Waarschuwing voor klanten van DeGiro
TIP
Waarschuwing voor klanten van DeGiro
Kleine waarschuwing voor klanten van DeGiro:
De fiscus heeft mij voor 2 verschillende jaren een navordering gestuurd.
Oorzaak? In de zogenaamde CRS-fiches die DeGiro doorgeeft aan de fiscus vermelden zij enkel het bruto bedrag aan dividenden dat je hebt ontvangen en niet hoeveel bronbelasting en/of roerende voorheffing al werd ingehouden.
Gevolg? De fiscus stelt vast dat het bedrag dat je aangeeft onder code 1444-11 (Verplicht aan te geven inkomsten: andere inkomsten zonder roerende voorheffing die belastbaar zijn tegen 30 %) veel lager is dan het bruto bedrag aan dividenden in de CRS-fiche (logisch want jij houdt zelf wél rekening met al ingehouden dividendbelastingen en vermeldt dus alleen de inkomsten die nog belastbaar zijn aan die 30%), voegt dit bruto bedrag dus integraal toe onder code 1444-11 (bovenop het correcte bedrag dat je zelf hebt aangegeven) en smeert je een belastingverhoging van 50% aan wegens ontduiking.
Zonet laten weten dat ik niet akkoord ga, brief geschreven, stukken toegevoegd,... kortom er kruipt aardig wat tijd in. Allemaal omdat DeGiro onvolledige informatie doorgeeft.
Oorzaak? In de zogenaamde CRS-fiches die DeGiro doorgeeft aan de fiscus vermelden zij enkel het bruto bedrag aan dividenden dat je hebt ontvangen en niet hoeveel bronbelasting en/of roerende voorheffing al werd ingehouden.
Gevolg? De fiscus stelt vast dat het bedrag dat je aangeeft onder code 1444-11 (Verplicht aan te geven inkomsten: andere inkomsten zonder roerende voorheffing die belastbaar zijn tegen 30 %) veel lager is dan het bruto bedrag aan dividenden in de CRS-fiche (logisch want jij houdt zelf wél rekening met al ingehouden dividendbelastingen en vermeldt dus alleen de inkomsten die nog belastbaar zijn aan die 30%), voegt dit bruto bedrag dus integraal toe onder code 1444-11 (bovenop het correcte bedrag dat je zelf hebt aangegeven) en smeert je een belastingverhoging van 50% aan wegens ontduiking.
Zonet laten weten dat ik niet akkoord ga, brief geschreven, stukken toegevoegd,... kortom er kruipt aardig wat tijd in. Allemaal omdat DeGiro onvolledige informatie doorgeeft.
Re: Waarschuwing voor klanten van DeGiro
Ik snap het probleem niet.
Je moet het bruto-bedrag aangeven, na aftrek van de buitenlandse RV.
De Giro geeft in zijn jaaroverzicht het brutobedrag, de bronbelasting en het nettobedrag.
Je geeft dan toch gewoon het brutobedrag aan van de aandelen waarvoor nog geen Belgische RV afgehouden is?
Je moet het bruto-bedrag aangeven, na aftrek van de buitenlandse RV.
De Giro geeft in zijn jaaroverzicht het brutobedrag, de bronbelasting en het nettobedrag.
Je geeft dan toch gewoon het brutobedrag aan van de aandelen waarvoor nog geen Belgische RV afgehouden is?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ah, OK, je aangifte was goed, maar de fiscus krijgt onvolledige info van De Giro?
Moet/kan DeGiro die buitenlandse roerende voorheffing doorgeven via CRS?
Maakt toch niet uit als je aangifte correct ingevuld is
Je kan eenvoudig antwoorden per mail op een vraag om inlichtingen/bericht van wijziging, zoveel tijd kruipt daar toch niet in.
Daarnaast is die 50% verhoging enkel van toepassing indien de inkomsten meer als 2.500 EUR bedragen.
Je kan eenvoudig antwoorden per mail op een vraag om inlichtingen/bericht van wijziging, zoveel tijd kruipt daar toch niet in.
Daarnaast is die 50% verhoging enkel van toepassing indien de inkomsten meer als 2.500 EUR bedragen.
Moet/kan DeGiro die buitenlandse roerende voorheffing doorgeven via CRS?
- Het jaaroverzicht dat jij van DeGiro krijgt is volledig; de CRS-fiche die DeGiro doorgeeft aan de fiscus allesbehalve.
- Er is wel degelijk sprake van een verhoging van 50% terwijl de inkomsten onder die €2500 liggen.
- De tijd die erin kruipt: ik heb per jaar (het gaat om 2 jaren) een brief van 6p om het bedrag onder code 1444 te motiveren en 3 tot 4 bijlagen.
Ik geef het maar mee want volgens mij heeft iedere Belgische klant die dividenden ontvangt, daar nog een deel van moet aangeven in zijn belastingaangifte en die door de fiscus gecontroleerd wordt het vlaggen.
- Er is wel degelijk sprake van een verhoging van 50% terwijl de inkomsten onder die €2500 liggen.
- De tijd die erin kruipt: ik heb per jaar (het gaat om 2 jaren) een brief van 6p om het bedrag onder code 1444 te motiveren en 3 tot 4 bijlagen.
Ik geef het maar mee want volgens mij heeft iedere Belgische klant die dividenden ontvangt, daar nog een deel van moet aangeven in zijn belastingaangifte en die door de fiscus gecontroleerd wordt het vlaggen.
Volstaat het dan niet dat je de fiscus die vragen stelt, gewoon het overzicht van De Giro opstuurt? Daar staat immers alles op.
In het licht van jouw problemen is het misschien zelfs een goed idee om dat volledig overzicht al onmiddellijk als bijlage toe te voegen.
In het licht van jouw problemen is het misschien zelfs een goed idee om dat volledig overzicht al onmiddellijk als bijlage toe te voegen.
Dat staat inderdaad standaard in hun briefwisseling, maar wordt NIET toegepast bij inkomsten onder 2.500,00 EUR (zie sanctiebeleid inzake directe belastingen).jens_dev schreef: ↑19 mei 2020, 16:05 - Het jaaroverzicht dat jij van DeGiro krijgt is volledig; de CRS-fiche die DeGiro doorgeeft aan de fiscus allesbehalve.
Waarom zou je een brief van 6p moeten uitschrijven? Verstuur gewoon het jaaroverzicht mee dan weten ze al voldoende.
Dus zoals ik me eerder afvroeg, hebben de banken (niet alleen degiro) wel deze mogelijkheid om buitenlandse roerende voorheffing te vermelden op die CRS fiche?
Met alle respect, maar wat een mens hier allemaal te horen krijgt als hij anderen probeert te HELPEN en informatie te geven . Je zou toch voor minder bij een volgende gelegenheid denken "je bekijkt het maar" ?
Ik moet onder code 1444 meer aangeven dan alleen de nog onbelaste dividenden van DeGiro.
Het gaat ook niet om mijn persoonlijke situatie hier. Dit is geen HEEEEEEELP-topic. Het is een friendly warning aan andere klanten, want meer mensen gaan hiermee te maken krijgen.
En ik zou dit jaar (inkomstenjaar 2019) inderdaad proactief een motivering toevoegen van het bedrag dat ik onder die code invul. Dat zou ik anderen misschien ook aanraden.
Het gaat ook niet om mijn persoonlijke situatie hier. Dit is geen HEEEEEEELP-topic. Het is een friendly warning aan andere klanten, want meer mensen gaan hiermee te maken krijgen.
En ik zou dit jaar (inkomstenjaar 2019) inderdaad proactief een motivering toevoegen van het bedrag dat ik onder die code invul. Dat zou ik anderen misschien ook aanraden.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Hier ook klant van Degiro en ook bericht van wijziging ontvangen... Screenshotje getrokken om te bewijzen dat de RV wel degelijk was ingehouden en teruggestuurd... Sindsdien niets meer van gehoord.jens_dev schreef: ↑19 mei 2020, 15:07 Kleine waarschuwing voor klanten van DeGiro:
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ter info, ik had in de nota's dit genoteerd:
Dus misschien wel een beetje een help-topic (dit is minder moeite dan 6 pagina's )
Doe het steeds zo, en geen probleem. Bij mij is aanslagbiljet reeds ontvangen en betaald.1444: Buitenlandse rekening DeGiro (NL): Brutodividend: xxxx EUR / Ingehouden bronbelasting: xxx EUR /
Nettodividend: xxx EUR
Dus misschien wel een beetje een help-topic (dit is minder moeite dan 6 pagina's )
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Keep it simpel jongens en meisje: Degiro is voor accumulerende trackers.
Van zodra je aandelen of trackers wilt, die uitkeren, ben je beter af bij een Belgische broker. Denk ook aan alle toekomstige wetswijzigingen op gebied van fiscaliteit: onze Belgische brokers zullen ervoor zorgen dat je altijd in orde bent.
Van zodra je aandelen of trackers wilt, die uitkeren, ben je beter af bij een Belgische broker. Denk ook aan alle toekomstige wetswijzigingen op gebied van fiscaliteit: onze Belgische brokers zullen ervoor zorgen dat je altijd in orde bent.
Blijkbaar kennen de meeste mensen hier alleen de vraag om inlichtingen.
Maar er zijn meer rotstreken van de fiscus:
- Bericht van Wijziging. Zoals de OP heeft gehad. Dan heeft de fiscus al met zijn pollen aan je aangifte gezeten OF
- Geen enkel bericht whatsoever. Je ziet dan alleen dat je minder terug krijgt dan de oorspronkelijke simulatie op TOW. Als je dan de hele aangifte nakijkt, dan zie je dat er 'iemand' met zijn poten aan je codes heeft gezeten.
Het kan vaak worden rechtgezet met een simpele brief, maar zoals de OP zegt: daar zit je niet op te wachten. Bovendien blijft zo eentje dan vaak alsnog volhardend onder het motto: het staat zo op het attest.
Maar er zijn meer rotstreken van de fiscus:
- Bericht van Wijziging. Zoals de OP heeft gehad. Dan heeft de fiscus al met zijn pollen aan je aangifte gezeten OF
- Geen enkel bericht whatsoever. Je ziet dan alleen dat je minder terug krijgt dan de oorspronkelijke simulatie op TOW. Als je dan de hele aangifte nakijkt, dan zie je dat er 'iemand' met zijn poten aan je codes heeft gezeten.
Het kan vaak worden rechtgezet met een simpele brief, maar zoals de OP zegt: daar zit je niet op te wachten. Bovendien blijft zo eentje dan vaak alsnog volhardend onder het motto: het staat zo op het attest.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik steek gewoon de laatste pagina van het jaarverslag als bijlage bij mijn aangifte. Eigenlijk hoort dit zo, dus het is niet Degiro haar schuld, maar je eigen schuld omdat je je belastingsaangifte slecht invult.
Vraagje: houdt DeGiro op alle buitenlandse aandelen de Belgische RV af?
Vraagje: houdt DeGiro op alle buitenlandse aandelen de Belgische RV af?