Wat is jouw brutoloon?
Re: Wat is jouw brutoloon?
Maar dat maakt wel een groot verschil uit !
Als alleenstaande zonder kinderen, hou ik van mijn bruto loon veel minder over dan een andere collega die ook alleenstaand is, maar sinds een jaar haar dochter terug ten laste heeft (daarvoor was ze ten laste van haar ex). Het is voor haar het verschil tussen flexi-jobs nodig hebben, en nu niet meer.
Dat vind ik een wezenlijk verschil.
In mijn geval, als ik vergelijk met die collega, zegt bruto loon niets. In tegendeel zelfs, ook al zijn we even oud, mijn bruto loon is iets hoger dan dat van haar wegens meer anciënniteit. Maar ik hou wel veel minder over, en dan heb ik het nog niet over de belastingbrief...
Als alleenstaande zonder kinderen, hou ik van mijn bruto loon veel minder over dan een andere collega die ook alleenstaand is, maar sinds een jaar haar dochter terug ten laste heeft (daarvoor was ze ten laste van haar ex). Het is voor haar het verschil tussen flexi-jobs nodig hebben, en nu niet meer.
In mijn geval, als ik vergelijk met die collega, zegt bruto loon niets. In tegendeel zelfs, ook al zijn we even oud, mijn bruto loon is iets hoger dan dat van haar wegens meer anciënniteit. Maar ik hou wel veel minder over, en dan heb ik het nog niet over de belastingbrief...
-
- Newbie
- Contacteer:
€4874 bruto
€2837 netto
Ploegbaas scheikundig bedrijf (3 ploegen, maandag tot vrijdag) / single / geen kinderen.
€2837 netto
Ploegbaas scheikundig bedrijf (3 ploegen, maandag tot vrijdag) / single / geen kinderen.
Voilà, je kent alle verschillen tov van uw collega's. Je weet perfect waarom je minder netto verdient. Wat nut heeft het dan als ik post dat mijn vrouw 3700€ netto heeft? Dan moet ik nog heel de opsomming gaan maken die ik in mijn vorige post gooide.
Ook hier zal je alle parameters mogen bovenhalen om een duiding te brengen aan je netto loon. Zo verwacht ik dat je nog niet zo lang die functie hebt.Manuscript schreef: ↑22 september 2022, 14:14 €4874 bruto
€2837 netto
Ter verdediging van annetje: ... maar het is uiteindelijk wel het nettoloon dat maandelijks op uw bankrekening terecht komt en waarmee je moet toekomen om je uitgaven te doen.
Wees dan zo vrij een nieuw topic te openen voor de netto lonen en al de randzaken die er betrekking op hebben. Het zal een kluwen worden, met nog meer ongeloof en afgunst ten gevolge, vrees ik. Maar ik zal ook daar mijn cijfers blootgeven ...
Maar dan heb je toch niet veel anciënniteit? Of zit je in de verkeerde sector? Bij ons als dossierbeheerder (bank/verzekeringen) zit je daar na een paar jaar al stuk boven. Barema's zitten tussen de 2600 à 4200 euro afhangend van jaren dienst. Hogere functies als teamleader, expert, manager en directeur gaan stuk hoger.Kevva schreef: ↑11 september 2022, 23:42 Ik zal zelf de aftrap geven:
Ik verdien 2870 euro bruto (daar hou ik een goeie 1950 euro netto van over). Daarnaast geniet ik van een fietsvergoeding (0,21 euro/km), maaltijdcheques (8 euro per gewerkte dag), een basis hospitalisatieverzekering en heeft mijn werkgever een IBP pensioenfonds bij Belfius.
Op het einde van het jaar ontvang ik een eindejaarspremie.
De lonen bij mijn werkgever zijn vrij transparant:
- Onthaalmedewerker / Secretariaatsmedewerker: 2526 euro bruto
- Medewerker op bachelorniveau (bv. sales, marketing, boekhouding): 2870 euro bruto
- Afdelingshoofd: 3230 euro bruto
- Manager: 3953 euro bruto
- Directeur: onbekend maar ik vermoed dat het tegen de 5000 euro bruto zal zijn
Ik werk in de dienstensector. Werk nu 8 jaar voor dezelfde werkgever. De ancienniteit stijgt zo snel niet bij ons. Dat gaat in sprongetjes van 20 euro (bruto) om de 2 jaar. Dus ik zit nog maar in mijn 4de 'loonsverhoging'.NS2SN schreef: ↑22 september 2022, 16:13Maar dan heb je toch niet veel anciënniteit? Of zit je in de verkeerde sector? Bij ons als dossierbeheerder (bank/verzekeringen) zit je daar na een paar jaar al stuk boven. Barema's zitten tussen de 2600 à 4200 euro afhangend van jaren dienst. Hogere functies als teamleader, expert, manager en directeur gaan stuk hoger.Kevva schreef: ↑11 september 2022, 23:42 Ik zal zelf de aftrap geven:
Ik verdien 2870 euro bruto (daar hou ik een goeie 1950 euro netto van over). Daarnaast geniet ik van een fietsvergoeding (0,21 euro/km), maaltijdcheques (8 euro per gewerkte dag), een basis hospitalisatieverzekering en heeft mijn werkgever een IBP pensioenfonds bij Belfius.
Op het einde van het jaar ontvang ik een eindejaarspremie.
- Medewerker op bachelorniveau (bv. sales, marketing, boekhouding): 2870 euro bruto
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
"groot" is relatief/subjectief
Misschien moet uw collega dan eens nadenken over waarvoor die belastingvermindering (of verhoogde belastingvrije som) eigenlijk dient. https://financeinfo.be/belastingen/bela ... j-minimum/annetje schreef: ↑22 september 2022, 14:09 Als alleenstaande zonder kinderen, hou ik van mijn bruto loon veel minder over dan een andere collega die ook alleenstaand is, maar sinds een jaar haar dochter terug ten laste heeft (daarvoor was ze ten laste van haar ex). Het is voor haar het verschil tussen flexi-jobs nodig hebben, en nu niet meer.
En de regering moet misschien eens nadenken om minder te geven per kind naarmate meer kinderen, of meer per kind naarmate minder kinderen (ipv. zoals nu omgekeerd).
Je moet ook niet kijken naar je netto maandloon dat je gestort krijgt. Uiteindelijk is het de jaarlijkse aanslag dat telt.annetje schreef: ↑22 september 2022, 14:09 In mijn geval, als ik vergelijk met die collega, zegt bruto loon niets. In tegendeel zelfs, ook al zijn we even oud, mijn bruto loon is iets hoger dan dat van haar wegens meer anciënniteit. Maar ik hou wel veel minder over, en dan heb ik het nog niet over de belastingbrief...
Het maandelijkse gestort bedrag is je loon waar een *voorschot* (soms te weinig, soms teveel) voor de belasting is afgehouden.
https://financien.belgium.be/nl/onderne ... berekening
Met dat netto loon moet ik wel alle facturen betalen, een nieuwe auto kopen over x-jaar, een vakantie boeken, nog wat proberen te beleggen ondertussen,... het is net dat netto loon dat bepaalt wat je kan doen, en wat je je moet ontzeggen.EarthNvstr1 schreef: ↑22 september 2022, 18:16 Je moet ook niet kijken naar je netto maandloon dat je gestort krijgt. Uiteindelijk is het de jaarlijkse aanslag dat telt.
Het maandelijkse gestort bedrag is je loon waar een *voorschot* (soms te weinig, soms teveel) voor de belasting is afgehouden.
https://financien.belgium.be/nl/onderne ... berekening
En wat de belastingen betreft, daar krijg ik maar een paar 100 euro van terug, waarvan het grootste deel afkomstig van mijn dividenden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jij misschien, voor anderen is dat misschien anders, die hebben mogelijks ook nog vakantiegeld, eindejaarspremie, bonus, andere inkomsten, spaargeld of ander vermogen dat in cash omgezet kan worden, ...
Bovendien is zoals ik reeds zei wat netto loon voor een maand op je rekening gestort wordt niet noodzakelijk wat je netto hebt verdiend.
In "het andere topic" werd op een gegeven moment naar aanleiding van een artikel wat meer inzicht over "netto maandinkomen" gegeven, als jou dat meer interesseert:
wanneer-behoor-je-tot-de-hogere-middenk ... ml#p558436
Ik heb de indruk dat je alles op een hoop gooit.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 23 september 2022, 19:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Echt gebeurd:
Bij ons op het werk waren ze eens de buitenmuur aan het schilderen. Opeens scheert er een straaljager over. Zegt een van die mannen: "Daar vliegt mijn belastingbrief".
Bij ons op het werk waren ze eens de buitenmuur aan het schilderen. Opeens scheert er een straaljager over. Zegt een van die mannen: "Daar vliegt mijn belastingbrief".
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is in ieder geval beter dan een belastingbrief die aan de grond staat wegens geen geld voor onderhoud en/of piloten.
Welke sector?Kevva schreef: ↑11 september 2022, 23:42
Hoeveel werknemers?
-
- Hero Member
- Contacteer:
43j, IT, bruto 5.130 Euro, 100 Euro nettovergoeding, 8 Euro mc's, groepsverzekering, hospitalisatie, firmawagen, ... gsm en laptop beschouw ik niet als voordeel, maar zitten er wel bij.