Wat bij overlijden?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Wat bij overlijden?
We schrijven nu al twee pagina's lang over de dood. Tijd voor een ludiek intermezzo.
Waar je in deze duistere tijden nooit over leest of hoort !!!!
onze dierbare Belgische staat heeft op éen jaar tijd 13000 personen minder om pensioen aan uit te betalen
ttz 27% oversterfte....
En kassa-kassa wat erfenisrechten betreft. De "vermogensbelasting " waar de sossen van snoepen.
De Diefstalbelasting bij uitstek !!
onze dierbare Belgische staat heeft op éen jaar tijd 13000 personen minder om pensioen aan uit te betalen
ttz 27% oversterfte....
En kassa-kassa wat erfenisrechten betreft. De "vermogensbelasting " waar de sossen van snoepen.
Blijkbaar was mijn vraag toch nog niet zo vreemd. Stel vast dat er meerdere mensen over 'nadenken' of dat het stof geeft tot 'nadenken'.
Het zou toch ergens vrij eenvoudig moeten zijn dat banken via een ophaling in het rijksregister kunnen zien van 'overleden', we gaan de nabestaanden op de hoogte brengen. Of dat een notaris in no-time en gratis alle rekeningen kan opvragen en het voor de erfgenamen kan regelen?
De systemen zijn er toch? Het is gewoon een scriptje laten lopen.
Het zou toch ergens vrij eenvoudig moeten zijn dat banken via een ophaling in het rijksregister kunnen zien van 'overleden', we gaan de nabestaanden op de hoogte brengen. Of dat een notaris in no-time en gratis alle rekeningen kan opvragen en het voor de erfgenamen kan regelen?
De systemen zijn er toch? Het is gewoon een scriptje laten lopen.
Maar wat met al die Fintech bedrijven zoals N26, Revolut,....?
Die zijn niet bij Febelfin aangesloten. Zijn rekeningen waarvan het bestaan mogelijk ook minder goed onthouden wordt bij erfgenamen als het ooit eens is kenbaar gemaakt.
Die zijn niet bij Febelfin aangesloten. Zijn rekeningen waarvan het bestaan mogelijk ook minder goed onthouden wordt bij erfgenamen als het ooit eens is kenbaar gemaakt.
Wel, dat dacht ik ook.EarthNvstr1 schreef: ↑2 januari 2021, 20:56 Nee, maar het gaat wellicht over "vlak voor het overlijden" de "rekening leeghalen".
Dan zou je nog kunnen zeggen dat de op dat moment nog niet overledene (of de "half dode" zoals werd aangehaald) de overschrijving zelf heeft gedaan.
Dit is dan ook volgens mij exact de reden van die termijn van 3 jaar.
Toen mijn moeder in 2002 overleed, was de spaarrekening, waar een grote som op gestaan had, volledig leeggehaald. Mijn moeder kon het niet meer gedaan hebben die periode. Ze lag of in het ziekenhuis of in een palliatieve instelling. Alles is cash afgehaald, geen bewijzen, en wij mochten er successierechten op betalen, want wij zouden het wel onder een matras hebben zitten .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoe het in 2002 ging, weet ik niet zo goed meer.annetje schreef: ↑3 januari 2021, 12:30 Toen mijn moeder in 2002 overleed, was de spaarrekening, waar een grote som op gestaan had, volledig leeggehaald. Mijn moeder kon het niet meer gedaan hebben die periode. Ze lag of in het ziekenhuis of in een palliatieve instelling. Alles is cash afgehaald, geen bewijzen, en wij mochten er successierechten op betalen, want wij zouden het wel onder een matras hebben zitten .
Maar ik neem aan dat je toen ook al serieuze beperkingen had aan cash afhalen aan automaat (en dan moet iemand de pincode hebben gehad) en dat geld afhalen aan loket geregistreerd werd (dus dan zou de bank moeten weten wie het geld heeft afgehaald).
In ieder geval neem ik aan dat de dag van vandaag de banken bijhouden wie een cash afhaling aan een loket deed.
Bovendien zijn cash verrichtingen tegenwoordig ook serieus beperkt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Die tijdelijke verschuiving zal uiteindelijk niet veel verschil maken en weegt al helemaal niet op tegen de economische schade.pitje schreef: ↑3 januari 2021, 11:17 Waar je in deze duistere tijden nooit over leest of hoort !!!!
ttz 27% oversterfte....
Ik vind erfbelasting trouwens niet onterecht... opgepot vermogen draagt niet bij tot de economie, dus daar mag een vergoeding tegenover staan. Je kan het ook zien als een voordeel dat je dat pas moet betalen wanneer je gestorven bent.
De percentages is iets anders en daar vind ik vooral de 2de en 3de lijn percentages schandalig.
- Waarom zou de Staat vermogen mogen belasten dat niet bijdraagt tot de economie? Trouwens, als dat vermogen in aandelen belegd was heeft het wel bijgedragen tot de economie.
- Erfbelasting is legale diefstal. Je ouders hebben gewerkt, gespaard en belegd om een vermogen op te bouwen en er toen al een of andere vorm van taks op betaald. Wanneer ze sterven komt de fiscus nog eens een tweede keer langs.
Dit komt waarschijnlijk ook uit de mond van iemand die gans zijn leven wil bepamperd worden en te lui is om er voor te werken en sparen?EarthNvstr1 schreef: ↑3 januari 2021, 13:17
Ik vind erfbelasting trouwens niet onterecht... opgepot vermogen draagt niet bij tot de economie, dus daar mag een vergoeding tegenover staan. Je kan het ook zien als een voordeel dat je dat pas moet betalen wanneer je gestorven bent.
Euh..?EarthNvstr1 schreef: Ik vind erfbelasting trouwens niet onterecht... opgepot vermogen draagt niet bij tot de economie, dus daar mag een vergoeding tegenover staan. Je kan het ook zien als een voordeel dat je dat pas moet betalen wanneer je gestorven bent.
De percentages is iets anders en daar vind ik vooral de 2de en 3de lijn percentages schandalig.
Welke cursus economie heb jij gevolgd?
Tenzij dat vermogen lag te rusten onder een matras klopt hier niet veel van, hoor.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
EarthNvstr1 schreef: ↑3 januari 2021, 13:17opgepot vermogen draagt niet bij tot de economie, dus daar mag een vergoeding tegenover staan.
Klopt, maar dan nog? Al bewaart iemand zijn vermogen onder zijn matras, dan nog is dat geen reden om de overheid er zijn tollenaers te laten op afsturen.
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 3 januari 2021, 14:49, 2 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Heeft er soms iemand een voorbeeld van een testament, om een zo groot mogelijk deel van de bezittingen naar de kleinkinderen te laten gaan?
Je moet eens de weg van het geld nagaan...
Een loontrekkende...
Van elke 100 euro loonkost voor het bedrijf...
... is er ongeveer 80 euro brutoloon (rest zijn patronale bijdragen)
... blijft er ongeveer 45 euro netto over.
Met die 45 euro netto gaan mensen vervolgens consumeren en btw betalen. Gelet dat een Belg een hoge spaarquoefficient heeft van 20%
... wil dat zeggen dat 9 euro gespaard wordt. We komen vanaf 100, he.
... de andere 36 wordt uitgegeven en vloeit deels terug naar de staat onder de vorm van btw, accijnzen enzovoort.
Die 9 euro wordt aangewend voor beleggingen waarop beurstaksen gelden, waarvan de dividenden belast worden, waarbij instapkosten verrekend worden, etc,etc.
En af en toe wordt een deel van die 9 euro ook gewoon terug ´ontspaard´ omdat men bv een verbouwing doet of een nieuw huis nodig heeft.
Maar indien men er toch in slaagt deze 9 euro te laten aangroeien via gerichte beleggingen etc, dan vind je het nog normaal dat de fiscus dan nog eens langs komt om een substantieel deel op te eisen..?
Bij mij gaat dat er echt niet in.
Evenmin als hoe het ooit mogelijk is dat de staat een begrotingstekort heeft, als je deze cijfers bekijkt. Van elke 100 euro die een firma uitgeeft aan lonen, gaat er al 55 euro naar de staat. Van de 45 die overblijven gaat er ongeveer 20% naar de staat (btw, accijnzen). Dat is nog eens 9 euro. We zitten al aan 64 euro van de 100.
Het tussenliggende bedrag vormt dan weer een inkomen voor andere bedrijven (bakker, slager, kledingwinkel,...) die er ook hun personeel mee betalen, waardoor opnieuw zo´n geldcirkel ontstaat met een royaal deel voor de staat.
En van datgene dat toch overblijft zou de staat nog eens een deel willen.
Allee, mensen, dat beweegt richting een oberheidsbeslag van 70 procent. En dan komen ze nog geld tekort...
I´m speechless.
Een loontrekkende...
Van elke 100 euro loonkost voor het bedrijf...
... is er ongeveer 80 euro brutoloon (rest zijn patronale bijdragen)
... blijft er ongeveer 45 euro netto over.
Met die 45 euro netto gaan mensen vervolgens consumeren en btw betalen. Gelet dat een Belg een hoge spaarquoefficient heeft van 20%
... wil dat zeggen dat 9 euro gespaard wordt. We komen vanaf 100, he.
... de andere 36 wordt uitgegeven en vloeit deels terug naar de staat onder de vorm van btw, accijnzen enzovoort.
Die 9 euro wordt aangewend voor beleggingen waarop beurstaksen gelden, waarvan de dividenden belast worden, waarbij instapkosten verrekend worden, etc,etc.
En af en toe wordt een deel van die 9 euro ook gewoon terug ´ontspaard´ omdat men bv een verbouwing doet of een nieuw huis nodig heeft.
Maar indien men er toch in slaagt deze 9 euro te laten aangroeien via gerichte beleggingen etc, dan vind je het nog normaal dat de fiscus dan nog eens langs komt om een substantieel deel op te eisen..?
Bij mij gaat dat er echt niet in.
Evenmin als hoe het ooit mogelijk is dat de staat een begrotingstekort heeft, als je deze cijfers bekijkt. Van elke 100 euro die een firma uitgeeft aan lonen, gaat er al 55 euro naar de staat. Van de 45 die overblijven gaat er ongeveer 20% naar de staat (btw, accijnzen). Dat is nog eens 9 euro. We zitten al aan 64 euro van de 100.
Het tussenliggende bedrag vormt dan weer een inkomen voor andere bedrijven (bakker, slager, kledingwinkel,...) die er ook hun personeel mee betalen, waardoor opnieuw zo´n geldcirkel ontstaat met een royaal deel voor de staat.
En van datgene dat toch overblijft zou de staat nog eens een deel willen.
Allee, mensen, dat beweegt richting een oberheidsbeslag van 70 procent. En dan komen ze nog geld tekort...
I´m speechless.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom zou de staat dat niet mogen doen ?
Nu, je hebt gelijk en wat mij betreft mag er een onderscheidt gemaakt worden in verschillende soorten vermogen hoor. Maar dan gaan de mensen het wellicht weer allemaal te ingewikkeld vinden ;-)
Op uw loon heb je ook belasting betaald, koop je daar iets mee dan betaal je nog eens belasting (BTW).
Als je de erfbelasting wil afschaffen "uit principe", hoe ga je dat dan compenseren ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 januari 2021, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.