Wanneer overschrijven van spaarrekening naar spaar plus ?
Re: Wanneer overschrijven van spaarrekening naar spaar plus
Er zijn meerder redenen om te wachten tot eind december: ( zou persoonlijk een datum kiezen tussen 15 à 20 december )Peet schreef:Dat is het nu net, waarom wachten tot op het einde van het jaar om je geld te storten op de plus rekening. Ook Rabobank.be heeft op dit forum al verschillende keren aangegeven dat het voordeliger is het geld dat je minstens één jaar kunt missen zo snel mogelijk over te schrijven op de plus rekening en niet te wachten tot de laatste dag van jaar.fradaems schreef: Beter een dag te vroeg dan een dag te laat doen!
- je krijgt je getrouwheidspremie direct uitbetaald in januari ( na 1 jaar natuurlijk ) zodat je intresten direct mee geld gaan opleveren ( en ja, dit bedrag is minimaal maar toch )
- voor diegene die de intresten direct willen gebruiken, die moeten hun rekening niet elke keer afsluiten als ze niet willen wachten tot januari
- maar persoonlijk is het heel eenvoudig bij te houden, spaar je er alleen op midden december, weet je altijd, van welke storting dan ook in welk jaar je ook gestort hebt dat de getrouwheidspremie op 1 januari is verworven en dat je dan terug vrij over je gelden kan beschikken zonder alles bij te houden
Heb ik gelezen, dank voor de link.Peet schreef: Met uitrekenen heb ik helemaal geen probleem, wiskunde is altijd al een hobby geweest en heb het ooit nog gestudeerd in de rumoerige 60ger jaren in Gent. Jij verkijkt je gewoon op de uitbetalingsdatum van de getrouwheidspremie en de intresten die je mist op die premie maar die zijn verwaarloosbaar klein zoals ook Urbain terecht opmerkt.
Hier de link naar een gelijkaardige vraag en uitleg door de contactpersoon van Rabobank zelf : viewtopic.php?f=16&t=10542
Helaas heb ik daarin geen enkel argument gezien, wat me zou overtuigen dat mijn redenering fout is.
Kijk nog eens naar het voorbeeld van Spillertwo: 32,50 € rentewinst het eerste jaar. Alle volgende volledige jaren dat het geld op de plus rekening staat geven beide principes eenzelfde interest (alleen ben ik wel interest aan het kapitaliseren op 32,50 € meer dan jij).
Nogmaals, enkel wanneer je het geld terug zou weghalen, heb je gelijk, maar tot en met het jaar daarvoor zal het ontvangen interestbedrag groter zijn volgens het principe dat ik hanteer (en dat Spillertwo blijkbaar ook aan het bekijken is).
Ben akkoord dat het overzichtelijker is, doe het zelf ook zoveel mogelijk, maar het is niet voordeliger. De 'verloren intrest' op de achteraf uitbetaalde getrouwheidspremie is verwaarloosbaar klein in vergelijking met het intrestverschil (momenteel 0,45%) op het totale spaarbedrag. Die 'verloren intrest' is momenteel 1.90% van 1.50% of 0,0285% dus zowat 15 keer minder.cp1234 schreef:[
Er zijn meerder redenen om te wachten tot eind december: ( zou persoonlijk een datum kiezen tussen 15 à 20 december )
- je krijgt je getrouwheidspremie direct uitbetaald in januari ( na 1 jaar natuurlijk ) zodat je intresten direct mee geld gaan opleveren ( en ja, dit bedrag is minimaal maar toch )
- voor diegene die de intresten direct willen gebruiken, die moeten hun rekening niet elke keer afsluiten als ze niet willen wachten tot januari
- maar persoonlijk is het heel eenvoudig bij te houden, spaar je er alleen op midden december, weet je altijd, van welke storting dan ook in welk jaar je ook gestort hebt dat de getrouwheidspremie op 1 januari is verworven en dat je dan terug vrij over je gelden kan beschikken zonder alles bij te houden
En rekeningen afsluiten om de getrouwheidspremie sneller te krijgen is niet aan mij niet besteed.
@fradaems, 2.75% is bij mij nog altijd meer dan 2.20%, I rest my case en ga naar de koers kijken.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Allemaal bedankt voor de waardevolle input die iedereen tot nutoe op de vraag van Spillertwo heeft gegeven.
Het wordt wel niet gemakkelijk om op elke aanvulling te reageren. Dat is ook niet echt de bedoeling.
Maar we willen graag toch nog reageren op de originele vraag:
U bent beginnen sparen op de gewone Rabo Spaarrekening sinds half januari. Uw getrouwheidspremie loopt dan ook sinds half januari en eindigt pas half januari 2012.
Mocht u nu beslissen om het kapitaal naar een Rabo Plus Account te gaan overdragen dan verliest u daardoor de afgelopen 6 maanden aan opgebouwde getrouwheidspremie.
Om het gemakkelijk te maken met voorbeeld, laten we stellen dat u 10.000 EUR op de spaarrekening zou hebben staan:
-Uw verlies aan lopende getrouwheidspremie zou bij onmiddellijke overboeking (10.000 * 6/12 * 0,40% = ) 2,00 EUR bedragen
-Uw winst door de hogere rente op de Plus Account zou voor de resterende periode van 6 maanden (10.000 * 6/12 * 0,45% = ) 2,25 EUR bedragen.
-Het netto extra rendement dat u zou bekomen door uw geld onmiddellijk naar de Rabo Plus Account over te boeken zou met andere woorden 'slechts' 0,25 EUR bedragen per schijf van 10.000 EUR aan kapitaal.
Voor hele grote kapitalen kan dit de moeite lonen, voor kleinere bedragen is dit een quasi nuloperatie.
Nu onmiddellijk overboeken heeft natuurlijk wel als voordeel dat u al in juli 2012 de hoge getrouwheidspremie op de Rabo Plus Account verworven zal hebben en uw geld nadien vrij beschikbaar is. Als u wacht tot januari en dan pas overboekt dan zal u de premie uiteindelijk pas verwerven begin 2013 en dus tot dan uw geld moeten laten staan.
Wat u in elk geval niet moet doen is uw geld naar de Rabo Plus Account overboeken op 30/12, 31/12, 01/01 of 02/01. Uw huidige getrouwheidspremie loopt immers nog tot half januari. Overboeken bij de jaarwisseling zelf zou een verlies van bijna een gans jaar getrouwheidspremie betekenen. U kiest best voor ofwel onmiddellijke overboeking, ofwel voor wachten met overboeken tot uw huidige lopende getrouwheidspremie verworven is (half januari).
Het wordt wel niet gemakkelijk om op elke aanvulling te reageren. Dat is ook niet echt de bedoeling.
Maar we willen graag toch nog reageren op de originele vraag:
Spillertwo schreef:Vandaag spaar ik via de gewone spaarrekening gezien ik hiermee slechts gestart ben halverwege januari.
Ik heb echter ook reeds een spaarrekening plus geopend gezien de interessantere getrouwheidspremie.
Op welke datum moet ik mijn gelden overzetten van de gewone spaarrekening naar de spaarrekening plus om het maximale rendement te halen uit de gelden op de gewone spaarrekening en ook de maximale getrouwheidspremie te bekomen op de plus spaarrekening ?
Moet je dit doen op 30/12, 31/12, 1/1 of 2/1 ?
Overschrijving gebeurd uiteraard met online banking maar gezien 31/12 en 1/1 bankholidays zijn vraag ik mij af wanneer je dit nu best inbrengt ?
U bent beginnen sparen op de gewone Rabo Spaarrekening sinds half januari. Uw getrouwheidspremie loopt dan ook sinds half januari en eindigt pas half januari 2012.
Mocht u nu beslissen om het kapitaal naar een Rabo Plus Account te gaan overdragen dan verliest u daardoor de afgelopen 6 maanden aan opgebouwde getrouwheidspremie.
Om het gemakkelijk te maken met voorbeeld, laten we stellen dat u 10.000 EUR op de spaarrekening zou hebben staan:
-Uw verlies aan lopende getrouwheidspremie zou bij onmiddellijke overboeking (10.000 * 6/12 * 0,40% = ) 2,00 EUR bedragen
-Uw winst door de hogere rente op de Plus Account zou voor de resterende periode van 6 maanden (10.000 * 6/12 * 0,45% = ) 2,25 EUR bedragen.
-Het netto extra rendement dat u zou bekomen door uw geld onmiddellijk naar de Rabo Plus Account over te boeken zou met andere woorden 'slechts' 0,25 EUR bedragen per schijf van 10.000 EUR aan kapitaal.
Voor hele grote kapitalen kan dit de moeite lonen, voor kleinere bedragen is dit een quasi nuloperatie.
Nu onmiddellijk overboeken heeft natuurlijk wel als voordeel dat u al in juli 2012 de hoge getrouwheidspremie op de Rabo Plus Account verworven zal hebben en uw geld nadien vrij beschikbaar is. Als u wacht tot januari en dan pas overboekt dan zal u de premie uiteindelijk pas verwerven begin 2013 en dus tot dan uw geld moeten laten staan.
Wat u in elk geval niet moet doen is uw geld naar de Rabo Plus Account overboeken op 30/12, 31/12, 01/01 of 02/01. Uw huidige getrouwheidspremie loopt immers nog tot half januari. Overboeken bij de jaarwisseling zelf zou een verlies van bijna een gans jaar getrouwheidspremie betekenen. U kiest best voor ofwel onmiddellijke overboeking, ofwel voor wachten met overboeken tot uw huidige lopende getrouwheidspremie verworven is (half januari).
- Spillertwo
- Newbie
- Contacteer:
Hartelijk dank voor alle verduidelijkingen van iedereen en natuurlijk zeker van Rabobank.
Uiteindelijk zal het dus op basis van het kapitaal in kwestie niet zoveel uitmaken maar ondertussen heb ik alles op de plus rekening geboekt.
Uiteindelijk zal het dus op basis van het kapitaal in kwestie niet zoveel uitmaken maar ondertussen heb ik alles op de plus rekening geboekt.
In jouw geval maakt het nu niet zo veel meer uit als je het op jaarbasis bekijkt, je bent immers als 6 maand getrouwheidspremie aan het verwerven (je beter je geld nooit op de gewone spaarrekening gezet, maar direct op de plusrekening). Als je je geld echter 2 jaar laat staan is het ZEKER beter van direct te storten op de plusrekening. In principe moet je nooit je geld op de gewone spaarrekening laten staan als je je geld langer dan een jaar kan missen.Spillertwo schreef:Hartelijk dank voor alle verduidelijkingen van iedereen en natuurlijk zeker van Rabobank.
Velen lijken zich blind te staren op de periode tussen het verwerven van de getrouwheidspremie en het uitbetalen ervan en zien dat als een bijzonder groot nadeel. De rente die je mist op de getrouwheidspremie is echter nihil en je maakt meer winst door van de hogere totale rente op de plusrekening te profiteren.