Wat zou jij doen als je 20.000 euro ‘over’ had?
TIP
Re: Wat zou jij doen als je 20.000 euro ‘over’ had?
Als ik even mag fantaseren... mocht ik dat kapitaal ter beschikking hebben, ik zou het investeren in hoogdividend aandelen.
Ik denk daarbij aan ARCC, OBDC, MAIN, ADC, O voor Amerikaanse aandelen en voor Belgische aandelen zou ik gaan voor GIMV, Ageas, CPINV, Ascencio en QRF.
Dit zijn gewoon de aandelen die op m'n wishlist staan :p
Ik denk daarbij aan ARCC, OBDC, MAIN, ADC, O voor Amerikaanse aandelen en voor Belgische aandelen zou ik gaan voor GIMV, Ageas, CPINV, Ascencio en QRF.
Dan zit je nu met een mooi dividend maar is dit na enkele jaren volledig verdwenen door de inflatie alle namen dat je noemt zijn in hetzelfde bedje ziek .Tarbo schreef: ↑5 maart 2024, 20:20 Als ik even mag fantaseren... mocht ik dat kapitaal ter beschikking hebben, ik zou het investeren in hoogdividend aandelen.
Er is Geen of nauwelijks groei .
Tenzij je ze in de solden kunt kopen zijn zulke namen het bekijken niet waard .
Al bezit ik zelf Mainstreet maar heb ze gekocht op 23-03-2020 aan een koers van 15,25 $
Alle aandelen zijn goed om te kopen als je ze laag genoeg kunt kopen maar dividend najagen is dom met de jaren die verstrijken heb je niks meer over
het dividend is niks meer waard en er is geen kapitaalsgroei eerder verlies als je al uw namen in 1 portefeuille steekt .
Als je maar 20 000 € hebt zou ik dit zeker niet aanraden .
Af en toe wat cash binnenkrijgen uit je beleggingen is anders ook wel leuk.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Voor de belastingen wel ja.
Voor je gevoel ook. Mensen die meer rationeel zijn ingesteld weten dat het een sigaar uit eigen doos is (die zoals je zegt ook nog eens zwaar belast wordt), maar zelfs de meest rationele mens is ook maar een mens met gevoelens. Als het helpt om bij je lange termijn plan te blijven, dan zijn een deel dividend-aandelen te verdedigen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Misschien een belangrijke nuance: er is een verschil tussen "ik kan mijn geld minimaal 5 jaar missen" en "binnen 5 jaar heb ik mijn geld zeker nodig". Als je met zekerheid binnen 5 jaar wat winst wil hebben, dan stop je misschien beter het geld in een goede termijnrekening ofzo en heb je gegarandeerd een beetje opbrengst.Gudrun schreef: ↑5 maart 2024, 11:05 Te weinig mensen lijken hier te beseffen dat ook een brede index tracker geen garantie beidt dat we na 5 jaar hoger staan dan vandaag. Dat was zo de afgelopen 5 jaar, maar dat biedt geen leidraad voor de toekomst.
Hoewel het op zich prima advies is om in een IWDA/SPDR te investeren natuurlijk. Ik zo het alvast niet met het volledige bedrag doen. De juiste asset allocatie is het meest essentiele onderwerp van beleggen.
Uit de vraagstelling van de topicstarter leid ik af dat hij niet echt vertrouwd is met de beurs. Beleggen in een ETF kan dan een toegankelijke en makkelijke eerste stap zijn. Een beleggingshorizon van 5 jaar is inderdaad kort. De kans is zeker reëel dat hij na 5 jaar op winst staat, maar da's absoluut niet gegarandeerd.
Als men een zwak heeft voor immo (zoals veel Belgen) is het ook te overwegen om het in een mandje van vastgoedbeveks (WEB, Xior, Home Invest...) te steken. Of in een vastgoed ETF natuurlijk.
Ik zeg niet dat dit een 'optimale' beleggingsstrategie is, maar het is concreet en brengt een mooi dividend op, en het risico lijkt me beperkter dan de beurs als geheel. En als het qua 'gevoel' bij je past, is dat ook wat waard.
Ik zeg niet dat dit een 'optimale' beleggingsstrategie is, maar het is concreet en brengt een mooi dividend op, en het risico lijkt me beperkter dan de beurs als geheel. En als het qua 'gevoel' bij je past, is dat ook wat waard.
20.000 extra zou volgens de asset allocatie belegd worden als €2000 cash, €3000 obligaties en €15.000 aandelen.
Ik moet sowieso al wat balanceren dus als dat vandaag zou gebeuren zou het eerder €2000, €4000 en €14.000 worden.
Ik moet sowieso al wat balanceren dus als dat vandaag zou gebeuren zou het eerder €2000, €4000 en €14.000 worden.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Met 20000euro kan je +/- 250keer gaan eten (iets normaals hé, geen superdure vlees uit weet ik veel welk land).
Zijnde:
- +/- 20j elke maand uit eten of
- +/- 10j 2x per maand uit eten
Daar heb je wat aan!![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Zijnde:
- +/- 20j elke maand uit eten of
- +/- 10j 2x per maand uit eten
Daar heb je wat aan!
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
In frituur het puntzakske zelfs 2500 keer !
Als je het over 5 jaar of daarna niet direct nodig hebt, zou ik ervan genieten. Bv. de droomreis plannen die je altijd al wilde doenSaranoya schreef: ↑4 maart 2024, 19:04 De vraag is wat ik het best kan doen met die 20.000 euro ‘overschot’. Zeker de eerstvolgende 5 jaar plannen we geen grote aankopen, zoals een huis of een auto. Het gewoon op de spaarrekening laten staan lijkt me zonde, maar ik wil er ook niet per se ‘werk aan’ hebben.
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
En met de overschot staan hierboven opties genoeg.
Investeringen in gelijk wat kunnen altijd de dieperik in gaan zodat er van je 20.000 euro een pak kan af gaan. Sowieso verlies je door de inflatie altijd geld.
Ik zou een tijdje 4/5 of halftijds werken. De rust in je hoofd dat je ervoor terug krijgt is onbetaalbaar. En de tijd tikt genadeloos verder maar de meesten beseffen dat pas wanneer het te laat is.
Ik zou een tijdje 4/5 of halftijds werken. De rust in je hoofd dat je ervoor terug krijgt is onbetaalbaar. En de tijd tikt genadeloos verder maar de meesten beseffen dat pas wanneer het te laat is.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat zijn emotionele argumenten. "een zwak hebben voor", "qua 'gevoel' bij je passen".Kempen123 schreef: ↑6 maart 2024, 10:10 Als men een zwak heeft voor immo (zoals veel Belgen) is het ook te overwegen om het in een mandje van vastgoedbeveks (WEB, Xior, Home Invest...) te steken. Of in een vastgoed ETF natuurlijk.
De vrager heeft geen ervaring met beleggen. Het eerste dat hij moet leren, is dat hij alle emoties achterwege moet laten
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vraagje langs de zijlijn - wat zou jij adviseren mocht je één miljoen op overschot hebben?lop schreef: ↑6 maart 2024, 05:09
Dan zit je nu met een mooi dividend maar is dit na enkele jaren volledig verdwenen door de inflatie alle namen dat je noemt zijn in hetzelfde bedje ziek .
Al bezit ik zelf Mainstreet maar heb ze gekocht op 23-03-2020 aan een koers van 15,25 $
Alle aandelen zijn goed om te kopen als je ze laag genoeg kunt kopen maar dividend najagen is dom met de jaren die verstrijken heb je niks meer over
het dividend is niks meer waard en er is geen kapitaalsgroei eerder verlies als je al uw namen in 1 portefeuille steekt .
Edit: serieuze vraag trouwens
Laatst gewijzigd door contextbinder op 6 maart 2024, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Hahaha, die vraag heb ik ook net gesteld in een draadje dat ik net heb aangemaakt in de kroeg. Wacht helaas nog op goedkeuring.contextbinder schreef: ↑6 maart 2024, 12:57Vraagje langs de zijlijn - wat zou jij adviseren mocht je één miljoen op overschot hebben?lop schreef: ↑6 maart 2024, 05:09
Dan zit je nu met een mooi dividend maar is dit na enkele jaren volledig verdwenen door de inflatie alle namen dat je noemt zijn in hetzelfde bedje ziek .