Wat doen met spaargeld?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Wat doen met spaargeld?
Zegt toch niets. Er is altijd een bijna evenwicht tussen lening en spaargeld.
Mijn eerste hypothecaire lening (louter voor het fiscaal voordeel) was aan 10% op 10 jaar en het spaargeld bracht 9.75% netto op voor dezelfde periode.
Nu kan je lenen voor een habbekrats en als je wat uitkijkt je spaargeld voor meerdere jaren vastzetten aan +3% netto.
Als je nu het advies van de banken volgt leen je praktisch gratis maar je krijgt ook bijna niets voor je spaargeld.
Zeg JefDW, hoe kan een federaal ambtenaar nu aan 31 stoppen met werken? Daarvoor moet je toch eerst STARTEN?
Van de liefde, hé !
Tja, dat ga ik hier niet aan uw neus hangen.
Het is mij overigens al lang duidelijk dat een deel van jullie een zeer ongenuanceerd beeld hebben van wat een federaal (of eender welke) ambtenaar allemaal zou kunnen zijn. De orginaliteit is dus een beetje ver te zoeken.
De ene privé-ondernemer is ook niet de andere en 'de privé' is ook een noemer die een grote verscheiden lading dekt.
Maar als je avond er daardoor weer een beetje leuker uitziet heeft het toch weer wat positief opgebracht.
1. Eigen woning en zeer weinig vaste kosten. Dus dat is al een goed begin.
2. Spaargeld.
3. Eenmalig vervroegd uitgekeerd opgebouwd overheidspensioen.
4. En als dat op is zien we het dan wel weer. Misschien val ik tegen die tijd wel dood neer en erft hij een deel van mijn bescheiden vermogen en kan hij er weer even tegen.
Niet iedereen heeft de intentie om na een eerste opgespaard vermogen nog tientallen jaren aan hetzelfde tempo verder te travakken en te blijven oppotten om pas na die tijd tot het inzicht te komen dat je het beter wat kalmer aan kan doen en er beter wat van kan profiteren.
Uiteraard, ik zal het spel maar meespelen, als federaal ambtenaar had je uiteraard tijd genoeg om dat laatste al goed en grondig in te oefenen.
Het is trouwens niet 'gestopt' maar gaat 'stoppen'. Nog een klein jaar te gaan.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 12 oktober 2020, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat Jef zegt. Er is veel mogelijk in het leven. En de keuze die de ene maakt is misschien niet wat een ander zou doen.
Voilà, dat vat het mooi samen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Van Jefdewit zal je geen antwoord meer krijgen. Hij heeft eerder deze maand afscheid genomen van het forum.
Maar ik had enige tijd geleden dezelfde vraag voor hem (in een PB) en dit was zijn antwoord op mijn vraag hoe hij aan obligaties geraakt met netto-opbrengst van 3%:
Maar ik had enige tijd geleden dezelfde vraag voor hem (in een PB) en dit was zijn antwoord op mijn vraag hoe hij aan obligaties geraakt met netto-opbrengst van 3%:
Eigenlijk een antwoord waar niemand iets aan heeft.Gewoon via vrienden, kenissen en familie die bij de bedrijven werken die deze uitschrijven.
Ik heb ook het 'geluk' dat mijn huidige vriendin IT-consultant is en op verschillende plaatsen komt waar ze die info uit de eerste hand heeft.
Vroeger deelde ik nieuwe uitgiften al eens op spaargids maar daar ben ik mee gestopt.
De vraag is nl. veel groter dan het aanbod. Dus zolang ik zelf nog kapitaal heb om in te schrijven ga ik niet in eigen vel snijden.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt voor het antwoord, jeff
Nog 2 hints ivm deze obligaties - helemaal niet zonder risico.
Jefdewit schreef: ↑5 juli 2020, 09:02 Ik koop obligaties rechtstreeks van het bedrijf dat ze uitschrijft.
Buiten de RV op de vaste rente zijn er ook geen kosten.
De nominale waarde van de obligatie + verlopen rente is ook steeds binnen de week, zonder kosten, beschikbaar.
Ik beschouw dit als een redelijk veilig alternatief voor een spaarrekening maar met een veel hoger gegarandeerd rendement over een aanvaardbare termijn doch zonder je cash, zoals bij een termijnrekening, voor een vaste periode te blokkeren.
Dat is iets heel anders dan een beurs genoteerd fonds.
Ik ben dus niet de juiste persoon om op je vraag te antwoorden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Federaal ambtenaar zonder diploma = politie-agent ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Euh, is dat niet genoeg risico?woodpeckerbird schreef: ↑22 oktober 2020, 08:40 Waar zit het risico dan? Dat het privébedrijf failliet gaat, dat wel.
Obligaties met zulk een rendementen zijn op de publieke markten junk.