Wat is uw YTD?
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
Inderdaad lop.lop schreef: ↑2 december 2021, 17:55 Wat maakt YTD nu uit
De voorbije 10 jaar zijn onrealistische rendementen voor de lange termijn , mensen die nu instappen hebben het idee dat dit de nieuwe normaal is . Ik zelf zit nu vandaag nog op 32,66% YTD komt van 38 % maar op lange termijn iets meer dan 20 jaar zit mijn rendement op 11,82 % .
Wat eigenlijk ruim 2% beter is dan de globale markt , Als je 10 % haalt op lange termijn mag je blij zijn .
Vraag mij eigenlijk meer af wat jullie rendementen op lange termijn zijn , maar denk niet dat er hier al velen meer dan 10 jaar actief zijn
Het is vermoedelijk voor sommigen gewoon leuk om eens +20/30/50/100/5000% te melden.
Zonder context is dat compleet nutteloos (tenzij misschien voor het gevoel van de poster)
Akkoord, maar langetermijn rendementen heb ik nog niet.
Ik post hier iedere maand braaftjes mijn YTD én mijn totaalrendement sinds ik begonnen ben met beleggen.
Dat zal ik blijven doen, ook als de beurs zou dalen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
daar gaat het topic nu wel over hélop schreef: ↑2 december 2021, 17:55 Wat maakt YTD nu uit
De voorbije 10 jaar zijn onrealistische rendementen voor de lange termijn , mensen die nu instappen hebben het idee dat dit de nieuwe normaal is . Ik zelf zit nu vandaag nog op 32,66% YTD komt van 38 % maar op lange termijn iets meer dan 20 jaar zit mijn rendement op 11,82 % .
Wat eigenlijk ruim 2% beter is dan de globale markt , Als je 10 % haalt op lange termijn mag je blij zijn .
Vraag mij eigenlijk meer af wat jullie rendementen op lange termijn zijn , maar denk niet dat er hier al velen meer dan 10 jaar actief zijn
Maar maak gerust een nieuw draadje met een andere opzet, ik zal er met plezier aan deelnemen.
Noem iets op dat het afgelopen week slecht deed en daar zat veel van mijn gewicht in (Nvidia, Alibaba en andere Chinese stocks, tech stocks, crypto, ...).
Moet er misschien wel bij zeggen dat ik de risico's niet schuw en daarenboven mijn port. heel erg klein is waardoor ik met dit soort schommeling wel kan leven.
Moet er misschien wel bij zeggen dat ik de risico's niet schuw en daarenboven mijn port. heel erg klein is waardoor ik met dit soort schommeling wel kan leven.
MrMaster schreef: ↑6 december 2021, 14:21 Noem iets op dat het afgelopen week slecht deed en daar zat veel van mijn gewicht in (Nvidia, Alibaba en andere Chinese stocks, tech stocks, crypto, ...).
Jij moet nogal gewicht hebben.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Serieus afgevallen idd.
Rendementen van portefeuilles op zich zijn nietszeggend zonder naar het risico te kijken.B7H4long schreef: ↑1 december 2021, 20:57 Mijn A-Aandelen haalden sinds januari een rendement van 43,4% (8.8% in November).
Het MSCI world fonds in mijn portefeuille resp. 28.1% en 0.8%.
Mijn volledige aandelenportefeuille 27,9% (en -0.5%)
Het stabiele gedeelte van mijn portefeuille won deze maand 0,5%, voor het hele jaar staat deze op -1.4%
Mijn volledige portefeuille won in de eerste 11 maanden vna het jaar 15.9% en verloor 0.1% in november.
[]
Gisteren heb ik nog eens gekeken hoe Morningstar de prestaties van mijn portefeuilles bekijkt tov van andere gelijkaardige portefeuilles.
Hieronder de grafieken van de prestaties (groen) van het voorbije jaar tov het categoriegemiddelde (blauw).
De referentie voor mijn groeiportefeuille is "aandelen large-cap wereldwijd gemengd". mjn portefeuille geeft iets hoger rendement. Ik beschouw dat mijn portefeuille meer risico inhoudt (door de small-cap value tilt), wat ook door de statistieken van de portefeuille bevestigd wordt. Ik vind dat het extra risico correct word beloond met het extra rendement.
Voor de stabiele portefeuille is er geen exacte benchmark voor mijn wereldwijd gespreide, vooral overheid, hedged naar Euro portefeuille. Ik gebruik "EUR obligaties overheid" als vergelijking.
Mijn A-aandelen is veel minder gespreid dan mijn volledige portefeuille. Er is een groter risico, zeker een grotere volatiliteit. Niets onverwacht. De laatste 12 maand was het rendement hoger.
edit: aanpassing van de quote
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 10 december 2021, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dit draadje is al een goed alternatief voor jouw voorgesteld draadje "Portefeuille voor 2022-2030 en langer".
Ook voor de referentieportefeuilles keek ik naar het verloop van dit jaar.
Over de mix portefeuille kunnen we kort zijn. Dit is een neutrale portefeuille met ongeveer 50% aandelen. Als geheel heeft hij gemiddeld gepresteerd, de grafiek van de portefeuille volgt mooi de grafiek van de categorie "Mixfondsen EUR Neutraal - wereldwijd". Individueel zullen er waarschijnlijk fondsen zijn die beter deden dan het gemiddelde, zoals er ook andere zijn die slechter deden dan het gemiddelde.
De neutrale 50/50 passieve portefeuille is dit jaar hard gegroeid. Niet onverwacht presteerde deze passieve portefeuille -ook dit jaar- duidelijk beter dan het geheel van actieve fondsen met gelijkaardige neutrale samenstelling.
Het aandelengedeelte heeft nu een te groot gewicht gekregen en ik heb opnieuw ge-herbalanceerd naar 50/50.
(screendumps van de M* site gemaakt op 8/12)
B7H4long schreef: ↑1 december 2021, 20:57Code: Selecteer alles
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #YTD# 1Jr/Jr 3Jr/Jr 5Jr/Jr -1,7 -0,1 1,1 5,6 15,9 18,2 10,1 7,8 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash -2,8 -0,9 0,9 4,5 13,8 16,2 11,7 7,9 Flexer van offensieve actieve fondsen (75/25) -1,1 0,9 1,8 7,7 13,2 14,3 9,9 7,2 50/50 index portefeuille IWDA/IEAG -1,6 -0,2 -0,2 2,6 7,9 9,0 5,3 3,3 Mixer van actieve fondsen (50/50)
Over de mix portefeuille kunnen we kort zijn. Dit is een neutrale portefeuille met ongeveer 50% aandelen. Als geheel heeft hij gemiddeld gepresteerd, de grafiek van de portefeuille volgt mooi de grafiek van de categorie "Mixfondsen EUR Neutraal - wereldwijd". Individueel zullen er waarschijnlijk fondsen zijn die beter deden dan het gemiddelde, zoals er ook andere zijn die slechter deden dan het gemiddelde.
De neutrale 50/50 passieve portefeuille is dit jaar hard gegroeid. Niet onverwacht presteerde deze passieve portefeuille -ook dit jaar- duidelijk beter dan het geheel van actieve fondsen met gelijkaardige neutrale samenstelling.
Het aandelengedeelte heeft nu een te groot gewicht gekregen en ik heb opnieuw ge-herbalanceerd naar 50/50.
(screendumps van de M* site gemaakt op 8/12)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
En als laatste de Flex referentieportefeuille.
Als je wil vergelijken met de portefeuilles in de vorige past kijk je best naar onderstaande grafiek. Hier is de blauwe lijn de benchmark van de portefeuilles in de vorige post. Opvallend is dat de 50/50 passieve portefeuille bijna hetzelfde rendement haalt als de flexportefeuille. Deze laatste heeft met 80% aandelen wel vele malen hoger risico.
Deze portefeuille van actieve fondsen heeft vandaag 80% aandelen, evenveel als de categorie benchmark van de actieve "Mixfondsen EUR Offensief - wereldwijd" . Het resultaat van de flex portefeuille is ook hier vergelijkbaar met het resultaat van de categorie.Als je wil vergelijken met de portefeuilles in de vorige past kijk je best naar onderstaande grafiek. Hier is de blauwe lijn de benchmark van de portefeuilles in de vorige post. Opvallend is dat de 50/50 passieve portefeuille bijna hetzelfde rendement haalt als de flexportefeuille. Deze laatste heeft met 80% aandelen wel vele malen hoger risico.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 10 december 2021, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.