Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Dat hangt natuurlijk een beetje af van hoeveel andere kosten ik die maand heb en of ik iets interessants zie, maar doorgaans koop ik maandelijks voor 30-40 % van mijn loon aandelen.agnetha schreef: ↑22 december 2018, 11:32 Over welke bedragen spreek je dan als je nagenoeg maandelijks aankoopt? Na jarenlang niks meer gekocht te hebben, heb ik voorzichtig de draad opnieuw opgenomen. Ben gestart met 7500 euro. Bij verdere dalingen en of stablisatie zullen er geleidelijk aankopen bijkomen.
Als simpele geest tussen al de superbreinen hier aanwezig denk ik dat de huidige trend nog maar een voorspel is van wat ons te wachten staat. Als je ziet dat al wie enigzins met 'ervaring', 'nuchterheid', 'bedachtzaamheid' uit de omgeving van die Amerikaanse kwiet verdwijnt, dan moet het ergste nog komen. Vanmorgen op de radio dat het heerschap er zou aan denken de voorzitter van de Fed te ontslaan. Trump is totaal onberekenbaar, niet voorspelbaar en een ongeleid projectiel.
Ik begrijp je bezorgdheid dat het ergste nog moet komen, maar toch kies ik ervoor om ongeacht de marktomstandigheden te blijven kopen. Dat heeft twee redenen:
- 'De beurs' bestaat niet. Zelfs in de meest extreme stieren- en berenmarkten zijn er aandelen die (tijdelijk?) zeer goed en zeer zwak presteren; anders gezegd: er valt altijd wel iets te kopen. In goede beurstijden is de moeilijkheid de zeldzame koopjes vinden, in slechtere tijden is de moeilijkheid kiezen uit het enorme aanbod van koopjes.
- Ik ben geen superbrein. Ik heb niet het flauwste idee wanneer 'de beurs' gaat beginnen te dalen, wanneer ze gaat stoppen met dalen en wanneer ze weer gaat stijgen. Soms kan ik na de feiten wel vaststellen dat een trend is ontstaan (de simpelste vorm van technische analyse dus), maar of je daarmee beter af bent dan met 'domweg' gespreid in te stappen betwijfel ik...
Opmerking: ik ben relatief jong en verwacht de eerstvolgende jaren geen extreem grote kosten te hebben. Ik kan dus iets nonchalanter omgaan met risico dan mensen die een kortere tijdshorizon hebben en/of voor grote uitgaven staan. Zij blijven beter weg van de beurs, en al zeker in onzekere tijden als deze.
Je moet toch ongeveer een bedrag inzetten waarbij je kosten toch maximaal rond de 1% blijven. Dat zal dan tussen de 750 en 1500 euro minimum zijn afhankelijk van broker en markt.
Ik probeer inderdaad 1 % transactiekost als richtwaarde te hanteren, dat betekent voor mij schijfjes van minimaal 600 euro op Euronext.
Al bij al is de impact van 1 % transactiekost minimaal vergeleken met een actief fonds waar je meer dan dat per jaar betaalt. Zelfs een ETF-belegger doet niet altijd beter: je transactiekosten zullen wat lager uitvallen omdat je minder transacties per jaar doet, maar daar komt wel nog een beheerskost van pakweg 0.2 % per jaar bij.
Zowel ETFs als actieve fondsen kunnen in de praktijk hun beheerskost enigszins beperken door het uitlenen van effecten, maar dat kunnen ook aandelenbeleggers bij sommige brokers.
Zelf koop ik meestal per schijf van maximum 2500 euro. Hogere kosten vanaf 2500 bij Keytrade.
ETF beleggers hebben wel het voordeel dat ze automatisch dividenden kunnen herbeleggen zonder RV te betalen. En vaak hebben ETF beleggers dankzij domicilie in Ierland toegang tot betere belastingverdragen (bv voor aandelen uit USA).dw schreef: ↑22 december 2018, 13:46Ik probeer inderdaad 1 % transactiekost als richtwaarde te hanteren, dat betekent voor mij schijfjes van minimaal 600 euro op Euronext.
Al bij al is de impact van 1 % transactiekost minimaal vergeleken met een actief fonds waar je meer dan dat per jaar betaalt. Zelfs een ETF-belegger doet niet altijd beter: je transactiekosten zullen wat lager uitvallen omdat je minder transacties per jaar doet, maar daar komt wel nog een beheerskost van pakweg 0.2 % per jaar bij.
Zowel ETFs als actieve fondsen kunnen in de praktijk hun beheerskost enigszins beperken door het uitlenen van effecten, maar dat kunnen ook aandelenbeleggers bij sommige brokers.
Een aankoopschijf is hier 1500 a 2500 euro.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Aankopen via een geschreven put optie kan de aanschafkost soms ook omlaag krijgen, bv voor 100 aandelen Bekaert komt een gewone aankoop op €2040 = (€20,26*100*1,0035)+7,5
Een put optie schrijven; bv 1/2019 21 kost €3 en brengt momenteel €137 op, bij uitoefenen komt dat op een aanschafprijs van €1979 = (€21*100*1,0065)+€3-€137
Kan natuurlijk altijd dat de optie OTM afloopt, je hebt dan €134 gewonnen maar geen aandelen. Je kan wat dieper in the money schrijven om zekerder te zijn van de aankoop, kost uiteindelijk iets meer, bv bij een 1/2019 23 put komt het op €1984.
Berekening met Keytrade tarieven.
Ik schrijf ook maandelijks een bedrag over naar de beleggingsrekening en beleg dat in schijven van 1200-2500 euro. Ook dividenden worden consequent herbelegd, maar niet noodzakelijk in hetzelfde aandeel.
Ik heb dit jaar 7 bestaande posities uitgebreid (in schijven), 1 nieuw aandeel gekocht en dat is ook het enige dat ik heb verkocht dit jaar (Greenyard in juli). Plus optie trading (met verlies dit jaar). Dus een accumulerende portefeuille, die zonder rekening te houden met de woonlening, nu reeds in 35% van ons (zuinig) levensonderhoud zou kunnen voorzien door dividenden.
Ik heb dit jaar 7 bestaande posities uitgebreid (in schijven), 1 nieuw aandeel gekocht en dat is ook het enige dat ik heb verkocht dit jaar (Greenyard in juli). Plus optie trading (met verlies dit jaar). Dus een accumulerende portefeuille, die zonder rekening te houden met de woonlening, nu reeds in 35% van ons (zuinig) levensonderhoud zou kunnen voorzien door dividenden.
YTD van de reeks portefeuilles op 23 Dec na deze bewogen week.
Tijdens deze week ging MSCI voor het eerst tijdens deze herfst in correctie, hij is ook negatief YTD, wel niet op het laagste punt van het jaar, eind maart had je het fonds nog goedkoper kunnen kopen.
Alle rendementen volgens M* Lange Termijn, behalve 75/25 (via XIRR) en O6 mixer
* Flexer heeft een paar fondsen die niet elke week berekend worden
Edit: cash percentage omega mixer is nu 68,07% volgens de portefeuille in morningstar.
Tijdens deze week ging MSCI voor het eerst tijdens deze herfst in correctie, hij is ook negatief YTD, wel niet op het laagste punt van het jaar, eind maart had je het fonds nog goedkoper kunnen kopen.
Code: Selecteer alles
YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ |
23/12 | 08/12 | 01/12 | 17/11 | 01/11 | 21/10 | 13/10 | 02/10 | Portefeuille
-----------------------------------------------------------------------------------
-5,17% |+0,71% |+3,60% |+2,83% |+3,04% |+3,91% |+2,73% |+9,26% | iShares core MSCI world ETF (IWDA)
-8,65% |-3,03% |+0,22% |-0,25% |-0,23% |+0,20% |-0,54% | 7,82% | Aandelenfondsen in mijn persoonlijke portefeuille
-5,19% |-0,76% |+1,97% |+0,19% |+0,45% |+1,17% |+0,31% | 5.66% | 75/25 "voorbeeld" portefeuille vd BHthread
-8,07% |-4,31% |-2,79% |-2,47% |-3,14% |-2,13%*|-2,12%*| 2,00% | MK Flexer portefeuille van actieve fondsen
-~4,3% |-~1,0% |+~0,1% |-~1,0% |~-0,4% |~-0,3% |~-0,6% | 4,95% | Mijn persoonlijke 60/40 portefeuille
-3,50% |-0,09% |+1,89% |+1,10% |+1,48% |+1,81% |+0,99% | 5,26% | Lazy 60/40 IWDA/IEAG portefeuille
-2,20% |-0,08% |+1,74% |-0,99% |+1,34% |+1,57% |+0,68% | 4,00% | Lazy 50/50 IWDA/IEAG portefeuille
-6,63% |-4,53% |-3,25% |-3,33% |-3,34% |-2,37% |-2,90% |-0,60% | MK mixer portefeuille van aktieve fondsen
-5,26% |-2,96% |-1,77% |-2,25% |-0,64% |-0,26% |-0,47% |-0,02% | Actieve O6 mixer - 68% in cash
* Flexer heeft een paar fondsen die niet elke week berekend worden
Edit: cash percentage omega mixer is nu 68,07% volgens de portefeuille in morningstar.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 23 december 2018, 23:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wil u ophouden met valse info te posten over mijn omega mixer zonder mijn toestemming om "jouw" bogle ports er beter te laten uitkomen.B7H4long schreef: ↑23 december 2018, 14:43 YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ |
23/12 | 08/12 | 01/12 | 17/11 | 01/11 | 21/10 | 13/10 | 02/10 | Portefeuille
-----------------------------------------------------------------------------------
-5,26% |-2,96% |-1,77% |-2,25% |-0,64% |-0,26% |-0,47% |-0,02% | Actieve O6 mixer - vandaag 75% in cash
De samenstelling is 20% CSPX + 15% CNDX + 65% cash. Ik weet dus niet waarom u valselijk beweert dat die 75% (!) cash zou aanhouden. Kan u niet rekenen misschien?
Daarnaast is de YTD return van die herziene combi momenteel nog +0,65% dus zeker niet -5%.
Ik heb al uitgelegd dat de herziene versie van de omega mixer niks meer te maken heeft met de eerste die toen vooral als doel had zoveel mogelijk te behouden van mijnkapitaal voor wie die fondsen reeds gekocht had dus hou op die met mekaar te verstrengelen. Als mijn werkwijze u niet aanstaat post dan helemaal niks over mijn werk.
Zowel sinds begin dit jaar als (belangrijker) sinds januari 2007 doet de herziene samenstelling overigens beter dan de IWDA/IEAG 50/50 benchmark met jaarlijkse herbalancering.
Hopelijk zijn bovenstaande correcte feiten tenminste voor de rest van het forum nu duidelijk.
Leuk, omega6 is terug
Ik dacht al dat je ging afkomen met Psalm 9:2
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
ik dacht eerst aan
Lucas 15: 11-32
psalmen zijn wat onderschat
psalm 8:1 is hier ook op zijn plaats
maar kies uiteindelijk toch voor
Filippenzen 4:20
Lucas 15: 11-32
psalmen zijn wat onderschat
psalm 8:1 is hier ook op zijn plaats