Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
YTD van mijn “actief” beheerde aandelenportefeuille (holdings + quality): 7.36%. Benchmark (wereldwijd large cap gemengd): 12.59%.
EMIM (10% aandelengedeelte) en TR Property (10% aandelengedeelte) zitten hier niet bij in. Goud en obligaties ook niet.
Alles samen rond de 5% YTD.
Verdeling:
Aandelen 55%
Obligaties 35%
Goud 10%
EMIM (10% aandelengedeelte) en TR Property (10% aandelengedeelte) zitten hier niet bij in. Goud en obligaties ook niet.
Alles samen rond de 5% YTD.
Verdeling:
Aandelen 55%
Obligaties 35%
Goud 10%
Laatst gewijzigd door Barryke op 30 juni 2024, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille: +10,6%
Volledige portefeuille: +6,2%
Volledige portefeuille: +6,2%
Code: Selecteer alles
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #YTD# 1Jr/Jr 3Jr/Jr 5Jr/Jr
0,1 1,5 1,3 6,4 6,2 12,6 4,0 7,8 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash
Waarvan
0,2 2,1 2,1 10,7 10,7 20,3 7,5 13,6 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC
Waarvan
0,4 5,7 5,7 20,6 20,6 30,7 17,1 29,0 De B7H4long-A-aandelen selectie
Code: Selecteer alles
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #YTD# 1Jr/Jr 3Jr/Jr 5Jr/Jr
-1,0 -5,0 0,7 x 3,2 11,3 3,1 7,7 SPDR® MSCI Europe Sm Cap Val Wtd ETF ...
0,6 -0,7 -3,9 x 0,8 14,0 7,3 12,8 SPDR® MSCI USA Small Cap Val Wtd ETF ...
0,5 5,0 4,1 x 16,3 23,3 10,8 13,4 IWDA – MSCI world – wereld aandelen – ~75% van het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is
-0,3 0,3 -1,0 x -1,4 3,3 -4,6 -2,4 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds
-0,3 0,9 -0,4 x -1,0 1,9 -4,3 -2,0 VAGF – Wereld Aggregate Hedged Bonds
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
+2,6%
MSCI World Net Returns €: +15,2%
De afgelopen week heb ik een beetje van mijn IVU's verkocht en wat winst genomen op Alfa.
Eind mei ben ik ingestapt in Salesforce. Beleggers hadden het aandeel 20% lager gestuurd wegens een teleurstellende guidance voor de omzet in Q2 (een groei van 'slechts' 7 à 8%). De beurswaarde kwam daarmee op een niveau waarbij ik tot 01/2027 een koers-CAGR van een aantrekkelijke 16% kan verwachten.
Intussen is er een herstel gekomen van +20%.
En vorige week donderdag kwam het cybersecuritybedrijf Rapid7 in mijn portefeuille terecht. Op 7 mei herhaalde het management haar geloof in het genereren van minstens $160 miljoen aan vrije kasstroom dit jaar. Dat zou een vks-marge van ruim 19% betekenen, wat fors hoger is dan de resultaten uit het verleden. Indien Rapid7 de komende jaren een vks-marge van 20% kan halen en de omzet verder kan blijven groeien dan is de prijs per aandeel van ~$37 die ik betaald heb zeer goedkoop. De potentiële koers-CAGR tegen eind 2026 zou dan volgens mijn berekeningen op een royale 25% liggen.
Afgelopen woensdag kwam er alvast goed nieuws: Volgens de WSJ heeft het activistische fonds Jana Partners een belang genomen in Rapid7 met de bedoeling om samen met investeringsbedrijf Cannae een koper te zoeken, een strategie die Jana in het verleden al verschillende keren succesvol heeft toegepast. Beleggers reageren al enthousiast, het aandeel staat inmiddels 17% hoger. Ik heb intussen ook een beetje bijgekocht want het aandeel is volgens mij nog steeds koopwaardig na de stijgingen.
In mijn vorige overzichtstabel van begin mei zat een foutje: het jaartal bij het koersdoel voor IVU moest 2026 ipv 2024 zijn.
MSCI World Net Returns €: +15,2%
De afgelopen week heb ik een beetje van mijn IVU's verkocht en wat winst genomen op Alfa.
Eind mei ben ik ingestapt in Salesforce. Beleggers hadden het aandeel 20% lager gestuurd wegens een teleurstellende guidance voor de omzet in Q2 (een groei van 'slechts' 7 à 8%). De beurswaarde kwam daarmee op een niveau waarbij ik tot 01/2027 een koers-CAGR van een aantrekkelijke 16% kan verwachten.
Intussen is er een herstel gekomen van +20%.
En vorige week donderdag kwam het cybersecuritybedrijf Rapid7 in mijn portefeuille terecht. Op 7 mei herhaalde het management haar geloof in het genereren van minstens $160 miljoen aan vrije kasstroom dit jaar. Dat zou een vks-marge van ruim 19% betekenen, wat fors hoger is dan de resultaten uit het verleden. Indien Rapid7 de komende jaren een vks-marge van 20% kan halen en de omzet verder kan blijven groeien dan is de prijs per aandeel van ~$37 die ik betaald heb zeer goedkoop. De potentiële koers-CAGR tegen eind 2026 zou dan volgens mijn berekeningen op een royale 25% liggen.
Afgelopen woensdag kwam er alvast goed nieuws: Volgens de WSJ heeft het activistische fonds Jana Partners een belang genomen in Rapid7 met de bedoeling om samen met investeringsbedrijf Cannae een koper te zoeken, een strategie die Jana in het verleden al verschillende keren succesvol heeft toegepast. Beleggers reageren al enthousiast, het aandeel staat inmiddels 17% hoger. Ik heb intussen ook een beetje bijgekocht want het aandeel is volgens mij nog steeds koopwaardig na de stijgingen.
In mijn vorige overzichtstabel van begin mei zat een foutje: het jaartal bij het koersdoel voor IVU moest 2026 ipv 2024 zijn.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Ik heb hard getwijfeld over Salesforce, maar niet gedurfd omwille van het zeer slecht track record qua kapitaalallocatie en de CEO. Veel te dure overnames en notoir voor allerhande extravaganties, bv dat contract met Matthew McConaughey. Veel te hoge SBC ook.
Toevallig een mening over Paypal? Lijkt me helemaal het type aandeel waarin je pre-quality zou belegd hebben.
Toevallig een mening over Paypal? Lijkt me helemaal het type aandeel waarin je pre-quality zou belegd hebben.
Ik vermoed dat er aan de huidige beurswaarde wel geld mee te verdienen valt. Betaalplatformen en andere op transacties gebaseerde verdienmodellen vallen wel buiten mijn universum, vanwege te disruptie-gevoelig, te commodity-achtig. Ik betwijfel dan ook of beleggers op lange termijn nog bereid gaan zijn om hoge multiples aan dat soort aandelen toe te kennen. Het aantal actieve accounts groeit precies ook niet meer bij PayPal. Maar dat neemt niet weg dat ik het aandeel voorlopig nog wel zie herstellen.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Mijn YTD is 7.12%
Samenstelling van de portefeuille:
- aandelen 41.1%
- obligaties 32.6%
- cash 18.2%
- edelmetalen 7.9%
- crypto 0.3%
Samenstelling van de portefeuille:
- aandelen 41.1%
- obligaties 32.6%
- cash 18.2%
- edelmetalen 7.9%
- crypto 0.3%
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik zat tijdens het weekend aan een mooie 11% na de eerste 2 kwartalen. Zeer tevreden, al blijft wel achter op de S&P500 die maar blijft exploderen
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ADMA Biologics de grote driver was; 150% erbij al dit jaar (opgepikt aan 2$ een jaar of 3 terug; inmiddels $11,55). Maar dat is (soort van) biotech, dus dat had ook heel anders kunnen lopen. Dat niet meegeteld zou ik denk ik (even met de natte vinger) op zo'n % of 7-8 geland zijn.
De grote winnaars hier dus ADMA, DEME, Alphabet (met dank aan Rise op mijn radar gekomen), Munich RE & Novartis.
Grote verliezers waren er natuurlijk ook. BPost, Bristol Myers Squibb & 7C Solarparken deden niet direct wat we verhoopt hadden...
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ADMA Biologics de grote driver was; 150% erbij al dit jaar (opgepikt aan 2$ een jaar of 3 terug; inmiddels $11,55). Maar dat is (soort van) biotech, dus dat had ook heel anders kunnen lopen. Dat niet meegeteld zou ik denk ik (even met de natte vinger) op zo'n % of 7-8 geland zijn.
De grote winnaars hier dus ADMA, DEME, Alphabet (met dank aan Rise op mijn radar gekomen), Munich RE & Novartis.
Grote verliezers waren er natuurlijk ook. BPost, Bristol Myers Squibb & 7C Solarparken deden niet direct wat we verhoopt hadden...
op 30 juni: -5% voor het geheel.
3 onderdelen:
- aandelen +2%,
- vastgoedcertificaten trekken resultaat negatief (zeer illiquide wel)
- 1 obligatie +7%
2023 ±vlak geëindigd (<0,5% winst)
Geen te denderende cijfers dus, op korte termijn.
3 onderdelen:
- aandelen +2%,
- vastgoedcertificaten trekken resultaat negatief (zeer illiquide wel)
- 1 obligatie +7%
2023 ±vlak geëindigd (<0,5% winst)
Geen te denderende cijfers dus, op korte termijn.
+9.16%
50.66% etf
15.84% stocks
33.5% cash
Sommige andelen doen het uitzonderlijk goed en gaan wellicht ingeruild worden in etf
50.66% etf
15.84% stocks
33.5% cash
Sommige andelen doen het uitzonderlijk goed en gaan wellicht ingeruild worden in etf
YTD Bolero: +7,53% (allocatie zie sig)
1 jaar: +12,49%
CAGR sinds start eind 2011: +9,03%
YTD totaal kapitaal (vastgoed, PB fondsen, alle bankrekeningen, pensioenspaarproducten...): +7,92%
CAGR portefeuille opvolging (kinderen): +22,9%
1 jaar: +12,49%
CAGR sinds start eind 2011: +9,03%
YTD totaal kapitaal (vastgoed, PB fondsen, alle bankrekeningen, pensioenspaarproducten...): +7,92%
CAGR portefeuille opvolging (kinderen): +22,9%
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
Behoorlijk straf dat quasi niemand de index weet te kloppen
Omdat iedereen nog steeds te weinig tech heeft, en te veel rommel. Achteraf gezien had ik mijn Paypal bags na Q1 moeten dumpen en alles mee in Alphabet gestoken hebben. En ZScaler kopen ipv Ulta (ironisch genoeg zelfde avond earnings toen, verkeerd gekozen). "De trend van megacaps is voorbij" werd hier begin dit jaar geschreven. "AI is een hype en Nvidia/semiconductors zijn te duur". Allemaal de beste performers. Als je dan ook de Ozempic trein nog mist... Biljoenen aan market cap zijn daar enkel dit jaar bijgekomen. Als je dan zit met aandelen genre GBL, Bpost, Umicore, Barco, Tessenderlo, QfG, Alfen, tja.
Ontopic dan:
XIRR-formule voor nieuwe bijdragen (stortingen, kosten & dividend correct in meegenomen, reëel nettorendement dus). Referentie is 100% IWDA met gelijke cash inflows, maar zonder kosten (dus eigenlijk nog optimistisch).
Yolo-portfolio: +19,5%
IWDA: +15,3%
Best mooi en op zich tevreden, maar zenuwen strak gespannen voor Paypal Q2 binnen twee weken Opportunity cost begint wel aanzienlijk te worden.
Ontopic dan:
XIRR-formule voor nieuwe bijdragen (stortingen, kosten & dividend correct in meegenomen, reëel nettorendement dus). Referentie is 100% IWDA met gelijke cash inflows, maar zonder kosten (dus eigenlijk nog optimistisch).
Yolo-portfolio: +19,5%
IWDA: +15,3%
Best mooi en op zich tevreden, maar zenuwen strak gespannen voor Paypal Q2 binnen twee weken Opportunity cost begint wel aanzienlijk te worden.
Laatst gewijzigd door Rise op 15 juli 2024, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Dividenden/intresten ontvangen van beleggingen reeds in je bezit mogen niet als nieuwe bijdragen in de XIRR formule toegevoegd worden. Enkel nieuw/extra geld moet in de XIRR formule ingebracht worden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Klopt, enkel nieuwe cash bijdragen van de zichtrekening worden in de Excel gezet. De dividenden zitten meegeteld in de cel 'waarde vandaag' (fully invested momenteel). Was gewoon ter verduidelijking dat alles verrekend is (net om het argument van 'fout berekende YTD cijfers' voor te zijn)
*verduidelijkt in originele post*
*verduidelijkt in originele post*
Inderdaad.
Het makkelijkste is om de inveseringen als een black box te bekijken.
In XIRR hoef je dan enkel de extra bijdragen/uitgaande transfers te bekijken; en de huidige stand van het geheel.
Zij die bvb een effectenrekening en spaarrekening hebben kunnen makkelijk de inkomende en uitgaande transfers over te nemen in XIRR
Het makkelijkste is om de inveseringen als een black box te bekijken.
In XIRR hoef je dan enkel de extra bijdragen/uitgaande transfers te bekijken; en de huidige stand van het geheel.
Zij die bvb een effectenrekening en spaarrekening hebben kunnen makkelijk de inkomende en uitgaande transfers over te nemen in XIRR