Waterstof
TIP
Re: Waterstof
Ik heb zelf Alfen (elektrische laadpalen enzovoort) en Shell (ok, ze doen in duurzame energie, maar daar zullen velen het vast niet mee eens zijn en dat is vast niet de main-driver van dit aandeel...)
Staat ook op mijn watchlist: Neoen (is veel te duur voor het moment m.i.)
Heb destijds ook zitten kijken naar waterstof en heb de keuze gemaakt om er niet in mee te gaan.
Je kan niet in alles investeren en ik ben niet genoeg overtuigd dat het heel succesvol zal worden.
Heb toen wel hele tijd naar Air Liquide zitten kijken als aandeel, zou moeten profiteren van waterstofdoorbraak en als het niet gebeurd zal de firma vast niet failliet gaan.
Staat ook op mijn watchlist: Neoen (is veel te duur voor het moment m.i.)
Heb destijds ook zitten kijken naar waterstof en heb de keuze gemaakt om er niet in mee te gaan.
Je kan niet in alles investeren en ik ben niet genoeg overtuigd dat het heel succesvol zal worden.
Heb toen wel hele tijd naar Air Liquide zitten kijken als aandeel, zou moeten profiteren van waterstofdoorbraak en als het niet gebeurd zal de firma vast niet failliet gaan.
RDS zet idd al een tijdje in op groene energie. (ook Total trouwens)
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 98237.html
Vreemd dat Umicore hier nog niet gevallen is
Als is dat natuurlijk een exotisch bedrijf uit 1 of ander 3de wereldland met een onzekere energiebevoorrading
Umicore maakt katalysatoren die nodig zijn voor transport met waterstof. Zelf denk ik eerder aan een elektrische toekomst dan aan een waterstof-toekomst. Al zie ik voor waterstof wel een niche-markt & een beperkt marktaandeel in sommige regio's waar enkele lokale autofabrikanten het wel voor waterstof hebben (Japan/Korea). Mogelijks ook een kanshebber voor zwaarder transport (op langere afstand dan) indien de evolutie van de NCM/NCA-batterij traag verloopt.
Waarom batterijen voor transport? ->Well to wheel van een EV is simpelweg superieur tov alle andere alternatieven.
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 98237.html
Vreemd dat Umicore hier nog niet gevallen is

Umicore maakt katalysatoren die nodig zijn voor transport met waterstof. Zelf denk ik eerder aan een elektrische toekomst dan aan een waterstof-toekomst. Al zie ik voor waterstof wel een niche-markt & een beperkt marktaandeel in sommige regio's waar enkele lokale autofabrikanten het wel voor waterstof hebben (Japan/Korea). Mogelijks ook een kanshebber voor zwaarder transport (op langere afstand dan) indien de evolutie van de NCM/NCA-batterij traag verloopt.
Waarom batterijen voor transport? ->Well to wheel van een EV is simpelweg superieur tov alle andere alternatieven.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik had het liefst van al een overkoepelend indexfonds/etf gehad dat een groot deel van de schone-energie/alternative-energie sector bedekt.
Echter diegene die ik vind van bvb ishares spreken me zo niet aan.
Elk bedrijf dat bezig is met gas/olie/alternatieve energie,windmolens,batterijen,.....uitlichten en onderzoeken daar heb ik geen verstand van.
Elk bedrijf dat bezig is met gas/olie/alternatieve energie,windmolens,batterijen,.....uitlichten en onderzoeken daar heb ik geen verstand van.
Niet vergeten dat waterstof het kleinste element op aarde is, en zéér moeilijk te vatten.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Af en toe tegen de richting inzwemmen...
Ik zie toekomst in het element zowel als toepassing als brandstof.
Ik verdiep me er nog verder in, bedankt voor alle reacties.
Ben nu sinds enkele maanden gespreid aan het instappen op indexfondsen/trackers.
Assetverdeling zoveel mogelijk gespreid.
Dit met als horizon 30j.
Ik heb nog wat speelgeld over buiten mijn indexfondsen voor 30j en hiermee wil ik iets meer risico nemen met kans op hoger rendement.
Ik ben 30j en heb dus nog tijd vandaar ik enkele dingen aan het zoeken ben voor op iets kortere termijn mooi rendement te halen.
Een etf mbt energie spreekt me erg aan ivm de klimaat-en schone brandstofproblemem nu en in de toekomst.
Eventueel zeer korte termijn ben ik p2p-lending met vrij hoge rendementen en korte looptijden aan het bekijken(Mintos,Fast Invest).... Iemand hier ervaring mee ? Vind hierover niet echt een algemeen topic.

Ik zie toekomst in het element zowel als toepassing als brandstof.
Ik verdiep me er nog verder in, bedankt voor alle reacties.
Ben nu sinds enkele maanden gespreid aan het instappen op indexfondsen/trackers.
Assetverdeling zoveel mogelijk gespreid.
Dit met als horizon 30j.
Ik heb nog wat speelgeld over buiten mijn indexfondsen voor 30j en hiermee wil ik iets meer risico nemen met kans op hoger rendement.
Ik ben 30j en heb dus nog tijd vandaar ik enkele dingen aan het zoeken ben voor op iets kortere termijn mooi rendement te halen.
Een etf mbt energie spreekt me erg aan ivm de klimaat-en schone brandstofproblemem nu en in de toekomst.
Eventueel zeer korte termijn ben ik p2p-lending met vrij hoge rendementen en korte looptijden aan het bekijken(Mintos,Fast Invest).... Iemand hier ervaring mee ? Vind hierover niet echt een algemeen topic.
Laatst gewijzigd door Eigenbestwil op 18 februari 2019, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Horizon van 30j is een nobel doel voor aandelen beleggingen. Maar eerlijk gezegd, de technologie evolueert zeer snel en het zou wel eens een 'winner takes it all' scenario kunnen worden. Gewoon investeren en van de zijlijn kijken lijkt me hier niet de ideale strategie.
Zolang batterijtechnologie en opslagcapaciteit beter worden lijkt elektriciteit over de beste papieren te beschikken. Zowel voor transport als voor (thuis)opslag.
Ook het bestaande aardgasnet heeft enorme voordelen als buffer voor renewables.
Zoals dw reeds schreef via biomethaan. Al kan waterstof ook hier een rol spelen. Ik vrees dat het eerder een beperkte rol zal blijven.
Zolang batterijtechnologie en opslagcapaciteit beter worden lijkt elektriciteit over de beste papieren te beschikken. Zowel voor transport als voor (thuis)opslag.
Ook het bestaande aardgasnet heeft enorme voordelen als buffer voor renewables.
Zoals dw reeds schreef via biomethaan. Al kan waterstof ook hier een rol spelen. Ik vrees dat het eerder een beperkte rol zal blijven.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Klopt wat u zegt imo.
Ik blijf het allemaal even uitvissen.
Zoiezo ga ik mijn zoekwerk even doorhameren om iets overkoepelend te vinden qua beleggingen en schone/nieuwe/duurzame energie, liefst iets in de vorm van een etf/tracker. (Tips en opties welkom)
Ik blijf het allemaal even uitvissen.
Zoiezo ga ik mijn zoekwerk even doorhameren om iets overkoepelend te vinden qua beleggingen en schone/nieuwe/duurzame energie, liefst iets in de vorm van een etf/tracker. (Tips en opties welkom)
Het grote probleem is dat er 2 vragen op te lossen zijn:
- Wordt waterstof een belangrijke energiedrager?
- Welke bedrijven gaan "winnen", maw er een winstgevende activiteit uit halen die kan groeien, en dan ook effectief groeien?
Als je een ETF in waterstofbedrijven zou kopen, dan koop je een pakket van verschillende bedrijven, en daarvan gaan er een paar ten onder, en anderen gaan groeien en "winnen".
Zelf gaan stockpicken kan je zeker doen, maar dan zou je ook al in minstens een 10-tal van de bedrijven moeten investeren, zodat je niet op het kreupele paard gewed hebt met al je centen.
Maar de eerste vraag lijkt me vooraf ook geen evidentie.
- Wordt waterstof een belangrijke energiedrager?
- Welke bedrijven gaan "winnen", maw er een winstgevende activiteit uit halen die kan groeien, en dan ook effectief groeien?
Als je een ETF in waterstofbedrijven zou kopen, dan koop je een pakket van verschillende bedrijven, en daarvan gaan er een paar ten onder, en anderen gaan groeien en "winnen".
Zelf gaan stockpicken kan je zeker doen, maar dan zou je ook al in minstens een 10-tal van de bedrijven moeten investeren, zodat je niet op het kreupele paard gewed hebt met al je centen.
Maar de eerste vraag lijkt me vooraf ook geen evidentie.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Aan stockpicken begin ik niet, daar heb ik geen verstand van.
Iemand etf's in portefeuille hieromtrent?
Offtopic: is er ergens een draadje over p2p-lending ?
Uitvissen hoe de markt ineen zit. Wie is nu marktleider? Wie heeft de beste technologie? Wie investeert veel in R&D? Welke speler kent de markt/zit reeds in de markt? Wie haalt de hoogste marges?,...
De kans is groot dat die speler het op LT ook zal halen. Al blijft het een kwestie van technologische ontwikkelingen op de voet op te volgen! Een ETF lijkt me niet de beste keuze (al is in deze ook zelfkennis van belang).
Gezien uw tijdshorizon van 30 jaar, toch maar eens naar Umicore kijken. Belgisch bedrijf (dus geen dubbele RV & vrij makkelijk nieuws over te vinden), LT horizon (doen al R&D voor zaken die pas binnen 10-20jaar kunnen toegepast worden), de juiste sectoren, vrij aantrekkelijk gewaardeerd dankzij de recente correctie...
...& een zeer klein deel waterstof. Recent nog productieverhoging daar ->
https://www.umicore.com/en/media/press/ ... toren-uit/
Dit is geen advies btw. Maak uw huiswerk vooraleer ge koopt!
De kans is groot dat die speler het op LT ook zal halen. Al blijft het een kwestie van technologische ontwikkelingen op de voet op te volgen! Een ETF lijkt me niet de beste keuze (al is in deze ook zelfkennis van belang).
Gezien uw tijdshorizon van 30 jaar, toch maar eens naar Umicore kijken. Belgisch bedrijf (dus geen dubbele RV & vrij makkelijk nieuws over te vinden), LT horizon (doen al R&D voor zaken die pas binnen 10-20jaar kunnen toegepast worden), de juiste sectoren, vrij aantrekkelijk gewaardeerd dankzij de recente correctie...
...& een zeer klein deel waterstof. Recent nog productieverhoging daar ->
https://www.umicore.com/en/media/press/ ... toren-uit/
Dit is geen advies btw. Maak uw huiswerk vooraleer ge koopt!
Orsted (beurs DK) is zowel betrokken bij energieopslag in batterijen als in waterstof…
(Alle uitbaters van offshore windmolen parken onderzoeken deze 2 mogelijkheden)
https://orsted.com/en/Media/Newsroom/Ne ... w-complete
https://www.owjonline.com/news/view,fro ... _53758.htm
(Alle uitbaters van offshore windmolen parken onderzoeken deze 2 mogelijkheden)
https://orsted.com/en/Media/Newsroom/Ne ... w-complete
https://www.owjonline.com/news/view,fro ... _53758.htm
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Zoek op tweakers.net maar eens naar p2p of Mintos.Eigenbestwil schreef: ↑18 februari 2019, 13:46 Aan stockpicken begin ik niet, daar heb ik geen verstand van.
Schijnt wel te werken, maar niemand die het al lang doet, en blijkbaar zakken de rentes.
Is vandaag topic geweest in De Vrije Markt:Eigenbestwil schreef: ↑17 februari 2019, 15:30 Ik had het liefst van al een overkoepelend indexfonds/etf gehad dat een groot deel van de schone-energie/alternative-energie sector bedekt.
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-markt/2 ... d20190222/
Misschien zijn die van triodos een piste?
https://www.triodos.be/nl/particulieren ... gsfondsen/
Als je de samenstelling van die fondsen bekijkt heb ik wel wat bedenkingen, maar goed...
Waterstof is niet op te slagen, wat wél kan is oplossen in een alkalisch metaal. Natrium, lithiyum, zink, ijzer, aluminium
Je kan je waterstofgas omzetten tot mierenzuur. Ik meende zelfs dat men met bepaalde materialen, de opslag van waterstofgas vergemakkelijkt, omdat het aangetrokken wordt tot dat oppervlakte.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor