Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Is er iemand die het fiscaal voordeel in rekening brengt wanneer hij/zij het actuele rendement van zijn/haar beleggingen berekent?
Bv door in je Morningstar-transactieportefeuille de aankoopprijs van je pensioenspaarfondsen aan te passen. Of is dat nu verkeerd?
Bv door in je Morningstar-transactieportefeuille de aankoopprijs van je pensioenspaarfondsen aan te passen. Of is dat nu verkeerd?
Voor de rendement berekening is het het handigst dat je je portefeuille opsplitst in aandelen. Op die manier kan je kapitaal inflow perfect scheiden van effectief rendement. Nieuw kapitaal wordt dan immers gezien als een kapitaalverhoging met de uitgifte van nieuwe aandelen op basis van de waarde van een aandeel op het moment van de verhoging.reteiP schreef: ↑27 oktober 2018, 10:05Alle effecten, dus inclusief obligaties. Cash brokeraccount telt ook mee denk ik (Bolero maakt die bereking). Maar dat is niet mijn volledige cashpositie dus effect van de cash zal niet te groot zijn.
De CAGR is in excel berekend en dat is sowieso zonder de cash.
Er zijn veel elementen van het intern rendement van je beleggingen die moeilijk in te brengen zijn in een M* transactieportefeuille: dividenden, cashbuffer, belastingvoordeel, cash in de vorm van spaarboekjes etc, belastingsvoordeel, eindbelasting kosten en taksen die je zal hebben bij verkoop.woete schreef: ↑7 november 2018, 23:49 Is er iemand die het fiscaal voordeel in rekening brengt wanneer hij/zij het actuele rendement van zijn/haar beleggingen berekent?
Excel met XIRR vind ik de enige manier om dat allemaal goed bij te houden. In mijn portefeuille beschouw ik mijn effectenrekening, mijn pensioensparen, lange termijnsparen, de spaar en termijnrekeninged die bij mijn lange termijn horizon horen.
Voor XIRR moet ik enkel de cashflow (=transacties) beschouwen die geld toevoegen of afhalen van deze perimeter: dit is vooral de overschrijving van en naar mijn zichtrekening. Alle andere flows zitten binnen mijn portefeuille en hoef ik dus niet in mijn XIRR op te nemen: aan en verkoop van fondsen, aankoop kosten van de fondsen, taksen op transacties, dividenden ontvangen, belastingvoordeel. Voor dit laatste doe ik een overschrijving van mijn zichtrekening naar mijn effectenrekening die ik niet inbreeng als een cashflow (want dit is geen nieuw geld, het is een aangroei is verkregen door de beleggingen)
In mijn XIRR excelbereken ik twee rendementen: een voor het bedrag dat ik nu echt heb, en een tweede waar ik bereken hoeveel ik heb na aftrek van de ksoten die ik zal hebben om mijn belegingen om te zetten in cash: eindbelasting voor pensioensparen, transactiekosten, verkoopkosten, transactietaksen (0,12% of 1,32%)
Om dit te kunnen benaderen in excel doe ik:
- Dividenden: eerst inbrengen van dividenden in M* (vraagt wat berekening) en dan een "verkoop" noteren.
- Belastingvoordeel: ik zal inderdaad spelen met het aankoop bedrag, ik trek de 30% af van het bedrag dat ik beleg het volgende jaar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Een ontvangen dividend moet je in de XIRR formule toch als lijn toevoegen op de ontvangen datum?
Ik tel cash bewust niet mee in de XIRR formule omdat er daar veel meer bewegingen in zijn en het zijn doel voorbijschiet om je eigen performance af te toetsen aan een index of een combinatie (bijvoorbeeld IWDA/IEAG in een bepaalde mix als benchmark).
De cash moet vooral kloppen in de asset allocatie.
Ik tel cash bewust niet mee in de XIRR formule omdat er daar veel meer bewegingen in zijn en het zijn doel voorbijschiet om je eigen performance af te toetsen aan een index of een combinatie (bijvoorbeeld IWDA/IEAG in een bepaalde mix als benchmark).
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Zoals ik het vlug zie houdt xirr geen rekening met de waarde van de portefeuille op het moment van in of outflow.
Je zal dus slechts een rendement bij benadering bekomen.
Daar is natuurlijk niets mis mee en kan perfect voldoende zijn.
Je zal dus slechts een rendement bij benadering bekomen.
Daar is natuurlijk niets mis mee en kan perfect voldoende zijn.
Waarde portefeuille moet je enkel op datum van vandaag als laatste lijn zetten met de =VANDAAG() formule.
Misschien is deze handig: berekening-geannualiseerde-rendement-t23664.html
Ik heb mijn excel een paar maanden geleden gemaakt naar het voorbeeld van Pieter.
Ik heb mijn excel een paar maanden geleden gemaakt naar het voorbeeld van Pieter.
Weet niet of we XIRR echt verschillend gebruiken of niet.
Op 1 januari 2017 schrijf ik 1000 Euro over naar mijn effectenrekening.
Ik koop voor 900 Euro aandelen op 3 maart
In het midden van het jaar (21 juli 2017) ontvang ik 50 euro dividend die ik op de effectenrekening hou.
Hetzelfde voor 2018
momenteel zijn de aandelen gestegen tot 1000 euro.
De cash (100+50+50) heeft geen intrest.
Op dat moment heb ik dan 1000 + (100+50+50) in mijn portefeuille = 1200
Voor dit voorbeeld heb ik deze XIRR
datum inout comment
01-01-2017 -1000 initiele storting
08-11-2018 +1200 huidige waarde portefueille
XIRR annualised rendement 10,3% =XIRR(B1:B2;A1:A2;15)
Dividenden zelf hoeven niet in de XIRR formules te staan want ze zijn intern, net zoals de waardevermeerdering van de aandelen.
Zou jij iets anders hebben in dit scenario?
voor een YTD berekingenzet ik wel de einddatum op het einde van het jaar om correct annualised rendement te krijgen
1-1-2018 -1050 initiele storting - veronderstel aandelen geen evolultie in 2017
1-1-2019 1200 huidige waarde portefueille
YTD-XIRR annualised rendement 14,3% =XIRR(B1:B2;A1:A2;15)
en ook op de volledige portefeuille om een volledig overzicht te krijgen.
Als je 100000 Euro ter beschikking hebt voor je lange termijn doel kan je verschillende Asset Allocaties maken voor je portefeuille.
- 50% IWDA + 50% IEAG
- 50% WSML (world small cap) + 50% cash
- 40% IWDA + 10% WSML + 40% IEAG + 10% cash
Het risico in de aandelencomponent is verschillend en het verwacht rendement ook.
Als je naar de voorbije jaren gaat kijken zou in al deze gevallen je 100000 Euro ongeveer hetzelfde aangegroeid zijn. OP de volledige portefeuilel zal je dus hetzelfde rendement gehaals hebben (berekent met XIRR).
Als je nu de cash uit de berekening zou halen zou je een ander rendement krijgen voor de 3 Asset Allocaties.
Daarom: cash dat voorhanden is om te beleggen ("cashbuffer","cash aan de zijlijn") tell je best mee in de rendementsberekeningen van je volledige portefeuille.
extreme portefeuille zou kunnen zijn: 98% cash en 2% bitcoin. In 2017 zou deze als portefeuille mischien evenveel hebben opgebracht als de portefeuilles hierboven. Als je cash zou uitsluiten zou je in deze thread wel kunnen posten dat je een 400% winst hebt :-)
cash drag:
Laat ons met een voorbeeld werken:
In het midden van het jaar (21 juli 2017) ontvang ik 50 euro dividend die ik op de effectenrekening hou.
Hetzelfde voor 2018
datum inout comment
Dividenden zelf hoeven niet in de XIRR formules te staan want ze zijn intern, net zoals de waardevermeerdering van de aandelen.
voor een YTD berekingenzet ik wel de einddatum op het einde van het jaar om correct annualised rendement te krijgen
1-1-2018 -1050 initiele storting - veronderstel aandelen geen evolultie in 2017
1-1-2019 1200 huidige waarde portefueille
YTD-XIRR annualised rendement 14,3% =XIRR(B1:B2;A1:A2;15)
Beide zijn waarschijnlijk belangrijk. - op het aandelengedeelte om daar te vergelijkenreteiP schreef: ↑8 november 2018, 09:43Ik tel cash bewust niet mee in de XIRR formule omdat er daar veel meer bewegingen in zijn en het zijn doel voorbijschiet om je eigen performance af te toetsen aan een index of een combinatie (bijvoorbeeld IWDA/IEAG in een bepaalde mix als benchmark).
en ook op de volledige portefeuille om een volledig overzicht te krijgen.
Als je 100000 Euro ter beschikking hebt voor je lange termijn doel kan je verschillende Asset Allocaties maken voor je portefeuille.
- 50% IWDA + 50% IEAG
- 50% WSML (world small cap) + 50% cash
- 40% IWDA + 10% WSML + 40% IEAG + 10% cash
Het risico in de aandelencomponent is verschillend en het verwacht rendement ook.
Als je naar de voorbije jaren gaat kijken zou in al deze gevallen je 100000 Euro ongeveer hetzelfde aangegroeid zijn. OP de volledige portefeuilel zal je dus hetzelfde rendement gehaals hebben (berekent met XIRR).
Als je nu de cash uit de berekening zou halen zou je een ander rendement krijgen voor de 3 Asset Allocaties.
Daarom: cash dat voorhanden is om te beleggen ("cashbuffer","cash aan de zijlijn") tell je best mee in de rendementsberekeningen van je volledige portefeuille.
extreme portefeuille zou kunnen zijn: 98% cash en 2% bitcoin. In 2017 zou deze als portefeuille mischien evenveel hebben opgebracht als de portefeuilles hierboven. Als je cash zou uitsluiten zou je in deze thread wel kunnen posten dat je een 400% winst hebt :-)
cash drag:
https://help.betterment.com/hc/en-us/ar ... cash-drag-What is cash drag?
When a part of your total balance is not invested in securities but in a cash or cash-equivalent security it has no market exposure and is referred to as cash drag. Cash drag hurts portfolio returns over the long term because you are not invested in the market...
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
In je XIRR formulevul je toch de start en de eindwaarde in om het rendement over de periode te berekenen?
Zonder dit heeft het voor mij weinig waarde.
Uiteraard, maar je houdt onvoldoende rekening met de impact van kapitaalverhogingen of verminderingen. Dat vertekent je rendement.
Vandaar mijn opsplitsing in aandelen. Met als bijkomend voordeel dat er bij eventuele openstelling naar meerdere aandeelhouders geen enkel probleem is om op ieder moment het aandeel en het rendement per aandeelhouder te kennen ongeacht met hoeveel ze zijn of wanneer ze in en uitstappen. Een beetje zoals een holding. De prijs is natuurlijk altijd gelijk aan de nav in mijn geval.
Ja ik heb duidelijk iets anders, ik heb bij jouw voorbeeld dit resultaat: Als je de dividenden niet dateert als een cashflow in je XIRR spreadsheet, dan maak je volledig abstractie van het tijdsvoordeel van cash. Bij jou zou deze pas verschijnen wanneer je geld van je account afhaalt. Iets wat ik misschien in 20 jaar beleggen nooit ga doen.B7H4long schreef: ↑8 november 2018, 12:37 Weet niet of we XIRR echt verschillend gebruiken of niet.
Laat ons met een voorbeeld werken:
Hetzelfde voor 2018
datum inout comment
De waardevermeerdering van aandelen staat wel gecapteerd doordat ze in altijd op de laatste lijn bij huidige waarde staan op datum van vandaag. Om rekening te houden met de kosten van een eventuele verkoop laat ik elke aandelen lijn apart afronden naar beneden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door reteiP op 8 november 2018, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kan het ook anders bekijken, van zodra je dividenden ontvangt verandert er een deeltje van je asset allocatie van aandelen in cash.
Je capteert dit op de datum van de dividend betaling.
Want van zodra dit geld beschikbaar is, kan het ook gebruikt worden om je assets opnieuw te balanceren. Dus daarom is die datum van belang.
Je capteert dit op de datum van de dividend betaling.
Want van zodra dit geld beschikbaar is, kan het ook gebruikt worden om je assets opnieuw te balanceren. Dus daarom is die datum van belang.
Ik denk dat we over verschillend dingen spreken. Ik had het over het rendement van een persoonlijke beleggings portefeuille.Mojo schreef: ↑8 november 2018, 13:45 Vandaar mijn opsplitsing in aandelen. Met als bijkomend voordeel dat er bij eventuele openstelling naar meerdere aandeelhouders geen enkel probleem is om op ieder moment het aandeel en het rendement per aandeelhouder te kennen ongeacht met hoeveel ze zijn of wanneer ze in en uitstappen. Een beetje zoals een holding. De prijs is natuurlijk altijd gelijk aan de nav in mijn geval.
Het verschil tussen ons beide lijkt dat jij het intern rendement van het aandeel berekent.
Ik ben vooral geinteressert in mijn volledige portfeuille, inbegrepen het geld dat ik reserveer om te beleggen, maar vandaag niet in aandelen of fondsen heb staan.
Het IRR van deze cash is
1-1-2017 -100
21-7-2017 -50
21-7-2018 -50
8-11-2018 200
XIRR 0,00%
Voeg deze tabel samen met de tabel die jij poste dan heb je de table die ik oorspronklij post.
Omdat de cash niets opbrengt, zal hij de opbrengst van je portefeuille naar beneden halen - > zie Cash Drag.
Ik zal het anders zeggen. Hoe voorkom jij dat capital inflow deel gaat uitmaken van je rendement?B7H4long schreef: ↑8 november 2018, 16:01Ik denk dat we over verschillend dingen spreken. Ik had het over het rendement van een persoonlijke beleggings portefeuille.Mojo schreef: ↑8 november 2018, 13:45 Vandaar mijn opsplitsing in aandelen. Met als bijkomend voordeel dat er bij eventuele openstelling naar meerdere aandeelhouders geen enkel probleem is om op ieder moment het aandeel en het rendement per aandeelhouder te kennen ongeacht met hoeveel ze zijn of wanneer ze in en uitstappen. Een beetje zoals een holding. De prijs is natuurlijk altijd gelijk aan de nav in mijn geval.