Wanneer behoor je tot de hogere middenklasse?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wanneer behoor je tot de hogere middenklasse?
Ik heb ook niet gezegd dat het "verhaaltjes" zijn hé. Natuurlijk zijn dat voorbeelden en zo zijn er legio.
Dat heb ik dan gemist (of ik vond die niet zo duidelijk/relevant). Sorry hoor.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 11 september 2022, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Deze "vragen" dus ... ;-)
Dat kan ik begrijpen.dhalluinR schreef: ↑11 september 2022, 17:40 Een bepaling opstellen om te zien tot welke klasse je behoort, is irrelevant.
Een voorbeeld: man en vrouw samen hebben een pensioeninkomen van 2500 €.
Zij bezitten een woning die ze zelf bewonen en een buitenverblijf in Vlaanderen waar ze sporadisch ver blijven. Ook zijn ze eigenaars vsn 50 ha landbouwgrond die ze verpachten aan 350 € /ha.
In het buitenland bezitten ze 2 appartementen waarvan ze er een sporadisch bewonen. Het andere wordt gebruikt (gratis ntl) door hun dochter, die daar studeert. Op basis van hun bezittingen zou ik hen beschouwen als behorende tot het lager echelon van de hogere klasse. Op basis van hun inkomen, quid?
Op welk vlak en wat maakt het voor jou uit ? (hopelijk een duidelijke vraag)dhalluinR schreef: ↑11 september 2022, 17:40 Ander voorbeeld: de enige zoon van een grootgrondbezittende burggraaf, tevens industrieel, is een echte leeghanger, heeft geen inkomen maar kan rijkelijk leven van de centen die zijn maman hem regelmatig toestopt. Zijn papa zal al het mogelijke uit de kast halen zodat het overgrote deel van het familiefortuin hem niet te beurt valt.
Klasse waartoe deze knaap behoort?
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
In mijn ogen is inkomen uit een job geen maatstaf. Vermogen is wat telt. Iemand die 3000 euro netto verdient en leeft vanpaycheck to paycheck, lijkt mij eerder een sukkelaar.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Geen maatstaf voor wat ?
Wat telt dat vermogen dan waarvoor ?
Als die iemand een vermogen heeft van 10.000.000 EUR, vind je dat dan nog altijd "een sukkelaar" ?spaarfrits schreef: ↑11 september 2022, 19:55 Iemand die 3000 euro netto verdient en leeft vanpaycheck to paycheck, lijkt mij eerder een sukkelaar.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Ik zal het anders formuleren. In mijn ogen behoort iemand tot de hogere middenklasse als hij 500K aan roerende en onroerende middelen heeft. Dus 1M als koppel ongeacht het inkomen. Iemand die leeft van maand tot maand met een hoog inkomen, is voor mij geen hogere middenklasse.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
Eerlijk gezegd boeit deze hele discussie mij voor geen meter.
Ik weet voor mijn eigen gezin waar wij ongeveer staan op de sociale ladder in vergelijking met de mensen die ik ken en die uit mijn omgeving. Wat voor zin heeft het om nog over sociale klassen te discuteren als er daarvoor geen vuurvaste criteria bestaan.
Door mijn familiale achtergrond ken ik veel mensen uit alle rangen en standen en ik kan je verzekeren dat mensen uit de hoogste kringen daar totaal geen aandacht aan schenken, snobs en parvenus uitgezonderd.
Bijgevolg heb ik besloten op niets dit onderwerp betreffende nog te reageren.
Ik weet voor mijn eigen gezin waar wij ongeveer staan op de sociale ladder in vergelijking met de mensen die ik ken en die uit mijn omgeving. Wat voor zin heeft het om nog over sociale klassen te discuteren als er daarvoor geen vuurvaste criteria bestaan.
Door mijn familiale achtergrond ken ik veel mensen uit alle rangen en standen en ik kan je verzekeren dat mensen uit de hoogste kringen daar totaal geen aandacht aan schenken, snobs en parvenus uitgezonderd.
Is iemand die denkt in rangen en standen, en die van zichzelf vindt dat hij tot de hoogste kringen behoort, niet automatisch een snob en/of parvenu?dhalluinR schreef: ↑11 september 2022, 20:40 Eerlijk gezegd boeit deze hele discussie mij voor geen meter.
Met 800k aan roerende en onroerende middelen en een maandelijks inkomen van 1700 euro behoor je dus tot de hogere middenklasse ? Mij interesseert het niet tot welke klasse ik hoor. Zo lang ik kan doen en laten wat ik wil zonder me over financiën zorgen te moeten maken ben ik tevreden.
Mijn 'aandeel':EarthNvstr1 schreef: ↑11 september 2022, 13:56Uitgaande van 50/50 bijdrage, elk:Kevva schreef: ↑9 september 2022, 21:15 Eigen situatie:
- Mijn brutoloon maandloon: 2800 euro (1950 euro netto)
- Vrouw haar brutoloon per maand: 2700 euro (1900 euro netto)
+ inwonend minderjarig kind
En verder ...
Wij hebben een maandelijkse energiefactuur van 460 euro/maand (dat is een voorschot op elektriciteit en gas samen)
Daarnaast ook nog eens de afbetaling van de hypotheek. Eigenlijk gaat er al een maandelijkse wedde op aan hypotheek + water + energie.
Ik heb een doorlopende opdracht ingesteld om elke 1ste van de maand 400 euro naar mijn beleggingsrekening over te schrijven en 100 euro naar mijn spaarrekening. Mijn vrij besteedbaar budget is daarna nog 1400 euro en een stuiver.
- energie + water: ~ 250
- afbetaling hypothecaire lening: ~ 700
- beleggen en sparen: 500
- rest: 500
Hoe kom je dan aan een "vrij besteedbaar budget" van 1.400 ?
1950 euro
- 400 euro naar effectenrekening (1ste van de maand)
- 100 euro naar spaarrrekening (1ste van de maand)
Dan heb ik nog 1450 euro beschikbaar. Waarvan er de 10de van de maand 1000 euro overgeschreven wordt naar een gemeenschappelijke rekening.
Op de 11ste van de maand heb ik dan eigenlijk nog een goeie 450 euro over voor persoonlijke aankopen. Maar daar gaat wel nog eens 100 euro af (aan voedsel).
Met de gemeenschappelijke rekening betalen we de gemeenschappelijke kosten. Op die rekening komt maandelijks 2000 euro.
- 1280 euro naar afbetaling hypothecair krediet
- 460 euro naar gas + elektriciteit
- 40 euro naar internet en telefonie
- 25 euro naar water
Resterend bedrag is doorgaans rond de 100 euro.
Eten kost ons 400 euro/maand maar dat betalen we met maaltijdcheques (ik krijg 8 euro per gewerkte dag, mijn vrouw 4 euro). Wat ontoereikend is wordt bijgepast van de individuele rekening.
Verzekeringen betalen we in 1 keer voor een gans jaar (meestal de goedkoopste optie) maar dan moet je dat gaan spreiden over verschillende maanden.
Voor onze roerende voorheffing op onze woning moesten we aan onze spaarrekening komen. Dit jaar was dat 1386 euro (tja, Gent is duur. Huis is wel 180m² bewoonbare oppervlakte)
Ondanks dat wij samen toch een nette 3850 euro binnen 'harken'. Volgens velen zijn dat 'royale lonen' maar naar mijn mening dus ontoereikend!
Voor verhoogde tegemoetkoming mag je BRUTO niet meer dan 20 000 euro op jaarbasis verdienen. Wie een beetje werkt, zit daar meteen over! Dat is 1670 euro bruto per maand ofwel 1500 euro netto.haelewyn schreef: ↑11 september 2022, 16:32 Alles hangt wat af van het voortraject van die alleenstaande.
Een alleenstaande die een eigen huis heeft waar geen kosten aan zijn, geen nood aan een auto, geen kinderen (meer) op te voeden : dat is een ander verhaal dan het omgekeerde.
Goed gespaard voordien of helemaal niets gespaard.. Het bestaat allebei.
Een alleenstaande met een laag loon of inkomen heeft nu al enige tijd ook de verhoogde tegemoetkoming / sociaal tarief.
Dat helpt ook alweer.
Wat voor de ene armoede betekent als inkomen, daar zal de andere nog van over houden.
Alles hangt ook af van hoe je leeft.
Niet iedereen die redelijk eenvoudig leeft is daar ongelukkig om.
Dat zijn de bedragen waarvan mensen zeggen 'daarvoor kom ik mijn bed niet uit!'.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ha ... dat "hypotheek + energie + water is een maandloon", was ietsje overdreven, vandaar ;-)
Soit ... je hebt duidelijk een goed zicht op je inkomsten en uitgaven. Goed bezig.
De termen "royaal" en "ontoereikend" zijn subjectief.
Zinvoller is objectief te vergelijken (als je dat wil doen), zoals ik eerder in dit topic een *mogelijke* basis daartoe gegeven heb.
Los daarvan, op basis van wat je allemaal meedeelde en aangenomen dat jullie ergens rond de 30 zijn, zou ik jullie lonen niet "royaal" noemen, maar ook niet "weinig", maar dat is dus mijn persoonlijke mening op basis van de informatie die ik (vooral niet) heb.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 12 september 2022, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wie "een beetje" werkt, zit daar niet per se meteen over.Kevva schreef: ↑11 september 2022, 23:11 Voor verhoogde tegemoetkoming mag je BRUTO niet meer dan 20 000 euro op jaarbasis verdienen. Wie een beetje werkt, zit daar meteen over! Dat is 1670 euro bruto per maand ofwel 1500 euro netto.
Dat zijn de bedragen waarvan mensen zeggen 'daarvoor kom ik mijn bed niet uit!'.
Het minimum maandloon als voltijds werknemer is iets van een 1.900 EUR bruto (of 1.750 EUR netto) tegenwoordig. Vakantiegeld komt daar ook nog bovenop.
Dus een voltijds werkende gedurende het hele jaar, die zit daar inderdaad altijd boven, gelukkig maar.
Jaarlijks grensbedrag van de actuele inkomens - bedragen in EUR (1)Kevva schreef: ↑11 september 2022, 23:11
Voor verhoogde tegemoetkoming mag je BRUTO niet meer dan 20 000 euro op jaarbasis verdienen. Wie een beetje werkt, zit daar meteen over! Dat is 1670 euro bruto per maand ofwel 1500 euro netto.
''''''''''Personen die zich in een van bijzondere situatie bevinden (invalide, gepensioneerde, volledig werkloos gedurende minstens 3 maanden, zelfstandige met overbruggingsrecht gedurende ten minste een kwartaal, eenoudergezin, enz.)
https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kos ... n%C2%A0EUR ''''''''''
Jaarbedrag is al enige tijd geen 20.000 meer maar staat nu op 23680.
Minimumloon : sinds 1 augustus 2022: €1.879,13. Wat Telenet betaalt bv aan starters ... en waarvoor ik ook niet uit mijn bed zou komen.
Ontoereikend is een oplossing voor.
I.p.v kantoorjob, handen vuil maken en in ploegen gaan werken.
En niet alle ploegenwerk is fysiek belastend. (meestal aanwezig zijn, en koppeke bijhouden)
Voordeel pak hoger loon.
Nadeel gedaan met feesten in het weekend.
Estate Guru believer.
De meeste hogere klasse heeft gewoon veel schuld om zich te meten met nog hogere klasse.
Domme ongelukkige mensen.
"" Schat, de Jorge heeft een nieuwe dikke bak gekocht, gaan wij ook is niet zien, de onze is al bijna 3 jaar en straks moeten we het restbedrag betalen ""
Domme ongelukkige mensen.
"" Schat, de Jorge heeft een nieuwe dikke bak gekocht, gaan wij ook is niet zien, de onze is al bijna 3 jaar en straks moeten we het restbedrag betalen ""