Wat is jouw brutoloon?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Wat is jouw brutoloon?
Mijn papa was fabrieksarbeider, mijn mama poetsvrouw, mijn vriendin verpleegster, ... jij doet alsof ik alleen maar rijke mensen ken. In mijn kring varieren de lonen tussen een uitkering en 20k. Als dat in mijn beperkte kring al zo ver uiteen loopt... dan zullen er nog wel niveau's bestaan die ik me niet eens kan voorstellen. Conclusie, voor mij mag de topicstarter zijn schalen doortrekken tot 20k. Al zullen er mensen zijn waarvoor dat niet eens voldoende ruim is.Abatoetnie schreef: ↑15 februari 2023, 12:50Voila, je zegt het zelf.
Als al je vrienden rondrijden met een Ferrari en jij rijdt rond met een Mercedes voel je je een arme terwijl je eigenlijk tot de betere gegoeden behoort.
Mocht je een verpleger, vuilniskararbeider, kuisvrouw, ... in je kennissenkring hebben zou je kijk op de werkelijkheid al heel anders zijn, je extrapoleert je eigen belevingswereld naar de algemene samenleving.
Aangezien je van Brakel bent vermoed ik dat je familie bent van A. & H.Decroo ... dit "type" mensen, vanuit hun ivoren toren, beslissen dan op basis van hun referentiekader over de samenleving. Goe bezig !
En ik ben geen fan van De Croo. Voor hem zal je de schaal missch tot 50k mogen doortrekken.
Ik rijd zelf met een Skoda. Ken trouwens niemand met een Ferrari. Ook niet degene die 20k verdienen. Die rijden met normale auto's, genre VW Passat, BMW 5 reeks, ... trek voor de Ferrari rijders de schaal dus maar door naar 100k.
-
- Full Member
- Contacteer:
Excuses maar in je originele tekst (althans diegene die ik heb gelezen) laat je dat toch niet blijken, je had het alleen over die grootverdieners.Orakel van Brakel schreef: ↑15 februari 2023, 13:03 Mijn papa was fabrieksarbeider, mijn mama poetsvrouw, mijn vriendin verpleegster, ... jij doet alsof ik alleen maar rijke mensen ken. In mijn kring varieren de lonen tussen een uitkering en 20k.
Als je geen affectie voelt voor de Decroo's heb je misschien je nickname niet al te goed gekozen
Los daarvan, zijn jullie zo "open" over wat jullie verdienen ? Ik ken niemand die me ooit al spontaan heeft gezegd hoeveel loon hij krijgt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Men vroeg mij specifiek naar de hoge lonen, waarom zou ik dan over de gewone lonen praten. Ik ken uiteraard meer mensen met een normaal loon dan met een hoog loon. Ik wou maar aantonen dat als ik in mijn beperkte kennissenkring al zulke lonen zie, er buiten mijn leefwereld sowieso nog grotere extremen zullen bestaan.
En een deel van de lonen ken ik omdat er over gepraat wordt. En een deel ken ik omdat ik als IT-er nu eenmaal alles kan zien... Niet dat ik er actief naar zoek. Maar als het op mijn scherm passeert, ga ik mijn ogen niet uitsteken met een balpen om het niet te zien
En een deel van de lonen ken ik omdat er over gepraat wordt. En een deel ken ik omdat ik als IT-er nu eenmaal alles kan zien... Niet dat ik er actief naar zoek. Maar als het op mijn scherm passeert, ga ik mijn ogen niet uitsteken met een balpen om het niet te zien
Wat nut heb je nu als je weet wat iemand anders zijn brutto loon is....
Tegen mijn collega's ben ik er altijd vrij open over mijn loon geweest. Het is in je eigen voordeel en het verbetert je eigen onderhandelingspositie. Volgens je werkgever zit je toch altijd "goed", dus daar heb je niets aan qua ijkpunt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Is géén antwoord op mijn vraag..Orakel van Brakel schreef: ↑15 februari 2023, 16:59Niemand verplicht u dit topic te lezen, als het u ni interesseert.
Geef mij één reden welk nut het heeft om te weten wat iemand anders zijn brutto loon is????
-
- Hero Member
- Contacteer:
Weten of je ergens goed zit, sterker staan bij sollicitaties, sterker staan bij evaluatiegesprekken, nieuwsgierigheid, ...ludo schreef: ↑15 februari 2023, 19:29Is géén antwoord op mijn vraag..Orakel van Brakel schreef: ↑15 februari 2023, 16:59
Niemand verplicht u dit topic te lezen, als het u ni interesseert.
Geef mij één reden welk nut het heeft om te weten wat iemand anders zijn brutto loon is????
Je goed voelen als je meer verdient dan de ander en je slecht voelen als je minder verdient.
Zal vooral nieuwsgierigheid zijn, waar je dus géén bal mee bent.Orakel van Brakel schreef: ↑15 februari 2023, 20:59Weten of je ergens goed zit, sterker staan bij sollicitaties, sterker staan bij evaluatiegesprekken, nieuwsgierigheid, ...
- Begin je ergens nieuw, zal het meestal aan de laagste trap zijn.
- Je werkgever bepaald je loonschaal.
- Wil niet zeggen omdat je collega méér verdiend dat jij evenveel betaald wordt, verschillende factoren zullen dat bepalen..
Dus met ander woorden, je bent er géén zak mee voorruit als je weet wat iemand zijn brutto loon is..
-
- Hero Member
- Contacteer:
Bij u zal het missch de werkgever zijn die het loon bepaalt... en dat aan de laagste trap.ludo schreef: ↑15 februari 2023, 21:06 - Begin je ergens nieuw, zal het meestal aan de laagste trap zijn.
- Je werkgever bepaald je loonschaal.
- Wil niet zeggen omdat je collega méér verdiend dat jij evenveel betaald wordt, verschillende factoren zullen dat bepalen..
Dus met ander woorden, je bent er géén zak mee voorruit als je weet wat iemand zijn brutto loon is..
Gewoonlijk zitten we op dezelfde lijn maar deze keer niet. Ik zie niet in hoe je sterker kunt staan bij sollicitaties of evaluatiegesprekken door te weten hoeveel anderen verdienen. Bij een sollicitatie sta je sterk door je talenten en je eerdere werkervaring. Bij een evaluatiegesprek sta je sterk door je prestaties van het afgelopen jaar.Orakel van Brakel schreef: ↑15 februari 2023, 20:59 sterker staan bij sollicitaties, sterker staan bij evaluatiegesprekken
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dus jij gaat blind naar een sollicitatiegesprek of naar een evaluatiegesprek?Yaris schreef: ↑15 februari 2023, 21:22Gewoonlijk zitten we op dezelfde lijn maar deze keer niet. Ik zie niet in hoe je sterker kunt staan bij sollicitaties of evaluatiegesprekken door te weten hoeveel anderen verdienen. Bij een sollicitatie sta je sterk door je talenten en je eerdere werkervaring. Bij een evaluatiegesprek sta je sterk door je prestaties van het afgelopen jaar.Orakel van Brakel schreef: ↑15 februari 2023, 20:59 sterker staan bij sollicitaties, sterker staan bij evaluatiegesprekken
Ik ben senior IT-er en krijg wekelijks job aanbiedingen. Ik reageer er eigenlijk nooit op. Maar als ik dan eens iets anders zoek en mijn LinkedIn status op 'looking for a new opportunity' zet, dan krijg ik makkelijk 100 mails per week. Ik beantwoord dan enkel de mails van bedrijven waarvan ik via mijn netwerk weet dat ze goed betalen. Dus dan moet ik al weten wat mensen er verdienen.
Op evaluatiegesprekken helpt het om te weten wat collega's verdienen. Zo weet ik hoeveel ruimte er is. Adhv wat de rest verdient weet ik hoe ver ik kan gaan.
Op mijn huidige job ben ik samen met een ex collega gestart. We kenden elkaars loon en hebben dat uitgespeeld. Ik wist dat ik 200 meer had dan hem op mijn vorige job. Ben door te weten wat hij nu vroeg en kreeg, er deze keer in geslaagd 400 meer dan hem te krijgen
Laatst gewijzigd door Orakel van Brakel op 15 februari 2023, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is altijd beter te weten wat iemand werkelijk verdient, dan van verkeerde verondersteliingen/gissingen uit te gaan.
Een nieuwe werknemer mag mij altijd naar mijn netto/bruto loon vragen. De meeste mistoestanden zijn het gevolg van onwetendheid. Jaloersheid is een totaal anders beestje.