Warmtepompboiler?
Re: Warmtepompboiler?
Vortex heeft gelijk.
Ik wil best geloven dat je minder defrosts hebt met je dampkapfilter, maar het rendement zal kelderen. Dit heeft niets te maken met lucht die voorverwarmd wordt (serieus ) maar met de kleinere hoeveelheid lucht die passeert, dus minder aangevoerd vocht dat kan aanvriezen. Voor de zoveelste keer tart odbc de wetten van de thermodynamica.
Mocht de aangevoerde lucht al voorverwarmd worden - wat dus niet zo is - door drukverhoging (carnot), dan zou deze energie volledig gecompenseerd moeten worden met een meerverbruik van de ventilator, met een COP <1.
Als er minder lucht langs de verdamper wordt gestuwd, kan er minder warmte uit de buitenlucht worden gehaald, zal de temperatuur van de verdamper verder dalen en zal de koelvloeistof trager verdampen. M.a.w.: uw rendement keldert.
Ik wil best geloven dat je minder defrosts hebt met je dampkapfilter, maar het rendement zal kelderen. Dit heeft niets te maken met lucht die voorverwarmd wordt (serieus ) maar met de kleinere hoeveelheid lucht die passeert, dus minder aangevoerd vocht dat kan aanvriezen. Voor de zoveelste keer tart odbc de wetten van de thermodynamica.
Mocht de aangevoerde lucht al voorverwarmd worden - wat dus niet zo is - door drukverhoging (carnot), dan zou deze energie volledig gecompenseerd moeten worden met een meerverbruik van de ventilator, met een COP <1.
Als er minder lucht langs de verdamper wordt gestuwd, kan er minder warmte uit de buitenlucht worden gehaald, zal de temperatuur van de verdamper verder dalen en zal de koelvloeistof trager verdampen. M.a.w.: uw rendement keldert.
Je hebt al zonnepanelen en een WP (airco), dat is al heel wat, zeker in België. De WPB zou de kers op de taart kunnen zijn, maar die rekening moet je zelf maken. Sommige installateurs schrijven op hun website dat je (soms) een WPB nu op 1 jaar kan terug verdienen, lijkt me straf.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Kan mijn verbruik volgen met app, met of zonder geen verschil.
Temperatuur in woning zakt ook niet.
Doe dit al 2 winters.
Sterker nog met IR pistool geeft element verdamper elke keer hogere temperatuur aan met vezel filter ertegen.
Maar non believers zijn er altijd, moet die ook niet overtuigen.
Back to topic
WpB geeft wel vervelend gezoem en staat ook lang te zoemen. Dus plaats dat best in kelder.
Temperatuur in woning zakt ook niet.
Doe dit al 2 winters.
Sterker nog met IR pistool geeft element verdamper elke keer hogere temperatuur aan met vezel filter ertegen.
Maar non believers zijn er altijd, moet die ook niet overtuigen.
Back to topic
WpB geeft wel vervelend gezoem en staat ook lang te zoemen. Dus plaats dat best in kelder.
Haha, dit bewijst net dat het minder efficiënt is met filter er tegen, hoe hoger de temperatuur van de verdamper hoe hoger de druk in de verdamper. Of nog hoe groter het temperatuurverschil tussen verdamper en omgeving hoe meer kW warmte ze kan opnemen, dus hoe kouder de verdamper en hoe warmer de omgeving hoe beter. In de carnot cyclus: hoe hoger de verdamper lijn ligt, hoe lager de COP. Kijk maar eens naar de eerder geposte carnot cyclus, daar zit de winst in het verlagen van de verdamperdruk door de vortex tube tussen punt 9 en C/1
Tja, als fysica en wetenschap een geloofskwestie worden...
Warmteoverdracht is vreemd aan u.vortex schreef: ↑24 augustus 2022, 14:49
Haha, dit bewijst net dat het minder efficiënt is met filter er tegen, hoe hoger de temperatuur van de verdamper hoe hoger de druk in de verdamper. Of nog hoe groter het temperatuurverschil tussen verdamper en omgeving hoe meer kW warmte ze kan opnemen, dus hoe kouder de verdamper en hoe warmer de omgeving hoe beter. I
Carnot heb je zelfs niet begrepen, waarschijnlijk Latijn
Bij verwarmen heb je het meeste rendement als koelmiddel in verdamper minder zakt in temperatuur maw dat gecondenseerd koelmiddel snel in koelgas omzet.
Dus hoe hoger de temperatuur behouden van verdamper hoe hoger COP.
Zet maar eens een ir lamp op verdamper dan stijgd het cop van wp.
Dus verdamper moet niet koud staan maar zo hoog mogelijk voor beste cop.
Voor te verwarmen! Niet voor te koelen.
Om je gasverbruik voor sanitair warm water te weten kijk je best naar je verbruik in juni, juli of augustus wanneer de verwarming zeker 0 was. Dat is normaal redelijk constant dus kan je naar jaarbasis extrapoleren.crazypoggers schreef: ↑23 augustus 2022, 21:41Lijkt heel interessant! Door de hoge gasprijs denk ik er ook over na om een extra WPB te plaatsen...reteiP schreef: ↑22 augustus 2022, 15:29 In beide gevallen een Vaillant Arostor. Kan het zeer aanbevelen, en het valt qua kost ook goed mee.
Indien je wil is het nog altijd mogelijk om de aanzuig/afblaas van de unit met wat kanaalwerk te geleiden en zo te kiezen waar je lucht neemt en waar afblaast.
Een topcombinatie indien de plaatsing het toelaat, is de warmtepompboiler bij je ventilatieunit afblaas zetten, zo kan je de laatste warmte hier nog uit onttrekken. Andere logische combinaties is naast koelers/vriezers. Deze geven warmte af in de ruimte die dan onrechtstreeks benut wordt en voor beide toestellen een hoger rendement oplevert.
Via mijn broer kan ik sanitair aan korting bovenop de groothandelprijzen krijgen. Maar ik ben al gewaarschuwd dat de modellen van vaillant wachttijden hebben tot 2023!
Ik heb momenteel een condensatiegasketel en ventilatie-D... hoe kan ik nu concreet berekenen hoeveel ik ermee kan besparen Ik verbruik 8000kwh gas per jaar en heb geen zonnepanelen.
COP van de WP boiler zal tussen 2 en 3 liggen afhankelijk van temperatuur opgestelde ruimte en setpunt (50°C waarschijnlijk)
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Zou je dan de uitlaat naar dat vertrek sturen, of eerder warme lucht aanzuigen vanuit dat lokaal?Spaarplan schreef: ↑22 augustus 2022, 19:40Dat kan zeker, je kan de "uitlaat" van de warmtepomp gebruiken om te koelen.
https://www.youtube.com/watch?v=L8-yt8lqNwc
De koude lucht naar dat lokaal sturen, ik vrees anders dat je warme lucht door andere warme lucht gaat vervangen door aanzuiging (van buiten).SG_AR schreef: ↑25 augustus 2022, 19:39Zou je dan de uitlaat naar dat vertrek sturen, of eerder warme lucht aanzuigen vanuit dat lokaal?Spaarplan schreef: ↑22 augustus 2022, 19:40
Dat kan zeker, je kan de "uitlaat" van de warmtepomp gebruiken om te koelen.
https://www.youtube.com/watch?v=L8-yt8lqNwc
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Energie verbruik voor SWW gaat in de wintermaanden ruim 20% hoger liggen omdat het drinkwater dan een pak kouder binnenkomt.reteiP schreef: ↑25 augustus 2022, 18:41
Om je gasverbruik voor sanitair warm water te weten kijk je best naar je verbruik in juni, juli of augustus wanneer de verwarming zeker 0 was. Dat is normaal redelijk constant dus kan je naar jaarbasis extrapoleren.
COP van de WP boiler zal tussen 2 en 3 liggen afhankelijk van temperatuur opgestelde ruimte en setpunt (50°C waarschijnlijk)
Dat klopt maar in ons geval douchen wij wat vaker in de zomer. In feite als het warmer buiten is. Ik kan ook maar advies geven hoe je een inschatting in de juiste grootorde kan maken.vortex schreef: ↑26 augustus 2022, 07:49Energie verbruik voor SWW gaat in de wintermaanden ruim 20% hoger liggen omdat het drinkwater dan een pak kouder binnenkomt.reteiP schreef: ↑25 augustus 2022, 18:41
Om je gasverbruik voor sanitair warm water te weten kijk je best naar je verbruik in juni, juli of augustus wanneer de verwarming zeker 0 was. Dat is normaal redelijk constant dus kan je naar jaarbasis extrapoleren.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
En hier zal in de winter eerder een bad genomen worden terwijl in de zomer het enkel douchen is, in jouw geval amper verschil hier wellicht ruim het dubbele verbruik in de winter.
In elk geval zal het om een eerder laag verbruik gaan, SWW en verwarming zijn samen maar 8000kWh, stel dat SWW 1/5 is, dan gaat het over 1600kWh gas tegenover 640kWh elektriciteit uit het net met een WPB.
In elk geval zal het om een eerder laag verbruik gaan, SWW en verwarming zijn samen maar 8000kWh, stel dat SWW 1/5 is, dan gaat het over 1600kWh gas tegenover 640kWh elektriciteit uit het net met een WPB.
Ik zou eens willen nagaan of het een interessante investering is, dat loskoppelen van het sanitair warm water van de cv-ketel op gas, en het vervangen door een warmtepompboiler.
Hoe kun je een ruwe schatting maken of het (financieel) interessant is?
Welke gegevens heb je daarvoor nodig? Of kan iemand dat eens voorrekenen met zijn gegevens?
Of is dat een no-brainer voor een woning en ketel van 10 jaar oud?
De gasketel helemààl vervangen is voor mij ook een optie, maar daarover lees ik dat het zelden rendabel is voor recente woningen en dito ketels, ook niet als de huidige gasprijzen aanhouden.
Ik heb een gasketel met een vermogen van 31kW, met sww-doorstromer icm buffervat van 46 liter.
Gasverbruik in juli 4 kWh/dag.
Vloerverwarming. De enkele radiatoren worden alleen op de allerkoudste (thuiswerk)dagen gebruikt, ander type bijverwarming is te overwegen.
Totale gasverbruik is 10.000 kWh.
Zonnepanelen aanwezig, al lijkt me dat niet relevant hier.
2 linkerhanden, wel geïnteresseerd om te leren.
Ik zou graag een duwke in de rug krijgen voor een berekening, ik weet niet goed hoe beginnen. Dank!
Hoe kun je een ruwe schatting maken of het (financieel) interessant is?
Welke gegevens heb je daarvoor nodig? Of kan iemand dat eens voorrekenen met zijn gegevens?
Of is dat een no-brainer voor een woning en ketel van 10 jaar oud?
De gasketel helemààl vervangen is voor mij ook een optie, maar daarover lees ik dat het zelden rendabel is voor recente woningen en dito ketels, ook niet als de huidige gasprijzen aanhouden.
Ik heb een gasketel met een vermogen van 31kW, met sww-doorstromer icm buffervat van 46 liter.
Gasverbruik in juli 4 kWh/dag.
Vloerverwarming. De enkele radiatoren worden alleen op de allerkoudste (thuiswerk)dagen gebruikt, ander type bijverwarming is te overwegen.
Totale gasverbruik is 10.000 kWh.
Zonnepanelen aanwezig, al lijkt me dat niet relevant hier.
2 linkerhanden, wel geïnteresseerd om te leren.
Ik zou graag een duwke in de rug krijgen voor een berekening, ik weet niet goed hoe beginnen. Dank!
Om je een idee te geven:
https://www.desco.be/nl-be/tools/terugv ... pompboiler
https://www.desco.be/nl-be/tools/terugv ... pompboiler
SWW gasverbruik per jaar 4kWh/d * 365d = 1460kWh neem 1700kWh voor het meerverbruik in de winter.
Een WPB met COP 2,5 zal daar 680kWh elektriciteit voor nodig hebben.
Vergelijk de kost tussen 1700kWh gas en 680kWh elektriciteit
Deel de aankoop en plaatsing van een WPB door de eventuele besparing hierboven en je weet na hoeveel jaren de investering terug te verdienen is. Hou er rekening mee dat de gas en stroom prijzen uitzonderlijk hoog zijn, kan goed zijn dat wat je vandaag berekent volgend jaar totaal anders is.