Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Goh, daar moet je toch mee oppassen. Wanneer je een lager percentage haalt omdat je port defensiever is, is daar niets mis mee. Ik heb een deel cash (dat uiteraard niets opbrengt), een groot deel vastgoed, een aantal waarde-aandelen, een aantal defensieve fondsen, nog wat obligatie-gerelateerde beleggingen etc. Uiteraard is mijn rendement lager (+21%) in een dergelijke goed beursjaar. Maar mijn rendement zal (hopelijk) wel hoger zijn in een slecht beursjaar.JosTM schreef: ↑1 december 2019, 12:38 indien je rendement YTD onder ca. 28% uitkomt, zou je toch beter kunnen overwegen om in de wereldindex te gaan beleggen via bijvoorbeeld de iShares Core MSCI of via het Vanguard Global Stock Index fonds:
Voor beiden geldt:
YTD: ca. 28%
1 jaar: ca. 18%
3 jaar (geann.): ca. 10%
Een goede opmerking die wel eens over het hoofd wordt gezien. Rendement afgezet tegen het genomen risico zegt meer dan het rendement zelf. Bestaat daar overigens geen ratio voor? Sharpratio of sortino ratio?sintorama schreef: ↑2 januari 2020, 09:15Goh, daar moet je toch mee oppassen. Wanneer je een lager percentage haalt omdat je port defensiever is, is daar niets mis mee. Ik heb een deel cash (dat uiteraard niets opbrengt), een groot deel vastgoed, een aantal waarde-aandelen, een aantal defensieve fondsen, nog wat obligatie-gerelateerde beleggingen etc. Uiteraard is mijn rendement lager (+21%) in een dergelijke goed beursjaar. Maar mijn rendement zal (hopelijk) wel hoger zijn in een slecht beursjaar.JosTM schreef: ↑1 december 2019, 12:38 indien je rendement YTD onder ca. 28% uitkomt, zou je toch beter kunnen overwegen om in de wereldindex te gaan beleggen via bijvoorbeeld de iShares Core MSCI of via het Vanguard Global Stock Index fonds:
Voor beiden geldt:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Exact, risico-gecorrigeerd doet een wereldindex het op lange termijn niet zo fantastisch als velen denken. De strategie gebaseerd op low-volatility aandelen in US heeft een Sharpe Ratio van boven de 0.8, terwijl de brede index 0.5 heeft. Overigens heeft de SPLV het afgelopen jaar heel mooi gepresteerd met significant minder risico, een relatieve outperformance is dus even belangrijk. Risico-gewogen kan je dus perfect de beurs kloppen ook al had je een lager ABSOLUUT rendement.sintorama schreef: ↑2 januari 2020, 09:15Goh, daar moet je toch mee oppassen. Wanneer je een lager percentage haalt omdat je port defensiever is, is daar niets mis mee. Ik heb een deel cash (dat uiteraard niets opbrengt), een groot deel vastgoed, een aantal waarde-aandelen, een aantal defensieve fondsen, nog wat obligatie-gerelateerde beleggingen etc. Uiteraard is mijn rendement lager (+21%) in een dergelijke goed beursjaar. Maar mijn rendement zal (hopelijk) wel hoger zijn in een slecht beursjaar.JosTM schreef: ↑1 december 2019, 12:38 indien je rendement YTD onder ca. 28% uitkomt, zou je toch beter kunnen overwegen om in de wereldindex te gaan beleggen via bijvoorbeeld de iShares Core MSCI of via het Vanguard Global Stock Index fonds:
Voor beiden geldt:
Dus opletten met uitspraken zoals: doe je slechter dan de index, koop een ETF. Hangt ervan af wat je wil, maar altijd overgelijken met een juiste benchmark. Net zoals biotechbeleggers met een topjaar zichzelf vergelijken met een wereldindex. Slaat nergens op want hun alpha wordt verklaard door het enorme risico dat ze nemen. Ben je pure vastgoedbelegger ga je jezelf ook niet vergelijken met enkel een IWDA, maar moet je een benchmark selecteren die je volatiliteit en rendement weerspiegelt. Vergelijken met 'de ganse markt' is dus geen sinecure, maar wordt vooral gebruikt om jezelf een beter gevoel te geven
Portefeuille ging met 15,5% vooruit in 2019. Underperformance t.o.v. de indices, maar ik ben ook de sterke daling in 2018 niet gevolgd. Heb vertrouwen in mijn onderliggende aandelen. Als je de daling van 2018 niet bent gevolgd maar nu wel ten volle van het herstel hebt geprofiteerd, mag je jezelf op de borst kloppen.
Ik zie deze thread als informatief voor bestaande en nieuwe beleggers; het laat bvb toe om hun prestaties af te toetsen aan een hele reeks anderen.
In de posts hierboven geven een belangrijk punt aan: men moet opletten dat men geen appels met peren vergelijkt.
1- Na de algemene evolutie van markt, is het rendement uit het verleden vooreerst bepaald door de opbouw (asset allocation) van de portefeuille. De split tussen aandelen en stabiele assets en dan de verdere opsplitsing in asset klassen - > het zou dus handig zijn als de posters een idee geven van de opbouw van de portefeuille.
2- Inderdaad, eigenlijk zouden we de risico-gecorrigeerde return moeten posten.
Er zijn verschillende meerdere algemeen aanvaarde manieren om naar risico te kijken: volatiliteit, drawdown, concentratie/spreiding, sharpe/sortino/ ratio.
- > Ik vraag me af hoeveel van de beleggers op dit forum het risico-gecorrigeerde rendement kennen en willen posten ?
In de posts hierboven geven een belangrijk punt aan: men moet opletten dat men geen appels met peren vergelijkt.
1- Na de algemene evolutie van markt, is het rendement uit het verleden vooreerst bepaald door de opbouw (asset allocation) van de portefeuille. De split tussen aandelen en stabiele assets en dan de verdere opsplitsing in asset klassen - > het zou dus handig zijn als de posters een idee geven van de opbouw van de portefeuille.
2- Inderdaad, eigenlijk zouden we de risico-gecorrigeerde return moeten posten.
Er zijn verschillende meerdere algemeen aanvaarde manieren om naar risico te kijken: volatiliteit, drawdown, concentratie/spreiding, sharpe/sortino/ ratio.
- > Ik vraag me af hoeveel van de beleggers op dit forum het risico-gecorrigeerde rendement kennen en willen posten ?
Voor MSCI world (IWDA) geeft Morningstar een sharpe ratio van 1.00; en voor CSPX - SP500 - zelfs 1.05 .Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑2 januari 2020, 10:47 De strategie gebaseerd op low-volatility aandelen in US heeft een Sharpe Ratio van boven de 0.8, terwijl de brede index 0.5 heeft.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Een Buy & Hold portefeuille heeft natuurlijk wel inkomsten. U ontvangt toch dividend, en couponrente. Maar daar gaat het niet om. Ik geloof niet in YTD; zie vorige mails.Umi schreef: ↑1 januari 2020, 21:45Jozefien1969 schreef: ↑1 januari 2020, 21:21 O jeetje, geweldig hoe jullie het allemaal doen. Ik ben niet wellicht, maar zeker de slechtste belegger ever!
Nou ja men moet ergens goed in zijn toch!
Ik reken anders; nl vanaf het begin van beleggen.....het was meer dan de rente uiteraard...maar minder dan jullie allemaal promoten. Overigens ik reken wel wat ik daadwerkelijk heb gehad. Niet wat ik ooit nog moet ontvangen; aangezien dat nog maar de vraag is.
Hopelijk heb ik niet uw intermezzo gestoord.
Dus als ik het goed begrijp... een Buy & hold-portefeuille zonder transacties over 2019 haalt een rendement van 0%
Het lijkt mij dat iedereen soms een koopje maar ook soms een miskoopje heeft! Ik hoor hier alleen maar over de koopjes. Vorig jaar stond mijn portefeuille niet in de min, dit jaar ook niet, het is een kleine plus. Beleggen is meer dan voorzichtig zijn. En wanneer een aandeel teveel omhoog gaat in een kort tijdsbestek, ( ik heb niet over biotech, daar blijf ik vanaf ) moet u toch eens gaan nadenken waarom. En het is aan u of bij of te verkopen denk ik zo.
Maar weet dat ik een slechte en voorzichtige belegger ben!
Weinig allicht…
Momenteel is de Sharpe ratio, van mijn portefeuille op 3 jaar: 2.85
De index is die van:
- Euro Large cap. aandelen: 0.62
- van de USA Large Cap. groei is de Sharpe ratio: 1.18
Als je op zoek gaat naar echt defensieve groeiaandelen, heb je een lage Beta en hoge Alpha nodig en dan hebben die ook een goede Sharp Ratio…
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Evenveel mensen dat in de winkel betalen met risico-gecorrigeerd geld.
Ik probeerde aan de kassa nog uit te leggen dat die 5 euro eigenlijk 50 euro was als je de financiele risico's in beschouwing nam mbt de lage rente, maar de kassierster wou me niet geloven. (totale economische onwetendheid)
Uiteindelijk kan je rendementen blijver berekenen op welke methode je ook wilt, maar het gaat er enkel en alleen om hoeveel euro er op het einde van het verhaal op je rekening staat...
En dat is slecht 1 getal, geen 5.
Hoewel je ergens een punt hebt, is risico gecorrigeerde return best wel interessant. Als twee personen evenveel winst maken, maar de ene moet hier dubbel zoveel risico (als in schommelingen van de beurskoers) voor dragen, dan doet die het zeker slechter. Hij zal meer kans hebben om een grote daling mee te maken dan zijn meer voorzichtige vriend en wordt niet vergoed voor zijn extra risico.
Ik ben benieuwd hoe je je aandelen geselecteerd hebt, want dit is best wel een goede performance! Wat was het rendement? Is dat die 27% en dat met zo'n lage volatiliteit... indrukwekkend!
Al wat YTD is, is een laptime. Een tussentijd van 1 rondje. Het kan zijn dat je in 3 rondjes van nu de grond ingaat en afgevoerd word. Het kan zijn dat iemand 45% haalt, maar eigenlijk vorigjaar gezakt is naar 1.000 euro en maar 450 euro heeft geboekt. Terwijl een ander met z'n 21% honderd maal zoveel heeft geboekt.
Het is ergens normaal dat we niet pronken met absolute cijfers, want ja, dat is om problemen vragen. En hoe ben je ook aan uw begin kapitaal geraakt?
Om terug naar de rondetijden te gaan, er staat nergens vermeld als men dit te voet, met de fiets, een motorfiets, een gepantserde tank of hypercar doet. Maar als je wat meer weet over de deelnemers van de race, weet je wel wie met een gewone wagen rijd, en wie met een overgeklokte levende bomb rondcrost.
Als je nu echt 50 miljoen op je effecten rekening had, denk ik dat je genoegen neemt met 5% YTD en een verzekering dat het amper zou kunnen dalen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Je behaalde rendement zal ook sterk afhangen van hoe "matuur" je portefeuille al is.
Ben je nog volop aan het opbouwen met grote maandelijkse bijstortingen ("groot" in vergelijking met je startbedrag), dan kan je ook niet het volle rendement halen. Toch niet in een constant stijgende markt.
Stel, 2 vrienden belegden elke maand allebei 100 euro vers geld in hetzelfde aandeel/fonds, dat een rendement van 30% gehaald blijkt te hebben.
De ene had op 1 januari al 100.000 euro belegd; de andere begon het jaar met een lege effectenrekening.
Voor mij zag het er zo uit:
1/3 van mijn portfolio heb ik in de loop van 2019 opgebouwd.
Een andere verklaring van relatief lage persoonlijke rendement was dat ik door omstandigheden niet goed heb kunnen profiteren van de lage koersen van begin 2019 om bij te kopen.
Ben je nog volop aan het opbouwen met grote maandelijkse bijstortingen ("groot" in vergelijking met je startbedrag), dan kan je ook niet het volle rendement halen. Toch niet in een constant stijgende markt.
Stel, 2 vrienden belegden elke maand allebei 100 euro vers geld in hetzelfde aandeel/fonds, dat een rendement van 30% gehaald blijkt te hebben.
De ene had op 1 januari al 100.000 euro belegd; de andere begon het jaar met een lege effectenrekening.
- De eerste zal een rendement van bijna 30% gehaald hebben, omdat de bijstortingen nauwelijks invloed hebben.
- De tweede zal een rendement van zo'n 15% gehaald hebben, omdat de bijstorting van december nog nauwelijks gerendeerd heeft.
Voor mij zag het er zo uit:
- Het theoretische rendement van mijn huidige 60/40-portfolio was 21%
- Het werkelijke rendement van mijn portfolio was maar 12%
1/3 van mijn portfolio heb ik in de loop van 2019 opgebouwd.
Een andere verklaring van relatief lage persoonlijke rendement was dat ik door omstandigheden niet goed heb kunnen profiteren van de lage koersen van begin 2019 om bij te kopen.
Inderdaad, dit is ook waarom "time in market" typisch betere resultaten haalt dan "market timing" en waarom het "spreiden" van een grote belegging in het merendeel van de gevallen een slechter rendement haalt dan alles zo snel mogelijk beleggen.woete schreef: ↑2 januari 2020, 23:58 Je behaalde rendement zal ook sterk afhangen van hoe "matuur" je portefeuille al is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik zie dat je Morningstar Xray gebruikt om je portefeuille te analyseren.
Belangrijk is hier te beseffen dat het merendeel van de resultaten die je op de XRay pagina ziet niet gaan over jouw-portefeuille-over-de-voorbije-jaren-heen maar een analyse zijn van het verleden van de posities-die-je-vandaag-in-je-portefeuille-hebt.
Natuurlijk als je de laatste 3 jaar geen transacties deed zijn beide getallen hetzelfde.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Cydox,
Bedank wederom voor uw uitleg. Helaas heb ik geen Maserati of zoiets, maar wel een kleine auto en die rijdt beter dan die Maserati. Daarbovenop zijn de kosten aanzienlijk minder dan die van een Maserati….
Polled, leg mij uit wat u onder boekhouding begrijpt?
Jonie en B74HShort,
Waardeer jullie, maar inderdaad waar hebben jullie het over? Wellicht makkelijker toegangelijker maken voor de gewone mens?
Bedank wederom voor uw uitleg. Helaas heb ik geen Maserati of zoiets, maar wel een kleine auto en die rijdt beter dan die Maserati. Daarbovenop zijn de kosten aanzienlijk minder dan die van een Maserati….
Polled, leg mij uit wat u onder boekhouding begrijpt?
Jonie en B74HShort,
Waardeer jullie, maar inderdaad waar hebben jullie het over? Wellicht makkelijker toegangelijker maken voor de gewone mens?
Mijn YTD van 1 jan 2019 tot 13 dec 2019 is 56.2% ( money-weighted, inclusief dividends )
Het grootste gedeelte is ASML wat hard gestegen is.
Het grootste gedeelte is ASML wat hard gestegen is.