Wat is jouw brutoloon?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wat is jouw brutoloon?
Post aangepast.
Maar laat het u niet weerhouden om het in detail uit te leggen hoe het zit.
Uw persoonlijke situatie is mogelijks voor weinigen interessant.
Ik heb ook nooit anders geweten. Zo is het toch voor 99% van de bedienden?EarthNvstr1 schreef: ↑17 september 2022, 23:38Post aangepast.
Maar laat het u niet weerhouden om het in detail uit te leggen hoe het zit.
Uw persoonlijke situatie is mogelijks voor weinigen interessant.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik denk dat er een verwarring met de eindejaarspremie in het spel is.
Een 13de maand lijkt mij per definitie te beginnen met een bruto maandloon maar dan belast als premie.
Bij de eindejaarspremie vertrekt men niet van een bruto maandloon maar van een bedrag dat onderhandeld is in het kader van de CAO.
Een 13de maand lijkt mij per definitie te beginnen met een bruto maandloon maar dan belast als premie.
Bij de eindejaarspremie vertrekt men niet van een bruto maandloon maar van een bedrag dat onderhandeld is in het kader van de CAO.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dan nog vind ik het raar dat jz zowel 13de maand als eindejaarspremie zou ontvangen. In mijn geval is het niet zo en de verloning gebeurd via CAO dus vermoed dat dat eindejaarspremie is.
Bij de belastingaangifte wordt dat toch op 1 hoop gesmeten en vervolgens belast?
In welke sectoren is dat dan niet gewoon gelijk aan 100% van het brutoloon?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik krijg geen 13de maand en de eindejaarspremie staat niet vast aan 100% brutoloon.
Bij ons hebben ze wegens een besparing de eindejaarspremie beperkt tot 65% van het brutoloon afgesproken in een CAO. Dus het kan anders.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Volgens mij is een "13de maand" gewoon een eindejaarspremie van 100% bruto maandloon.borgie schreef: ↑18 september 2022, 16:21 Ik denk dat er een verwarring met de eindejaarspremie in het spel is.
Is niet verplicht en is vrij te bepalen door WG, maar kan inderdaad wel onderhandeld zijn met vakbonden/CAO.
Het is ook niet persoonlijk, een WG geeft dus ofwel iedereen ofwel niemand een eindejaarspremie.
(edit: dat "iedereen of niemand" moet je zien als "iedereen onder dezelfde voorwaarden", bv. min 6 maanden in dienst en 50% van bruto maandloon pro rata tijd in dienst)
Een concreet geval:
In de zorgsector in Vlaanderen was er een eindejaarspremie. 2 of 3 jaar geleden is bij de nieuwe CAO de eindejaarspremie vervangen door een 13de maand.
Als het zogezegd hetzelfde zou zijn, waarom zou men dan een onderscheid maken in een CAO?
Men heeft er in ieder geval geen eindejaarspremie van een bruto maandloon van gemaakt.
In de zorgsector in Vlaanderen was er een eindejaarspremie. 2 of 3 jaar geleden is bij de nieuwe CAO de eindejaarspremie vervangen door een 13de maand.
Als het zogezegd hetzelfde zou zijn, waarom zou men dan een onderscheid maken in een CAO?
Men heeft er in ieder geval geen eindejaarspremie van een bruto maandloon van gemaakt.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Een 13de maand is een eindejaarspremie, maar een eindejaarspremie hoeft niet altijd een 13de maand te zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Misschien val jij al altijd onder PC200 (waar velen onder vallen, iets van een 500.000) dan ...
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 18 september 2022, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Veel leesplezier: https://www.bbtk.org/nl/fed/iobject/5OKEWBME2QG
Inmiddels heeft Earth zijn originele post aangepast. Inderdaad, van een 13e maand blijft netto maar 70% van een normale nettomaand over. Maar goed... uiteindelijk neemt men bij de belastingbrief toch het gehele jaarinkomen in aanmerking. Of je je loon dus in 12,92 stukjes of 13,92 stukjes krijgt is dus niet zo van belang.
Ik heb mij zelfs afgevraagd waarom sommige werknemers het jaar in 13 of zelfs 14 maanden willen splitsen. Wel, juist vanwege dat vakantiegeld natuurlijk! Het vakantiegeld is 0,92 x het maandloon van de maand voor je groot verlof en als die maand slechts 1/14e van je jaar is i.p.v. 1/12e dan is ook dat vakantiegeld minder. Toch weer een centje verdiend bij de Voka !
Anders zie ik er het nut niet van in.
Ik heb mij zelfs afgevraagd waarom sommige werknemers het jaar in 13 of zelfs 14 maanden willen splitsen. Wel, juist vanwege dat vakantiegeld natuurlijk! Het vakantiegeld is 0,92 x het maandloon van de maand voor je groot verlof en als die maand slechts 1/14e van je jaar is i.p.v. 1/12e dan is ook dat vakantiegeld minder. Toch weer een centje verdiend bij de Voka !
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Deze bv. ?
Pc 331 - Vlaamse gezondheidsinrichtingen en –diensten
Volledige dertiende maand: brutomaandloon van oktober, inclusief haard- en standplaatstoelagen
https://www.bbtk.org/nl/fed/iobject/5OKEWBME2QG
Een "13de maand" bestaat eigenlijk niet, dat is gewoon een term in de volksmond.
Vaak verkeerdelijk gebruikt waar men eindejaarspremie bedoelt, ook als die niet 100% van het bruto maandloon is.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 18 september 2022, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Bij de 337 staat nietsEarthNvstr1 schreef: ↑18 september 2022, 18:02Veel leesplezier: https://www.bbtk.org/nl/fed/iobject/5OKEWBME2QG
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waar het om gaat is dat een eindejaarspremie als een "extra" aanzien wordt (die niet iedereen heeft).Dixit schreef: ↑18 september 2022, 18:03 Inmiddels heeft Earth zijn originele post aangepast. Inderdaad, van een 13e maand blijft netto maar 70% van een normale nettomaand over. Maar goed... uiteindelijk neemt men bij de belastingbrief toch het gehele jaarinkomen in aanmerking. Of je je loon dus in 12,92 stukjes of 13,92 stukjes krijgt is dus niet zo van belang.
Die extra valt in de hoogste belastingschijf, vandaar dat men zegt dat het "extra belast" is en dat uit zich dan ook in de bedrijfsvoorheffing.
Er zijn natuurlijk andere dingen die spelen.Dixit schreef: ↑18 september 2022, 18:03 Ik heb mij zelfs afgevraagd waarom sommige werknemers het jaar in 13 of zelfs 14 maanden willen splitsen. Wel, juist vanwege dat vakantiegeld natuurlijk! Het vakantiegeld is 0,92 x het maandloon van de maand voor je groot verlof en als die maand slechts 1/14e van je jaar is i.p.v. 1/12e dan is ook dat vakantiegeld minder. Toch weer een centje verdiend bij de Voka !
Het is een stukje verloning dat je bv. enkel krijgt wanneer je al een tijdje in dienst bent en wanneer je geen ontslag hebt gegeven.