Wat levert meeste rendement? Tak23 pensioensparen met belastingvoordeel of zelf beleggen zonder belastingvoordeel?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Wat levert meeste rendement? Tak23 pensioensparen met belastingvoordeel of zelf beleggen zonder belastingvoordeel?
Kan je me zeggen van waar je die info hebt over 1% extra en dalend naar 0,5% ?
Ik stelde recent de vraag aan Easyvest en dacht begrepen te hebben dat je 1,5% moest betalen naast de TER van 0,40% en dacht ook begrepen te hebbend dat discounts er niet waren, zelfs niet bij hogere bedragen.
Ben ik verkeerd geïnformeerd ? Want 1% ipv 1,5% en zeker 0,5% maakt het al stukken interessanter voor mij...
Ik vond wel op hun website zonet bevestiging van die 1,5%.
Maar dat van de 250K zou ik zeker nog wel willen weten.
Re: Wat levert meeste rendement? Tak23 pensioensparen met belastingvoordeel of zelf beleggen zonder belastingvoordeel?
Mijn dochter stelde me recent ook deze vraag : een jaartje geleden begonnen met werken en heel wat van haar vriendinnen spraken over "pensioensparen".
Mijn "gevoel" (ik kan het niet aantonen met cijfers) is dat ik er zelf niet meer zou aan beginnen met dezelfde redenen als hierboven reeds aangehaald : veel hogere toetredingskosten dan niet-pensioenspaar-fondsen, hogere jaarlijkse vaste kosten van het fonds, afhoudingen op het einde van de rit, enzovoorts ... wegen die nog op tegen het fiscaal voordeel ?
Wat zouden jullie antwoorden op dergelijke vraag ?
Mijn "gevoel" (ik kan het niet aantonen met cijfers) is dat ik er zelf niet meer zou aan beginnen met dezelfde redenen als hierboven reeds aangehaald : veel hogere toetredingskosten dan niet-pensioenspaar-fondsen, hogere jaarlijkse vaste kosten van het fonds, afhoudingen op het einde van de rit, enzovoorts ... wegen die nog op tegen het fiscaal voordeel ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Google: easyvest tarieven
De levensverzekering kan bestaan uit tak 21 en / of tak 23, waarop verschillende beheerskosten van toepassing zijn.
U betaalt een premie van Uw instapkosten zijn
0 € - 10.000 € 1,00% van de premie incl. btw
Meer dan 10.001 € 0,50% van de premie incl. btw
De beheerskosten van tak 23 zijn evenredig aan het bedrag die is geïnvesteerd in tak 23 :
Uw tak 23 bedraagt Uw beheerskosten zijn
Voor alle bedragen 1,5% /jr incl. btw
De beheerskosten van de tracker waarin de tak 23 investeert, bedraagt 0,4% per jaar. Deze worden direct in de prestatie van de tracker in gerekend door de beheerder die geen commissie aan Easyvest of zijn verzekeraar betaalt.
Gewone effectenrekening - buiten tak 2x
U investeert U betaalt
5.000 € - 24.999 € 1,00%/jr incl. btw
25.000 € - 49.999 € 0,90%/jr incl. btw
50.000 € - 99.999 € 0,75%/jr incl. btw
100.000 € - 249.999 € 0,60%/jr incl. btw
Meer dan 250.000 € 0,50%/jr incl. btw
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt maar voor Tak 23 is het dus toch 1,5% voor eender welk bedrag en er is dus ook geen korting vanaf 250K.
Voor mij is dit toch iets te gortig nog steeds. Tijd dat er concurrentie komt met een ETF in Tak 23.
Het verschil met de effectenrekening vind ik echt te groot. “We moeten uw backservice jaarlijks bekijken” rechtvaardigt voor mij deze 1,5% niet helaas.
Voor mij is dit toch iets te gortig nog steeds. Tijd dat er concurrentie komt met een ETF in Tak 23.
Het verschil met de effectenrekening vind ik echt te groot. “We moeten uw backservice jaarlijks bekijken” rechtvaardigt voor mij deze 1,5% niet helaas.
Mijn dochter is vorig jaar begonnen met werken en doet aan pensioensparen.geebee schreef: ↑13 januari 2021, 20:03 Mijn dochter stelde me recent ook deze vraag : een jaartje geleden begonnen met werken en heel wat van haar vriendinnen spraken over "pensioensparen".
Waarom? Zelf beleggen zal ze nooit doen. Ze heeft er geen bal verstand van en het interesseert haar ook helemaal niet.
Met pensioensparen bouw je toch een pot op zonder dat je er naar moet omkijken. Je geeft een bestendige opdracht in voor 82.5 euro per maand en de kous is af. Ze heeft wel gekozen voor Argenta. Qua kosten lijkt me deze toch het voordeligste.
Mijn zoon is een ander paar mouwen. Hij belegt zelf, is er ook hele dagen mee bezig en steekt er veel tijd in. Hij zal uiteraard veel meer opbrengst genereren dan mijn dochter maar zij heeft haar gemoedsrust om er niet te moeten naar omkijken.
Het hangt er een beetje vanaf wat je voor jezelf wil natuurlijk.