water wordt duurder.
Re: water wordt duurder.
Je zou toch een beetje gek zijn, niet? Douchen, fietsen, wéér douchen? Trouwens, men wil ons toch allemaal op de fiets, dan mag het ook wel wat interessant gemaakt worden. Mijn werkgever geeft helaas geen fietsvergoeding, alleen een lelijke, zware fietsShy-Boy schreef:ik denk dat velen 's ochtends gewoon van uit het bed in de fietskledij kruipen.
Een douche wordt op het werk wel genomen, baas betaalt.

Dat zal wel kloppen voor grote gezinnen. Alleen of met 2 rendeert zuinig zijn niet. Die pomp voor mijn regenwaterput zal in de winkel blijvenronkanon schreef:"Een gezin dat verantwoord omgaat met water, wint" zei minister Schauvliege van CD&V.
Je moet inderdaad al wat regenwater verbruiken voor het rendeert.
Als het niet meezit en je put moet uitgekuist worden dan zit je weer met een extra kost. (en met een lege put)
Als het niet meezit en je put moet uitgekuist worden dan zit je weer met een extra kost. (en met een lege put)
Van mij mogen ze onmiddellijk het water naar 10 euro per kube brengen. Op voorwaarden dat ze dan het regenwater en grondwater met rust laten. Alleen zo zullen ze mensen overtuigen om te investeren in regen of grondwater. Mss dat er dan mensen 2x gaan nadenken vooraleer ze hun gazon besproeien.
Al betwijfel ik dat wel.
Al betwijfel ik dat wel.
tja.... SchauvliegeJW1 schreef:Dat zal wel kloppen voor grote gezinnen. Alleen of met 2 rendeert zuinig zijn niet. Die pomp voor mijn regenwaterput zal in de winkel blijvenronkanon schreef:"Een gezin dat verantwoord omgaat met water, wint" zei minister Schauvliege van CD&V.

Ze zou misschien liever alle bomen laten omhakken , want bomen zuigen al het kostbare water naar hun wortels ....stoute bomen !

ze kunnen het nog wat aantrekkelijker maken en er gemengde douches van makenShy-Boy schreef:Bij ons is fietsen 'in' op het werk, ik denk dat velen 's ochtends gewoon van uit het bed in de fietskledij kruipen.
Een douche wordt op het werk wel genomen, baas betaalt.
@ voodoo
Het grondwater kunnen we beter laten waar het is.
Maar we zouden er inderdaad niet slecht aan doen om meer regenwater op te vangen.
Zeker met al onze bebouwing stroomt er enorm veel rechtstreeks riolen en beken in, de bodem krijgt geen kans.
Misschien wel mede daardoor is grondwater schaars geworden.
Trouwens, ons leidingwater (hier toch) wordt gewonnen uit grondwater.
Het grondwater kunnen we beter laten waar het is.
Maar we zouden er inderdaad niet slecht aan doen om meer regenwater op te vangen.
Zeker met al onze bebouwing stroomt er enorm veel rechtstreeks riolen en beken in, de bodem krijgt geen kans.
Misschien wel mede daardoor is grondwater schaars geworden.
Trouwens, ons leidingwater (hier toch) wordt gewonnen uit grondwater.
Een deel van de drinkwaterfactuur dient om de zuivering van het water te betalen.
Dus als iedereen regenwater of grondwater gebruikt hebben ze een probleem.
Beetje zoals de zonnepanelen dus.
Gevolg is dat de vaste kost nog zal omhoog gaan of er moet een aparte regenwatertaks komen...
trouwens regenwater kan ook (ondiep) grondwater worden
Dus als iedereen regenwater of grondwater gebruikt hebben ze een probleem.
Beetje zoals de zonnepanelen dus.
Gevolg is dat de vaste kost nog zal omhoog gaan of er moet een aparte regenwatertaks komen...
trouwens regenwater kan ook (ondiep) grondwater worden
Dat is ook waar.
Kleine bedenking toch:
Al het regenwater dat niet in de riool terecht komt is een plus voor de waterzuivering want die kan dan efficiënter werken.
Vandaar dat ze nu bezig zijn met scheiding riool en regenwater.
Wat dan weer verloren moeite is als iedereen zijn regenwater opvangt
Kleine bedenking toch:
Al het regenwater dat niet in de riool terecht komt is een plus voor de waterzuivering want die kan dan efficiënter werken.
Vandaar dat ze nu bezig zijn met scheiding riool en regenwater.
Wat dan weer verloren moeite is als iedereen zijn regenwater opvangt

ik mag om 10hSebastiaan1985 schreef: Welke man in een relatie kan om 9u30 naar herhalingen van voetbal kijken zonder hierop commentaar te krijgen

Je gaat nooit al je regenwater opvangen. Zeker in de winter niet.
Ik bekijk het zo: drinkwater kost 0,4 cent per liter.
Als ik een regenwater wil opvangen thuis zelfs maar voor 75pct van mijn dak dan kost mij dat minimum 4.000 euro. Dan moet ik nog al het werk zelf doen.
4000 / 0,004 = 1.000.000 liter water of 1.000 kube . Zelfs al kan ik als vrijgezel 75 liter drinkwater per dag sparen dan duurt het nog meer dan 36 jaar vooraleer ik mijn investeringen terug heb verdient. Dan hou ik nog geen rekening met de kost voor de stroom van de pomp.
Zelfs voor een gezin met 4 is het imo de investering niet waard.
Jammer want we verspillen zo wel kostbaar drinkwater.
Als ik een regenwater wil opvangen thuis zelfs maar voor 75pct van mijn dak dan kost mij dat minimum 4.000 euro. Dan moet ik nog al het werk zelf doen.
4000 / 0,004 = 1.000.000 liter water of 1.000 kube . Zelfs al kan ik als vrijgezel 75 liter drinkwater per dag sparen dan duurt het nog meer dan 36 jaar vooraleer ik mijn investeringen terug heb verdient. Dan hou ik nog geen rekening met de kost voor de stroom van de pomp.
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Zonder te zeveren, wij hebben in onze vorige tuin (vorige woning) een boorput gemaakt, eentje van 12 meter diep, gratis grondwater (dus geen regenput hé). Vuil werkje en met 3 man 6 uur nodig gehad (de meeste middelen kunnen lenen van een kennis die zelf ook ene 'gegraven' had), veel water gekost ook (opnieuw geen zever), denk dat alles ons in puur geld €500 gekost heeft. En dit win je wel terug hoor met de toiletten en wasmachine erop te plaatsen ;-)ThomasDM schreef:Het afgelopen jaar was het verbruik hier om en bij de 65l per persoon per dag, zonder onze wasmachine buiten te smijten zie ik niet in hoe we nog veel lager kunnen gaan tenzij we een boorput te slagen maar dat zal ook niet de bedoeling zijn
Achteraf bekeken, maakte de pomp wel veel lawaai, dus even zien of je die ergens kan plaatsen waar je er geen last van hebt en toch in je 'leidingroute' ligt of er niet ver van. Iets om over na te denken

Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Och, in tegenstelling wat men ons tracht wijs te maken is er in onze regio helemaal geen schaarste aan geschikt water om drinkwater van te maken. Zelfs al regent het twee maanden niet dan nog is er ruim genoeg. In feite zijn de enige kosten en beperkingen het zuiveren de verdelen. Wij moeten zuinig zijn en investeren in regenwater recuperatie opdat watermaatschappijen niet zouden moeten investeren in uitbreiding van capaciteit. Dat onze investeringskost per kubikmeter honderd keer hoger is maakt hun rekening niet.voodoo schreef:Jammer want we verspillen zo wel kostbaar drinkwater.
Mijne beste kameraad heeft in zijn straat zelfs geen waterleiding liggen , er staan daar 3 huizen in zijn straat , midden in een bos . Hij is vrijgezel en heeft indertijd het huis van zijn ,ondertussen overleden , ouders gekocht en zijn zussen en broer hun deel uitbetaald .Daar ligt al minstens 90 jaar een zeer diepe boorput , hij is niets anders gewoon .Er zijn wel tijden geweest dat ze de put dieper hebben laten boren , denk zelfs dat er vroeger twee broers waren die bij de mensen de waterputten gewoon met de hand gingen uitgraven ...die lieten ze met een emmertje en een touw afdalen . Straffe gasten waren dat toen . Maar ik weet niet hoeveel het mijne maat heeft gekost om speciaal een kabel voor tv en internet te laten leggen , dat was toch een redelijk bedrag geloof ik , hij nu nog steeds de enige met internet in zijn straatcentiempje schreef:
Zonder te zeveren, wij hebben in onze vorige tuin (vorige woning) een boorput gemaakt, eentje van 12 meter diep, gratis grondwater (dus geen regenput hé).

Water - afval water - distributie enz. Douchen - bad - toilet - was en afwasmachine - koken en afwas - enz. Kost inderdaad wel wat centen, maar per persoon per dag gezien kom je op 0,40, a' 0,50 cent per dag. Daarvoor krijg je toch wel wat luxe in de plaats.
Voor u kost dat 4.000 euro? Ik schat dat je van bestaande bouw spreekt, met mogelijk moeilijke plaatsing etc. Voor mij 1.500 euro bij de nieuwbouw. Dat maakt een serieus verschil, u dak en afvoeren mag je niet meetellen, want die heb je zoiezo nodig.voodoo schreef:Je gaat nooit al je regenwater opvangen. Zeker in de winter niet.
Put 5000 l + plaatsing bouwhandel 650 euro. (voor 7.500 l zal je 200 euro meer kwijt zijn).
Afwerking => 1 dag (kan door jezelf maar laten we 450 euro rekenen).
Pomp en toebehoren 500 euro.
Als ik elk jaar 50 m³ van deze put gebruik (wc, tuin, wasmachine) is het aan de prijs 4€/m³ op 7,5 jaar terugverdient. Dat is een geweldige investering.