Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
+11,38%
Dramatische maand wat betreft resultaten, maar goed opgevangen door de spreiding in mijn portefeuille
Eervolle vermelding deze maand is voor Adecoagro, omdat graan vinden iets moeilijker blijkt te zijn.
En natuurlijk het eeuwige Cameco, blijft maar stijgen, we zitten nu wel rond een P/E van 113 ofzo... Morgen resultaten, we zien wel, die zullen wel goed zijn, maar ik ga uit van een sterke daling. (hope for the best, expect the worst)
Risico van mijn portefeuille daalt wel maand na maand, en de resultaten houden voorlopig nog stand.
Dramatische maand wat betreft resultaten, maar goed opgevangen door de spreiding in mijn portefeuille
Eervolle vermelding deze maand is voor Adecoagro, omdat graan vinden iets moeilijker blijkt te zijn.
En natuurlijk het eeuwige Cameco, blijft maar stijgen, we zitten nu wel rond een P/E van 113 ofzo... Morgen resultaten, we zien wel, die zullen wel goed zijn, maar ik ga uit van een sterke daling. (hope for the best, expect the worst)
Risico van mijn portefeuille daalt wel maand na maand, en de resultaten houden voorlopig nog stand.
4,65% 9,01% 15,06% 29,46% 104,80%
1m 3m ytd 1j 3j
MSCI W: 12.42%
1m 3m ytd 1j 3j
MSCI W: 12.42%
Aandelen (ETFs): +14,22%
Cash: +0,06%
Pensioensparen: +5,50%
Totaal: +7,00%
Cash: +0,06%
Pensioensparen: +5,50%
Totaal: +7,00%
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
MSCI W zit niet in de portefeuille, is de benchmark die standaard bij bolero staat en hier wel vaker vermeld wordt ter vergelijking.EarthNvstr1 schreef: ↑1 augustus 2023, 11:21YTD 15,06%
Mogen we ook weten wat het gewicht van "MSCI W" is en wat de andere componenten en hun gewicht zijn ?
Op vandaag 6 posities waarvan het rendement voornamelijk gedragen wordt door X-fab (gewicht 18%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ha zo ... ;-)JensGP schreef: ↑1 augustus 2023, 11:37MSCI W zit niet in de portefeuille, is de benchmark die standaard bij bolero staat en hier wel vaker vermeld wordt ter vergelijking.EarthNvstr1 schreef: ↑1 augustus 2023, 11:21
YTD 15,06%
Mogen we ook weten wat het gewicht van "MSCI W" is en wat de andere componenten en hun gewicht zijn ?
Op vandaag 6 posities waarvan het rendement voornamelijk gedragen wordt door X-fab (gewicht 18%)
Lijkt me niet nodig om dat te vermelden, vermits iedereen weet (of kan weten) wat YTD van de MSCI World index is.
YTD 15,06 % is dus enkel port van individuele aandelen ?
Die veranderd ook dagelijks, dus lijkt me best handig dat iemand die een post een week later leest, de YTD van MSCI W ook direct kan zien op datum van de post
Waarom daalt het risico van je portefeuille maand na maand? Wat gebruik jij als maatstaf voor risico?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mijn P/E daalt , Dat is al een begin (en het gemakkelijkste te bekijken zonder veel moeite)
Of dat is mijn optimistische kijk op de zaken.
En ik ben bezig met aanpassingen in mijn portefeuille te doen, die het allemaal acyclischer maken (maar ik heb wat schrik dat het te acyclisch wordt...).
Dat zal ten koste gaan van rendement in stierenmarkten, dus ik moet eens kijken hoe ver ik het allemaal moet duwen.
Ik moet eens nadenken over waar mijn portefeuille heen moet in het voorjaar 2024, maar het is nog te vroeg om na te denken
Maar voor mij is risico: een daling bij gebeurtenis X.
En dan heb ik aandelen die het goed doen en slecht doen bij gebeurtenis X.
Ik ben in principe goed voorbereid op een uitbraak van een kernoorlog, als het moet
Maar ik sukkel nog een beetje met een goeie maatstaf voor risico
Ha ha; een heel aantal jaren geleden was er (weer eens) een discussie waar sommige leden iets verklaarden in de zin van:
"een portefeuille met eigenschappen X en Y is beter, want kijk deze selectie heeft het beter gedaan de laatste X jaar"
Traditioneel komt daar het antwoord: "resultaten uit het verleden zijn geen indicatie voor de toekomst"
en ik voeg daar dikwijls bij: "het is niet moeilijk om criteria te vinden om betere aandelen te selecteren over een periode in het verleden; maar dit wil niet zeggen dat dit een goed criteria is om een portefeuille op te bouwen".
Zoals dikwijls een hele discussie.
Ik heb dan een kleine portefeuille opgebouwd, aandelen geselecteerd via een duidelijk criteria, die het beter had gedaan dan het gemiddelde(*1). En dan "voorgesteld" dat dit een goede manier is om een portefeuille te selecteren, omdat bewezen was dat deze in de vorige periode goed gepresteerd had.
Ik heb deze portefeuille van B7H4long A-aandelen blijven opvolgen over de volgende jaren.
De portefeuille is zeer volatiel en heeft sinds het begin merkelijk beter gedaan dan het gemiddelde.
De grap heeft zich dus een beetje gekeerd tegen mij.
Misschien dat het criteria dan toch een goed criteria is om een portefeuille aan te maken.
Ter info de aandelen is opgebouwd uit alle aandelen die met aan A beginnen en in de eerste 6 maanden van dat jaar vermeld het beurs topic . Het is toch duidelijk dat dit een deugdelijk criteria is om een portefeuille op te bouwen.
(*1: als de A-aandelen in mijn initiële test geen goede portefeuille zouden opgeleverd hebben, dan zou ik gewoon met B proberen, en met C, .... op dezelfde manier als de financiele industrie :-) ) .
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Eigenlijk vrij logisch, deze selectie heeft namelijk een hele reeks aandelen uitgesloten die in een stierenmarkt minder dan boven gemiddeld gepresteerd hebben. Zolang je in een stierenmarkt zit, is de kans vrij groot dat het uitgesloten deel van de markt het minder blijft doen dan boven gemiddeld.B7H4long schreef: ↑1 augustus 2023, 18:34
Ik heb dan een kleine portefeuille opgebouwd, aandelen geselecteerd via een duidelijk criteria, die het beter had gedaan dan het gemiddelde(*1). En dan "voorgesteld" dat dit een goede manier is om een portefeuille te selecteren, omdat bewezen was dat deze in de vorige periode goed gepresteerd had.
Ik heb dee portefeuille van B7H4long A-aandelen blijven opvolgen over de volgende jaren.
De portefeuille is zeer volatiel en heeft sinds het begin merkelijk beter gedaan dan het gemiddelde.
De grap heeft zich dus een beetje gekeerd tegen mij.
Misschien dat het criteria dan toch een goed criteria is om een portefeuille aan te maken.
Bedankt voor de info !
Misschien ook eens een B,C,D... portefeuille opstarten of een x keer vermeld op spaargids portefuille
Misschien ook eens een B,C,D... portefeuille opstarten of een x keer vermeld op spaargids portefuille
YTD op 28/7/23: 6.45%
Asset allocatie:
- aandelen 54%
- obligaties 30%
- cash 9%
- edelmetalen 7%
Asset allocatie:
- aandelen 54%
- obligaties 30%
- cash 9%
- edelmetalen 7%
De theorie van A-aandelen is vrij bekend dat het zou outperformen.
Ik denk eerder dat het toeval is, omdat Apple, Amazon en Alphabet met een A beginnen, dat dat de reden is, eerder dan dat aandelen met een A beter zijn.
Dat gezegd zijnde , er zijn argumenten voor A-aandelen tegenover andere letters, maar die lijken me niet doorslaggevend.
Ik denk eerder dat het toeval is, omdat Apple, Amazon en Alphabet met een A beginnen, dat dat de reden is, eerder dan dat aandelen met een A beter zijn.
Dat gezegd zijnde , er zijn argumenten voor A-aandelen tegenover andere letters, maar die lijken me niet doorslaggevend.
+18,9%
MSCI World € Net Return: +12,3%
Mijn ZEBRA's heb ik dinsdag verkocht na een forse omzet- en FCF-waarschuwing van het management. De omzet zou over het hele jaar organisch met 20% dalen, de vrije kasstroom zou in het rood eindigen. Blijkbaar vooral te wijten aan flinke besparingen bij klanten uit de e-commerce en logistiek. Vorig jaar bedroeg de FCF-marge ook al een lage 6,9% - waardoor de FCF-multiple van 23 die ik hanteerde voor een fair value niet meer te rechtvaardigen valt.
LSEG kwam donderdag met goede halfjaarresultaten en een mooie guidance voor de jaaromzet van 7 à 8% organische groei. Het aandeel staat volgens mij aantrekkelijk genoteerd en daarom ben ik (opnieuw) ingestapt. Bijkopen doe ik bij dalingen.
WTW en Trimble kwamen met goede halfjaarcijfers en dito guidances.
Voorbije anderhalve maand heb ik ook wat aandelen IVU bijgekocht.
Komende dinsdag halfjaarresultaten van QuidelOrtho. IVU en Splunk volgen op 23 augustus.
MSCI World € Net Return: +12,3%
Mijn ZEBRA's heb ik dinsdag verkocht na een forse omzet- en FCF-waarschuwing van het management. De omzet zou over het hele jaar organisch met 20% dalen, de vrije kasstroom zou in het rood eindigen. Blijkbaar vooral te wijten aan flinke besparingen bij klanten uit de e-commerce en logistiek. Vorig jaar bedroeg de FCF-marge ook al een lage 6,9% - waardoor de FCF-multiple van 23 die ik hanteerde voor een fair value niet meer te rechtvaardigen valt.
LSEG kwam donderdag met goede halfjaarresultaten en een mooie guidance voor de jaaromzet van 7 à 8% organische groei. Het aandeel staat volgens mij aantrekkelijk genoteerd en daarom ben ik (opnieuw) ingestapt. Bijkopen doe ik bij dalingen.
WTW en Trimble kwamen met goede halfjaarcijfers en dito guidances.
Voorbije anderhalve maand heb ik ook wat aandelen IVU bijgekocht.
Komende dinsdag halfjaarresultaten van QuidelOrtho. IVU en Splunk volgen op 23 augustus.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash