Wat te doen met mijn spaargeld?
TIP
Wat te doen met mijn spaargeld?
Momenteel heb ik +- 40.000 euro aan spaargeld.
Mn eigen huis heb ik reeds gekocht, en pas na 5 jaar zou ik willen verbouwen. Dus aan dat geld kom ik de eerste 5 jaar niet aan. Op dit moment ligt het maar te slapen aan een rente minder dan 1%....
Van beleggen en aandelen weet ik helemaal niets. Maar ik dacht een temrijnrekening van 5 jaar te nemen, zoals die van medirect aan 1,97%netto. (met belgisch garantiefonds, dus in mijn ogen vrij veilig).
Goed plan? Of iemand een beter plan?
Mn eigen huis heb ik reeds gekocht, en pas na 5 jaar zou ik willen verbouwen. Dus aan dat geld kom ik de eerste 5 jaar niet aan. Op dit moment ligt het maar te slapen aan een rente minder dan 1%....
Van beleggen en aandelen weet ik helemaal niets. Maar ik dacht een temrijnrekening van 5 jaar te nemen, zoals die van medirect aan 1,97%netto. (met belgisch garantiefonds, dus in mijn ogen vrij veilig).
Goed plan? Of iemand een beter plan?
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wat te doen met mijn spaargeld?
Vind dat wel OK ... op voorwaarde dat de EUR het volhoudt. Zou daarom de helft in andere munten en goud stoppen.
Koopkracht bewaren lijkt me nu overigens de boodschap, zeker nu Duitsland verloren is (wordt moslimstaat).
Koopkracht bewaren lijkt me nu overigens de boodschap, zeker nu Duitsland verloren is (wordt moslimstaat).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik hoor toch meer een meer dat men in goud zou moeten beleggen.
Sommigen op het forum zal dit als muziek in de horen klinken, zeker nu het goud omhoog gaat.
Sommigen op het forum zal dit als muziek in de horen klinken, zeker nu het goud omhoog gaat.
Iedereen moet zelf doen waar hij zich het beste bij voelt. Ik wil ook geen financieel advies geven, enkel mijn persoonlijke mening.
Dat gezegd zijnde, zou ik zelf nooit mijn geld in een termijnrekening steken op een moment dat de rente historisch laag staat. Zelf beleg ik in enkele mixfondsen en ETF's, maar als je dat te riskant vindt, zou ik precies nog eerder op zoek gaan naar de hoogste rente op een spaarboekje en een stijgende rente afwachten. Andere meningen?
Dat gezegd zijnde, zou ik zelf nooit mijn geld in een termijnrekening steken op een moment dat de rente historisch laag staat. Zelf beleg ik in enkele mixfondsen en ETF's, maar als je dat te riskant vindt, zou ik precies nog eerder op zoek gaan naar de hoogste rente op een spaarboekje en een stijgende rente afwachten. Andere meningen?
Waarom nu niet verbouwen? Da's 5 jaar langer dat je plezier en comfort hebt van die verbouwingen.Delete schreef:Momenteel heb ik +- 40.000 euro aan spaargeld.
Mn eigen huis heb ik reeds gekocht, en pas na 5 jaar zou ik willen verbouwen. Dus aan dat geld kom ik de eerste 5 jaar niet aan.
Idd, en goedkoper zal het er niet op worden.Inmaken schreef:Waarom nu niet verbouwen? Da's 5 jaar langer dat je plezier en comfort hebt van die verbouwingen.Delete schreef:Momenteel heb ik +- 40.000 euro aan spaargeld.
Mn eigen huis heb ik reeds gekocht, en pas na 5 jaar zou ik willen verbouwen. Dus aan dat geld kom ik de eerste 5 jaar niet aan.
Wel, omdat ik 5 jaar geleden reeds een grote verbouwing heb gedaan en gebruik heb kunnen maken van de "renovatiepremie".
Binnen 5 jaar heb ik hier terug pas recht op (is 1 keer om de 10 jaar) + ook wat meer spaargeld en dan pas kan ik een uitbouw zetten + verdere verbouwingen, waarbij ik weer de renovatiepremie kan inschakelen. (is toch 20-30% verschil)
Dat terzijde, eer die rentes echt gaan stijgen zijn we waarschijnlijk weer 5 jaar verder? niet? .... Maar ik ben vrij defensief, dus ik zie ook alleen maar: ofwel een termijnrekening, ofwel een spaarrekening
Binnen 5 jaar heb ik hier terug pas recht op (is 1 keer om de 10 jaar) + ook wat meer spaargeld en dan pas kan ik een uitbouw zetten + verdere verbouwingen, waarbij ik weer de renovatiepremie kan inschakelen. (is toch 20-30% verschil)
Dat terzijde, eer die rentes echt gaan stijgen zijn we waarschijnlijk weer 5 jaar verder? niet? .... Maar ik ben vrij defensief, dus ik zie ook alleen maar: ofwel een termijnrekening, ofwel een spaarrekening
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is niet "vrij defensief" maar "zeer defensief"
vijf jaar is op het randje om te investeren in de beurs. Wat ik zou kunnen overwegen is een X deel te beleggen in een zeer brede trackers of kern fondsen en de rest direct op een spaarrekening (incl de nieuwe aanwas). Hoeveel risico durft u te nemen op hoeveel % van het vermogen is basically the question.

vijf jaar is op het randje om te investeren in de beurs. Wat ik zou kunnen overwegen is een X deel te beleggen in een zeer brede trackers of kern fondsen en de rest direct op een spaarrekening (incl de nieuwe aanwas). Hoeveel risico durft u te nemen op hoeveel % van het vermogen is basically the question.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Het lijkt me een zeer slecht idee om nu geld op de beurs te zetten dat je binnen 5 jaar nodig hebt, zelfs al is het in brede trackers of fondsen.
Geld dat je op een vooraf bepaald tijdstip nodig hebt moet je inderdaad niet op de beurs beleggen. Er moet op dat ogenblik maar eens net een crash plaatsvinden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Selena1 schreef:Geld dat je op een vooraf bepaald tijdstip nodig hebt moet je inderdaad niet op de beurs beleggen. Er moet op dat ogenblik maar eens net een crash plaatsvinden.
Je hoeft ook niet 100% te beleggen. Je zou kunnen kiezen voor een x% dat er voor zorgt dat je net wat betere afwerking kan financieren en wanneer de beurs crashed neem je genoegen met de standaard

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- Full Member
- Contacteer:
Hallo,
Ik zit in een gelijkaardige situatie. Ik heb samen met mijn vriendin in juli een appartement aangekocht en het voorbije halfjaar verbouwd. Sinds kort heb ik +-70000 euro bekomen en heb zelf nog spaarreserves en zou dus de lening voor de helft kunnen aflossen. Mijn deel in feite. Ik weet niet of de leden mij dat kunnen aanraden om te doen. Wat met de jaarlijkse aftrek? Ik heb een hypotheek kunnen bekomen op 20 jaar aan slechts 2,15% vast.
Ik zit in een gelijkaardige situatie. Ik heb samen met mijn vriendin in juli een appartement aangekocht en het voorbije halfjaar verbouwd. Sinds kort heb ik +-70000 euro bekomen en heb zelf nog spaarreserves en zou dus de lening voor de helft kunnen aflossen. Mijn deel in feite. Ik weet niet of de leden mij dat kunnen aanraden om te doen. Wat met de jaarlijkse aftrek? Ik heb een hypotheek kunnen bekomen op 20 jaar aan slechts 2,15% vast.
Ik vind het een heel goed plan van Delete en ga het zelfde doen, alleen een Isola Saver-termijnrekening op 5 jaar nemen. Ik zie de rente nog vele jaren kunstmatig laag gehouden worden, dus beter nu nog 2% netto pakken, dan jarenlang te moeten verder ploeteren aan zowat 0,50%. Stijgt de rente serieus na een jaar of 2-3 dan heb je toch al een buffer/voorsprong opgebouwd. Blijft ze nog 5 jaar laag dan heb je een goede zaak gedaan. Vorig jaar heb ik dezelfde beslissing genomen met een termijnrekening van CKV en dat was zeker ook een goede keuze nu alles nog verder richting 0,11% rente evolueert. Bovendien 5 jaar geen koppijn met jaarlijks switchen van spaarboekjes.
De beurs is redelijk op zijn hoogtepunt, dus slecht instapmoment volgens mijn bescheiden mening.
De beurs is redelijk op zijn hoogtepunt, dus slecht instapmoment volgens mijn bescheiden mening.
Ik zou toch een deel in fysiek goud omzetten (munten), niet als belegging maar als een verzekering als het ware, aangezien diegene die gigantische wereldproblemen veroorzaakt hebben nu ook zeggen dat ze deze gaan oplossen...
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Doemdenker. 

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!