Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Je verkoopt ze nu wel omdat je buurman zegt dat je ze moest verkopen zie post umi
Hoog kopen en laag verkopen. Goe bezig.
Tipje om sneller te leren:
Op een forum alleen ideeën zoeken, geen advies zoeken of aannemen.
Ben ik ook op de harde manier achter moeten komen.
Tipje om sneller te leren:
Op een forum alleen ideeën zoeken, geen advies zoeken of aannemen.
Ben ik ook op de harde manier achter moeten komen.
pfff, eindelijk uit de rode cijfers dit jaar. hop hop ontex
@paljas jammer dat de harde manier zo duur is :-) :-) :-)
'k heb beslist om een deel van mijn centen uit mijn beleg-portefeuille te halen en een nieuwe motorfiets te kopen in de plaats . Hetgene dat blijft staan laat ik voorlopig een tijdje staan zonder naar om te zien , we zien wel in de nabije toekomst .
Nu ga ik eerst samen met mijn partner genieten van de nieuwe moto , zonder stress.
Iedereen alvast bedankt voor de tips en tricks en ik zou zeggen : Enjoy !!! en tot later :-)
'k heb beslist om een deel van mijn centen uit mijn beleg-portefeuille te halen en een nieuwe motorfiets te kopen in de plaats . Hetgene dat blijft staan laat ik voorlopig een tijdje staan zonder naar om te zien , we zien wel in de nabije toekomst .
Nu ga ik eerst samen met mijn partner genieten van de nieuwe moto , zonder stress.
Iedereen alvast bedankt voor de tips en tricks en ik zou zeggen : Enjoy !!! en tot later :-)
Hoe berekenen jullie je YTD? Via bijv. MeDirect zie ik de mogelijkheid niet om dit af te lezen?
Nee, bij Binckbank bijv. is dit ook niet mogelijk.
Maar die online platformen doen dat bewust ofwel geven ze een vertekend beeld van je YTD door de resultaten van meerdere jaren te gaan cumuleren.
Inderdaad broker en banken tonen dikwijls niet het korrekte interne rendement van hun klanten de beleggers.
Ze hebben er namelijk alle belang bij om hun klanten te laten geloven dat ze goede beleggers zijn.
Berekenen van je Interne Rate of Return doe je makkelijk met de excel XIRR formule.
- lijn 1; de stand van je beleggingen op 1 Januari - vergeet niet alles toe te voegen; effectenrekeneing, pensoensparen, spaarrekening met je cash-om-te-beleggen bvb als je gespreid beleggen doet.
- laatste lijn; stand van al die rekeningen vandaag maar ingegeven met datum 01/01/2019 (*)
- lijnen ertussen ; alle bewegingen met de "buitenwereld"
voorbeelden hiervan zijn: overschrijvingen van je loonrekening naar je belegginsrekening.
Niet nodig om in te voeren in de excel:
- aankopen/verkopen van effecten (in de veronderstelling dat ze van je beleggingsrekening gingen)
- ontvangen dividended (in de veronderstelling dat ze naar je beleggingsrekening gingen)
- kosten die je aan de benk betaald ivm met je beleggen; bvb bewaarloon (in de veronderstelling dat ze van je beleggingsrekening gingen)
Op dit forum heb ik al verschillende posts gezien met beleggers die zich rijk rekenen. Maak niet dezelfde fout.
(*) Truk - om XIRR te verhinderen van te compounden binnenin het jaar zet ik mijn YTD berekening de einddatum op 1/1/2019 - dit geeft dan wat ik als YTD publiceer.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 27 mei 2018, 14:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Cash inflow mag je niet meerekenen om het rendement van een portefeuille te berekenen. Maandelijks €1000 loon naar een effectenrekening overschrijven en dit als rendement op beleggingen meetellen is zichzelf rijk rekenen. Wat jij hier berekent is niet het rendement op investeringen maar de groei van een portefeuille, geen probleem indien je dit voor jezelf wenst te weten maar dit cijfer heeft geen enkele betekenis om met anderen te vergelijken. Wie veel loon kan overschrijven heeft natuurlijk een mooie YTD groei maar dat zegt niks over het rendement van de beleggingen.B7H4long schreef: ↑26 mei 2018, 19:55Inderdaad broker en banken tonen dikwijls niet het korrekte interne rendement van hun klanten de beleggers.
Ze hebben er namelijk alle belang bij om hun klanten te laten geloven dat ze goede beleggers zijn.
Berekenen van je Interne Rate of Return doe je makkelijk met de excel XIRR formule.
- lijn 1; de stand van je beleggingen op 1 Januari - vergeet niet alles toe te voegen; effectenrekeneing, pensoensparen, spaarrekening met je cash-om-te-beleggen bvb als je gespreid beleggen doet.
- laatste lijn; stand van al die rekeningen vandaag
- lijnen ertussen ; alle bewegingen met de "buitenwereld"
voorbeelden hiervan zijn: overschrijvingen van je loonrekening naar je belegginsrekening.
Wat is dan wel correct? Maak voor jezelf uit waarvan je het YTD rendement wil weten, bv van een effectenrekening. Een tweede keuze is of je het totale rendement wil weten (bv inclusief cash op de effectenrekening) of zuiver het rendement van de beleggingen (XIRR). Beiden zijn OK maar in vergelijking met anderen geef je liefst wel aan welke van de twee en met hoeveel procent cash je gerekend hebt.
Bij MeDirect staat er geen cash op de effectenrekening, hier dien je de tegenrekening als cash te gebruiken, zorg er wel voor dat je vers geld sinds 1 januari niet meerekent als rendement.
Voor een effectenrekening inclusief cash is het heel eenvoudig, vermits alle kosten en opbrengsten binnen de effectenrekening blijven en YTD een meting is tussen twee punten, 1 januari en vandaag, wordt de formule:
((stand effectenrekening vandaag min eventuele cash bijstortingen sinds 1 januari) gedeeld door stand 1 januari)-1
In mijn geval kom ik vandaag op een YTD van 2,8% (momenteel met 36% cash)
Voor het YTD zuiver op de beleggingen is het wat moeilijker, daar dien je met XIRR aan de slag.
Op de eerste lijn de waarde (negatief) op 1 januari van de beleggingen.
Op de volgende lijnen de waardes van dividenden, aan en verkopen, enz... (aankopen negatief, verkopen en dividenden positief)
Op de laatste lijn de waarde (positief) vandaag van de beleggingen.
Belangrijk hier is om met de netto bedragen te rekenen, maw inclusief kosten.
Je kan cash bijstorten aan je effectenrekening wel meerekenen in je XIRR formule, indien je ze op datum van storting als een negatieve cashflow zet, en bij de VANDAAG() cel als de huidige waarde telt. (indien het euro's zijn is het dan sowieso hetzelfde bedrag).
Dit doen is niet jezelf rijk rekenen, in tegendeel. Het geeft een 0% rendement als je het afzonderlijk bekijkt.
Dus in je totaalportefeuille trekt het een positief rendement naar beneden en een negatief rendement naar boven.
Bolero houdt hier rekening mee, dus als ik hier een YTD rendement post zitten cash stortingen naar de brokeraccount er altijd bijgeteld.
De cash die je spaart van je loon op je spaarrekening is dan weer niet meegeteld, terwijl je die in je assetallocatie gelijk moet behandelen dan cash op de brokeraccount imo.
Dit doen is niet jezelf rijk rekenen, in tegendeel. Het geeft een 0% rendement als je het afzonderlijk bekijkt.
Dus in je totaalportefeuille trekt het een positief rendement naar beneden en een negatief rendement naar boven.
Bolero houdt hier rekening mee, dus als ik hier een YTD rendement post zitten cash stortingen naar de brokeraccount er altijd bijgeteld.
De cash die je spaart van je loon op je spaarrekening is dan weer niet meegeteld, terwijl je die in je assetallocatie gelijk moet behandelen dan cash op de brokeraccount imo.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Op die manier is het inderdaad wel juist, zoals B7 het beschrijft niet.
Toch wel: alle bewegingen met de buitenwereld moeten in de formule meegenomen worden
Let op: de input in de XIRR formule zijn de veranderingen van het "kapitaal",
dus de storting word niet gerekend als rendement maar als kapitaalverandering.
Het gebruik van XIRR met de juiste datum van de beleggingen is cruciaal om het juiste rendement te berekenen.
Is dit juist? dit houd geen rekening met de datum van de cash stortingen.
Een storting op 1 Januari en een storting op 27 mei zijn niet hetzelfde.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 27 mei 2018, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Per default past XIRR een compound interest binnenin het jaar toe als de begin en einddatum minder dan een jaar verschillen.
Als je dus de XIRR berekent met een start op 1/1 van 10000 en een stand van 12500 op 1/4 dan is de XIRR 144%. Niet echt wat we wensen.
Om XIRR te verhinderen van te compounden binnenin het jaar zet ik mijn YTD berekening de einddatum op 1/1/2019.
Als je dus de XIRR berekent met een start op 1/1 van 10000 en een stand van 12500 op 1/4 dan is de XIRR 144%. Niet echt wat we wensen.
Om XIRR te verhinderen van te compounden binnenin het jaar zet ik mijn YTD berekening de einddatum op 1/1/2019.
Waarom zou je niet binnen het jaar mogen compounden? Je kan misschien 4 keer een ritje van een kwartaal doen met 10% winst.
Dat geeft dan exact 46,41% winst op geannualiseerde basis. Net zoals de XIRR formule belooft.
Dat geeft dan exact 46,41% winst op geannualiseerde basis. Net zoals de XIRR formule belooft.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Ja misschien zijn er wel sommigen die het getal dat ze hier publiceren zo berekenen .... zou de getallen kunnen verklaren die we hier soms zien.
De jhn flexer met 6 pure aandeelfondsen scoort ytd: +7,69%
Mei was heel goed +5,51%
---------------------------------------------------
Jhn tracker (iwda, cspx, csemus)
Ytd: + 3,31%
Mei: + 2,62%
Mei was heel goed +5,51%
---------------------------------------------------
Jhn tracker (iwda, cspx, csemus)
Ytd: + 3,31%
Mei: + 2,62%