Wasdroger, condens of warmtepomp ?
Wasdroger, condens of warmtepomp ?
We zijn op zoek naar een nieuwe wasdroger daar onze AEG condensatie na 15 jaar versleten is.
Nu geraken we er maar niet uit of we een condens of warmtepompdroger moeten kopen.
Ik ben niet zo voor die warmtepomp omdat ik toch regelmatig lees over defecten die eraan kunnen komen, het langer drogen het niet goed droog zijn van de was.
Condensatie verbruikt dan wel meer maar we gebruiken de kast een 2 a 3 x in week.
We hebben ook zonnepanelen dus dat maakt ook al wat goed.
De kast zou een type van 8 kg moeten zijn en dan van merk zouden we richting Bosch, AEG willen gaan en geen dure kast meer van €1000 maar rond de 4 a 500 euro.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee en hebben jullie een voorkeur voor een merk ?
Nu geraken we er maar niet uit of we een condens of warmtepompdroger moeten kopen.
Ik ben niet zo voor die warmtepomp omdat ik toch regelmatig lees over defecten die eraan kunnen komen, het langer drogen het niet goed droog zijn van de was.
Condensatie verbruikt dan wel meer maar we gebruiken de kast een 2 a 3 x in week.
We hebben ook zonnepanelen dus dat maakt ook al wat goed.
De kast zou een type van 8 kg moeten zijn en dan van merk zouden we richting Bosch, AEG willen gaan en geen dure kast meer van €1000 maar rond de 4 a 500 euro.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee en hebben jullie een voorkeur voor een merk ?
Re: Wasdroger, condens of warmtepomp ?
Wij hebben een condensatie mét warmtepomp van Whirlpool. Toestel was niet zo duur en doet goed zijn werk.
Inderdaad, drogen met een warmtepomp duurt langer. Droogkast staat hier gemiddeld 3 tot 4 keer per week te draaien.
Inderdaad, drogen met een warmtepomp duurt langer. Droogkast staat hier gemiddeld 3 tot 4 keer per week te draaien.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wij gebruiken (alleen als het nodig is) een condens droogtrommel.
Bewust geen warmtepomp omdat wanneer we de droogtrommel nodig hebben dat meestal samenvalt met de onproductiefste
periode van een warmtepomp (geen zon, geen wind, nattigheid).
Wanneer de weersomstandigheden gunstig zijn voor een WP kunnen we de was net zo goed door die weersomstandigheden laten drogen (en veel vlugger dan welke droogkast ook)
Bewust geen warmtepomp omdat wanneer we de droogtrommel nodig hebben dat meestal samenvalt met de onproductiefste
periode van een warmtepomp (geen zon, geen wind, nattigheid).
Wanneer de weersomstandigheden gunstig zijn voor een WP kunnen we de was net zo goed door die weersomstandigheden laten drogen (en veel vlugger dan welke droogkast ook)
Wij hebben ook een warmtepompdroger (Siemens). Staat hier al jaren, zonder enige defecten.
Langere droogtijd klopt zeker, maar dat komt omdat de droogtemperatuur lager is. Daardoor is een warmtepompdroger net beter voor je kleren, niets zo slecht als hitte voor textiel.
Als je je droogkast 2-3x per week gebruikt, zal je zeker winst halen met een warmtepompdroger (tenzij je zelfs met die condenserende droogkast netto nog een nulverbruik zou aanhouden dankzij je zonnepanelen).
@Cronos: kan je dat eens uitleggen? Volgens het specificatieboekje van mijn toestel begint de droogtijd pas noemenswaardig te stijgen bij een omgevingstemperatuur onder de 5 °C. Zo koud wordt het in onze berging niet vaak
Ook de COP van de warmtepomp ligt zelfs in de winter nooit ver van zijn optimum (onze woning is verwarmd en geventileerd, zoals die van de meeste mensen).
Langere droogtijd klopt zeker, maar dat komt omdat de droogtemperatuur lager is. Daardoor is een warmtepompdroger net beter voor je kleren, niets zo slecht als hitte voor textiel.
Als je je droogkast 2-3x per week gebruikt, zal je zeker winst halen met een warmtepompdroger (tenzij je zelfs met die condenserende droogkast netto nog een nulverbruik zou aanhouden dankzij je zonnepanelen).
@Cronos: kan je dat eens uitleggen? Volgens het specificatieboekje van mijn toestel begint de droogtijd pas noemenswaardig te stijgen bij een omgevingstemperatuur onder de 5 °C. Zo koud wordt het in onze berging niet vaak

COP warmtepomp is enkel beïnvloedt door de voelbare temperatuur, niet door zon, wind of nattigheid.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Omgevingsparameters maken niet zoveel uit bij een warmtepompdroger, dat is een vrijwel gesloten systeem. Bij een condensdroger is dat anders, daar gebruik je omgevingslucht om de condensor te koelen, is die warmer dan zal de drogerlucht na de condensor warmer en vochtiger zijn wat voor een slechter rendement zorgt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inderdaad Vortex.
Wie een condensdroger heeft kan er baat bij hebben om in die ruimte de ramen open te zetten om zo wat vochtige lucht buiten te jagen.
Wie een WP droger heeft kan net beter de ramen gesloten houden, de temperatuur in de ruimte kan beter oplopen dan afkoelen.
Maar ik raad volgens de spaargids filosofie toch een gewoon droogrek aan hoor.
Wie een condensdroger heeft kan er baat bij hebben om in die ruimte de ramen open te zetten om zo wat vochtige lucht buiten te jagen.
Wie een WP droger heeft kan net beter de ramen gesloten houden, de temperatuur in de ruimte kan beter oplopen dan afkoelen.
Maar ik raad volgens de spaargids filosofie toch een gewoon droogrek aan hoor.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Om binnen de besparingsfilosofie te blijven, in deze tijd van het jaar waarbij we toch moeten verwarmen maakt het niet zoveel uit om toestellen met minder goed energielabel te gebruiken. De extra warmte die ze produceren bespaar je op de stook kost, de warmte van een koelkast, gloeilamp, enz.. binnenshuis is nu geen verlies. In een kosten baten berekening zou je zoiets moeten mee tellen, het gaat niet op te zeggen dat een toestel 365 dagen zuiniger is dan een ander terwijl de helft van het jaar vrijkomende warmte eigenlijk geen verlies is.
Ik bedoel: die paar keer dat de natuur haar werk niet zelf kan doen (noch zon, noch wind en veel nattigheid) zal de WP haar hoogste rendement ook niet halen. Die extra investering zal, in mijn geval, dus nooit renderen.
Bovendien is elektriciteit hier voorlopig nog gratis en wordt er ook verwarmd met elektriciteit. Of dat nu gebeurt door de CV of door een oven of ander e-toestel maakt niet uit als de toestellen inpandig staan. Die opgewekte energie is dus, in dit seizoen, nooit verloren want omgezet naar warmte die vrij komt in de woning waardoor een andere verwarming dan weer minder moet werken. In periodes dat er geen verwarming nodig is hebben wij ook geen droogkast nodig.
Hier wordt de droger ook alleen maar gebruikt voor het echte witgoed zoals handdoeken, kousen, lakens.
Hier staat de droger in een verwarmde berging waar de andere was wordt opgehangen.
Betreft die grotere kans op defecten bij de warmtepompdroger.
Er zijn online winkels waar je een €50 bijbetaald en de garantie kan uitbreiden naar 5 jaar.
https://www.elektrolommelen.be/droogkas ... C/limit=30
Als je dan een warmtepompdroger koopt voor €500 dan zit je toch al zeker 5 jaar safe zouden er stukken aan kopen.
Wanneer je dan het verschil in verbruik gaat meerekenen is die warmtepompdroger misschien wel de beste optie.
Weet iemand trouwens wat de verschillen zijn bij het type achter W of P ?
https://www.vandenborre.be/droogkast/ae ... w-sensidry €649
dezelfde maar dan P achteraan https://www.elektrolommelen.be/t7dbg83p ... ch=T7DBG83 €486
ofwel €163 goedkoper ?
Hier staat de droger in een verwarmde berging waar de andere was wordt opgehangen.
Betreft die grotere kans op defecten bij de warmtepompdroger.
Er zijn online winkels waar je een €50 bijbetaald en de garantie kan uitbreiden naar 5 jaar.
https://www.elektrolommelen.be/droogkas ... C/limit=30
Als je dan een warmtepompdroger koopt voor €500 dan zit je toch al zeker 5 jaar safe zouden er stukken aan kopen.
Wanneer je dan het verschil in verbruik gaat meerekenen is die warmtepompdroger misschien wel de beste optie.
Weet iemand trouwens wat de verschillen zijn bij het type achter W of P ?
https://www.vandenborre.be/droogkast/ae ... w-sensidry €649
dezelfde maar dan P achteraan https://www.elektrolommelen.be/t7dbg83p ... ch=T7DBG83 €486
ofwel €163 goedkoper ?
Beste droger is nog steeds klassieke droogkast met afvoerslang naar buiten.
Ludo ,
Sorry maar we leven heden bijna in 2018.
Elektriciteit om te verwarmen is ook goedkoop volgens sommigen ( praatje uit verleden he)
En de beste droger is de natuur in weer en wind.
Was vroeger zo en heden nog zo.
Estate Guru believer.
Zelf hebben we sinds een jaar een WP droger. Gekeken naar test aankoop voor welke keuze...
Ik moet zeggen, in het begin was de vrouw zeer ontevreden. Lange droogtijden en na elke beurt alle pluis wegdoen + water wegdoen, daar had ze niet op gerekend en stond bijna klaar om te wisselen met een condens... (ik mocht het nogal horen, want ik had het uitgezocht :-))
Maar achteraf gezien is het al bij al nog niet zo slecht. De droogtijden zijn altijd wat korter dan in het begin op de machine staan, en de was is heel goed gedroogd. Heb haar net gevraagd wat zij ervan denkt: Ze is er content van ...
chance
Ik moet zeggen, in het begin was de vrouw zeer ontevreden. Lange droogtijden en na elke beurt alle pluis wegdoen + water wegdoen, daar had ze niet op gerekend en stond bijna klaar om te wisselen met een condens... (ik mocht het nogal horen, want ik had het uitgezocht :-))
Maar achteraf gezien is het al bij al nog niet zo slecht. De droogtijden zijn altijd wat korter dan in het begin op de machine staan, en de was is heel goed gedroogd. Heb haar net gevraagd wat zij ervan denkt: Ze is er content van ...
Delete,
Water kan rechtstreeks de afvoer in maar wat bedoel je met die pluizen, is daar zoveel werk mee dan?
Water kan rechtstreeks de afvoer in maar wat bedoel je met die pluizen, is daar zoveel werk mee dan?