water wordt duurder.
Re: water wordt duurder.
Om te koken vind ik drinkwater uiteraard onontbeerlijk, maar om te douchen/bad is regenwater veel zachter voor de huid en de haren. Voor de (vrouwelijke) spaargidster met lange haren: bespaart misschien weeral een hoop flacons haarconditioner. Idem minder wasverzachter nodig bij gebruik regenwater voor wasmaschine, naast langere levensduur van je wasmachine (kalk in drinkwater!).
Is er nu echt iemand die gelooft dat de bevoegde minister dit invoert om het leefmilieu te beschermen ??
Het is natuurlijk de bedoeling om meer geld in de lade te brengen !!
De totale berekening werd natuurlijk vooraf al gemaakt op basis van de huidige verbruikcijfers die natuurlijk niet zullen dalen.
In functie hiervan werd het tarief vastgelegd zodat het totale plaatje meer opbrengt !!
In afwachting van de volgende verdoken belasting.
De totale berekening werd natuurlijk vooraf al gemaakt op basis van de huidige verbruikcijfers die natuurlijk niet zullen dalen.
In functie hiervan werd het tarief vastgelegd zodat het totale plaatje meer opbrengt !!
In afwachting van de volgende verdoken belasting.
http://www.bouwinfo.be/forum/off-topic/ ... ltjes_niet" onclick="window.open(this.href);return false;Ardennois schreef:naast langere levensduur van je wasmachine (kalk in drinkwater!).
Zeer gelijkaardige situatie hier. Wij zijn een tijdje gestopt met wassen met regenwater omdat onze was begon te ruiken. Niet direct tijd om de waterput schoon te maken, dus een klein jaar de wasmachine laten draaien met leidingwater. Tot we de afrekening kregen.Lanius schreef:Regenwater is enkel voor Wasmachine, WC's en buitenkraantjes. Voor ik regenwater installeerde, lag ons verbruik op 22 m3. Met regenwater is dat gehalveerd. Betekent dat wasmachine en WC's hier in huis goed waren voor de helft van waterverbruik (eigenlijk 47%). Ik heb regenwater geïnstalleerd in november 2014:
free image uploading
Ik ben direct de put ingedoken om de boel schoon te maken!!
Deze keer beide geloof ik.JRS schreef:Is er nu echt iemand die gelooft dat de bevoegde minister dit invoert om het leefmilieu te beschermen ??
...
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Als je geen regenwater kan gebruiken, wordt het weer zo'n affaire als met de zonnepanelen. Daar kan ook niet iedereen van "profiteren". Dan wordt voor velen ook het leidingwater een kostelijke zaak. Je mag dan nog douchen ipv een bad te nemen, water-zuinige wc's installeren, enz ... als je alles een beetje netjes en hygiënisch wil hebben dat loopt het verbruik van (leiding)water toch serieus op.
Met één afwasmachine per dag redden wij het echt niet, het zijn er hier twee...
Twee wasmachines per week? Hoe doe je dat? Tel je even mee?
- 2 bedden wekelijks verschonen: 4 machines.
- witte was: 1 machine
- kookwas: 1 machine
- gekleurde was: 1 machine
Dan heb je nog wol-was af en toe, jassen die worden gewassen, werkkledij/tuinkledij,...
En dan moet ik toekomen met 100 liter water/ dag/ persoon ?
Enfin, laat het water maar duurder worden. Ik zal wel betalen, een andere keuze, die niet ten koste van de hygiëne gaat, heb ik toch niet.
Dan heb je nog wol-was af en toe, jassen die worden gewassen, werkkledij/tuinkledij,...
En dan moet ik toekomen met 100 liter water/ dag/ persoon ?

Enfin, laat het water maar duurder worden. Ik zal wel betalen, een andere keuze, die niet ten koste van de hygiëne gaat, heb ik toch niet.

Pukkie007, ik kan dat alleen maar beamen.
Bij ons zit de wasmachine al van bij de bouw op regenwater, en toch zitten we (4p - 2 volw.+2 kids) rond de 100m³ per jaar.
Als je alle 4 (minimaal) 1 keer per dag doucht (en op zweterige dagen of na sporten 2x), dan gaat het snel. Toilet beneden op regenwater, toilet boven op leidingwater. Ben de enige gek die al eens speciaal van boven naar beneden loopt, rest gaat gewoon boven als ze op dat moment toevallig boven zijn. Koken vraagt ook water, kuisen ook, etc. En in de zomer een 3-tal keer 3 à 4 m³ voor het zwembad. Ja, filter houdt het water langer proper, maar van mid mei tot mid september, ja, dan moet je toch af en toe eens water verversen. Dat "recycleer" ik wel richting waterput, waardoor die niet meer leeg geraakt in de zomer (vroeger wel - dan switch naar leidingwater).
Laatste afrekening (april 2014) bekeken: 96 m³.
Langs de andere kant, al verdubbelt dat in prijs, bij wijze van spreken, ik ga daar geen boterham minder voor eten. Dan spreek je over 200 EUR per 3 maanden ipv nu 100 EUR. Dus 400 EUR extra per jaar. Waarschijnlijk geeft de helft die daarover zaagt, meer uit aan allerhande games op de laatste iPhone, of sigaretten etc. En laat het wel wezen, we spreken niet over 'n verdubbeling.
Bij ons zit de wasmachine al van bij de bouw op regenwater, en toch zitten we (4p - 2 volw.+2 kids) rond de 100m³ per jaar.
Als je alle 4 (minimaal) 1 keer per dag doucht (en op zweterige dagen of na sporten 2x), dan gaat het snel. Toilet beneden op regenwater, toilet boven op leidingwater. Ben de enige gek die al eens speciaal van boven naar beneden loopt, rest gaat gewoon boven als ze op dat moment toevallig boven zijn. Koken vraagt ook water, kuisen ook, etc. En in de zomer een 3-tal keer 3 à 4 m³ voor het zwembad. Ja, filter houdt het water langer proper, maar van mid mei tot mid september, ja, dan moet je toch af en toe eens water verversen. Dat "recycleer" ik wel richting waterput, waardoor die niet meer leeg geraakt in de zomer (vroeger wel - dan switch naar leidingwater).
Laatste afrekening (april 2014) bekeken: 96 m³.
Langs de andere kant, al verdubbelt dat in prijs, bij wijze van spreken, ik ga daar geen boterham minder voor eten. Dan spreek je over 200 EUR per 3 maanden ipv nu 100 EUR. Dus 400 EUR extra per jaar. Waarschijnlijk geeft de helft die daarover zaagt, meer uit aan allerhande games op de laatste iPhone, of sigaretten etc. En laat het wel wezen, we spreken niet over 'n verdubbeling.
Kookwas ?pukkie007 schreef:...
- ... kookwas: 1 machine - ...
Normaal niet meer van deze tijd. Waspoeders zijn tegenwoordig voldoende efficient.
http://www.dialoog.be/dekoevoet/archief ... wassen.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank voor de link. Nu hopen dat de vrouw het ook oppikt.
1 machine kook -en 1 machine witte was, worden dus 2 machines witte was.
1 machine kook -en 1 machine witte was, worden dus 2 machines witte was.

-
- Newbie
Om zaken duurder te maken wordt altijd dezelfde strategie gehanteerd door de overheid, namelijk beetje bij beetje zodat het niet te hard opvalt. Dat doen ze zo met sigaretten, bier, electriciteit, benzine, water, gas, alléé...feitelijk met àlles!
En weet je hoelang dat liedje blijft duren? Tot zolang de grote pot spaargeld bestaat, maar waarvan iedereen maandelijks een stuk moet gebruiken om rond te komen. (als je er al hebt tenminste)
Vroeg of laat is de 'pot' opgegeten, daarna.... revolutie à la greque (want àlle potten zullen leeg zijn, ook die van de werkloosheid, ocmw, ziekenkassen, vreemdelingenzaken, gemeentekassen en pensioenfondsen)
Neem nu als voorbeeld 'water'...als je 20 jaar geleden zou beweerd hebben dat je daarop moet besparen, verklaarde men je gek!
Nu worden alle forums volgepend met manieren om 2 druppels water uit te sparen! sjonge sjonge...wat is het volgende...lucht?
En weet je hoelang dat liedje blijft duren? Tot zolang de grote pot spaargeld bestaat, maar waarvan iedereen maandelijks een stuk moet gebruiken om rond te komen. (als je er al hebt tenminste)
Vroeg of laat is de 'pot' opgegeten, daarna.... revolutie à la greque (want àlle potten zullen leeg zijn, ook die van de werkloosheid, ocmw, ziekenkassen, vreemdelingenzaken, gemeentekassen en pensioenfondsen)
Neem nu als voorbeeld 'water'...als je 20 jaar geleden zou beweerd hebben dat je daarop moet besparen, verklaarde men je gek!
Nu worden alle forums volgepend met manieren om 2 druppels water uit te sparen! sjonge sjonge...wat is het volgende...lucht?
Wij hebben een put van 10000 liter, ik kan u verzekeren dat dit ook een pak geld kost.pukkie007 schreef:Als je geen regenwater kan gebruiken, wordt het weer zo'n affaire als met de zonnepanelen. Daar kan ook niet iedereen van "profiteren". Dan wordt voor velen ook het leidingwater een kostelijke zaak. Je mag dan nog douchen ipv een bad te nemen, water-zuinige wc's installeren, enz ... als je alles een beetje netjes en hygiënisch wil hebben dat loopt het verbruik van (leiding)water toch serieus op.
En dan moet ik toekomen met 100 liter water/ dag/ persoon ?![]()
Toen dachten we, amai krijgen we dat ooit terug.
Het belangrijkste was het groene aspect, want onze put moest 7500 liter groot zijn, wij hebben extra betaald om hem te upgraden naar 10000.
Ooit wordt water een luxe product, was toen ons gedacht!
Wij verbruiken jaarlijk 46 m3.
Jhn, hoe doé je dat?
Hier ook een put van 10.000 liter, én nog 2 watertonnen van elk 1.000 liter achter het tuinhuis.
Toch: 96 m³ verbruik EN elk jaar de regenput leeg BEHALVE de laatste 2 jaar. Maar dat kwam 1) omdat we op reis waren tijdens de warmste periode, en 2) we het zwembad (leidingwater) leeglaten in de regenput om dit te "recycleren". Zonder dit was de regenput opnieuw leeg geweest.
Nochtans geef ik zelden m'n gras water en al zeker niet met leidingwater.
Maar wel: gezin van 4p, zeker 12-15 wasmachines per week (zeker nu de zoon voetbalt, en dit een wintersport is, met vééééél wasgoed (3 trainingen per week + 1 wedstrijd, reken maar uit).
MAAR, wasmachine zit op regenwater, dus opnieuw, zit niet in die 96 m³. (Bovendien, dat is een afrekening van bijna een jaar geleden, en toen voetbalde hij nog niet).
Maar goed, ik ga er mijn kop niet over breken. Kost op zich relatief weinig in verhouding tot het comfort dat het biedt. Ik ga mij niet om de 2 dagen douchen om 20 euro per jaar te besparen of zo.
Hier ook een put van 10.000 liter, én nog 2 watertonnen van elk 1.000 liter achter het tuinhuis.
Toch: 96 m³ verbruik EN elk jaar de regenput leeg BEHALVE de laatste 2 jaar. Maar dat kwam 1) omdat we op reis waren tijdens de warmste periode, en 2) we het zwembad (leidingwater) leeglaten in de regenput om dit te "recycleren". Zonder dit was de regenput opnieuw leeg geweest.
Maar wel: gezin van 4p, zeker 12-15 wasmachines per week (zeker nu de zoon voetbalt, en dit een wintersport is, met vééééél wasgoed (3 trainingen per week + 1 wedstrijd, reken maar uit).
MAAR, wasmachine zit op regenwater, dus opnieuw, zit niet in die 96 m³. (Bovendien, dat is een afrekening van bijna een jaar geleden, en toen voetbalde hij nog niet).
Maar goed, ik ga er mijn kop niet over breken. Kost op zich relatief weinig in verhouding tot het comfort dat het biedt. Ik ga mij niet om de 2 dagen douchen om 20 euro per jaar te besparen of zo.
-
- Full Member
- Contacteer:
http://www.een.be/programmas/volt/te-veel-douchen" onclick="window.open(this.href);return false;.
hier +/- 50l per persoon per dag
enkel tuin met regenwater
douche 35l (spaarkop)
bad 80l
3 a 4 wasmachines per week
WC met spaarknop
2 volwassenen en 2 kleuters
hier +/- 50l per persoon per dag
enkel tuin met regenwater
douche 35l (spaarkop)
bad 80l
3 a 4 wasmachines per week
WC met spaarknop
2 volwassenen en 2 kleuters
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Bijna alles wordt duurder en toch is er geen inflatie.Depoenmakker schreef:Om zaken duurder te maken wordt altijd dezelfde strategie gehanteerd door de overheid, namelijk beetje bij beetje zodat het niet te hard opvalt. Dat doen ze zo met sigaretten, bier, electriciteit, benzine, water, gas, alléé...feitelijk met àlles!

Geeft dit geen problemen djtw? Want ik neem aan dat het zwembadwater toch héél wat chloor bevat.djtw schreef:... en we het zwembad (leidingwater) leeglaten in de regenput om dit te "recycleren". Zonder dit was de regenput opnieuw leeg geweest.
Doe je daarmee later dan je kleurenwas?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Tja, eigenlijk niks speciaal.djtw schreef:Jhn, hoe doé je dat?
Wij doen gewoon, we letten er ook niet op.
Onze grootste waterverbruiker is naast douchen, zeker de vaatwas.
Die draait zeker 7 a 8 keer.
Wc's en wasmachine is regelwater alsook alle water voor buiten.