Wat zou jij doen als je 20.000 euro ‘over’ had?
TIP
Wat zou jij doen als je 20.000 euro ‘over’ had?
Ik beschik over een kapitaal van, laten we zeggen, 20.000 euro dat ik voorlopig niet nodig heb.
We hebben voldoende spaarbuffer, die maandelijks automatisch wordt aangevuld (en waar ook nu en dan wel een keer iets vanaf gaat). Pensioensparen voor mezelf en partner doen we ook, tot het jaarlijkse wettelijke maximum. We beschikken over eigen woonst (nog 13 jaar af te betalen aan een rente van minder dan 2%). Er gaat maandelijks een klein bedrag naar een spaarrekening voor de zoon van 3,5 jaar, en bijkomend hetzelfde bedrag naar een ‘maatschappelijk verantwoord beleggingsfonds’. Via mijn bank doe ik ook aan ‘beleggen met wisselgeld’, ‘cause why not.
De vraag is wat ik het best kan doen met die 20.000 euro ‘overschot’. Zeker de eerstvolgende 5 jaar plannen we geen grote aankopen, zoals een huis of een auto. Het gewoon op de spaarrekening laten staan lijkt me zonde, maar ik wil er ook niet per se ‘werk aan’ hebben.
Ik ben mee in het belang van gespreide beleggingen, zowel qua aandelen als in de tijd. Maar hoe doe je dat, wanneer het gaat om een relatief groot bedrag dat je niet per se langer dan nodig wil parkeren op een spaarrekening die minder dan niets opbrengt?
We hebben voldoende spaarbuffer, die maandelijks automatisch wordt aangevuld (en waar ook nu en dan wel een keer iets vanaf gaat). Pensioensparen voor mezelf en partner doen we ook, tot het jaarlijkse wettelijke maximum. We beschikken over eigen woonst (nog 13 jaar af te betalen aan een rente van minder dan 2%). Er gaat maandelijks een klein bedrag naar een spaarrekening voor de zoon van 3,5 jaar, en bijkomend hetzelfde bedrag naar een ‘maatschappelijk verantwoord beleggingsfonds’. Via mijn bank doe ik ook aan ‘beleggen met wisselgeld’, ‘cause why not.
De vraag is wat ik het best kan doen met die 20.000 euro ‘overschot’. Zeker de eerstvolgende 5 jaar plannen we geen grote aankopen, zoals een huis of een auto. Het gewoon op de spaarrekening laten staan lijkt me zonde, maar ik wil er ook niet per se ‘werk aan’ hebben.
Ik ben mee in het belang van gespreide beleggingen, zowel qua aandelen als in de tijd. Maar hoe doe je dat, wanneer het gaat om een relatief groot bedrag dat je niet per se langer dan nodig wil parkeren op een spaarrekening die minder dan niets opbrengt?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Wat zou jij doen als je 20.000 euro ‘over’ had?
Een paar maand geleden had je dat in een termijnrekening kunnen steken van 4j aan 4% bruto. Maar dat is te laat nu. Missch een obligatie?
Dat centje voor die 3 jarige zou ik wel niet op een spaarboekje zetten. Die heeft een horizon van 20j. Dat zou ik in een etf duwen. Mijn zoontje van 11 zit bijna 100% in aandelen. Zijn spaarboekje dient enkel om geld te parkeren tot er genoeg op staat om weer aandelen of etf aan te kopen.
Dat centje voor die 3 jarige zou ik wel niet op een spaarboekje zetten. Die heeft een horizon van 20j. Dat zou ik in een etf duwen. Mijn zoontje van 11 zit bijna 100% in aandelen. Zijn spaarboekje dient enkel om geld te parkeren tot er genoeg op staat om weer aandelen of etf aan te kopen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Via je bank of broker SWRD (ISIN: IE00BFY0GT14) kopen. Is een mooie start en kern van je portefeuille.
Dit koop je om minimaal 5 jaar te laten zonder omkijken.
Dit koop je om minimaal 5 jaar te laten zonder omkijken.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
SWRD of IWDA en er 5 jaar niet naar kijken lijkt me een goed advies. Zou ook stoppen met de beleggingsfondsen en beleggen met wisselgeld: kosten zijn ongetwijfeld zeer hoog beter een low cost tracker kiezen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja, bij KBC bvb is dat 2,5% instap kosten en 1,86% beheerloon om met kleingeld te beleggen. Dat is best wel stevig.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je kan overwegen om voor een deel(tje) gebruik te maken van de recuperatie RV, om ergens te starten met een 'voorsprong'. In theorie voor elk van de partners.
https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... rderen-van
Kan oa via gvv's, geeft dan nettorendement van 10% voor dat gedeelte.
Deze aandelen zijn uiteraard ook niet risicoloos.
https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... rderen-van
Kan oa via gvv's, geeft dan nettorendement van 10% voor dat gedeelte.
Deze aandelen zijn uiteraard ook niet risicoloos.
-
- Full Member
- Contacteer:
Als je zeker bent dat je het geld minimaal 5 jaar niet nodig hebt: beleggen in een wereld-ETF of een SP500-tracker ofzo. 20.000 euro in 1 keer of DCA-gewijs spreiden over 1 jaar...
En stoppen met dat beleggen met je wisselgeld. Da's gewoon jouw bank sponseren.
En stoppen met dat beleggen met je wisselgeld. Da's gewoon jouw bank sponseren.
Wat ik zou overwegen:
- stoppen met 'beleggen met wisselgeld'. 5% van jouw/jullie gezamenlijk inkomen periodiek investeren in een SWRD voor jouw/jullie kind.
Let op de transactiekost. Niet per schijf van €200 beleggen als aankoopkost €7.50 euro (imo). Dan kan je beter driemaandelijks €800 beleggen (ik zeg maar iets).
- die €20.000 periodiek in de markt steken. Wederom in een breedgespreide ETF. Bv 4 schijven van €5.000 en dit om de 3 à 6 maanden.
Het is moeilijk om hier een éénduidig advies in te geven. Sommigen leggen alles in 1 keer in (lump sum), en hebben hier geen psychologisch probleem mee. Weet dat lump sum 2/3 van de tijd een beter resultaat geeft.
Anderzijds moet je de €20.000 ook afzetten tegen de periodieke inleg. Dat doe ik alvast. Als je maandelijks €100 belegt, en je begin inleg is €20.000, dan is het resultaat van die €20.000 echt wel doorslaggevend in de eerste 10 jaar.
- stoppen met 'beleggen met wisselgeld'. 5% van jouw/jullie gezamenlijk inkomen periodiek investeren in een SWRD voor jouw/jullie kind.
Let op de transactiekost. Niet per schijf van €200 beleggen als aankoopkost €7.50 euro (imo). Dan kan je beter driemaandelijks €800 beleggen (ik zeg maar iets).
- die €20.000 periodiek in de markt steken. Wederom in een breedgespreide ETF. Bv 4 schijven van €5.000 en dit om de 3 à 6 maanden.
Het is moeilijk om hier een éénduidig advies in te geven. Sommigen leggen alles in 1 keer in (lump sum), en hebben hier geen psychologisch probleem mee. Weet dat lump sum 2/3 van de tijd een beter resultaat geeft.
Anderzijds moet je de €20.000 ook afzetten tegen de periodieke inleg. Dat doe ik alvast. Als je maandelijks €100 belegt, en je begin inleg is €20.000, dan is het resultaat van die €20.000 echt wel doorslaggevend in de eerste 10 jaar.
-
- Newbie
- Contacteer:
Het zou zonde zijn om geld dat je op korte termijn niet nodig hebt gewoon te laten staan op een spaarrekening.
Als je zeker weet dat je de 20.000 euro de komende 5 jaar niet nodig hebt dan zou ik het beleggen in een ETF.
Er zijn een aantal brokers waarbij je maandelijks kunt instappen in ETF's zoals IWDA aan zeer lage kosten.
Kijk eens naar Degiro kernselectie of Bolero Playlist.
Door het volledige bedrag te spreiden over verschillende maanden kun je vermijden dat je inkoopt op een 'hausse'.
En door gespreid in te stappen kun je rustig aan je eerste stappen nemen en vertrouwd geraken met de beurs.
Weet wel dat het bedrag in één keer beleggen (lump sum) statistisch gezien een hogere kans geeft op een hoger rendement.
Ik denk dat jouw persoonlijke voorkeur hierin een grote rol zal spelen.
Als je zeker weet dat je de 20.000 euro de komende 5 jaar niet nodig hebt dan zou ik het beleggen in een ETF.
Er zijn een aantal brokers waarbij je maandelijks kunt instappen in ETF's zoals IWDA aan zeer lage kosten.
Kijk eens naar Degiro kernselectie of Bolero Playlist.
Door het volledige bedrag te spreiden over verschillende maanden kun je vermijden dat je inkoopt op een 'hausse'.
En door gespreid in te stappen kun je rustig aan je eerste stappen nemen en vertrouwd geraken met de beurs.
Weet wel dat het bedrag in één keer beleggen (lump sum) statistisch gezien een hogere kans geeft op een hoger rendement.
Ik denk dat jouw persoonlijke voorkeur hierin een grote rol zal spelen.
Je zoekt dus een alternatief voor een spaarboekje. De eerste vraag die je voor jezelf moet beantwoorden is: hoeveel risico wil ik nemen. Zoals gewoonlijk worden hier ETF's voorgesteld als alternatief voor spaargeld en zoals gewoonlijk vertelt niemand dat daar een aanzienlijk groter risico bij hoort. Voor je een aandelen ETF koop moet je beseffen dat er geen winst of kapitaal garantie is, die 20.000 kunnen over 5 jaar ook bv 14.000 zijn. Meer zelfs 5 jaar is eigenlijk te kort voor een aandelen ETF, je hebt best minstens een dubbel zo lange horizon om de kans op kapitaal verlies te minimaliseren. Heeft er dan echt niemand de lessen van B7 begrepen?Saranoya schreef: ↑4 maart 2024, 19:04

Te weinig mensen lijken hier te beseffen dat ook een brede index tracker geen garantie beidt dat we na 5 jaar hoger staan dan vandaag. Dat was zo de afgelopen 5 jaar, maar dat biedt geen leidraad voor de toekomst.
Hoewel het op zich prima advies is om in een IWDA/SPDR te investeren natuurlijk. Ik zo het alvast niet met het volledige bedrag doen. De juiste asset allocatie is het meest essentiele onderwerp van beleggen.
Hoewel het op zich prima advies is om in een IWDA/SPDR te investeren natuurlijk. Ik zo het alvast niet met het volledige bedrag doen. De juiste asset allocatie is het meest essentiele onderwerp van beleggen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Full Member
- Contacteer:
Hallelujah! Eindelijk nog eens topadvies hier in een wereld waar de massa steeds meer blindelings voor ETF's kiezen want dit is 'veilig'. Bedankt jongens!
-
- Verbannen Gebruiker
Welke manier om in aandelen te beleggen ken jij die veiliger is dan een ETF die een brede aandelenindex volgt?beyourself schreef: ↑5 maart 2024, 12:08 Hallelujah! Eindelijk nog eens topadvies hier in een wereld waar de massa steeds meer blindelings voor ETF's kiezen want dit is 'veilig'. Bedankt jongens!
-
- Full Member
- Contacteer:
Daarvoor blijft het uiteraard een goed instrument , maar soms lijkt men dit te vergelijken met een spaarboek van risicogehalte.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat klopt. Dat is het inderdaad helemaal niet.beyourself schreef: ↑5 maart 2024, 15:11 Daarvoor blijft het uiteraard een goed instrument , maar soms lijkt men dit te vergelijken met een spaarboek van risicogehalte.