Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Kan je dit iets meer kaderen, bv. ook met een voorbeeld ?Roo schreef: ↑20 mei 2018, 21:45 Daarnaast is er een gouden regel. Alles waar private equity mee gemoeid (geweest) is -- afblijven. Meestal is dat tot op het bot gesaneerd, geoptimaliseerd (fiscaal, boekhoudkundig, naar cashflow toe) en durven er na een beursgang wel eens snel (veel) lijken uit de kast te vallen.
Dit is volledig nieuw voor me, en ik leer nog graag bij .
Portfolio: +3.6 %
Al een stukje mooier dan december en een pak mooier dan februari/maart/april.
Maar ik zou best stoppen met de beurs...
Al een stukje mooier dan december en een pak mooier dan februari/maart/april.
Maar ik zou best stoppen met de beurs...
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Waarom heb je geïnvesteerd in Balta? Hiermee bedoel ik niet dat dit een verkeerde keuze is, maar waarom investeer je hierin?tooQt schreef: ↑20 mei 2018, 21:42 B7H4 : Om een voorbeeld te geven : Mijn Balta-aandelen staan op +/- -30% : hoe beslis je dan om dit te verkopen of te houden ? Ik heb geen glazen bol :-)
verkopen betekent een serieus verlies , houden is hopen op een stijging , maar koers kan ook doorzakken ? Ik weet het ook niet meer, ik dacht dat de bodem bereikt was bij 7 euro maar blijft maar doorzakken :-(
Wat zou jij persoonlijk doen ?
En op basis van wat?
Stel dat je Balta vooraf goed had bekeken en je oordeelt dat Balta 15 EUR waard is en je koopt aan bij 10 EUR. Stel Balta staat op 7 EUR, maar je oordeelt dat het nog altijd 15 EUR waard is, dan is er toch geen probleem?
Indien je Balta kocht, omdat de buurman het kocht dan is dit natuurlijk een ander verhaal
Maar ik denk dat ik in herhaling val met mijn uitleg. Het is jammer dat veel mensen naar de beurs trekken omdat dit nu plotseling op het nieuws komt, hiervan reclame passeert op de radio en iedereen verwacht rijk te worden en liefst zo snel mogelijk... .
Anderen hebben al gereageerd met hun kijk op dit aandeel.tooQt schreef: ↑20 mei 2018, 21:42 B7H4 : Om een voorbeeld te geven : Mijn Balta-aandelen staan op +/- -30% : hoe beslis je dan om dit te verkopen of te houden ? Ik heb geen glazen bol :-)
verkopen betekent een serieus verlies , houden is hopen op een stijging , maar koers kan ook doorzakken ? Ik weet het ook niet meer, ik dacht dat de bodem bereikt was bij 7 euro maar blijft maar doorzakken :-(
Ik kan je spijtig genoeg niet helpen. Snel in mijn beleggingscariere heb ik beseft dat ik niet de persoon was om te beleggen in individuele aandelen. Niet alleen moet je de juiste aandelen selecteren maar je moet ook het juiste instap en uitstap moment bepalen. Veel te moeilijk voor mij, vooral omdat je dit continue moet doen voor tientallen aandelen om ervoor te zorgen dat je een gediversifeerde portefeuille te hebben die niet te veel te leiden kan hebben van een verkeerde inschatting van een aandeel. Ik hou er ook altijd rekening mee dat beide partijen vrijwillig deelnemen aan de aandeeltransactie. Beide partijen denken een goede deal te doen. Wetende dat in vele gevallen er een professional aan de andere kant van de transactie zit die veel meer ervaring, informatie, enz heeft.... Ik heb voor mezelf beslist dat het voor mij geen zin heeft om de koers van een aandeel te proberen te voorspellen en kans te hebben om beter te doen dan de professionals.
Ik ben tevreden met het rendement dat de volledige markt mij geeft en probeer daar zo goedkoop mogelijk in te beleggen via indexfondsen en zonder de markt te proberen te timen. Het onderzoeken die ik vertrouw leren mij dat ik beter zal doen dan het merendeel van de beleggers.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Balta gaat naar de beurs.tooQt schreef: ↑20 mei 2018, 21:42 B7H4 : Om een voorbeeld te geven : Mijn Balta-aandelen staan op +/- -30% : hoe beslis je dan om dit te verkopen of te houden ? Ik heb geen glazen bol :-)
De uitgevende banken maken voor deze uitgifte promo.
De grote bank klant , zijn adviseur zegt kopen. ( waarom uitgevende bank)
Een tijdje later bang , die koers omlaag.
Hallo adviseur , och ja die geeft niet thuis.
En de klant is de pineut.
De adviseur die heeft zijn bonus binnen , en ja de klant heeft pech.
En moraal een bedrijf dat naar de beurs gaat , geeft pas beloning na + - 5 jaar.
En ja er zijn er die helaas na 10 j nog altijd in de min staan.
zo een vb is bvb Agfa.
Blijf weg ,ga weg van grootbanken en hun advies.
Estate Guru believer.
En och ja er is nog de flexer , en de flexer dynamic ,de fixer , waarschijnlijk nog nooit van gehoord zeker.
Maar ja vuurtje stoken over de mixer en lage opbrengst.
Estate Guru believer.
natuurlijk heb ik daar wel al van gehoord, maar dat is een ietsie pietsie meer risico nietwaar
denk dat 99+ % van de gidsers risico avers zijn dus kunnen ze best de mixer kope
De klassieke of de 06 versie (nog minder risico , meer opbrengst)
denk dat 99+ % van de gidsers risico avers zijn dus kunnen ze best de mixer kope
De klassieke of de 06 versie (nog minder risico , meer opbrengst)
Het zijn combinaties van verschillende dingen, maar dit is een mooi voorbeeld: https://foragerfunds.com/news/dick-smit ... -all-time/annetje schreef: ↑21 mei 2018, 10:13Kan je dit iets meer kaderen, bv. ook met een voorbeeld ?Roo schreef: ↑20 mei 2018, 21:45 Daarnaast is er een gouden regel. Alles waar private equity mee gemoeid (geweest) is -- afblijven. Meestal is dat tot op het bot gesaneerd, geoptimaliseerd (fiscaal, boekhoudkundig, naar cashflow toe) en durven er na een beursgang wel eens snel (veel) lijken uit de kast te vallen.
Dit is volledig nieuw voor me, en ik leer nog graag bij .
Bedrijf waarover het gaat: https://en.wikipedia.org/wiki/Dick_Smith_(retailer). Ondertussen failliet. Fonds heeft haar originele inleg x50 gedaan op 2 jaar tijd ($10m -> $500m). Retail & institutionele investeerders "holding the bag". Allemaal wettelijk.
De fondsen zijn geweldig hé. Ik zou ook geld investeren in een privaat PE fonds had ik een paar miljoen op overschot liggen. Goede fondsen hebben IRRs van 30 tot 100'en procenten per jaar.
Maar ik zou nooit de bedrijven kopen waar private equity fondsen ingezeten hebben als aandeelhouder (en al zeker geen bedrijven die 3x zijn doorverkocht geweest, van fonds naar fonds). Die cutten soms zoveel kosten dat er zelfs geen WC papier of koffie meer is voor de werknemers.
Het draait 'm bijna allemaal om consolideren / cost cutting / boekhoudkundige en fiscale truken, en beperkt om waardecreatie. En dan uiteraard nog volgeladen met schulden als hefboom. Genre KKR.
Maar ik zou nooit de bedrijven kopen waar private equity fondsen ingezeten hebben als aandeelhouder (en al zeker geen bedrijven die 3x zijn doorverkocht geweest, van fonds naar fonds). Die cutten soms zoveel kosten dat er zelfs geen WC papier of koffie meer is voor de werknemers.
Het draait 'm bijna allemaal om consolideren / cost cutting / boekhoudkundige en fiscale truken, en beperkt om waardecreatie. En dan uiteraard nog volgeladen met schulden als hefboom. Genre KKR.
Balta verkocht , helaas met serieus verlies :-( laat het ons leergeld noemen :-)
OsiriX ik heb geleerd om geen aandelen te kopen omdat mijn buurman ze ook koopt :-) En ook wel een beetje om beter mijn huiswerk te maken vooraleer ik iets koop :-) :-)