Wat is uw YTD?
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
Als iedereen begint te stoefen met monsterrendementen, moet je eens naar de f&g index kijken:kierkegaard schreef: ↑6 juni 2023, 17:46 Met een Bel20 die YTD 2,57% in het rood gaat, zien we hier gelukkig alleen maar monsterrendementen, ver boven de indexen
https://www.cnn.com/markets/fear-and-greed
Tijd om winst te nemen?
Als je kijkt naar de S&P500, dan komen bijna alle winsten van dit jaar voort uit een 10-tal bedrijven (nvidia, Apple, Alphabet, Meta, MS,...). P/E ratios blijven maar oplopen. De Nasdaq staat meer dan 1/3 hoger dan eind vorig jaar. Dit lijkt mij niet duurzaam.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vind dat de Germany 40 index toch ook eens mag vermeld worden, met een YTD > 15% doet die het gewoon heel goed, met een P/E van 12-13.
Ik sta eindelijk een halve procent in de plus met mijn ETF portefeuille
Cijfers Bolero:
YTD: +5,87%
1y: -4,76%
3y: +27,25%
5y: +20,24%
CAGR eigen excel sinds start: +8,67% (momenteel 86/14 aandelen/obligaties)
YTD: +5,87%
1y: -4,76%
3y: +27,25%
5y: +20,24%
CAGR eigen excel sinds start: +8,67% (momenteel 86/14 aandelen/obligaties)
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Wat voor ETFs zijn dat dan???
We naderen een globale All Time High, dwz dat elke belegger, ongeacht wanneer hij aandelen kocht en ze niet meer verkocht op winst hoort te staan.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
"ETF" is enkel een "instrument" van beleggen - een efficient mechanisme.
Het wordt dikwijls geschreven dat:
A- het resultaat van een belegging ten eerste afhangt van de algemene staat van de aandelenmarkt - moeilijk om een goed resultaat the halen als de volledige markt crashed.
B- vervolgens zullen de keuze van de belegger belangrijk zijn: welke sector, welke regio, welk thema en ook de timing
C- als laatste is er het belang van het "instrument" en de daaruit volgende kosten, belastingen, .....
Dus zelfs als je een ETF kiest - dan kan je resultaat nog slecht zijn indien A of B slecht zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
iShares MSCI World SRI en iShares MSCI Emerging Markets ESG Screened
Begonnen met beleggen toen alles op All Time High stond in 2021, en maandelijks bijgekocht dus ik zag alles de voorbije maanden eerst naar beneden zakken. En nu gaat het eindelijk weer wat naar boven :p
Er wordt in de media alom geschreven dat er een " mogelijke " recessie voor de deur staat. In Amerika ? Wie het weet mag het zeggen.
In Europa ? - Vermoed dat ze hier aan de gang is. In Duitsland , een feit , in Nederland ? - , bevestiging komt ook wel.
Mijn YTD , Iets van een 30 %. Zit belegt in dat bedrijf, gelinkt aan de Energietransitie, en aan de gang zijnde mobiliteits transitie.
Thema overheerst de media nog wel een 10 tal jaartjes. Recessie ( milde ) of niet. é-mobiliteit, en al wat er mee samen hangt, en er verband mee houdt breekt toch door.
30 % YTD lijkt me niet slecht, met een mogelijke recessie in aantocht. Dan is het opletten geblazen, om te zien wanneer de beurzen terug verder naar boven kunnen.
Beurzen lopen nl steeds 6 tot 9 maanden op de feiten vooruit.
Wanneer een recessie een feit is, kunnen we vervolgens verder naar omhoog. Las onlangs nog van 1 jaar dat de beurs vooruit loopt.
In Europa ? - Vermoed dat ze hier aan de gang is. In Duitsland , een feit , in Nederland ? - , bevestiging komt ook wel.
Mijn YTD , Iets van een 30 %. Zit belegt in dat bedrijf, gelinkt aan de Energietransitie, en aan de gang zijnde mobiliteits transitie.
Thema overheerst de media nog wel een 10 tal jaartjes. Recessie ( milde ) of niet. é-mobiliteit, en al wat er mee samen hangt, en er verband mee houdt breekt toch door.
30 % YTD lijkt me niet slecht, met een mogelijke recessie in aantocht. Dan is het opletten geblazen, om te zien wanneer de beurzen terug verder naar boven kunnen.
Wanneer een recessie een feit is, kunnen we vervolgens verder naar omhoog. Las onlangs nog van 1 jaar dat de beurs vooruit loopt.
recessie is er nu al in Europa volg jij het nieuws nietlanciared schreef: ↑8 juni 2023, 14:58 Er wordt in de media alom geschreven dat er een " mogelijke " recessie voor de deur staat. In Amerika ? Wie het weet mag het zeggen.
Toch plezant dat er nog mensen zijn die in sprookjes geloven.
En U ziet het zwart in, vermoed ik ?
Ach, ieder zijn visie. In mijn kennissenkring zijn er personen, die al 3 jaar op een beurscrash, een stevige daling van de koersen zitten te wachten.
En als de recessie er dan éénmaal zal zijn, ( wie weet ? - Of is ze er al ? ) durven ze vervolgens niets te kopen.
Het is maar hoe U het bekijkt ?
Kansen zijn er echter vaak.
Ach, ieder zijn visie. In mijn kennissenkring zijn er personen, die al 3 jaar op een beurscrash, een stevige daling van de koersen zitten te wachten.
En als de recessie er dan éénmaal zal zijn, ( wie weet ? - Of is ze er al ? ) durven ze vervolgens niets te kopen.
Het is maar hoe U het bekijkt ?
Kansen zijn er echter vaak.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Maar wanneer je dan zegt "eindelijk in de plus" te staan, dan heb je het dus niet over YTD? Emerging markets zitten wat achter, maar zelfs in het geval dit 50% van je portfefeuille bedraagt (wat ik veel te veel vind) zou je ergens op een 8-tal % YTD moeten staan.Tarbo schreef: ↑8 juni 2023, 10:45 iShares MSCI World SRI en iShares MSCI Emerging Markets ESG Screened
Begonnen met beleggen toen alles op All Time High stond in 2021, en maandelijks bijgekocht dus ik zag alles de voorbije maanden eerst naar beneden zakken. En nu gaat het eindelijk weer wat naar boven :p
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ooooh ja, juist ja, YTD is van 1 januari 2023 tot nu. Ja, dan denk ik dat het zoiets zal zijn. Sorry voor de verwarring!