Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Wat is het doel van je beleggingen? En wil je dit doel hypothekeren voor een "interessante hobby"?
Even vergelijkingen maken:
- in het begin van het jaar stonden de beurzen 65% hoger dan 5 jaar eerder (3 jan 2015).
- 10 weken later stonden ze nog altijd 25% hoger dan 3 jan 2015.
- vandaag heeft de beurs het recente verlies volledig goedgemaakt en staat >70% hoger dan 3 jan 2015.
Ik heb de indruk dat je niet al je vermogen dat je beschikbaar hebt om te beleggen meeneemt in je berekeningen ivm je rendement. Je hebt bijgekocht, dus had je geld beschikbaar.
Cash geeft een buffer en vermindert de volatiliteit van je beleggingen en brengt stabiliteit van je portefeuille.
Als je de cash meetelt zal de daling procentueel niet zo groot zijn.
De verschillende assetklassen in een portefeuille hebben elk hun eigen risico en verwacht-rendements profiel. Om meer rendement te halen moet je meer risico nemen, maar meer risico nemen gaat niet noodzakelijk meer rendement geven.
vb
- de cash in je portefeuille zal weinig opbrengen, maar heeft ook weinig risico.
- aandelen hebben verschillende risico's: volatiliteit, drawdown, verlies van waarde die vele jaren later misschien nog niet goedgemaakt zal zijn. Het voorbije decennium was eerder uitzonderlijk. De meest recente periode is de beurs meer naar het "normale statisch" gedrag teruggekeerd: een correctie (-10%) elk jaar, om de zoveel jaar uitgediept naar (-20% en meer), en waarschijnlijk een paar keer -50% of meer in elk beleggingscariere.
Sommigen kiezen een portefeuille zonder extremen. Anderen zoeken meer de extremen op.
Er is niet zo'n groot verschil tussen
- het verwacht rendement van een portefeuille met een marktspreiding in aandelen en een goede spreiding in stabiele beleggingen (obligatiefondsen en spaar/termijn/tak21 rekeningen).
- het verwacht rendement van een portefeuille met een portie aandelen met een hoger risicoprofiel maar ook hoger verwacht rendement gecombineert met cash dat weinig risico en quaisi geen rendement geeft.
Jij lijkt een heel risicovolle aandelenportefeuille te hebben. Supervolatiel en met drawdowns die veel groter zijn dan de markt ( de markt crashte met 30%, jij hebt begin dit jaar meer dan 45% verloren. Aan de andere kant word je niet beloont voor dit risico dat je neemt. Zowel in de periode van 5 jaar, als in de maanden sinds de crash dit jaar bracht je portefeuille minder op dan de markt.
Misschien het moment om te analyseren of je strategie en uitvoering wel goed zijn.
- Is "hopen" op een "oversized aandeel" een goede strategie?aston schreef: ↑7 december 2020, 00:48 Een oversized aandeel kan me mogelijks tegen februari terug op dat niveau brengen waar ik dan van plan ben het af te bouwen.
Meerendeel van de aandelen staan nog ver onder hun waarde pre-corona.
Dat de "algemene beurs" terug op zijn hoogste niveau staat is relatief.
- Enkele heel goede nieuwe keuzes gemaakt (>50%), natuurlijk zijn dat net die aan beperkte inleg gezien het risico eraan verbonden , ook relatief vroeg terug gedeeltelijk verkocht (ondertussen staan die fictief aan +90%).
-Om wat aan risicomanagement te doen verkoop ik nu sneller (gedeeltelijk) bij winst. Geeft me extra inleg als het terug inzakt, de voorbije 3 jaar al veel jo-jo gezien.
- Spreiding uitgebouwd dit jaar al ben ik er nog niet. Wil het risicoprofiel wat verminderen.
M.a.w. op dit heeft vooral de broker winst aan mij gemaakt.
Al heb ik veel opgestoken over bedrijven en een interessante hobby erbij.
- Waarom wachten om je huidige portefeuille "af te bouwen"? Je hebt beslist dat er een "betere strategie is". Waarom zou je niet reeds nu naar je nieuwe portefeuille gaan? Als je bvb het risico wil spreiden, waarom nu niet beginnen?
- Het gemiddelde van de markt is inderdaad relatief; het bevat de uitschieters in positieve en negatieve zin. Om de markt te kunnen volgen moet jij gelijkaardige resultaten halen met je keuzes. Blijkbaar zijn je beslissingen minder goed dan de markt.
- Ik weet niet of "verlopen bij winst" een goed risicomanagement is. Je knopt er zeker je mogelijke winsten mee af.
- De "jojo" van de voorbije drie is niet abnormaal te noemen. Sommige beleggers geloven in markttiming. Misschien heb je de voorbije jaren geleerd dat het extreem moeilijk (ik zou zeggen onmogelijk) is om de op en neer beweginginen van de markt op voorhand te bepalen. Het is moeilijk om juist te bepalen wat te kopen, wanneer te kopen en wanneer te verkopen. Foute belsissingen hierin zullen leiden naar een onderperformance van de markt.
Er zijn beleggingsstrategien waar het niet nodig is om zulke beslissingen juist te voorspellen.
Er zijn beleggingsstrategien waar je gegarandeerd het rendement van de markt zal behalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zit inderdaad in een hoger risicoprofiel, kan goed en slecht uitdraaien.
Ben reeds begonnen met wat risico af te bouwen door andere keuzes te maken en te spreiden, de levenssituatie is veranderd.
"
- in het begin van het jaar stonden de beurzen 65% hoger dan 5 jaar eerder (3 jan 2015).
- vandaag heeft de beurs het recente verlies volledig goedgemaakt en staat >70% hoger dan 3 jan 2015.
"
Op dit punt ben ik het wel gedeeltelijk oneens. Voor diegenen die een korf aandelen zelf uitkiezen is dit heel wisselend, zowal qua sector als regio. Indexgewijs wel, en kan dan ook een goede keuze zijn.
Ben reeds begonnen met wat risico af te bouwen door andere keuzes te maken en te spreiden, de levenssituatie is veranderd.
"
"
Op dit punt ben ik het wel gedeeltelijk oneens. Voor diegenen die een korf aandelen zelf uitkiezen is dit heel wisselend, zowal qua sector als regio. Indexgewijs wel, en kan dan ook een goede keuze zijn.
Als ik schrijf over "de beurzen" of "de markt" bedoel ik altijd alle aandelen samen, gewogen naar het kapitaal dat er in belegd is. De percentages die ik dan geef zijn het "gemiddelde" van alle beleggingen in de aandelenmarkten.aston schreef: ↑8 december 2020, 17:17Even vergelijkingen maken:
Als belegger neem je veel beslissingen: bvb assetclass, regio, sector en dan eventueel individuele aandelen.
Als je als belegger een lager rendement dan de markt hebt gehaald, dan heb je ergens de verkeerde beslissingen genomen.
Misschien heb je de verkeerde assetklasse, de verkeerde regio, de verkeerde sector en misschien ook de verkeerde individuele aandelen gekozen. Door simpel de markt te volgen zou je een hoger rendement hebben kunnen halen.
Als je als belegger een hoger rendement haalt kan je bekijken of je de juiste sector/regio/assetklasse hebt gekozen, om dan te bekijken of je individuele aandelenkeuzes binnen die sector/regio nog meerwaarde hebben geleverd of eerder een negatieve invloed hadden op je resultaat.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Hoe hard wordt jullie resultaat beïnvloed door de huidige, lage dollarkoers? En kopen jullie door deze huidige koers extra usd-genoteerde beleggingen aan?
De US is iets meer dan 50% van mijn aandelenportefeuille.
Als ik moet raden is dit het gedeelte dat het sterkste steeg dit jaar, ook als ik in EUR reken.
in het algemeen is de volatiliteit van aandelen vele malen groter dan de koersveranderingen van de munten.
Vele bedrijven zijn ook heel internationaal. De munt waarin ze op de beurs noteren is dikwijls niet de belangrijkste voor hen. bvb: tijdens de nacht van de Brexitstemming daalde de GBP zo'n 10%, de volgende morgen steeg de FTSE250 (de grootste Britse bedrijven) met 7%.
Als ik moet raden is dit het gedeelte dat het sterkste steeg dit jaar, ook als ik in EUR reken.
in het algemeen is de volatiliteit van aandelen vele malen groter dan de koersveranderingen van de munten.
Vele bedrijven zijn ook heel internationaal. De munt waarin ze op de beurs noteren is dikwijls niet de belangrijkste voor hen. bvb: tijdens de nacht van de Brexitstemming daalde de GBP zo'n 10%, de volgende morgen steeg de FTSE250 (de grootste Britse bedrijven) met 7%.
Na een zeer bewogen jaar staat het portfolio ondertussen op 143% ytd. Nooit gedacht dat het zo een succesvol jaar zou worden, al hebben we nog enkele weken te gaan.
Echte winsten haal je maar door het geluk te hebben dat je kan en durft inspelen op een gebeurtenis zoals corona!
Gezapig elk jaar 5% hoger is top, maar eens zwaar inzetten in een dip levert vele keren meer op!
Het is wel grappig, als je te lage winst haalt krijg je kritiek dat je het niet goed doet, als je te hoge winst haalt krijg je ook kritiek dat je het niet goed doet.
Toont maar hoe Bogglehead is ingeburgerd als religie en niemand mag afwijken van het gemiddelde...
Toont maar hoe Bogglehead is ingeburgerd als religie en niemand mag afwijken van het gemiddelde...
Tenzij je 10, 15 of 20 jaar moet wachten op een dergelijke opportuniteit. In dat geval levert gezapig elk jaar 5% wel degelijk meer op.
bwa, in 2018 lagen er ook opportuniteiten! immigratie stroom, brexit, lage rentes, griekenland in de shit, ... toem ging het ook mooi lager ...
+1
Er zijn vele beleggingsstrategien.
Ik heb wel gemerkt dat velen die "wachten op een opportuniteit" de opportuniteitskost van dit "wachten" niet meerekenen in hun rendement. Ze tellen de cash die aan de zijlijn staat gewoon niet mee in hun rendement. Door zo te tellen bedotten ze enkel zichzelf.
Veronderstel iemand die 100% van zijn mogelijkheden belegd, en hiermee een totaal rendement haalt 5% per jaar in de voorbije 5 jaar onafhankelijk van de op en neer bewegingen van de markt.
Vergelijk dit met iemand die zijn portefeuille in cash aan de zijlijn houd en wachtte op een "opportuniteit". Deze tweede persoon zou bijna zijn volledige spaarpot moeten ingezet hebben in maart om vandaag een gelijkaardig totaal rendement te halen als de eerste belegger.
Er zijn maar weinig leden van dit forum die hun transacties in "real-time" publiceren. Voor hen heb ik een grote bewondering, zeker als ze er ook nog een uitleg bij schrijven. Anderen posten enkel als ze eens een goede belegging gedaan hebben, en zij verzwijgen meestal hun slechte beleggingen.
De beurs gaat voortdurend op en neer. In het verleden had je gemiddeld 1x/jaar een correctie die zich om de 3-4 jaar uitdiepte to -20% en meer. Dus markte-timers hebben in principe genoeg momenten om hun slag te slaan; als ze op het juiste moment de juiste dingen kopen en die dan ook op het juiste moment verkopen. Er zijn er maar weinigen die hun volledig spaarpotje durven inzetten in een crashende markt.
Ik ben altijd bijna 100% belegd. Liever een klein percentage op een groot bedrag dan andersom.
(mijn YTD is iets van 3%, exclusief dividenden. De rotatie van vorige maand heeft mijn portefeuille 11% doen stijgen, dus van licht negatief naar licht positief).
(mijn YTD is iets van 3%, exclusief dividenden. De rotatie van vorige maand heeft mijn portefeuille 11% doen stijgen, dus van licht negatief naar licht positief).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd, en nu kan ik spreken uit eigen ervaring: gestart met beleggen in 2017/18/19 om dan vast te stellen dat je port -40% staat in maart 2020, ik heb veel cash beschikbaar en desondanks het verstand mij vertelde: spendeer alles, verkoop je vastgoed en spendeer ook dat heb ik dat niet gedaan. Ik ben wel blij dat ik mijn port heb verdubbeld waardoor we terug positief staan.
Ik probeer dat wel te doen, maar dat zit natuurlijk verspreid over diverse topics. Het zou tof zijn moest elk forumlid in dit forum een plek hebben om op een gestandaardiseerde manier zijn portefeuille en zijn transacties te kunnen noteren. Uiteraard zonder er absolute bedragen bij te zetten, enkel percentages teneinde de privacy te eerbiedigen.B7H4long schreef: ↑11 december 2020, 10:16 Er zijn maar weinig leden van dit forum die hun transacties in "real-time" publiceren. Voor hen heb ik een grote bewondering, zeker als ze er ook nog een uitleg bij schrijven. Anderen posten enkel als ze eens een goede belegging gedaan hebben, en zij verzwijgen meestal hun slechte beleggingen.
Achteraf kun je altijd denken van "had ik toen maar... dan was ik nu rijk". Elimineer je ingebouwde Captain Hindsight.contextbinder schreef: ↑11 december 2020, 10:31 (...) ik heb veel cash beschikbaar en desondanks het verstand mij vertelde: spendeer alles, verkoop je vastgoed en spendeer ook dat heb ik dat niet gedaan. (...)