Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Een van de resultaten van die enquete is inderdaad:BenjaminBuffett schreef: ↑8 oktober 2018, 13:20 Ik bedoel dat dit fonds niet representatief is voor het rendement dat de gemiddelde Europeaan in 2018 zal realiseren met beleggingen in aandelen.
De Belgische beleggers zoeken het meestal niet te ver als het gaat over aandelen.
https://www.beobank.be/nl/particulier/b ... e-aandelen
Als je enkel in dat fonds hebt belegd, heb je ook geografisch maar beperkt gespreid.
De gemiddelde Europese belegger, laat staan Belg, belegt niet 60% van zijn kapitaal in de US.
Misschien is het tijd voor die Belgische belegger om verder te kijken dan rond de kerktoren: met AB-Inbev en dan nog een handvol andere aandelen ga je het moeilijk hebben om een goed gespreide en gediversifeerde portefeuille uit te bouwen.Zo’n 34% van de Belgische beleggers kijkt bij voorkeur naar Belgische bedrijven bij het zoeken naar aantrekkelijke beleggingsmogelijkheden.
Exact het punt van mijn eerste post een paar dagen geleden. Als alle aandeelbeleggers samen West-Europa zo'n 10% van hun portefeuille waard vinden, waarom daar dan van afwijken. Ik zou de gemiddelde Europese Belegger, laat staan de Belg, niet als referentie nemen voor mijn Beleggingsportefeuille.
Kan je daar iets dieper op in gaan.BenjaminBuffett schreef: ↑8 oktober 2018, 13:20 Als je enkel in dat fonds hebt belegd, heb je ook geografisch maar beperkt gespreid.
Met dit MSCI world fonds beleg je in de 23 ontwikkelde markten die samen zo'n 90% van "de markt" vertegenwoordigen.
Indien je breder wenst te gaan kan je bvb VWRL:Vanguard FTSE All-World UCITS ETF nemen. Zo'n 3100 aandelen verspreid over de ontwikkelde markten en de emerging markets. Wel rekening houding dat deze Emerging markets volatiel zijn.
Velen zouden nog breder willen gaan. Spijtig genoeg kunnen we hier Vanguard Total World Stock Index Fund ETF Shares | VT niet meer kopen (7900 wereldwijde aandelen).
Het is altijd de keuze van de belegger om meer geconcentreerd te beleggen en een deel van de markt "links" te laten liggen. Sommige periodes zul je beter doen dan de markt, sommige slechter. Het laatste lijkt meer voor te komen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik zeg nergens dat "de markt" alleen uit Europese aandelen zou bestaan.
Maar de meeste Europese beleggers die zullen er dit jaar maar beperkt vooruit op gegaan zijn of zelfs achteruitgegaan zijn, zeker de defensieve beleggers. En dat komt omdat ze géén 60% van hun vermogen in fondsen beleggen met een gewicht van 60% in de US.
Als je kijkt naar de pensioenspaarfondsen, waar vele Belgen jaarlijks in storten, dan zie je duidelijk dat de rendementen ofwel licht positief ofwel licht negatief.
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html
Maar de meeste Europese beleggers die zullen er dit jaar maar beperkt vooruit op gegaan zijn of zelfs achteruitgegaan zijn, zeker de defensieve beleggers. En dat komt omdat ze géén 60% van hun vermogen in fondsen beleggen met een gewicht van 60% in de US.
Als je kijkt naar de pensioenspaarfondsen, waar vele Belgen jaarlijks in storten, dan zie je duidelijk dat de rendementen ofwel licht positief ofwel licht negatief.
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html
Bwa... een beetje beter dan de brede indexen doen is niet moeilijk, consequent uitmuntend tov de indexen zal wat anders zijn.
Ik zal er een familiare quote bijhalen:
Dan koop je brede zaken aan, zoals een brede global bank etf, wanneer er daar overdreven paniek[emotie] is over de hele sector. Je moet niet eens het geschikte verkoopmoment zoeken, je hebt voordeel gedaan wanneer je inkoopt.Nen tjoeten schreef: In the short run, the market is a voting machine but in the long run, it is a weighing machine.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
-10% nu al. Vandaag wat verkocht en cash bedraagt nu 25%.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 11 oktober 2018, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Mijn speculatieve portefeuille doet het YTD uitstekend, mijn defensieve pensioenportefeuille (met 90% normale waardes en 10% risk capital) niet echt. -2,2% YTD jammer genoeg.
-
- Full Member
- Contacteer:
Mijn winst is de laatste week gehalveerd
Defensief: +2,04
Speculatief: +1,26
Kosten zijn verrekend. Dividend en intrest, niet.
Nog enkele dagen dit tempo en alles kleurt hier ook rood ...
Ik kan me wel voor de kop slaan dat in dit jaar Europese aandelen gekocht heb. Buiten een ritje Ontex en SES, waren het slechte ingevingen. Had er vorig jaar nog voor gewaarschuwd, maar ben er zelf toch ingelopen. Gekocht aan lagere prijzen, die dan uiteindelijk nog verder wegzakken ... ABI en Bekaert om er maar enkele te noemen.
Speculatief: +1,26
Kosten zijn verrekend. Dividend en intrest, niet.
Nog enkele dagen dit tempo en alles kleurt hier ook rood ...
Ik kan me wel voor de kop slaan dat in dit jaar Europese aandelen gekocht heb. Buiten een ritje Ontex en SES, waren het slechte ingevingen. Had er vorig jaar nog voor gewaarschuwd, maar ben er zelf toch ingelopen. Gekocht aan lagere prijzen, die dan uiteindelijk nog verder wegzakken ... ABI en Bekaert om er maar enkele te noemen.
Was 2 weken geleden 18%, nu 1%.
Voor mij is 2018 nog positief, maar dit is dan ook uitsluitend & alleen te danken aan de overname bij Ablynx.
Na de pandoering van gisteren -3%.
In barre tijden worden toekomstige winsten gesmeed ...
dan doet men voorzichtig stuk het toch goed: van bijna 9% niet te lang geleden, en er staat nog steeds 2% recht
1 van de zaken het meest overeind gebleven is, zijn priv equities.
edit: deze ook: Nordea 1 - Global Stable Equity
1 van de zaken het meest overeind gebleven is, zijn priv equities.
edit: deze ook: Nordea 1 - Global Stable Equity
Laatst gewijzigd door Cydox op 12 oktober 2018, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Wat versta je onder private equity? Kan je goede fondsen of ETFs aanbevelen daarin die dus overeind bleven?
Quality growth investor