Wat zou jij doen als je 20.000 euro ‘over’ had?
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Wat zou jij doen als je 20.000 euro ‘over’ had?
Welke belastingen bedoelen jullie? Hun eerste 1.666€ dividendinkomsten op die 20.000 is netto (rv recupereerbaar)sintorama schreef: ↑6 maart 2024, 08:49Voor je gevoel ook. Mensen die meer rationeel zijn ingesteld weten dat het een sigaar uit eigen doos is (die zoals je zegt ook nog eens zwaar belast wordt), maar zelfs de meest rationele mens is ook maar een mens met gevoelens. Als het helpt om bij je lange termijn plan te blijven, dan zijn een deel dividend-aandelen te verdedigen.
Het lijkt me dan net een argument om te overwegen dat beginnersvoordeel op één of andere manier (gedeeltelijk) proberen mee te nemen?
Risicoloos:Saranoya schreef: ↑4 maart 2024, 19:04 Ik beschik over een kapitaal van, laten we zeggen, 20.000 euro dat ik voorlopig niet nodig heb.
We hebben voldoende spaarbuffer, die maandelijks automatisch wordt aangevuld (en waar ook nu en dan wel een keer iets vanaf gaat). Pensioensparen voor mezelf en partner doen we ook, tot het jaarlijkse wettelijke maximum. We beschikken over eigen woonst (nog 13 jaar af te betalen aan een rente van minder dan 2%). Er gaat maandelijks een klein bedrag naar een spaarrekening voor de zoon van 3,5 jaar, en bijkomend hetzelfde bedrag naar een ‘maatschappelijk verantwoord beleggingsfonds’. Via mijn bank doe ik ook aan ‘beleggen met wisselgeld’, ‘cause why not.
De vraag is wat ik het best kan doen met die 20.000 euro ‘overschot’. Zeker de eerstvolgende 5 jaar plannen we geen grote aankopen, zoals een huis of een auto. Het gewoon op de spaarrekening laten staan lijkt me zonde, maar ik wil er ook niet per se ‘werk aan’ hebben.
Ik ben mee in het belang van gespreide beleggingen, zowel qua aandelen als in de tijd. Maar hoe doe je dat, wanneer het gaat om een relatief groot bedrag dat je niet per se langer dan nodig wil parkeren op een spaarrekening die minder dan niets opbrengt?
Termijnrekeningen
0% coupon staatsobligaties (Duitse, Franse, Nederlandse)
Risico:
World etf zoals IWDA of SWRD
Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar krijgt? Doe je dat met geld op zijn naam, of staat het op jouw naam?Orakel van Brakel schreef: ↑4 maart 2024, 19:09 Mijn zoontje van 11 zit bijna 100% in aandelen. Zijn spaarboekje dient enkel om geld te parkeren tot er genoeg op staat om weer aandelen of etf aan te kopen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Voor die 20.000 EUR hier, lijkt me dat zelfs een heel goed idee.sintorama schreef: ↑6 maart 2024, 08:49Voor je gevoel ook. Mensen die meer rationeel zijn ingesteld weten dat het een sigaar uit eigen doos is (die zoals je zegt ook nog eens zwaar belast wordt), maar zelfs de meest rationele mens is ook maar een mens met gevoelens. Als het helpt om bij je lange termijn plan te blijven, dan zijn een deel dividend-aandelen te verdedigen.
Het is immers het perfecte bedrag om de fiscale korf van de vrijstelling op dividenden te vullen. De topicstarter zal de ingehouden RV dus volledig kunnen recupereren.
Voor wie daar nog geen gebruik van zou maken, vind ik dat nogal een nobrainer.
Goed dat u uw zoon van 11 zelf laat beslissen wat hij met zijn geld doet en dat u zich er niet mee moet bemoeien.
Ik heb geen zoon maar als liefdevolle moeder zou ik hem ook zelf zijn plan leren trekken.
Ik heb 20.000 euro over maar ik heb niet het gevoel dat ik daar per se iets moet mee doen.
Ik zou beginnen met 500 euro , je moet ze ook niet te veel verwennen. Het is niet omdat het je kind is dat je hem/haar meer moet geven dan anderen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb een 2e rekening bij mijn broker op mijn naam. Ook zijn spaarrekening staat op mijn naam.NVSTR schreef: ↑19 mei 2024, 17:30Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar krijgt? Doe je dat met geld op zijn naam, of staat het op jouw naam?Orakel van Brakel schreef: ↑4 maart 2024, 19:09 Mijn zoontje van 11 zit bijna 100% in aandelen. Zijn spaarboekje dient enkel om geld te parkeren tot er genoeg op staat om weer aandelen of etf aan te kopen.
Voordelen zijn
- Dat ik niet vastzit met een minderjarigen rekening met beperkte mogelijkheden.
- Dat hij het niet zomaar kan verkwanselen als hij 18j is, maar het pas krijgt wanneer hij het nodig heeft voor bvb een huis.
- Dat ik het geld later aan hem moet 'schenken'. Al heb ik de rekeningen wel hernoemd naar zijn naam en zet ik bij elke overschrijving zijn naam. Wsl is dat niet voldoende om te bewijzen dat het zijn geld is, maar kwaad zal het al niet kunnen.
- Dat als ik mijn kaarsje uitblaas, hij nog moet successierechten betalen op zijn eigen geld.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Heb je het nu over mijn kind?
Hij heeft momenteel 30k in de beurs. Allemaal zijn eigen geld dat hij bij elkaar gespaard heeft door verjaardagen, feestdagen, ... En ik beslis samen met hem waar het in belegd wordt. Van mij zit er in die 30k nog geen cent. Ik vind het nutteloos om een 11 jarig kind geld te schenken. Die heeft nog geen geld nodig. Maar goed, hij krijgt het hier en daar, dus dan moeten we er wel iets mee doen. Een spaarboekje dient enkel om noodgevallen op te vangen, en die heeft hij de komende 10j niet. En hij heeft pas geld nodig wanneer hij een eigen zaak wil starten of een huis wil kopen. Dat is nog 10 à 15j. Dus 100% aandelen voorlopig.
DAT is wat hij voorlopig van mij krijgt. Lessen in hoe je met geld moet omgaan en hoe je het voor je kan laten werken.
En als hij later te kort komt voor zijn doel te bereiken en ik nog wat overheb, dan zal ik tegen dan wel mijn financiële bijdrage leveren. Tot dan focus ik op de groei van mijn vermogen en ga ik geen geld op een spaarboekje zetten van iemand die het de komende 15j niet nodig heeft...