Water verwarmen met elektrische boiler
Water verwarmen met elektrische boiler
Je merkt het aan mijn onderwerpen die ik hier start : ik ben bezig met een huis lichtjes te verbouwen of het naar mijn eigen inzichten in te delen.
In de woning die ik heb aangekocht zijn er twee elektrische boilers om water te verwarmen.
Er zijn ook zonnepanelen op het dak aangebracht door de vorige eigenaar.
Ik merk voor wat betreft de grote boiler van 80 liter :
Als ik die op timer laat aanslaan in de namiddag (met de waarschijnlijke hogere opbrengst van de zonnepanelen) nogal snel afkoelt.
In de namiddag vandaag heet water. Tegen morgenvoormiddag licht lauw.
De boiler is wel ongeveer dertig jaar oud. Is de isolatie van dergelijke toestellen minder goed ?
Is het grote verlies te wijten aan de leeftijd van het toestel en is het waarschijnlijk dat ik een veel beter resultaat zou halen door deze boiler te vervangen door een nieuwer toestel ?
Als ik het water niet kan verwarmen in de namiddag om 's anderendaags in de ochtend te gebruiken valt weer een stukje nut weg van de zonnepanelen.
Iemand enig inzicht of ervaring hiermee ?
In de woning die ik heb aangekocht zijn er twee elektrische boilers om water te verwarmen.
Er zijn ook zonnepanelen op het dak aangebracht door de vorige eigenaar.
Ik merk voor wat betreft de grote boiler van 80 liter :
Als ik die op timer laat aanslaan in de namiddag (met de waarschijnlijke hogere opbrengst van de zonnepanelen) nogal snel afkoelt.
In de namiddag vandaag heet water. Tegen morgenvoormiddag licht lauw.
De boiler is wel ongeveer dertig jaar oud. Is de isolatie van dergelijke toestellen minder goed ?
Is het grote verlies te wijten aan de leeftijd van het toestel en is het waarschijnlijk dat ik een veel beter resultaat zou halen door deze boiler te vervangen door een nieuwer toestel ?
Als ik het water niet kan verwarmen in de namiddag om 's anderendaags in de ochtend te gebruiken valt weer een stukje nut weg van de zonnepanelen.
Iemand enig inzicht of ervaring hiermee ?
Re: Water verwarmen met elektrische boiler
Een boiler van dertig jaar oud, veel kans dat het element verkalkt zit. Heb je er al eens een verbruiksmeter op gezet ? Mogelijks vreet deze veel stroom met weinig effectiviteit.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zelfs al is de boiler verkalkt, alle elektriciteit die in het verwarmingselement gaat, wordt omgezet in warmte aan 100%.De isolatie is waarschijnlijk onvoldoende; daardoor is het water afgekoeld de volgende ochtend.
Indien mogelijk kan je er extra isolatie rond doen, zodat er minder warmteverliezen zijn; ook rond de waterleidingen die vertrekken vanaf de boiler 1 meter isoleren.
En als het vervangen wordt, dan kies je allicht beter voor een warmtepompboiler, zeker in combinatie met zonnepanelen. Ook hier wordt het 's middags opgewarmd tot 56°, en daarmee kunnen we perfect de dag door.
Wat kost zoiets ongeveer ? Zonnepanelen heb ik al liggen en er is geen plaats meer voor andere panelen waar buisjes doorlopen en die zo het water opwarmen.