Wanneer behoor je tot de hogere middenklasse?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wanneer behoor je tot de hogere middenklasse?
Uitgaande van 50/50 bijdrage, elk:Kevva schreef: ↑9 september 2022, 21:15 Eigen situatie:
- Mijn brutoloon maandloon: 2800 euro (1950 euro netto)
- Vrouw haar brutoloon per maand: 2700 euro (1900 euro netto)
+ inwonend minderjarig kind
En verder ...
Wij hebben een maandelijkse energiefactuur van 460 euro/maand (dat is een voorschot op elektriciteit en gas samen)
Daarnaast ook nog eens de afbetaling van de hypotheek. Eigenlijk gaat er al een maandelijkse wedde op aan hypotheek + water + energie.
Ik heb een doorlopende opdracht ingesteld om elke 1ste van de maand 400 euro naar mijn beleggingsrekening over te schrijven en 100 euro naar mijn spaarrekening. Mijn vrij besteedbaar budget is daarna nog 1400 euro en een stuiver.
- energie + water: ~ 250
- afbetaling hypothecaire lening: ~ 700
- beleggen en sparen: 500
- rest: 500
Hoe kom je dan aan een "vrij besteedbaar budget" van 1.400 ?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
LOL, 1.373 à 3.433 euro is wel een heel grote marge, een alleenstaande die het met 1373 (of 1500 geïndexeerd) moet doen is nu echt wel pure armoede vandaag, dat zou ik al zeker geen middenklasse meer noemen, na huur en energie is er niks meer over. En 3433 (of 3800 geïndexeerd netto, dit is meer dan 7000 bruto) voor een alleenstaande is een zeer mooi inkomen waarbij er naast de noodzakelijke uitgaven nog wat over is voor vrije tijd of sparen, eerder hogere middenklasse.haelewyn schreef: ↑11 september 2022, 12:39 In dat bericht las ik :
""""iemand tot de middenklasse behoort als het gezinsinkomen tussen de 60 en 200% van de mediaan zit. Voor een alleenstaande betekent dit een maandelijks netto-inkomen van 1.373 à 3.433 euro; """"
Van wanneer was die stelling, want door de indexstijgingen gaan we dat bedrag nogal moeten aanpassen.
Alles hangt wat af van het voortraject van die alleenstaande.
Een alleenstaande die een eigen huis heeft waar geen kosten aan zijn, geen nood aan een auto, geen kinderen (meer) op te voeden : dat is een ander verhaal dan het omgekeerde.
Goed gespaard voordien of helemaal niets gespaard.. Het bestaat allebei.
Een alleenstaande met een laag loon of inkomen heeft nu al enige tijd ook de verhoogde tegemoetkoming / sociaal tarief.
Dat helpt ook alweer.
Wat voor de ene armoede betekent als inkomen, daar zal de andere nog van over houden.
Alles hangt ook af van hoe je leeft.
Niet iedereen die redelijk eenvoudig leeft is daar ongelukkig om.
Een alleenstaande die een eigen huis heeft waar geen kosten aan zijn, geen nood aan een auto, geen kinderen (meer) op te voeden : dat is een ander verhaal dan het omgekeerde.
Goed gespaard voordien of helemaal niets gespaard.. Het bestaat allebei.
Een alleenstaande met een laag loon of inkomen heeft nu al enige tijd ook de verhoogde tegemoetkoming / sociaal tarief.
Dat helpt ook alweer.
Wat voor de ene armoede betekent als inkomen, daar zal de andere nog van over houden.
Alles hangt ook af van hoe je leeft.
Niet iedereen die redelijk eenvoudig leeft is daar ongelukkig om.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 11 september 2022, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
In dat artikel gaat het over netto inkomen. Eender wat/hoe dus, niet specifiek over bv. loon als werknemer.
Een netto inkomen van 1.500 EUR per maand als alleenstaande zou ik ook niet onder "middenklasse" catalogeren qua inkomen, maar onder "pure armoede" toch ook niet.
Ik denk dat de drempelwaarde om in aanmerking te komen voor "De Inkomensgarantie voor ouderen (IGO)" een goede referentie is om te bepalen wat een heel laag inkomen is.
https://www.sfpd.fgov.be/nl/recht-op-pensioen/igo
Uw bestaansmiddelen bedragen per maand minder dan:
- 1 368,05 EUR voor alleenstaanden (op 01.08.2022 aan index 162,66);
- 912,03 EUR voor samenwonenden (op 01.08.2022 aan index 162,66).
https://www.sfpd.fgov.be/nl/recht-op-pensioen/igo
Uw bestaansmiddelen bedragen per maand minder dan:
- 1 368,05 EUR voor alleenstaanden (op 01.08.2022 aan index 162,66);
- 912,03 EUR voor samenwonenden (op 01.08.2022 aan index 162,66).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Eigenlijk kunnen we dus stellen dat voor een alleenstaande dit het *laagste* (minimum dus, niet zozeer "heel laag") netto inkomen per maand is:
65+: 1.368
-65: 1.115 (https://www.vlaanderen.be/leefloon)
Waar leg je op basis daarvan dan de grens om tot de "lagere klasse" qua inkomen te behoren ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 11 september 2022, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Een bepaling opstellen om te zien tot welke klasse je behoort, is irrelevant.
Een voorbeeld: man en vrouw samen hebben een pensioeninkomen van 2500 €.
Zij bezitten een woning die ze zelf bewonen en een buitenverblijf in Vlaanderen waar ze sporadisch ver blijven. Ook zijn ze eigenaars vsn 50 ha landbouwgrond die ze verpachten aan 350 € /ha.
In het buitenland bezitten ze 2 appartementen waarvan ze er een sporadisch bewonen. Het andere wordt gebruikt (gratis ntl) door hun dochter, die daar studeert. Op basis van hun bezittingen zou ik hen beschouwen als behorende tot het lager echelon van de hogere klasse. Op basis van hun inkomen, quid?
Ander voorbeeld: de enige zoon van een grootgrondbezittende burggraaf, tevens industrieel, is een echte leeghanger, heeft geen inkomen maar kan rijkelijk leven van de centen die zijn maman hem regelmatig toestopt. Zijn papa zal al het mogelijke uit de kast halen zodat het overgrote deel van het familiefortuin hem niet te beurt valt.
Klasse waartoe deze knaap behoort?
Een voorbeeld: man en vrouw samen hebben een pensioeninkomen van 2500 €.
Zij bezitten een woning die ze zelf bewonen en een buitenverblijf in Vlaanderen waar ze sporadisch ver blijven. Ook zijn ze eigenaars vsn 50 ha landbouwgrond die ze verpachten aan 350 € /ha.
In het buitenland bezitten ze 2 appartementen waarvan ze er een sporadisch bewonen. Het andere wordt gebruikt (gratis ntl) door hun dochter, die daar studeert. Op basis van hun bezittingen zou ik hen beschouwen als behorende tot het lager echelon van de hogere klasse. Op basis van hun inkomen, quid?
Ander voorbeeld: de enige zoon van een grootgrondbezittende burggraaf, tevens industrieel, is een echte leeghanger, heeft geen inkomen maar kan rijkelijk leven van de centen die zijn maman hem regelmatig toestopt. Zijn papa zal al het mogelijke uit de kast halen zodat het overgrote deel van het familiefortuin hem niet te beurt valt.
Klasse waartoe deze knaap behoort?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Maar daar gaat het niet om. Voorbeelden/scenario's kan iedereen wel bedenken.
Wat wel van belang is, is duidelijk te zijn waarover het juist gaat. Inkomen, loon als werknemer, vermogen, status, ... combinatie van ... , ...
Hetzelfde zou je kunnen doen met IQ, EQ, HQ, FQ, en ga zo maar door ...
In België zegt bruto en netto ook niet veel. Ik zou bijvoorbeeld liever 1900EUR + bedrijfswagen en andere voordelen hebben dan in de bottom range van hogere middenklasse te zitten met 2400EUR en geen voordelen.EarthNvstr1 schreef: ↑11 september 2022, 12:47Omgerekend naar netto (zonder rekening te houden met persoonlijke situatie uiteraard), zou dat ongeveer neerkomen op:EarthNvstr1 schreef: ↑11 september 2022, 11:45 Dan zou je bv. hetvolgende kunnen hanteren (cijfers 2019 * 1,1 afgerond):
- lagere klasse: tot 2.500
- lagere middenklasse: 2.500 tot 3.800
- hogere middenklasse: 3.800 tot 6.400
- hogere klasse: vanaf 6.400
Het gaat over bruto maandloon (excl. vakantiegeld, 13de maand, bonus) voor voltijdse tewerkstelling als werknemer.
Edit: weet wel dat leeftijd een grote rol speelt, zo heeft een 60-jarige gemiddeld 2x het bruto loon van een 20-jarige
- lagere klasse: tot 1.900
- lagere middenklasse: 1.900 tot 2.400
- hogere middenklasse: 2.400 tot 3.400
- hogere klasse: vanaf 3.400
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is inderdaad een complexiteit en terechte opmerking.
De cijfers die ik gaf (op basis van een referentie) zeggen inderdaad niet of dit incl./excl. extra-legale voordelen is.
Als iemand een referentie heeft waar dat wél duidelijk opgenomen is, dan is dat welkom.
Duidelijkheid over bruto of netto, lijkt mij echter belangrijker, dat is iets helemaal anders.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het staat iedereen vrij om hier een bijdrage naar best vermogen te doen hé.
Uiteindelijk *probeer* ik ook maar een antwoord te formuleren (of eerder zoeken) op de (n.m.i. niet onterechte) vraag van TS.
Uiteindelijk *probeer* ik ook maar een antwoord te formuleren (of eerder zoeken) op de (n.m.i. niet onterechte) vraag van TS.
EarthNvstr1 schreef: ↑11 september 2022, 17:44Inderdaad. Maar daar gaat het niet om. Voorbeelden/scenario's kan iedereen wel bedenken.
Wat wel van belang is, is duidelijk te zijn waarover het juist gaat. Inkomen, loon als werknemer, vermogen, status, ... combinatie van ... , ...
Hetzelfde zou je kunnen doen met IQ, EQ, HQ, FQ, en ga zo maar door ...
Ik gaf 2 voorbeelden die ik ken uit mijn directe omgeving. Het zijn dus geen verhaaltjes die ik uit mijn duim zuig.
Ik stelde duidelijke vragen in dit verband.
Wat jij nu zoals zo dikwijls doet, is in een wijde boog rond mijn vragen heen fietsen en er dan nog eens zaken bijsleurt die niets met het onderwerp te maken hebben.
Als je een to the point antwoord hebt, wil ik het graag horen.