Wat is jouw nettovermogen?
Re: Wat is jouw nettovermogen?
Tellen ze daar de waarde van een woning bij? Of enkel geld op de rekening (spaarrekening, groepsverzekering, pensioensparen)?
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vermoed dat dit de bron is: https://www.nbb.be/doc/ts/publications/ ... 022_h9.pdf
Dan gaat het over netto vermogen (assets - schulden).
Edit:
Als we uitgaan van 2 op 5 gezinnen met 1 volwassene en 3 op 5 gezinnen met 2 volwassenen, dan komt dat ongeveer op 100.000 EUR per volwassene uit.
Dan gaat het over netto vermogen (assets - schulden).
Edit:
Als we uitgaan van 2 op 5 gezinnen met 1 volwassene en 3 op 5 gezinnen met 2 volwassenen, dan komt dat ongeveer op 100.000 EUR per volwassene uit.
Altijd onthouden dat de overgrote meerderheid van de 'miljonairs' een vermogen heeft tussen 1 en 2 miljoen. Veel geld, meer dan de meeste andere mensen, maar anno 2023 niet meer het soort yacht/privéjet geld dat het een halve eeuw geleden was (duh). Ik ken wel wat rijke families en die zou ik zo onderverdelen. Vergeef me, dit is allemaal wat veralgemenend en niks in het leven is zo zwart-wit als dit, neem het dan ook niet te serieus aub. In grote lijnen...Orakel van Brakel schreef: ↑19 juli 2023, 18:18 Ik ken een paar rijke families. Geen +10m, maar ze komen in de buurt... Allen werken ze keihard (eigen zaak of vrij beroep) en de inkomsten investeren ze terug in de zaak of in vastgoed. Van de beurs blijven ze weg wegens te riskant. Soms hebben ze wel een aandeel of fonds, maar dan eerder om hun bankier ook iets te gunnen. Verder leven ze vrij sober, toch in verhouding met hun mogelijkheden.
Kijk ik naar degene die wel op de beurs zitten in mijn kennissenkring, dan is het de middenklasse. Degene die een recente woning hebben van 500k. Lening die ze met 2 afbetalen en het speelgeld dat overblijft, vergokken ze op de beurs.
Aangezien ik te weinig rijken ken om er van uit te gaan dat alle rijken het zo doen, ben ik wel benieuwd naar hoe de rijke hier het doen of gedaan hebben. Als er zijn die het gekregen hebben (erfenis, schenking, rijk getrouwd, ...) en anderen die het zelf verdiend hebben, dan vertrouw ik toch meer op de mening van die laatste. Dus ik ben benieuwd. Hoe is dat vermogen van die laatste tot stand gekomen? Eigen zaak? Vastgoed? Beurs? Crypto?
Ik gok toch vooral arbeid + zuinig leven. Maar ben benieuwd of er crypto- of beursgoeroes tussen zitten.
Vermogen €1-2m
Zelfstandigen/vrije beroepen/micro bedrijven. Normaal huis in een mooie wijk of mooi huis in een normale wijk. Redelijke spaarpot, comfortabel leven, mogelijk private banking maar waarschijnlijk eerder personal banking of iets dergelijks. Een keer per week op restaurant, jaarlijks op reis naar een 4 sterren hotel, alles wordt gebudgetteerd want het is niet zonder limiet, maar er kan genoten worden. Klein appartement in Knokke (niet op de zeedijk) of mooi appartement in een andere badstad. Over het algemeen wanen deze mensen zich helemaal niet rijk. Vliegen commercieel, economy class, incl Easyjet/Ryanair.
Vermogen €2-5m
Succesvolle/wat oudere zelfstandigen/vrije beroepen en (kleine) ondernemers. Entry level rijkdom. Zeker eens je de 5 miljoen nadert kan je stilaan ietwat beginnen leven als 'een rijke'. Mooi huis in mooie wijk, appartement in Knokke (zeedijk), spaarpot, beleggingen, private banking, restaurants en reizen in (relatieve) luxe. Wanen zich niet rijk, zijn dan ook de armen onder de rijken maar zijn natuurlijk wel rijk in de meesten hun ogen. Vliegen commercieel, economy class of voor een unieke gelegenheid eens eerste klasse. Tuinman een paar dagen per maand.
Vermogen €5-10m
Ondernemers, tientallen tot een paar honderd werknemers, bepaalde CEO's. Mooi huis in villawijk, kleine villa/groot appartement in Knokke (zeedijk). Vanaf dit niveau trouwt men al eens in andere rijke families, soms veel rijker, maar zelden armer. Leven in luxe is geen probleem, uitgaven in kunst/horloges/auto's van X aantal €10k geen enkel probleem meer. Vliegen in eerste klasse kan maar hoeft niet, hangt er van af, deze mensen leven in mijn ervaring nog steeds eerder verborgen. Tuinman wekelijks.
Vermogen €10-25m
Ondernemers, een paar honderd werknemers. Villa in Latem/Brasschaat/vergelijkbare plek, villa in Knokke, buitenverblijf in het zuiden. Vanaf dit niveau (zeker richting €25m) hoor je stilletjes aan bij de crème de la crème van het land (maar op wereldvlak echter amper entry level rijkdom - UHNW). Luxe is de norm, daar worden geen vragen over gesteld, eens privé vliegen kan (maar niet altijd), heel lichte invloed hier en daar. Tuinman dagelijks + nog een paar mensen in dienst, al dan niet full time.
Vermogen €25-100m
Ondernemers, enkele honderden tot duizenden werknemers. Wonen in een groot kasteel, villa in Knokke, buitenverblijf in het zuiden + nog een appartement in Parijs/Londen/NYC. Privé vliegen niet de norm maar gebeurt frequent, chauffeur, dat soort zaken. Indrukwekkend netwerk, invloed navenant. Meerdere mensen (personal assistant, tuinmannen, veiligheid) in dienst, full time.
Vermogen €100m+
Heel ruim genomen want er zit een gigantisch verschil tussen honderd en duizend miljoen, maar vanaf dit soort vermogen kom je in Family Office territorium en dat is een andere wereld. Vanaf een miljard leef je als een koning en daar geldt niet langer enkel het geld maar ook de connecties, invloed enzovoort. The world is your oyster. Dit zijn de nieuwe 'miljonairs' van vroeger zoals de clichés dat voorstellen: kastelen, chauffeurs, privé vliegtuigen, grote villa's met personeel. Op dit niveau ben je een bedrijf: je vermogen wordt beheerd door een aantal heel capabele mensen, het zelf doen is onbegonnen werk. Je behoort tot de allerrijksten, waar je ook gaat in de wereld.
Ik kom nog uit een tijd waar een miljonair in de Belgische frank ook al zeer goed was.Het kan verkeren.Morrissey schreef: ↑25 juli 2023, 21:43
Altijd onthouden dat de overgrote meerderheid van de 'miljonairs' een vermogen heeft tussen 1 en 2 miljoen. Veel geld, meer dan de meeste andere mensen, maar anno 2023 niet meer het soort yacht/privéjet geld dat het een halve eeuw geleden was (duh). Ik ken wel wat rijke families en die zou ik zo onderverdelen. Vergeef me, dit is allemaal wat veralgemenend en niks in het leven is zo zwart-wit als dit, neem het dan ook niet te serieus aub. In grote lijnen...
Ofwel is het appartement 10 jaar geleden aankocht of wel zou ik het in de volgende paragraaf zetten.Morrissey schreef: ↑25 juli 2023, 21:43
Vermogen €1-2m
Zelfstandigen/vrije beroepen/micro bedrijven. Normaal huis in een mooie wijk of mooi huis in een normale wijk. Redelijke spaarpot, comfortabel leven, mogelijk private banking maar waarschijnlijk eerder personal banking of iets dergelijks. Een keer per week op restaurant, jaarlijks op reis naar een 4 sterren hotel, alles wordt gebudgetteerd want het is niet zonder limiet, maar er kan genoten worden. Klein appartement in Knokke (niet op de zeedijk) of mooi appartement in een andere badstad. Over het algemeen wanen deze mensen zich helemaal niet rijk. Vliegen commercieel, economy class, incl Easyjet/Ryanair.
Voor de rest een goede inschatting.
Een mooi huis klopt wel denk ik, maar dat appartement op de zeedijk van Knokke zou ik weer een paragraaf naar beneden zetten.Zeker met de huidige prijzen in Knokke.Morrissey schreef: ↑25 juli 2023, 21:43 Vermogen €2-5m
Succesvolle/wat oudere zelfstandigen/vrije beroepen en (kleine) ondernemers. Entry level rijkdom. Zeker eens je de 5 miljoen nadert kan je stilaan ietwat beginnen leven als 'een rijke'. Mooi huis in mooie wijk, appartement in Knokke (zeedijk), spaarpot, beleggingen, private banking, restaurants en reizen in (relatieve) luxe. Wanen zich niet rijk, zijn dan ook de armen onder de rijken maar zijn natuurlijk wel rijk in de meesten hun ogen. Vliegen commercieel, economy class of voor een unieke gelegenheid eens eerste klasse. Tuinman een paar dagen per maand.
Ik denk in deze klasse hoe rijker , hoe zuiniger. Enkel beredeneerde uitgaven:vastgoed, kunst, ... met kans op meerwaarde.Morrissey schreef: ↑25 juli 2023, 21:43 Vermogen €5-10m
Ondernemers, tientallen tot een paar honderd werknemers, bepaalde CEO's. Mooi huis in villawijk, kleine villa/groot appartement in Knokke (zeedijk). Vanaf dit niveau trouwt men al eens in andere rijke families, soms veel rijker, maar zelden armer. Leven in luxe is geen probleem, uitgaven in kunst/horloges/auto's van X aantal €10k geen enkel probleem meer. Vliegen in eerste klasse kan maar hoeft niet, hangt er van af, deze mensen leven in mijn ervaring nog steeds eerder verborgen. Tuinman wekelijks.
Willen zo snel mogelijk boven de 10 miljoen uitkomen.
Beginnen hun eigen grenzen te beseffen en voelen als ze niet goed opletten het enkel nog bergaf zal gaan. Ze beginnen grotere risico's te nemen om hun vermogen toch nog te laten groeien of denken hun huidig uitgavenpatroon niet te kunnen volhouden en maken plannen om in de kosten te snijden.Morrissey schreef: ↑25 juli 2023, 21:43 Vermogen €10-25m
Ondernemers, een paar honderd werknemers. Villa in Latem/Brasschaat/vergelijkbare plek, villa in Knokke, buitenverblijf in het zuiden. Vanaf dit niveau (zeker richting €25m) hoor je stilletjes aan bij de crème de la crème van het land (maar op wereldvlak echter amper entry level rijkdom - UHNW). Luxe is de norm, daar worden geen vragen over gesteld, eens privé vliegen kan (maar niet altijd), heel lichte invloed hier en daar. Tuinman dagelijks + nog een paar mensen in dienst, al dan niet full time.
Het kasteel is voor de paragraaf hieronder wegens de verschrikkelijke onderhoudskosten. Niet zo veel voeling met deze groep :-)Morrissey schreef: ↑25 juli 2023, 21:43 Vermogen €25-100m
Ondernemers, enkele honderden tot duizenden werknemers. Wonen in een groot kasteel, villa in Knokke, buitenverblijf in het zuiden + nog een appartement in Parijs/Londen/NYC. Privé vliegen niet de norm maar gebeurt frequent, chauffeur, dat soort zaken. Indrukwekkend netwerk, invloed navenant. Meerdere mensen (personal assistant, tuinmannen, veiligheid) in dienst, full time.
Miljoenen ogen de je in het oog houden en liggen te gniffelen als je een paar 100 miljoen verliestMorrissey schreef: ↑25 juli 2023, 21:43 Vermogen €100m+
Heel ruim genomen want er zit een gigantisch verschil tussen honderd en duizend miljoen, maar vanaf dit soort vermogen kom je in Family Office territorium en dat is een andere wereld. Vanaf een miljard leef je als een koning en daar geldt niet langer enkel het geld maar ook de connecties, invloed enzovoort. The world is your oyster. Dit zijn de nieuwe 'miljonairs' van vroeger zoals de clichés dat voorstellen: kastelen, chauffeurs, privé vliegtuigen, grote villa's met personeel. Op dit niveau ben je een bedrijf: je vermogen wordt beheerd door een aantal heel capabele mensen, het zelf doen is onbegonnen werk. Je behoort tot de allerrijksten, waar je ook gaat in de wereld.
![Shocked :o](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/shocked.gif)
Wat kan een mens aanvangen met meer dan een miljoen , laat staan 10 miljoen ? Ik zou het aan de minderbedeelden schenken.
Je zit niet meer zo ver van de 1 miljoen ... ik zal je alvast mijn rekeningnummer overmaken
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Een miljoen is niet meer wat het geweest is. Het lijkt een magische mijlpaal, maar.... Als je kijkt naar de levensduurte, de hoeveelheid geld die je nodig hebt om een gezin te onderhouden met een redelijk comfort, dan kom je snel tot de conclusie dat je met 1 miljoen euro niet toekomt, tenzij je het kapitaal zelf aansnijdt. Ik ga er toch van uit dat we de komende 10, 20 jaar niet op dezelfde returns van de markt mogen rekenen als de voorbije 10-20 jaar. Hoewel dat miljoen een zeker comfort zal bieden, het is -denk ik- geen bedrag waarmee je je werk mag stopzetten en gaan rentenieren (laat staan de Wilde Weldoener* gaan spelen). Je hoort wel eens van de 4%-regel, maar uit degelijk onderzoek (aan de hand van Manhattan simulaties) blijkt 2,7% realistischer te zijn. Dat is wanneer je 100% in aandelen investeert, wat misschien psychologisch ook al geen comfortabele situatie is. Netto komt dat neer op 2.250 eur per maand. Wanneer er ook obligaties de portefeuille zitten daalt dat bedrag nog verder.
Ik zou er best tevreden mee zijn, maar ik zou er alvast niet mee naast mijn schoenen gaan lopen.
* Zie album De Wilde Weldoener van Suske en Wiske.
Ik zou er best tevreden mee zijn, maar ik zou er alvast niet mee naast mijn schoenen gaan lopen.
* Zie album De Wilde Weldoener van Suske en Wiske.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik was al voor mijn 20ste miljonair. In Belgische Frank welteverstaan. In die tijd kon je daar een huis mee kopen. Nu nog amper een keuken.
Missch dat ik ooit nog 1 miljoen Euro aantik. Maar tegen dan kan je er missch niet eens een huis meer mee kopen.
Missch dat ik ooit nog 1 miljoen Euro aantik. Maar tegen dan kan je er missch niet eens een huis meer mee kopen.
Een keuken koop ik wel in de Ikea , op mijn leeftijd hoeft die geen 30 jaar meer mee te gaan.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben onlangs naar Ikea geweest. Daar hebben ze ook keukens van 20k.