Waarop letten bij aanschaf nieuwe smartphone
Re: Waarop letten bij aanschaf nieuwe smartphone
Gisteren waren ze nog beschikbaar, vandaag is levering onder voorbehoud. Wie van de aanwezigen hier heeft er eentje besteld?SMGGM schreef: ↑10 maart 2021, 20:32Goede tip en aan een normale prijs, ik had Fnac niet eens overwogen.Didymus schreef: ↑10 maart 2021, 20:27 Pixel 4a kan je gewoon bij Fnac bestellen: https://www.nl.fnac.be/Google-Pixel-4a- ... /a15084793
Ik vind het ook zeker een aanrader: handig formaat, OLED-scherm, altijd laatste beveilingsupdates en maakt mooie foto's.
Google Pixel 4a, had ik ook al bekeken, maar door de geringe beschikbaarheid en hoge prijs in België, had ik 'm geschrapt van mijn lijstje. €349 is een aanvaardbare prijs en ja, hij heeft een handiger formaat.
Prijs is goed, maar geen Android One en best wel groot.SMGGM schreef: ↑10 maart 2021, 19:54 Het toestel dat mij het meest zou aanspreken van dit lijstje is de Moto G 5G. Toevallig wel 5G aan boord maar goed :p
Heeft een ok batterij (die je beter kan maken door 5G uit te schakelen en de 90Hz ververssnelheid terug op 60 te zetten als het je niet boeit), heeft ook Android One (is ook relatief recent zodat je nog even kan genieten van Android one), goede snelheid (zie artikel, kwam als snelste uit het lijstje). Al zou ik de Moto 5G niet kopen bij Coolblue (best wel duur, alternate heeft hem een stuk goedkoper https://www.alternate.be/html/product/1702426)
Je hebt ook de niet 5G variant maar ik kan dit amper aanraden (https://tweakers.net/pricewatch/1562390 ... blauw.html). Is net iets goedkoper, maar is kleiner (al kan dit een voordeel zijn), kleinere batterij, geen 90Hz, slechtere camera, slechtere bluethooth standaard, iets trager. Enig lichtpuntje is dat het een grotere opslagruimte heeft.
Hou wel rekening mee dat de Motrola een best wel groot toestel is.
Ik zie net dat je ook nog de goedkopere Moto G Pro hebt al kan ik de Motorola Moto G Pro 128GB Blauw voor €129 niet vinden. Is die prijs een typefout?
Voor zover ik kan nagaan krijgen de Nokia 5.4 en 8.3 nog het langst updates: 3 jaar.Giskart schreef: ↑11 maart 2021, 09:00 Element om op te letten;
Let niet enkel op de prijs maar let op deze in verhouding tussen wanneer dat toestel is uitgekomen. En poog te achterhalen tot wanneer men minimaal updates mag verwachten voor dat toestel.
Een nieuw toestel kopen is niet gelijk aan nog een lange periode van updates. Toch niet per definitie. Een toestel waar geen updates meer voor uitkomen is niet waardeloos. Maar het is wel einde van het begin van de levenscyclus van dat toestel.
Als ik de grens op anderhalf jaar stel, komen de overgrote meerderheid van toestellen niet meer in aanmerking.
Let vooral op wanneer het model is uitgebracht, reken vanaf die datum op max 1.5-2 jaar updates.
Mijn huidig toestel is een LG NEXUS 5X 32 GB (toestel gemaakt in samenwerking of in opdracht van Google): goede specs en geen overtollige software. Ben ik wel tevreden van en 5 jaar is een respectabele leeftijd. Het gaat niet enkel om de hardware, ik vind software en security updates ook belangrijk en daar wringt bij de meeste smartphones het schoentje.Henkie1984 schreef: ↑11 maart 2021, 09:25 Slechte batterij kan waarschijnlijk opgelost worden met een nieuwe accu en 32GB te weinig? koop voortaan een nieuw toestel met een sd card. Hier een moto 4g van 2016 met 128GB+16GB opslag. Gaat bijna twee dagen mee op een lading en nog geen enkel probleem met apps die niet kunnen draaien (exclusief games, geen ervaring) nieuw prijs toestel 160€.
Telefoon toestellen zijn voor de meeste mensen zoals ferrari's, Moet groot, mooi en luid, duur en enige wat ze doen is naar de supermarkt rijden.......
Koop het moto g toestel van vorig jaar een flinke SD card en je kan makkelijk 6+ jaar mee
Groot moet het niet zijn, daar heb ik een tablet voor, maar de meeste zijn nu een pak groter dan 5 jaar geleden, behalve de Pixel 4a bvb.
Zou eens samenvatting moeten maken van alle adviezen, maar zoals het er nu uitziet is het €350-€400 (Pixel 4a of Nokia 8.3) en nog 2-3 jaar updates (totale levensduur 4-5 jaar) of minder dan €300 en een (anderhalf) jaar aan updates en er rekening mee houden dat ik binnen 3 jaar misschien een nieuw moet.
Nokia is Android one. Wilt zeggen: 2 jaar + 1 jaar aan security updates (dus 3 jaar in totaal). Dit is niet anders dan elk ander Android One toestel waar je ook 2 jaar updates en 1 jaar bijkomend security updates krijgt.
Verwacht overigens van je Pixel toestel niet veel anders. Het voordeel dat je wel hebt bij een Pixel toestel is dat ze sneller de updates krijgen en als het toestel uit is gekomen na een nieuwe Android versie dat die typisch ook al meteen die versie draait. Bij alle andere fabrikant is dit vaak niet het geval waardoor je al meteen 1 versie achterloopt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dragen mensen niet te zwaar aan de security patches? Oke mijn telefoon krijgt geen android updates meer, maar de apps krijgen stuk voor stuk hun "wekelijkse" updates. De bank app blijft gewoon updaten en voldoet aan alle standaarden? Als de driver software te oud word kom je vanzelf op een punt dat de bank niet akkoord gaat met je oude versie en kan je niet meer updaten/gebruiken.
Zolang de apps geupdate worden en je geen software installeert van third party app stores zie ik geen enkel probleem. Kan iemand mij ongelijk aantonen?
Zolang de apps geupdate worden en je geen software installeert van third party app stores zie ik geen enkel probleem. Kan iemand mij ongelijk aantonen?
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
De laatste Huawei toestellen ondersteunen geen Android door de VS blokkade.platin schreef: ↑10 maart 2021, 19:00Ga naar de Carrefour koop daar een Huawei van 200 - 300 € en je gaat tevreden zijn.
En zeker voor wat u het gebruikt.
Samsung als 2 j meegaat zonder batterij problemen moogt je al heel gelukkig zijn.
Mijn Huawei smart werkt ondertussen al van begin 2017 zonder problemen. (kostprijs 260 €)
Vandaag is de Google Pixel 4a terug leverbaar via de FNAC, maar nu aan €489 ipv €349. Op 1 dag €140 of 40% erbij. Dat kan tellen.cpnx schreef: ↑11 maart 2021, 20:32Gisteren waren ze nog beschikbaar, vandaag is levering onder voorbehoud. Wie van de aanwezigen hier heeft er eentje besteld?
Google Pixel 4a, had ik ook al bekeken, maar door de geringe beschikbaarheid en hoge prijs in België, had ik 'm geschrapt van mijn lijstje. €349 is een aanvaardbare prijs en ja, hij heeft een handiger formaat.
Ieder Android toestel krijgt 2 OS updates betekend, als die uitgekomen is met OS10 dan krijg je nog OS12 maar geen OS13. Ook updates zijn 2 jaren verplicht vanaf datum dat het toestel op de markt is gekomen ttz als je het 1 jaar later koopt dan heb je nog maar 1 jaar updates ...MoreOrLess schreef: ↑10 maart 2021, 21:44 Onlangs een nieuwe GSM gekocht, een Samsung. Waar ik sterk van geschrokken ben is dat bij die Android toestellen tegenwoordig staat hoeveel jaar ze nog geüpdated worden. Dat is blijkbaar nu zeer kort geworden. Bij de Samsungs die ik bekeek ging dat nog hooguit over een dik jaar, tot bijv april 2022.
Gelieve de 4a niet te mengen met de 4a 5G aub.cpnx schreef: ↑12 maart 2021, 12:20Vandaag is de Google Pixel 4a terug leverbaar via de FNAC, maar nu aan €489 ipv €349. Op 1 dag €140 of 40% erbij. Dat kan tellen.cpnx schreef: ↑11 maart 2021, 20:32
Gisteren waren ze nog beschikbaar, vandaag is levering onder voorbehoud. Wie van de aanwezigen hier heeft er eentje besteld?
Niet je ongelijk, eerder je gelijk, zie mijn vorig bericht: post497692.html#p497692Henkie1984 schreef: ↑12 maart 2021, 12:00 Dragen mensen niet te zwaar aan de security patches? Oke mijn telefoon krijgt geen android updates meer, maar de apps krijgen stuk voor stuk hun "wekelijkse" updates. De bank app blijft gewoon updaten en voldoet aan alle standaarden? Als de driver software te oud word kom je vanzelf op een punt dat de bank niet akkoord gaat met je oude versie en kan je niet meer updaten/gebruiken.
Android en iOS zijn Windows niet. Het heeft een vele malen veiligere basis waardoor echte security problemen amper voorkomen. Daarnaast, hoe vaak is het voorgekomen dat je in hln hoort van het nieuwste veiligheidsprobleem? Daarentegen, die van Windows hoor je wel eens vaker in de massa media.
Gesloten app store met controles, default sandbox in apps, beperkte mogelijkheid in apps zelf (geen power opties beschikbaar zoals keylogging ofzo),... maken het een basis voor een veel veiliger systeem.
En zoals je aanhaalt, in Android worden vele systeem apps afzonderlijk geupdate.
Wat je het meest "mist" is de extra functies die een systeem upgrade met zich meebrengt. Maar ook dit kan je in vraag stellen bij alle fabrikanten die er een skin op gooien. Daarnaast zijn er geen wereldschokkende functies die geïntroduceerd worden in de nieuwste Android of iOS versie.
Mijn excuses. Ik zie idd dat op Fnac.be de 4a en 4a 5G aan dezelfde prijs liggen. Is waarschijnlijk een vergissing of omdat de Fnac de 4a niet rechstreeks verkoopt maar wel via Marktplace. Maar 4a en 4a 5G zijn verschillende en hebben 150 € prijs verschil.
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
Mijn zoekcriteria toen ik in de zomer van 2020 een nieuwe gsm zocht;
- minstens 128gb opslaggeheugen
-Topprocessor, maar daarvoor moet je jezelf al wat inlezen dus laat dit criterium vallen.
-minstens 6gb RAM zodat hij futureproof lekker soepel blijft lopen
- Android, aangezien ik Apple overpriced vind.
-Max 330€ zodat ik + case en glaasje <€350 totaal prijs zat.
Uiteindelijk bij de Huawei Nova 5T uitgekomen voor €300.
Nog eentje voor de Huawei-Android-Ban dus geen enkel probleem met de app store.
En ik moet zeggen dikke aanrader! Met kerst deze nog eens opnieuw gekocht als cadeau voor iemand.
Succes met de zoektocht
- minstens 128gb opslaggeheugen
-Topprocessor, maar daarvoor moet je jezelf al wat inlezen dus laat dit criterium vallen.
-minstens 6gb RAM zodat hij futureproof lekker soepel blijft lopen
- Android, aangezien ik Apple overpriced vind.
-Max 330€ zodat ik + case en glaasje <€350 totaal prijs zat.
Uiteindelijk bij de Huawei Nova 5T uitgekomen voor €300.
Nog eentje voor de Huawei-Android-Ban dus geen enkel probleem met de app store.
En ik moet zeggen dikke aanrader! Met kerst deze nog eens opnieuw gekocht als cadeau voor iemand.
Succes met de zoektocht
Ik kijk altijd eerst welke toestellen ondersteund zijn door LineageOS: een open source Android distributie, zonder bloat apps, en je krijgt updates nog jaren nadat de leverancier ermee gestopt is.
Dat zijn vaak de "vorige" generatie high- en midrange phones, die je vaak (niet altijd) al goedkoper kan krijgen.
Ik heb momenteel een Samsung A5 2017 (a5y17lte), 4 jaar oud maar toch met Android 10 (Samsung is gestopt bij Android 8.0) en de Android security patches van maart reeds geïnstalleerd.
Dat zijn vaak de "vorige" generatie high- en midrange phones, die je vaak (niet altijd) al goedkoper kan krijgen.
Ik heb momenteel een Samsung A5 2017 (a5y17lte), 4 jaar oud maar toch met Android 10 (Samsung is gestopt bij Android 8.0) en de Android security patches van maart reeds geïnstalleerd.