Wat is uw YTD?
TIP
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
@Yaris: Actieve fondsen verliezen wereldwijd miljarden aan passieve trackers. De uitstroom verloopt almaar sneller. Daar bestaan harde cijfers over. Hun dirty secret is definitief gelekt.
Om het gemis aan inkomsten op te vangen, proberen financiële instellingen zich te hullen als een wolf in schaapsklederen. "If you can't beat them, join them." Daarom verschijnen nu diensten op de markt als Bolero Matti, waarbij (zogezegd) een Boglehead-strategie wordt aangeboden maar waarvoor de klant een dikke procent moet afdragen per jaar! Tiens, dat zal dan diezelfde procent zijn die een doordeweekse klant vroeger aan zijn KBC-fonds moest afdragen. De cirkel is rond.
Om het gemis aan inkomsten op te vangen, proberen financiële instellingen zich te hullen als een wolf in schaapsklederen. "If you can't beat them, join them." Daarom verschijnen nu diensten op de markt als Bolero Matti, waarbij (zogezegd) een Boglehead-strategie wordt aangeboden maar waarvoor de klant een dikke procent moet afdragen per jaar! Tiens, dat zal dan diezelfde procent zijn die een doordeweekse klant vroeger aan zijn KBC-fonds moest afdragen. De cirkel is rond.
Update van de rendementen van de portefeuilles die ik opvolg.
Wat leer ik daaruit: resultaten zijn in lijn met de verwachtingen.
+ als de markt daalt, daalt alles.
+ aandelen zijn een belegging voor lange termijn, zelfs na deze crash.
+ Het kiezen van een persoonlijk risiconiveau in je portefeuille is belangrijk.
+ met een gegeven markt bepaalt vooral de asset allocatie: (=de verhouding aandelen/stabiele beleggingen) het resultaat.
+ ook voor portefeuilles opgebouwd met aktieve fondsen > > aktieve fondsen geven geen bescherming in dalende markten
+ de extra kosten van de aktieve fondsen komen duidelijk naar boven >> ze doen op langere termijn 1a2% slechter dan kon verwacht worden van hun deel aandelen.
+ in deze crash heeft het deel de emerging markets geen grote invloed.
Referentiefondsen:
Gemengde portefeuilles:
Alle resultaten volgens Morningstar "Lange Termijn" tab + M* fondsheets.
Wat leer ik daaruit: resultaten zijn in lijn met de verwachtingen.
+ als de markt daalt, daalt alles.
+ aandelen zijn een belegging voor lange termijn, zelfs na deze crash.
+ Het kiezen van een persoonlijk risiconiveau in je portefeuille is belangrijk.
+ met een gegeven markt bepaalt vooral de asset allocatie: (=de verhouding aandelen/stabiele beleggingen) het resultaat.
+ ook voor portefeuilles opgebouwd met aktieve fondsen > > aktieve fondsen geven geen bescherming in dalende markten
+ de extra kosten van de aktieve fondsen komen duidelijk naar boven >> ze doen op langere termijn 1a2% slechter dan kon verwacht worden van hun deel aandelen.
+ in deze crash heeft het deel de emerging markets geen grote invloed.
Referentiefondsen:
Code: Selecteer alles
-1M YTD -6M -1Y -3Y -5Y
-28,06 -23,07 -18,38 -12,82 -1,05 +1,29 VWCE : 85-90% van de wereldwijde aandelenmarkt ; inbegrepen ontwikkeldende markten
-28,4 -22,94 -18,61 -12,24 +0,58 +1,7 IWDA : 75% van de wereldwijde aandelenmarkt: ontwikkelde markten
-4,8 -3,15 -4,53 +0,8 +1,64 +0,83 IEAG: Euro aggregate obligaties
Code: Selecteer alles
-1M YTD -6M -1Y -3Y -5Y
-32,44 -29,91 -24,41 -18,61 -2,3 0,9 Mijn Aandelenportefeuille
-22,75 -19,14 -15,95 -10,09 -3,2 -1,2 Flex van aktieve fondsen
-20,38 -18,51 -15,51 -11,00 -1,10 +0,69 Mijn Volledige portefeuille
-17,07 -13,34 -11,56 -5,86 +0,4 +1,13 50/50 indexfondsen
-15,4 -13,73 -11,87 -8,95 -3,4 -1,6 Mix van aktieve fondsen
-4,59 -2,82 -4,32 +0,31 +0,88 +0,25 Mijn Obligatieportefeuille
Alle resultaten volgens Morningstar "Lange Termijn" tab + M* fondsheets.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
YTD: -16,6%
YTY: -2,07 %
-3 J Ann: 4,57 %
-5 J Ann: 5,24 %
-8 J Ann: 6,10 %
95% zit in: Tech, Utility, Health Tech, Voeding, Financiële Tech diensten.
US index doet het iets beter als EU en zeker als Eurozone.... maar niet bij mijn aandelen, raar maar waar...
YTY: -2,07 %
-3 J Ann: 4,57 %
-5 J Ann: 5,24 %
-8 J Ann: 6,10 %
95% zit in: Tech, Utility, Health Tech, Voeding, Financiële Tech diensten.
US index doet het iets beter als EU en zeker als Eurozone.... maar niet bij mijn aandelen, raar maar waar...
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Aandelenportefeuille excl. dividenden en kosten: -21,9% gisteren na sluitingstijd t.o.v. -23,1% voor de MSCI World, die tegenwoordig een geschikte benchmark is voor mijn port.
Eigenlijk zeer goed gezien de toch wel - ogenschijnlijk - hoge multiples die ik voor mijn aandelen doorgaans betaald heb. Ik heb de indruk dat value-beleggers veel slechter af zijn. Misschien loont het dan toch om voorrang te geven aan kwaliteit i.p.v. prijs (een mogelijke conclusie die ik louter voor mezelf maak!).
Eigenlijk zeer goed gezien de toch wel - ogenschijnlijk - hoge multiples die ik voor mijn aandelen doorgaans betaald heb. Ik heb de indruk dat value-beleggers veel slechter af zijn. Misschien loont het dan toch om voorrang te geven aan kwaliteit i.p.v. prijs (een mogelijke conclusie die ik louter voor mezelf maak!).
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Ik zit op -20% YTD, maar mijn dividendinkomen zal dit jaar sowieso een heel stuk hoger uitvallen, of het moest zijn dat iedereen zijn dividend schrapt.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hoe berekenen jullie dat precies?
Als ik IRR gebruik in excel, dan krijg ik -9,57% per maand.
als ik XIRR gebruik in excel, dan krijg ik -70%. Ik veronderstel dat die de resultaten van deze eerste 3 maanden dan doortrekt tot het hele jaar.
als ik XIRR gebruik in excel, dan krijg ik -70%. Ik veronderstel dat die de resultaten van deze eerste 3 maanden dan doortrekt tot het hele jaar.
YTD duidelijk negatief hier, maar ik moet hiervoor via laptop op Bolero inloggen.
Wat ik wel kan zeggen is de CAGR sinds start:
Portfolio (aandelen+obligaties) +4,22% (bijna altijd op meer dan 10% gestaan en nu gigantisch veel verloren op een maand)
ARPE pensioensparen +1,24%
En ik ben in 2010 begonnen met pensioensparen dus zo zie je maar dat zelfs na een crisis beginnen niet veel baat heeft als je in een crisis eindigt. Mijn pensioen is wel nog ver weg (2053 of zo) maar het zal even duren voor ik de 4,75% lat terug haal.
Wat dit jaar dan weer wel een dikke boost heeft gekregen zijn de verwachte dividendinkomsten per maand door de vele aankopen de laatste weken. Dat getal staat 20% hoger dan bij het begin van het jaar.
Wat ik wel kan zeggen is de CAGR sinds start:
Portfolio (aandelen+obligaties) +4,22% (bijna altijd op meer dan 10% gestaan en nu gigantisch veel verloren op een maand)
ARPE pensioensparen +1,24%
En ik ben in 2010 begonnen met pensioensparen dus zo zie je maar dat zelfs na een crisis beginnen niet veel baat heeft als je in een crisis eindigt. Mijn pensioen is wel nog ver weg (2053 of zo) maar het zal even duren voor ik de 4,75% lat terug haal.
Wat dit jaar dan weer wel een dikke boost heeft gekregen zijn de verwachte dividendinkomsten per maand door de vele aankopen de laatste weken. Dat getal staat 20% hoger dan bij het begin van het jaar.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Hier ook een portefeuille gericht op quality.
excl kosten en dividenden - 16%. Dit is met tussentijdse aankopen waardoor ik het gemiddelde heb kunnen verbeteren.
Als ik de bedrijven die ik tussentijds heb aangekocht niet tel aan mijn aankoopkoers maar aan de YTD van die bedrijven kom ik op - 23%. Daar zitten uiteraard bedrijven bij die behoorlijk afgestraft waren en ik ze daarom ook heb bijgekocht.
Ik heb nog 20% cash om in te zetten.
excl kosten en dividenden - 16%. Dit is met tussentijdse aankopen waardoor ik het gemiddelde heb kunnen verbeteren.
Als ik de bedrijven die ik tussentijds heb aangekocht niet tel aan mijn aankoopkoers maar aan de YTD van die bedrijven kom ik op - 23%. Daar zitten uiteraard bedrijven bij die behoorlijk afgestraft waren en ik ze daarom ook heb bijgekocht.
Ik heb nog 20% cash om in te zetten.
XIRR annualiseert de resultaten, ook als je interval minder dan een jaar is. In dat geval kan je de einddatum om 1/1/21 zetten.JanPeeterss schreef: ↑18 maart 2020, 14:34 Hoe berekenen jullie dat precies?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
@BH7H4long
Wat leer ik daar uit:
+ Om geld te verdienen op de beurs maakt het niet uit of ze stijgt of daalt: als ze maar beweegt!
Je verdient als ze stijgt en je long zit.
Je verdient als ze daalt en je short zit.
Zo simpel is dat.
De miserie met pensioensparen is dat je enkel long gaat.
Wat leer ik daar uit:
+ Om geld te verdienen op de beurs maakt het niet uit of ze stijgt of daalt: als ze maar beweegt!
Je verdient als ze stijgt en je long zit.
Je verdient als ze daalt en je short zit.
Zo simpel is dat.
De miserie met pensioensparen is dat je enkel long gaat.
Ha, Arkimedes is terug. Ik neem de gelegenheid te baat om een oude profetie van hem uit de sloot te vissen.
Arkimedes gaat nog gelijk krijgen.Arkimedes schreef: ↑6 augustus 2017, 09:14 De regering heeft met het invoeren van deze effectentaks uiteraard geen rekening gehouden dat het eindspel van de crisis nog gespeeld moet worden.
Ze staren zich blind op de waarde die effectenrekeningen vandaag vertegenwoordigen, en beseffen niet dat er tegen 2021 nog maar pakweg 25% van zal overschieten.
Het probleem van de effectentaks zal zich dus van zelf wel oplossen ...