Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Toch maar voorzichtig mee zijn. Een paar jaar terug op de radio iemand (naam weet ik niet meer) over dit onderwerp horen spreken. Was zeer verhelderend. Samengevat kom het op dit neer: het is door de overheden dat de elektrische wagen opkomt. Zij hebben besloten om dit te ondersteunen. Volgens de spreker is dit de foute keuze omdat de batterijen gewoon nooit optimaal gaan zijn. Men had moeten kiezen voor waterstof.
Deed me denken wat in België met diesel is gebeurd. Eerst diesel ondersteunen om daarna het tegenovergestelde te doen. Verkoop van dieselwagens zijn dan ook gedaald. Als hetzelfde nu gaat gebeuren met elektrische wagens...dan zit ik toch liever niet in deze aandelen.
Ik ken amper iets van dit vakgebied maar als de spreker gelijkt heeft kan het zijn dat de overheden binnen
x jaren de fout inzien en toch voor waterstof gaan.
Re: Wat is uw YTD?
Dan was die persoon in de minderheid, een minderheid die nog elk jaar kleiner wordt. Er zijn zeker goede argumenten voor waterstof, maar ook enkele onoverkomelijke nadelen. Twee belangrijke:Denfi schreef: ↑5 augustus 2019, 13:42 Toch maar voorzichtig mee zijn. Een paar jaar terug op de radio iemand (naam weet ik niet meer) over dit onderwerp horen spreken. Was zeer verhelderend. Samengevat kom het op dit neer: het is door de overheden dat de elektrische wagen opkomt. Zij hebben besloten om dit te ondersteunen. Volgens de spreker is dit de foute keuze omdat de batterijen gewoon nooit optimaal gaan zijn. Men had moeten kiezen voor waterstof.
- Voor waterstof moet je infrastructuur vanaf nul uitbouwen. Nieuwe productiefaciliteiten, nieuwe tankstations, nieuwe pijpleidingen, nieuw alles. Het elektrictieitsnet ligt er daarentegen al. Het moet lokaal verzwaard worden, er moeten meer laadpalen komen etc., maar de ruggengraat van het systeem ligt er al decennia.
- Bij een batterij verspil je een procent of vijf van je initiële energie, bij waterstof meer dan een derde (vooral door het lage rendement van elektrolyse, maar ook door de nood aan compressie). Hoe goedkoop stroom ook wordt, zoveel extra elektriciteit produceer je niet gratis.
Merk op dat in Japan de overheid wél volop heeft ingezet om waterstof. Het resultaat? Ze liggen stilaan achter in elektrische voertuigen en waterstof als autobrandstof staat ook daar nog nergens. Nationale trots Toyota is langzaam en stilletjes van waterstof naar batterijen aan het draaien.
Neemt niet weg dat waterstof wel potentieel kan hebben voor langetermijnopslag van elektriciteit en/of voor zwaar vervoer (treinen, schepen).
Re: Wat is uw YTD?
In Duitsland investeren, Bosch, Daimler, BMW, Audi, Deutsche Borse, Continental, RWE, … allemaal volop in waterstof… (idem USA) (zelfs de Vlaamse regering....
)
https://nl.express.live/duitsland-wil-z ... waterstof/
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 1bNFRr-ap4
Het Duitse RWE en Innogy gaan een waterstoffabriek bouwen in Groningen
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/en ... -groningen
En er is een rede waarom Toyota niet in EV’s gelooft (niet iedereen gelooft in het goddelijke marketing verhaal van Tesla)… maar voorlopig gelooft men in hybride en later in waterstof…(Olympische Spelen 2020 staan er in het teken van ... waterstof)
https://www.caranddriver.com/news/a2670 ... tric-cars/
https://www.npr.org/2019/03/18/70087718 ... 5032508475

https://nl.express.live/duitsland-wil-z ... waterstof/
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 1bNFRr-ap4
Het Duitse RWE en Innogy gaan een waterstoffabriek bouwen in Groningen
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/en ... -groningen
En er is een rede waarom Toyota niet in EV’s gelooft (niet iedereen gelooft in het goddelijke marketing verhaal van Tesla)… maar voorlopig gelooft men in hybride en later in waterstof…(Olympische Spelen 2020 staan er in het teken van ... waterstof)
https://www.caranddriver.com/news/a2670 ... tric-cars/
https://www.npr.org/2019/03/18/70087718 ... 5032508475
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
- gpv1
- VIP member
- Berichten: 3043
- Lid geworden op: 21 aug 2007
- Locatie: Noord-Waasland
- Contacteer:
Beste antwoorden: 1
Re: Wat is uw YTD?
YTD +14,0% nu; donderdagavond net voor Trump zijn tweet uitstuurde nog +20,4%.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Re: Wat is uw YTD?
Enfin, leg de bedragen eens naast elkaar die geïnvesteerd wordenjonie schreef: ↑5 augustus 2019, 21:24 In Duitsland investeren, Bosch, Daimler, BMW, Audi, Deutsche Borse, Continental, RWE, … allemaal volop in waterstof… (idem USA) (zelfs de Vlaamse regering....)
https://nl.express.live/duitsland-wil-z ... waterstof/
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 1bNFRr-ap4
Het Duitse RWE en Innogy gaan een waterstoffabriek bouwen in Groningen
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/en ... -groningen
En er is een rede waarom Toyota niet in EV’s gelooft (niet iedereen gelooft in het goddelijke marketing verhaal van Tesla)… maar voorlopig gelooft men in hybride en later in waterstof…(Olympische Spelen 2020 staan er in het teken van ... waterstof)
https://www.caranddriver.com/news/a2670 ... tric-cars/
https://www.npr.org/2019/03/18/70087718 ... 5032508475

Waterstof zal altijd te maken krijgen met de wetten van de fysica. Waterstof produceren kost energie, veel energie. Of de productie nu via stoom, elektriciteit, warmte of een ander procédé gebeurt. Het kost energie. DW was nog vrij voorzichtig met z'n uitstrpraak van 'meer dan 1/3de', het zal eerder richting 50% energieverlies gaan (naar wat ik in het verleden gelezen heb toch).
Van waterstof zei men trouwens 25jaar geleden ook al dat het kort bij een doorbraak stond...
& dan blijft er de veiligheid. Een EV kan fors ontbranden (vooral high nickel, low cobalt -> Tesla dus), maar de kracht van waterstof is nog een ander niveautje. Al is er voor alles een oplossing, de vraag is welke de prijs is.
https://www.fleeteurope.com/en/new-ener ... ota&curl=1
soit, ik geloof dat beide naast elkaar kunnen bestaan hoor, maar ik zie een aanzienlijk groter marktaandeel voor EV's in LDV's. Voor HDV's zie ik een onderscheid tussen bvb. interantionaal vrachttransport & binnenlands/lokaal. Ik verwacht dat de komende jaren een boom in binnenlands elektrisch vrachtverkeer (de lichtere vracht eerst)! Zou een zaligheid zijn voor onze luchtwegen. Mercedes-Benz & Hermes zijn daar al een tijdje een testproject mee aan het doen.
Toyota heeft net aangekondigd dat het zich op EV's gaat focussen.
https://www.reuters.com/article/us-toyo ... SKCN1TS1SLJapan’s largest automaker has said it aims to get half of its global sales from electrified vehicles by 2025, five years ahead of schedule, and last month flagged it would partner with CATL and BYD Co Ltd (002594.SZ), another Chinese firm, for battery procurement.
https://global.toyota/en/newsroom/corpo ... 13488.html
Volgens mij zijn het vooral Huyndai & KIA die ook op waterstof inzetten. Maar die zetten dan ook (beide met succes) in op EV's...
VW group investeert meer dan 50 miljard in EV's

VW baas wil dat men vol voor EV's gaat & geen tijd verliest met waterstof;
Het is gewoon een kwestie van niet op 1 paard te wedden.
BMW, Daimler and VW have settled a dispute over how to manage the transition to green mobility, by agreeing to focus on electric and hybrid cars rather than fuel cells, which won’t be ready for many years, according to a dpa report carried by Focus Online.
At a telephone conference with the carmakers’ association (VDA) head Bernhard Mattes, VWCEO Herbert Diess, BMWCEO Harald Krüger, and Daimler CEO Dieter Zetsche agreed that battery electric vehicles and hybrids were “the order of the day,” according to the report, which did not reveal a source.
The managers agreed that hydrogen fuel cell vehicles wouldn’t be market-ready for another 10 years.
Earlier in the day, BMW head Krüger had argued against betting solely on electric cars, saying it was important to keep an open mind on the various options because it was still possible that governments might compel carmakers to offer fuel cell models.
Meanwhile, VW said it would join Swedish battery maker Northvolt in an effort to establish a battery cell production in Europe. VW said its “European Battery Union (EBU)” consortium would forge ahead with research into “the entire battery value stream.”
Earlier this week, VW had threatened to quit the VDA over its commitment to keeping options over the different technologies.
Volkswagen wanted the VDA to fully focus on battery-electric vehicles, arguing that the development of other propulsion technologies, such as fuel cells or gas engines, would only divert much-needed resources.
ps; recent deze nog tegengekomen; het moet nog geen 'licht transport' zijn...
https://www.miningweekly.com/article/el ... ep_id:3650
Re: Wat is uw YTD?
Code: Selecteer alles
05/08|31/07|31/07|
YTD | YTD | YOY |
15,5 |21,2 | 9,8 | gespreide portefeuille met 1600 aandelen van de ontwikkelde markten - MSCI world
7,3 | 6,8 | 7,1 | gespreide portefeuille van de top Euro obligaties - Barclays Euro Aggregate Bond Index
15,1 |22,3 | 7,2 | mijn eigen aandelen portefeuille
6,6 | 7,1 | 7,0 | mijn eigen stabiele portefeuille
10.6 |11,9 | 6,7 | 50/50 Aggregate bond/MSCI world
7,6 | 9,2 | 2,9 | Mixer
13,1|16,1 | 4,1 | Flexer
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Wat is uw YTD?
YTD: 21.35%
YTY: 9.58%
Intussen staat 7.5% van de centen, op het droge, want verwacht nog een stormachtige herfst…
Aandelen met potentieel, volgens mij, voor de volgende 4 maanden: Nextera Energie / Verbund Ag, Mowi ASA en ENX / ICE…
YTY: 9.58%
Intussen staat 7.5% van de centen, op het droge, want verwacht nog een stormachtige herfst…
Aandelen met potentieel, volgens mij, voor de volgende 4 maanden: Nextera Energie / Verbund Ag, Mowi ASA en ENX / ICE…
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Re: Wat is uw YTD?
24,75%
daytrade account werkt enorm goed, maar mn lange termijn account wordt afgeslacht door die leuke tweets.
daytrade account werkt enorm goed, maar mn lange termijn account wordt afgeslacht door die leuke tweets.
Re: Wat is uw YTD?
CAGR van de volledige beleggingsportefeuille staat vandaag op exact 10,0%
Dat is vanaf de eerste lijn op 31/10/2011 tot de huidige waarde vandaag.
Als ik dit zou kunnen doortrekken zou ik héél tevreden zijn want de portefeuille is een stuk groter geworden (de cashpositie ook) en 10% komt overeen met een verdubbeling op iets meer dan 7 jaar.
Dat is vanaf de eerste lijn op 31/10/2011 tot de huidige waarde vandaag.
Als ik dit zou kunnen doortrekken zou ik héél tevreden zijn want de portefeuille is een stuk groter geworden (de cashpositie ook) en 10% komt overeen met een verdubbeling op iets meer dan 7 jaar.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Re: Wat is uw YTD?
Pieter
Begrijp met niet verkeerd, maar als ik de charts zie dan kon je bijna niet verkeerd beleggen in de voorbije 8 jaar. Mooie returns.
De echte test is de komende 3 jaar verwacht ik.
Als je je 10% kan behouden, chapeau.
Begrijp met niet verkeerd, maar als ik de charts zie dan kon je bijna niet verkeerd beleggen in de voorbije 8 jaar. Mooie returns.
De echte test is de komende 3 jaar verwacht ik.
Als je je 10% kan behouden, chapeau.
Re: Wat is uw YTD?
Klopt zeker, wie kort na 2009 begon moet wel bijna automatisch goeie returns hebben.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Re: Wat is uw YTD?
YTD 24.5%
YOY 13.91%
Berkshire is holding me down. (Mijn portfolio is momenteel: 47%WDP, 38% Berkshire & 15% Apple)
Al sterk over getwijfeld om berkshire te vervangen door nog meer WDP (als je over de laatste 10 jaar kijkt is WDP de betere performer incl div) (garanties over het verleden geen garantie toekomst i know...)
Echter om nu echt meer dan 80% in één aandeel te steken is mss wat te gek. Terwijl ik echt wel geloof in Berkshire als stabiele lange termijn investering.
Nu ja heeft geen haast, moet wel zeggen dat ik dit jaar enkel maar bij WDP heb bijgekocht hoewel het van recordkoers naar recordkoers loopt.
YOY 13.91%
Berkshire is holding me down. (Mijn portfolio is momenteel: 47%WDP, 38% Berkshire & 15% Apple)
Al sterk over getwijfeld om berkshire te vervangen door nog meer WDP (als je over de laatste 10 jaar kijkt is WDP de betere performer incl div) (garanties over het verleden geen garantie toekomst i know...)
Echter om nu echt meer dan 80% in één aandeel te steken is mss wat te gek. Terwijl ik echt wel geloof in Berkshire als stabiele lange termijn investering.
Nu ja heeft geen haast, moet wel zeggen dat ik dit jaar enkel maar bij WDP heb bijgekocht hoewel het van recordkoers naar recordkoers loopt.
Stockportfolio is: 59% WDP, 41% Deutsche Bank
Re: Wat is uw YTD?
Daar ben ik niet mee akkoord.
De brede markt is tijdens die periode met ongeveer 10% CAGR per jaar gestegen.
Als je als individuele belegger hetzelfde resultaat behaald heb je zeer goed gepresteerd.
Want dat is een "gemiddeld" resultaat, "de helft" zal slechter gepresteerd hebben, de helft beter. Het is geweten dat individuele beleggers eerder bij de slechte helft zijn dan bij de goede helft.
Het is niet makkelijk om over middellange periodes even goed te zijn als het gemiddelde. Een slecht jaar vernietigt alles.
Dus Pieter, proficiat voor deze prestatie over deze lange periode.
(* Ik ga van de veronderstelling uit dat Pieter eenzelfde risico nam als de brede markt, en een breed gediversifieerd e portefeuille aanhoudt)
(De 10% percent op zichzelf is niet het punt, wel het feit dat dit marktconform is. Als je de volgende jaren 10% haalt en de markt stijgt met 20% dan heb je niet goed gepresteerd, als de markt daarentegen maar 5% steeg en jij doet 10% dan heb je fenomenaal gepresteerd, ... of veel geluk gehad... )
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Wat is uw YTD?
Aangezien er altijd een deel obligaties hebben ingezeten en de spreiding nooit te agressief was ben ik wel tevreden daarmee. Ook de beginnersfouten die je maakt draag je mee uiteindelijk.
Door de stijgende populariteit van indexbeleggen had je daarmee zeker een goed resultaat de afgelopen periode, maar ik blijf toch van oordeel dat een aantal fundamenteel goedkoop gewaardeerde aandelen in portefeuille een prima verzekering tegen risico zijn.
Door de stijgende populariteit van indexbeleggen had je daarmee zeker een goed resultaat de afgelopen periode, maar ik blijf toch van oordeel dat een aantal fundamenteel goedkoop gewaardeerde aandelen in portefeuille een prima verzekering tegen risico zijn.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Re: Wat is uw YTD?
Mojo Group zet zijn groeitraject verder. Op 31/8 is de YTD: 31,22%
In augustus werden volgende waarden van de hand gedaan:
1) Home Invest Belgium
2) Retail Estates
3) Duitse staatsobligaties.
En werden krachtigere groeiers verder opgebouwd;
Kirkland Lake Gold
McDonalds
Microsoft
Takeway.com
Euronext
In augustus werden volgende waarden van de hand gedaan:
1) Home Invest Belgium
2) Retail Estates
3) Duitse staatsobligaties.
En werden krachtigere groeiers verder opgebouwd;
Kirkland Lake Gold
McDonalds
Microsoft
Takeway.com
Euronext