Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Het is altijd free float market cap die van tel is voor de ETF volgers.
Daardoor al niet echt een correcte weergave van de realiteit, maar ze kunnen ook moeilijk anders.
Daardoor al niet echt een correcte weergave van de realiteit, maar ze kunnen ook moeilijk anders.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
1% van aramco is nog altijd superveel
Er zijn maar weinig (tot geen?) bedrijven die 100% vrij verhandelbaar zijn... (volgens mij geen enkel, maar er zullen misschien wel een paar uitzonderingen zijn)
Er zijn maar weinig (tot geen?) bedrijven die 100% vrij verhandelbaar zijn... (volgens mij geen enkel, maar er zullen misschien wel een paar uitzonderingen zijn)
je moet je bronnen checken! En dan referenties plaatsen!Aerolla schreef: ↑7 februari 2023, 14:16 Korte samenvatting: zijn trackers omvatten niet alle bedrijven, dus zeggen dat ze het gemiddelde vormen, is de facto al niet mogelijk.
Het grootste beursgenoteerd bedrijf ter wereld (Aramco) behoort zelfs niet tot je tracker... (echt waar, zo extreem fout is je stelling...)
Als je kan rekenen maken de vrij verhandelbare aandelen van Aramco dus zo'n 0.03% uit van de wereldwijd vrij verhandelbare aandelen.
1. Aramco is niet het grootste bedrijf ter wereld.
https://companiesmarketcap.com/
Code: Selecteer alles
# Name M. Cap
1 Apple 1AAPL $2.446 T
2 Microsoft 2MSFT $1.923 T
3 Saudi Aramco 32222.SR $1.909 T
4 Alphabet (Google) 4GOOG $1.354 T
2. Aramco is zelfs maar het vierde grootste positie op de beurs in SA.
Het deel van Aramco waar jij in kan beleggen maar een free-float van 1,81%
https://www.marketscreener.com/quote/st ... 103505448/
Aramco is zo de 4de grootste positie in de iShares MSCI Saudi Arabia Capped UCITS ETF
https://www.msci.com/documents/10199/2c ... 9b0ac03481
(21.25 B USD free market cap op een wereldmarkt van meer dan 68980 B USD)
De aandelen in een wereldwijd gediversifieerd fonds zoals VWCE komen overeen met meer dan 90% van de waarde van de vrij verhandelbare aandelen. ALs je er dan nog een breed small-cap fonds bijneemt kom je tot meer dan 97% , neem er dan jouw favoriete Frontier markets.
Neen dit was dus geen argument.
Kan je er een van je 999999 andere aanhalen, met referenties deze keer.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Heb jij tijdens een van die dips massaal geld belegd?Orakel van Brakel schreef: ↑7 februari 2023, 14:30In de 25j dat ik op de beurs zit, zijn er al veel dipjes geweest.
Milleniumbug, 9/11, kredietcrisis, corona, Oekraïne, ... er zijn zo veel kansen. Dus zo lang hoef je niet te wachten.
En de vraag waarin te beleggen... dat worden dan index trackers.
Overal zie je dat de "buy de dip" beleggers, niet aankopen bij de dips.
Je kan dit forum als voorbeeld nemen; kijk wie er in Maart/April 2020 of midden vorig jaar massaal zijn geld belegd heeft.
Als je naar deze thread kijkt op dat moment was het bij vele markettimers "het zal nog veel lager gaan".
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Tja, noch de stockpickers, noch de indexbeleggers kunnen in het niet-verhandelbare deel beleggen dus kijken naar de free-market float lijkt toch het meest correcte.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is net wat ik zeg. Ik heb toen telkens beperkt bijgekocht. Beperkt omdat ik er al met te veel geld in zat. En nadien spijt hebben dat ik niet met meer heb bijgekocht. Moest ik mijn geld opzij houden voor zulke momenten, dan zou ik minder schrik hebben dat het nog lager gaat. Want ik zou nog niet reeds op verlies staan.B7H4long schreef: ↑7 februari 2023, 15:46Heb jij tijdens een van die dips massaal geld belegd?Orakel van Brakel schreef: ↑7 februari 2023, 14:30
In de 25j dat ik op de beurs zit, zijn er al veel dipjes geweest.
Milleniumbug, 9/11, kredietcrisis, corona, Oekraïne, ... er zijn zo veel kansen. Dus zo lang hoef je niet te wachten.
En de vraag waarin te beleggen... dat worden dan index trackers.
Je kan dit forum als voorbeeld nemen; kijk wie er in Maart/April 2020 of midden vorig jaar massaal zijn geld belegd heeft.
Als je naar deze thread kijkt op dat moment was het bij vele markettimers "het zal nog veel lager gaan".
Sorry, maar je mag niet enkel free float tellen om te bepalen wie de grootste is
En de market cap van Aramco is +7T (zowel volgens Bloomberg, Google, marketwatch,..)
Waar je site dat laag getal vandaan haalt, geen idee...
Het is allezins strijdig met al de rest...
En de market cap van Aramco is +7T (zowel volgens Bloomberg, Google, marketwatch,..)
Wie zegt dat nu weer?
Natuurlijk kan je handelen in het niet-verhandelbaar deel, het is alleen VEEL moeilijker
Je moet buiten de beurs gaan, maar dat wordt gedaan op regelmatige basis, en moet je dus ook in rekening brengen, want ook daar betaal je met echt geld...
Het is belangrijk om te beseffen dat als je de beleggers onderverdeelt tussen de actieve beleggers en de passive beleggers je de volgende conclusies kan trekken.Orakel van Brakel schreef: ↑7 februari 2023, 13:26 Jullie gekibbel zet me wel aan het denken.
Waar ik rotsvast van overtuigd ben (of was):
1)Stockpicking is beter dan trackers
2)Ritjes maken is beter dan buy and hold
3)Buy when people are fearful and sell when they are greedy
Maar als ik naar de prestaties van mijn portefeuille kijk:
1)Ik heb aandelen die op giga winst staan. En ik heb er die op giga verlies staan. Ik heb jarenlang een tracker AEX gehad, mijn zoontje heeft de zijne nog. Die doet het veel beter dan het gemiddelde van mijn handpicked stocks.
2)Mijn ritjes hebben me veel opgebracht. Bruto. Als ik de kosten optel, slik ik toch effe. En ik heb aandelen bij mij favorieten staan waar ik een vijftal keer 10% op genomen heb. Maar die intussen wel 10x hoger noteren.
3)Meestal zit ik al met veel geld op de beurs bij een dip. En durf dan amper bij te kopen. Het plukje dat ik dan bijkoop gaat daarna keihard omhoog. Procentueel. Maar in Euro is het de moeite niet en denk ik... waarom ben ik niet all-in gegaan.
1.
Samen halen alle beleggers het resultaat van de markt. De passieve beleggers behalen als groep ook het resultaat van de martk. Dus de enige conclusie die je kan trekken is dat alle actieve beleggers samen halen ook het resultaat van de markt halen.
2.
Als je nu de kosten in rekening brengt zullen alle passieve beleggers samen iets minder goed doen dan de markt (ze hebben een lage kost), alle aktieve beleggers samen zullen minder goed doen dan de passieve beleggers omdat ze hogere kosten hebben.
William F. Sharpe heeft het veel beter uitgelegd meer dan 30 jaar geleden in The Arithmetic of Active Management (1991)
referentie: https://web.stanford.edu/~wfsharpe/art/ ... active.htm
En vergeet niet, al die tijd heeft het geld dat je opzij hield NIETS opgebracht, daar waar de aandelenmarkt in het algemeen omhoog ging.Orakel van Brakel schreef: ↑7 februari 2023, 15:49Dat is net wat ik zeg. Ik heb toen telkens beperkt bijgekocht. Beperkt omdat ik er al met te veel geld in zat. En nadien spijt hebben dat ik niet met meer heb bijgekocht. Moest ik mijn geld opzij houden voor zulke momenten, dan zou ik minder schrik hebben dat het nog lager gaat. Want ik zou nog niet reeds op verlies staan.B7H4long schreef: ↑7 februari 2023, 15:46
Heb jij tijdens een van die dips massaal geld belegd?
Rare manier om ernaar te kijken. Het gaat uiteraard om het beschikbare handelsvolume van de free float (voor stockpickers van geen tel, voor fondsenhuizen wel). En niet om proberen beleggen in niet verhandelbare aandelen.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
7,06 trillion SAR. Niet 7 trillion euro he...Aerolla schreef: ↑7 februari 2023, 15:51 Sorry, maar je mag niet enkel free float tellen om te bepalen wie de grootste is
Waarom zou de free float voor stockpickers geen belang hebben?
Zowel de stockpickers als de passieve beleggers kopen (enkel) aandelen uit de free float.
Ok, kan zijn, er staan inderdaad verdacht weinig munteenheden bijignition schreef: ↑7 februari 2023, 17:027,06 trillion SAR. Niet 7 trillion euro he...Aerolla schreef: ↑7 februari 2023, 15:51 Sorry, maar je mag niet enkel free float tellen om te bepalen wie de grootste is
(wat vreemd is, want bij de IPO was het veruit de grootste, maar geen zin om het verder te bekijken)
Vergelijking koersverloop van Aramco en MSCI world.
De stockpickers die voor Aramco kozen hebben een lager rendement dan de passieve beleggers.
Enkel tijdens de top van de Oekraine crisis stonden de stockpickers even op winst.
De stockpickers die voor Aramco kozen hebben een lager rendement dan de passieve beleggers.
Enkel tijdens de top van de Oekraine crisis stonden de stockpickers even op winst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.