Wanneer behoor je tot de hogere middenklasse?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wanneer behoor je tot de hogere middenklasse?
De middenklasse is iedereen die niet arm is en niet rijk, nee? Klinkt toch logisch. Hogere middenklasse dan denk ik aan tandartsen, advocaten, architecten - kortom beroepen waar men (vaker wel dan niet) beduidend meer verdient dan gemiddeld, zonder dat men CEO achtige toplonen binnenrijft. De bovenlaag van de middelste laag. Klinkt opnieuw logisch.
Al vind ik vermogen ook wel een betere maatstaf dan inkomen. Zoals hier al stond, wie heeft het beter, iemand die €6k verdient en €6k uitgeeft, of iemand die €3k verdient en €1k spaart. Want op het einde van het jaar heeft die eerste €0 en die andere €12k.
Vermogen is vrijheid (zoals Yaris schreef). Iemand geboren in een welstellende familie en op zijn 18 een schenking krijgt van een half miljoen en een (afbetaald) huis, die behoort tot de hogere middenklasse, lijkt me, ook als hij zelf maar €1k verdient. Omdat hij de vrijheid heeft om niet hard te werken of veel te verdienen en zijn dagen te vullen zoals hij dat wenst.
Zo kan je in de hogere middenklasse geboren worden en veel lager eindigen, en omgekeerd. Maar het is meer dan geld alleen, zou ik zeggen. Is een timmerman die op zijn 14 de school verliet, met moeite kan lezen en schrijven, niet op de hoogte is van de actualiteit maar veel werk heeft en elke maand €9k verdient hogere middenklasse? Mja ik weet het nog zo niet. Op dezelfde manier, wie heeft een hogere sociale status - een armoezaaier die enorm goed netwerkt en tentakels heeft binnen de politiek, of een eenzaat die €12k per maand binnenhaalt en thuis zit te gamen.
Het gaat over vermogen, inkomen, educatie, intelligentie, netwerk en nog een aantal factoren, imo, dus geen simpel vraagstuk.
Al vind ik vermogen ook wel een betere maatstaf dan inkomen. Zoals hier al stond, wie heeft het beter, iemand die €6k verdient en €6k uitgeeft, of iemand die €3k verdient en €1k spaart. Want op het einde van het jaar heeft die eerste €0 en die andere €12k.
Vermogen is vrijheid (zoals Yaris schreef). Iemand geboren in een welstellende familie en op zijn 18 een schenking krijgt van een half miljoen en een (afbetaald) huis, die behoort tot de hogere middenklasse, lijkt me, ook als hij zelf maar €1k verdient. Omdat hij de vrijheid heeft om niet hard te werken of veel te verdienen en zijn dagen te vullen zoals hij dat wenst.
Zo kan je in de hogere middenklasse geboren worden en veel lager eindigen, en omgekeerd. Maar het is meer dan geld alleen, zou ik zeggen. Is een timmerman die op zijn 14 de school verliet, met moeite kan lezen en schrijven, niet op de hoogte is van de actualiteit maar veel werk heeft en elke maand €9k verdient hogere middenklasse? Mja ik weet het nog zo niet. Op dezelfde manier, wie heeft een hogere sociale status - een armoezaaier die enorm goed netwerkt en tentakels heeft binnen de politiek, of een eenzaat die €12k per maand binnenhaalt en thuis zit te gamen.
Het gaat over vermogen, inkomen, educatie, intelligentie, netwerk en nog een aantal factoren, imo, dus geen simpel vraagstuk.
Iedereen recht op een uitkering dan maar...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Wat zin heeft het om hierover te discuteren..
Als iemand zichzelf een maatstaf wil aanmeten is hij of zij daar vrij in, ook al beantwoord die maatstaf niet aan de maatschappelijke norm..... What Is In A Name
Als iemand zichzelf een maatstaf wil aanmeten is hij of zij daar vrij in, ook al beantwoord die maatstaf niet aan de maatschappelijke norm..... What Is In A Name
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Wat haat ik dat woordje "netwerk"... Doet me direct denken aan piramidefraude en vriendjespolitiek.
Sluit me dan maar uit van de middenklasse, wil er niets mee te maken hebben.
Ik heb ooit de vraag gekregenPinkPanther1970 schreef: ↑13 september 2022, 08:31Wat haat ik dat woordje "netwerk"... Doet me direct denken aan piramidefraude en vriendjespolitiek.
Sluit me dan maar uit van de middenklasse, wil er niets mee te maken hebben.
'Wat vind je van 'netwerken'?' op een sollicitatiegesprek. Wetende dat mijn job (waarvoor ik solliciteerde) helemaal niets met netwerken te maken had en heeft. Je hebt enkel contact met je directe collega's en daarnaast totaal niet met de buitenwereld.
Ik heb daar op geantwoord dat ik het bewonder als iemand veel contacten kan leggen voor de lange termijn maar dat ik zelf niet zo sterk ben in het leggen van professionele duurzame contacten + dat ik ook niet de persoon ben die mensen om gunsten ga vragen.
Ze hebben niet verder gevraagd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Binnenkort wordt deze vraag een nutteloze vraag, het antwoord zal namelijk zijn : niemand.
Er zal de elite zijn en er zullen de armoezaaiers zijn met tussenin niemand.
Nu nog even niet maar aan het tempo dat onze westerse maatschappij aan het instorten is door eventjes ondoordacht "den rus" te provoceren zal het niet lang meer duren !
Er zal de elite zijn en er zullen de armoezaaiers zijn met tussenin niemand.
Nu nog even niet maar aan het tempo dat onze westerse maatschappij aan het instorten is door eventjes ondoordacht "den rus" te provoceren zal het niet lang meer duren !
Mij hebben ze recent ook gevraagd op een sollicitatie of ik op LinkedIn zat en wat ik vind van sociale media.Kevva schreef: ↑13 september 2022, 23:02 Ik heb ooit de vraag gekregen
'Wat vind je van 'netwerken'?' op een sollicitatiegesprek. Wetende dat mijn job (waarvoor ik solliciteerde) helemaal niets met netwerken te maken had en heeft. Je hebt enkel contact met je directe collega's en daarnaast totaal niet met de buitenwereld.
Ik heb daar op geantwoord dat ik het bewonder als iemand veel contacten kan leggen voor de lange termijn maar dat ik zelf niet zo sterk ben in het leggen van professionele duurzame contacten + dat ik ook niet de persoon ben die mensen om gunsten ga vragen.
Ze hebben niet verder gevraagd.
Ik heb geantwoord dat ik sociale media als FB en LinkedIn een pest vind, dat ik er geen behoefte aan heb / kan leven zonder en dat ik er zeker niet mee ga beginnen.
Zou dat dan een slecht antwoord geweest zijn ?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220916_92248632
Hierse , Het Nieuwblad heeft het onderwerp opgepikt.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Als je solliciteerde voor de vacature van "social-media"-manager zal je antwoord wellicht niet zijn wat ze ervan verwacht haddenhaelewyn schreef: ↑15 september 2022, 19:22 Mij hebben ze recent ook gevraagd op een sollicitatie of ik op LinkedIn zat en wat ik vind van sociale media.
Ik heb geantwoord dat ik sociale media als FB en LinkedIn een pest vind, dat ik er geen behoefte aan heb / kan leven zonder en dat ik er zeker niet mee ga beginnen.
Zou dat dan een slecht antwoord geweest zijn ?
Helaas kunnen we dat niet lezen...haelewyn schreef: ↑16 september 2022, 13:22 https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220916_92248632
Kan je het delen ?
Zie hieronder ... .
Laatst gewijzigd door haelewyn op 17 september 2022, 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Met zo'n loon behoor je tot de lágere middenklasse.Kevva schreef: ↑9 september 2022, 21:15 Ik vraag me al enkele weken af wanneer je jezelf tot de hogere middenklasse mag rekenen?
Waar trekken jullie de grens? Durf je openlijk over je financiën spreken op dit forum?
Eigen situatie:
- Mijn brutoloon maandloon: 2800 euro (1950 euro netto)
- Vrouw haar brutoloon per maand: 2700 euro (1900 euro netto)
+ inwonend minderjarig kind
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Ik hoop dat ik het auteursrecht niet schend maar alleszins de bronvermelding er maar bij :
Het komt uit HET NIEUWSBLAD
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Uit de berichten die ik online lees zouden gezinnen die meer dan 5000 euro netto gezamenlijk inkomen hebben niet kunnen profiteren van het uitgebreid pakket maatregelen die onze federale regering gisteren heeft genomen, zij behoren namelijk tot de 15% "groot"-verdieners.
Zonder dat ik het ook maar besefte behoort ons gezin dus tot de topverdieners in ons land, top 15%. Met zijn twee fulltime gaan werken in een doorsnee functie en lap, je bent een topverdiener.
Wie zijn dan al die sukkelaars met Tesla's, Porsches, kasten van huizen, ... ?
Ik ben dus officieel lid geworden (zonder dat ik het besefte) tot de hogere toppen van de middenklasse.
Nu zal ik me er ook naar moeten gedragen heb ik de indruk, gedaan met rondrijden met een aftandse auto, gedaan met niet op reis gaan naar verre oorden : Cayman-eilanden here I come met mijn hoge wedde, dat energievretend huis : weg ermee, Sint-Maartens-Latem hou je vast, ik kom eraan ... waarmee ik het zal betalen weet ik niet maar als lid van de hogere middenklasse hoor je daar niet over na te denken, die twee hoge weddes zullen het wel opvangen
Zonder dat ik het ook maar besefte behoort ons gezin dus tot de topverdieners in ons land, top 15%. Met zijn twee fulltime gaan werken in een doorsnee functie en lap, je bent een topverdiener.
Wie zijn dan al die sukkelaars met Tesla's, Porsches, kasten van huizen, ... ?
Ik ben dus officieel lid geworden (zonder dat ik het besefte) tot de hogere toppen van de middenklasse.
Nu zal ik me er ook naar moeten gedragen heb ik de indruk, gedaan met rondrijden met een aftandse auto, gedaan met niet op reis gaan naar verre oorden : Cayman-eilanden here I come met mijn hoge wedde, dat energievretend huis : weg ermee, Sint-Maartens-Latem hou je vast, ik kom eraan ... waarmee ik het zal betalen weet ik niet maar als lid van de hogere middenklasse hoor je daar niet over na te denken, die twee hoge weddes zullen het wel opvangen