Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Wel -17% is dubbel zo slecht als het gemiddelde van alle beleggers (in aandelen) samen.
Dus ja dit is slecht.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Andere jaren is het misschien dubbel zo goed.
Ja, als je IWDA in euro als referentie voor "alle beleggers samen" neemt misschien
Feit is dat een grotere groep beleggers de dollar als munt heeft en die zitten wel degelijk aan -17% YTD.
YTD: 6.5%. Vooral door aankoop van Netflix en Solvay midden juli. Anders zat ik op verlies.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het hangt er maar vanaf met welke groep je wil vergelijken zeker ?vortex schreef: ↑26 november 2022, 18:59Ja, als je IWDA in euro als referentie voor "alle beleggers samen" neemt misschien
Feit is dat een grotere groep beleggers de dollar als munt heeft en die zitten wel degelijk aan -17% YTD.
Ik denk dat de meesten hier (willen) vergelijken met SG'ers/Vlamingen/Belgen/Europeanen en in EUR.
Vreemd argument. "Kierkegaard" behaalde -17% in EUR, dus moet je ook de vergelijking maken met rendementen van de gemiddelde belegger, omgerekend naar EUR. IWDA is dan een benadering van het gemiddeld rendement van de wereldwijde belegger, omgerekend naar EUR.vortex schreef: ↑26 november 2022, 18:59Ja, als je IWDA in euro als referentie voor "alle beleggers samen" neemt misschien
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat kan best zijn, maar dat IWDA rendement in euro is niet de referentie voor het rendement van "alle beleggers samen" (mijn punt aan B7). In "alle beleggers samen" zitten ook de beleggers die in USD en andere munten beleggen, zo is het rendement van een Amerikaan die in diezelfde index belegt -17% YTD.pmu schreef: ↑27 november 2022, 17:29Vreemd argument. "Kierkegaard" behaalde -17% in EUR, dus moet je ook de vergelijking maken met rendementen van de gemiddelde belegger, omgerekend naar EUR. IWDA is dan een benadering van het gemiddeld rendement van de wereldwijde belegger, omgerekend naar EUR.vortex schreef: ↑26 november 2022, 18:59
Ja, als je IWDA in euro als referentie voor "alle beleggers samen" neemt misschien
ETF's als IWDA bevatten aandelen (die tot te geografische scope van het product behoren) gewogen volgens wereldwijde marktkapitalisatie en weerspiegelen bijgevolg het wereldwijd gemiddeld behaalde rendement van in dit geval aandelen uit ontwikkelde landen. In welke valuta je een dergelijke ETF koopt, maar niet uit. Omgerekend naar dezelfde valuta zou een Amerikaan hetzelfde rendement behaald hebben als een Europeaan.EarthNvstr1 schreef: ↑27 november 2022, 17:39Uh ... "het gemiddeld rendement van de wereldwijde belegger" ?!?
Ik denk wel je insteek te begrijpen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, maar hier hebben we het (denk ik toch) altijd over EUR, tenzij anders vermeld.pmu schreef: ↑27 november 2022, 17:49ETF's als IWDA bevatten aandelen (die tot te geografische scope van het product behoren) gewogen volgens wereldwijde marktkapitalisatie en weerspiegelen bijgevolg het wereldwijd gemiddeld behaalde rendement van in dit geval aandelen uit ontwikkelde landen. In welke valuta je een dergelijke ETF koopt, maar niet uit. Omgerekend naar dezelfde valuta zou een Amerikaan hetzelfde rendement behaald hebben als een Europeaan.EarthNvstr1 schreef: ↑27 november 2022, 17:39
Uh ... "het gemiddeld rendement van de wereldwijde belegger" ?!?
Ik denk wel je insteek te begrijpen.
Afgaande op je reactie, neem ik aan dat je met "wereldwijde beleggers" bedoelt "beleggers die wereldwijd beleggen". Ik had dat initiëel begrepen als "beleggers over de hele wereld, ongeacht waarin ze beleggen" ...
Los daarvan: IWDA representeert ook maar zo'n 85% van "de wereld".
Laat het een troost zijn, het jaar is nog niet om die -17% gaat in een gemiddeld bovengemiddelde beursmaand als december waarschijnlijk nog wel verbeteren. Het kan bovendien niet altijd feestje zijn op de markten, een jaar als dit is een soort collectief bezinningsjaar. Erg benieuwd wat volgend jaar de issues worden.
Als ik op Biddit kijk en mijn gezond verstand gebruik, denk ik dat vastgoed wel eens wat zou kunnen doen in negatieve zin. Ik zag een te renoveren doch degelijk rijhuis in een iets onder gemiddelde (geen slechte) buurt in Luik verkocht worden voor 53.000 euro. Ik zag een gemiddeld te renoveren appartementsblok met energielabel E en 8! tweeslaapkamer appartementen van 82m2/st in de Antwerpse rand verkocht worden voor 847.000 dat had 2 jaar geleden zeker +1.1 miljoen euro geweest.
Bouwgronden volgen volgens mij ook al maar jaren amper nog de inflatie enz. Er lijkt een tijd te komen om gouden zaken te doen voor mensen die de handen nog uit de mouwen willen steken (maar dat zijn er steeds minder heb ik het idee).
Als ik op Biddit kijk en mijn gezond verstand gebruik, denk ik dat vastgoed wel eens wat zou kunnen doen in negatieve zin. Ik zag een te renoveren doch degelijk rijhuis in een iets onder gemiddelde (geen slechte) buurt in Luik verkocht worden voor 53.000 euro. Ik zag een gemiddeld te renoveren appartementsblok met energielabel E en 8! tweeslaapkamer appartementen van 82m2/st in de Antwerpse rand verkocht worden voor 847.000 dat had 2 jaar geleden zeker +1.1 miljoen euro geweest.
Bouwgronden volgen volgens mij ook al maar jaren amper nog de inflatie enz. Er lijkt een tijd te komen om gouden zaken te doen voor mensen die de handen nog uit de mouwen willen steken (maar dat zijn er steeds minder heb ik het idee).
Het is momenteel pokkeduur om een woning te bouwen op je onlangs gekochte bouwgrond. Hier in de buurt zijn mensen die hun bouwgrond terug van de hand willen doen omdat bouwen voor hun niet meer betaalbaar is. Idd een op te volgen iets.
Ja, en het is tegenwoodig meer administratie dan bouwen. Ik vond het al absurd toen we bouwden in 2014 (EPB, ventilatie, veiligheid was er al toen). Ik vond dat toen al absurd. Nu nog veel erger geworden blijkbaar. En natuurlijk is ook de woonbonus weg, voor nieuwbouw niet onbelangrijk, want die profiteren niet van verlaagde registratierechten.
Absurd is nog veel te licht uitgedrukt . Kafka,pure kafka is het geworden ! En een bevolking die daar godverdomme niet in opstand tegen komt ? Heeft niks meer met milieu of klimaat te maken. Het tegendeel is waar.We proppen onze nieuwe woningen vol met synthetische brol en plastics . Pure geldklopperij,waardoor onze kinderen niet meer in de mogelijkheid zijn om te bouwen.
Geheel off-topic natuurlijk, Sorry !!
Geheel off-topic natuurlijk, Sorry !!