonder rente erbij te tellen die je ontvangt!!! Want dan ligt het nog veel hoger.
Je huis gaat normaal in 20 jaar verdubbelen in waarde, dus dat wordt 600.000 waard, tel hierbij de betalingen aan jezelf, 393.840 dan zit je aan zo goed als een miljoen in vermogen. Let op, de betalingen aan jezelf bevatten wel de rente die je anders aan de bank kwijt bent, maar niet de rente die JIJ vangt door het maandelijks te storten, dus het bedrag gaat nog hoger zijn.
Kan je dit met beleggen en een hypotheek terug verdienen....NEEN.
Het punt is gewoon, verdient je genoeg om de keuze te maken of niet?
Vergeet ook niet, dat je altijd goedkoop kan lenen in noodgevallen als je veel eigen vermogen hebt.
Banken zijn veel vriendelijker naar mensen zonder risico dan naar mensen waarvan ze niks weten, ze hebben liever een miljonair dan een dopper. Sorry maar het is nu eenmaal zo.
Mijn wijsheid is nog altijd, geld maakt geld.....lenen maakt arm

Groeten Bas.
-
- Verbannen Gebruiker
Het gaat erom dat jij niet kunt rekenen. Jouw conclusies kloppen dus niet.Bassie schreef: ↑24 oktober 2023, 17:53Neen dus, want je hebt ook nog kosten, zoals roerende voorheffing en als je handeld makelaarsloon en beurstaks.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 oktober 2023, 17:28 Uw rekenmachine is kapot![]()
300.000 aan 3% beleggen gedurende 20 jaar levert 541.000 op.
Je mag er dus behoorlijk wat afhalen.
Jij bent met 3% afgekomen. Wij niet.
3% netto (na alle kosten, belastingen,...) is echt heel weinig als gemiddeld resultaat van beleggen over 20 jaar.
En zelfs dat povere resultaat brengt al meer op dan een huis kopen

Werk jij voor een bank dat je zulke onzin verkoopt?huisjetuintjefiets schreef: ↑24 oktober 2023, 18:15Het gaat erom dat jij niet kunt rekenen. Jouw conclusies kloppen dus niet.
Jij bent met 3% afgekomen. Wij niet.
3% netto (na alle kosten, belastingen,...) is echt heel weinig als gemiddeld resultaat van beleggen over 20 jaar.
En zelfs dat povere resultaat brengt al meer op dan een huis kopen![]()
Groeten Bas.