Wat is jullie asset allocatie
TIP
Re: Wat is jullie asset allocatie
@picaro
De grootte van hun port al eens bekeken, en hoe ze groot geworden zijn? Moet je echt hun shareholder letters eens lezen (bovendien grappig en het beste dat je kan vinden, je begint best met de shareholders letter van de buffett partnership). Btw, is maar één voorbeeld van velen. Zoals gezegd, er zijn veel mogelijkheden, waaronder de voorgestelde. Niemand is Buffett, maar kijken hoe anderen succes hadden kan zeker geen kwaad.
De grootte van hun port al eens bekeken, en hoe ze groot geworden zijn? Moet je echt hun shareholder letters eens lezen (bovendien grappig en het beste dat je kan vinden, je begint best met de shareholders letter van de buffett partnership). Btw, is maar één voorbeeld van velen. Zoals gezegd, er zijn veel mogelijkheden, waaronder de voorgestelde. Niemand is Buffett, maar kijken hoe anderen succes hadden kan zeker geen kwaad.
Buffett werd vooral zo groot doordat hij zo'n lange periode heeft gebruikt en daar nog leverage bovenop nam wat zijn returns extreem hard verhoogd heeft. Ik denk dat ik niet meteen zie welk punt je wil maken. Natuurlijk heeft hij veel verdiend aan bijvoorbeeld Coca-Cola, maar hij zat ook in Bank of America, IBM, Apple, Kraft Heinz en een hele lijst andere bedrijven. En die bedrijven zitten in verschillende sectoren dus hij heeft wel degelijk gediversifieerd.
Als je zo groot bent als BH nu, kan je niet anders dan diversifiëren hé. Je moet kijken naar hoe hij te werk ging ten tijde van zijn partnership. Toen diversifieerde hij amper.
Jij kan dus leven (want je zal er geen boterham minder door eten) van die 10 % cash die je hebt liggen ... dan heb je goed geboerd ... proficiat ...jens_dev schreef: ↑1 december 2019, 11:58@geebee @Picarojens_dev schreef:90% aandelen, 10% cash. Geen onroerend goed.
Geen idee wat jullie onder voldoende diversificatie verstaan, maar 84% van die 90% zit in 14 aandelen. En als er een crash komt, zal ik ook geen boterham minder eten want ik leef niet van dat geld. Integendeel, ik stort maandelijks bij.
Nee, ik heb een inkomen uit arbeid waarvan ik leef en waarvan ik maandelijks een deel naar mijn effectenrekening overschrijf. Ik kan dus ook blijven kopen bij een crash.
Enkel onroerend goed en spaarproducten.
In Vlaanderen:
-appn: 42%
-grdn: 15%
-rekn: 21%
In buitenland:
-appn: 9%
-rekn: 13%
Ook nog wat contant geld (biljetten) als noodfonds en niet inbegrepen in voorgaande.
In Vlaanderen:
-appn: 42%
-grdn: 15%
-rekn: 21%
In buitenland:
-appn: 9%
-rekn: 13%
Ook nog wat contant geld (biljetten) als noodfonds en niet inbegrepen in voorgaande.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De vraag is dan: Wie weet het wel? Hoe dan ook Berkshire B is een goed alternatief voor een ETF volgens mijn nederige opinie.
Trackers die breed gespreid zijn, zijn wellicht inderdaad wel het beste voor mensen die er niets van kennen. Maar ik ga akkoord dat je ook niet kan missen met Berkshire Hathaway. Ik vraag me af of je zelfs niet breder kan stellen dat een portefeuille vol holdings misschien wel een goed alternatief voor ETFs kan zijn, niet enkel voor het vehikel van Buffett.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Picaro, ik ga helemaal akkoord. Uiteraard niet alleen Belgische holdings; er zijn er meer. Zie topic holdings.
Warren Buffett zelf beveelt voor de niet actieve belegger nochtans BRK B niet aan. Volgens hem is een ETF op de S&P500 dan ideaal.Jozefien1969 schreef: ↑3 december 2019, 20:54
De vraag is dan: Wie weet het wel? Hoe dan ook Berkshire B is een goed alternatief voor een ETF volgens mijn nederige opinie.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat lijkt mij stug, maar wellicht heb ik de brieven van Buffet verkeerd geïnterpreteerd. Wellicht is mijn conclusie dan ook; dat ik het beste mezelf kan volgen....en uiteraard leer ik altijd van iedereen.
Hij heeft dat herhaaldelijk gezegd. Een korte google search leverde dit op als eerste referentie:
https://www.cnbc.com/video/2019/02/25/b ... econd.html
Hier maakt hij letterlijk de vergelijking tussen de 2:
https://www.tijd.be/ondernemen/durfkapi ... 23400.html
Momenteel 60% aandelen, 35% cash en 5% overige (coöperatieve aandelen, de obligaties in mijn pensioenfonds, crowdlending en dergelijke). De aandelenportefeuille bestaat grotendeels uit zelfgekozen Europese waarde-aandelen, met daarnaast wat Aziatische en Amerikaanse holdings (o.a. Berkshire en Jardines) voor geografische spreiding.
Geen crypto's, goud en andere niet-productieve assets en behalve de gezinswoning geen fysiek vastgoed. Wel een paar hectare landbouwgrond, maar die reken ik niet bij vermogen omdat ze niets opbrengst en ik ze niet kan verkopen zonder de moeder van alle familieruzies te ontketenen (voormalige boerenfamilies en grond...).
Toekomstplannen:
- Cash opportunistisch afbouwen tot 20% bij een zeer significante beurscrash.
- Cash deels omzetten in obligaties bij normalisatie van rentes op veilige Euro-obligaties (weinig waarschijnlijk).
- Aandelengedeelte heroriënteren van waarde-aandelen naar veilige dividendaandelen in de jaren voor mijn pensioen, maar dat is nog ver weg.
Geen crypto's, goud en andere niet-productieve assets en behalve de gezinswoning geen fysiek vastgoed. Wel een paar hectare landbouwgrond, maar die reken ik niet bij vermogen omdat ze niets opbrengst en ik ze niet kan verkopen zonder de moeder van alle familieruzies te ontketenen (voormalige boerenfamilies en grond...).
Toekomstplannen:
- Cash opportunistisch afbouwen tot 20% bij een zeer significante beurscrash.
- Cash deels omzetten in obligaties bij normalisatie van rentes op veilige Euro-obligaties (weinig waarschijnlijk).
- Aandelengedeelte heroriënteren van waarde-aandelen naar veilige dividendaandelen in de jaren voor mijn pensioen, maar dat is nog ver weg.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ook met dank aan HappyHour.MoreOrLess schreef: ↑3 december 2019, 21:52 Hij heeft dat herhaaldelijk gezegd. Een korte google search leverde dit op als eerste referentie:
https://www.tijd.be/dossiers/trackers/o ... 52628.html
Mijn enige ETF is IWDA, gekocht dit jaar, na veel lezen op dit forum. Dankzij BH74long, of wat het nu short?
De ETF doet het zeer goed. Toch blijf ik sceptisch, terecht of onterecht, ik weet het niet, in ieder geval wellicht ook nog eens een Vanguard S&P 500 kopen wanneer alles omlaag gaat.
Gevoelsmatig denk ik toch dat - maar wie ben ik - dat men meer moet spreiden. Als ik goed heb gezien kwam DW met een bericht over spreiding van zijn beleggingen. Hij of zij weet meer dan ik.