Waterstof
TIP
Re: Waterstof
Afblijven.Eigenbestwil schreef: ↑29 januari 2020, 11:49 Iemand nog iets te melden omtrent het onderwerp ?
De laatste tijd vloeien er toch heel wat nieuwsberichten hieromtrent.
Op dit moment bestaat er geen etf dat waterstof(toepassingen) behartigd.
Losse aandelen (ballard,nel,powercell,.....) kopen is blijkbaar de enige optie om hierin te beleggen.
Een etf die batterijopslag/waterstof combineert is er ook niet direct te vinden.
Umicore aandelen lijken me hier niet slecht ifv batterijen enz...
Iemand ideetjes,tips,suggesties,opmerkingen ?
Start-ups die geld verbranden. Zelf mijn broek aan gescheurd.
En dat gaat ook zo blijven. Het best-case scenario voor waterstof is minder rooskleurig dan wat er met de huidige technologie mogelijk is met batterijen.Ik geloof voor mobiliteit niet direct in het en/en scenario. Elektrische batterijen liggen nog mijlen voor.
Maar als mensen graag een dure, complexere wagen hebben die meer onderhoud nodig heeft en zoals een slak rijdt. Ja dan is waterstof the way to go tegenover BEVs...
Voor langdurige seizoensopslag heeft waterstof nog een voordeel ten opzichte van batterijen.
Maar daar kan evengoed een Viessmann de leidende speler in worden.
Maar daar kan evengoed een Viessmann de leidende speler in worden.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Vertel dat dan vlug aan…ThomasDM schreef: ↑29 januari 2020, 12:01En dat gaat ook zo blijven. Het best-case scenario voor waterstof is minder rooskleurig dan wat er met de huidige technologie mogelijk is met batterijen.Ik geloof voor mobiliteit niet direct in het en/en scenario. Elektrische batterijen liggen nog mijlen voor.
Maar als mensen graag een dure, complexere wagen hebben die meer onderhoud nodig heeft en zoals een slak rijdt. Ja dan is waterstof the way to go tegenover BEVs...

.het Duitse Bosch, ze namen:
• Vorig jaar een meerderheidsbelang in het Zweeds PowercelL
• Dit jaar in het Britse Ceres Power (ondanks de Brexit...)
Voor waterstof alleen werken er bij Bosch momenteel 4000 mensen (nutteloos???)
https://elektrischnederland.nl/2019/05/ ... chnologie/
https://www.bosch-presse.de/pressportal ... 06400.html
En het Duitse Beursbedrijf zwaait sinds 2019 bij het Noorse NEL de plak ….
En wat dan met de +30 Europese waterstof fabrieken....

https://www.fch.europa.eu/
In Oostenrijk is er vorige maand al zo’n EU fabriek operationeel, vlug terug sluiten

Want een hoogoven op batterijen is allicht véél rendabeler...

https://www.marketscreener.com/VERBUND- ... -29565443/
...
...
...
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Ik vind het moeilijk om te beslissen.
Ja, opslag van waterstof is haalbaar, en een gasketel kan op waterstof draaien.
Maar om een auto te laten rijden op waterstof is bij de bron 3 keer zo veel stroom nodig als met batterijen.
En elk jaar is er nieuwe technologie voor batterijen. Ze kunnen waarschijnlijk de zeldzame materialen vermijden, en de capaciteit per kg nog verdubbelen.
Als we dan ruim 500 km halen, dan is de acceptatie ook opgelost.
Anderzijds, als de arabieren hun woestijnen vol zonnepanelen leggen kunnen die wel waterstof verkopen voor schepen, vrachtwagens, etc.
Ja, opslag van waterstof is haalbaar, en een gasketel kan op waterstof draaien.
Maar om een auto te laten rijden op waterstof is bij de bron 3 keer zo veel stroom nodig als met batterijen.
En elk jaar is er nieuwe technologie voor batterijen. Ze kunnen waarschijnlijk de zeldzame materialen vermijden, en de capaciteit per kg nog verdubbelen.
Als we dan ruim 500 km halen, dan is de acceptatie ook opgelost.
Anderzijds, als de arabieren hun woestijnen vol zonnepanelen leggen kunnen die wel waterstof verkopen voor schepen, vrachtwagens, etc.
Waterstof heeft industrieel wel een veel groter potentieel. Het benutten van de gas- en olieinfrastructuur is een heel andere grootorde dan de batterijen in personenwagens qua energie.
Maar ik vind het als belegger nog een wild west van groeivooruitzichten. Iets waar ik liever niet in beleg.
We hebben zo onlangs nog de cannabis hype zien passeren, dit zou de volgende kunnen zijn. De markt wordt volwassen en de trends zetten zich wel degelijk door, maar de beleggers erin zijn evengoed geschoren.
Maar ik vind het als belegger nog een wild west van groeivooruitzichten. Iets waar ik liever niet in beleg.
We hebben zo onlangs nog de cannabis hype zien passeren, dit zou de volgende kunnen zijn. De markt wordt volwassen en de trends zetten zich wel degelijk door, maar de beleggers erin zijn evengoed geschoren.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
het hoeft zelfs geen hype te zijn: een sector kan én toekomstgericht zijn, én de trend kan blijvend bevestigd worden, én tegelijkertijd valt er weinig te rapen voor de belegger.
Denk bijvoorbeeld aan ouderenzorg of luchtvaart: de sectoren zijn enorm gegroeid, maar hebben het niettemin moeilijk om het hoofd boven water te houden.
Ik ben er redelijk zeker van dat waterstof een rol gaat spelen in de toekomstige energiemarkt, maar dit wil nog niet zeggen dat daar per definitie veel geld valt te rapen.
Denk bijvoorbeeld aan ouderenzorg of luchtvaart: de sectoren zijn enorm gegroeid, maar hebben het niettemin moeilijk om het hoofd boven water te houden.
Ik ben er redelijk zeker van dat waterstof een rol gaat spelen in de toekomstige energiemarkt, maar dit wil nog niet zeggen dat daar per definitie veel geld valt te rapen.
Interessant! Bosch "estimates that as much as 20 percent of all electric vehicles worldwide will be powered by fuel cells by 2030". Dus toch geen "of/of", maar "en/en"?jonie schreef: ↑29 januari 2020, 17:43 het Duitse Bosch, ze namen:
• Vorig jaar een meerderheidsbelang in het Zweeds PowercelL
• Dit jaar in het Britse Ceres Power (ondanks de Brexit...)
Voor waterstof alleen werken er bij Bosch momenteel 4000 mensen (nutteloos???)
https://elektrischnederland.nl/2019/05/ ... chnologie/
https://www.bosch-presse.de/pressportal ... 06400.html
Zoals ik elders al gezegd heb, ik denk dat er toekomst is voor waterstof in heel specifieke sectoren. Denk aan de luchtvaart, misschien is het verlies bij de produktie best aanvaardbaar als je iets zou vinden dat voor vluchten op middellange afstand zou werken. Ik denk dat men inzake groen vliegen nog nergens staat buiten voor sommige zeer korte afstanden, in Scandinavie. En dat het overleven van een industrie misschien er van zal afhangen.
Misschien vindt men betere en goedkopere zonnecellen om rechtstreeks waterstof te maken en wordt het wel rendabel dat in een zonnige woestijn te doen. Transport en langdurige opslag lijkt me simpeler als voor electriciteit. Ik dacht dat je met een buis met dezelfde doormeter als een electriciteitsleiding 5 maal meer energie kan vervoeren.
Ik lees dat er een groot verlies is er bij de omzetting terug naar electriciteit. Maar als dat verlies warmte is, is dat op sommige plaatsen misschien nuttig te gebruiken. Zoals voor de huisverwarming tijdens de wintermaanden, als de zonnecellen te weinig opbrengen.
In gewone auto's zie ik het inderdaad niet zitten. Je kan beter je voertuigen electrisch opladen en de warmte elders gebruiken. Het is altijd mogelijk dat voor een bepaald probleem bijvoorbeeld sommige vrachtwagens of de productie van bepaalde stoffen, waterstof nu net de oplossing biedt. Je kan bijvoorbeeld veel sneller tanken, maar eens dat privépersonen de gewoonte hebben hun voertuig s'avonds in het stopcontact te steken maakt dat voor hen weinig uit.
Ik vind het niet terug maar daar is een bedrijf in Nederland die Amerikaans onderzoek gebruikt om de waterstof direct in iets anders om te zetten dat dan wel bewaard en vervoerd kan worden.
Beleggen lijkt me moelijk. In deze fase zou je heel selectief moeten kunnen zijn, ik weet niet of een fonds dat aanbiedt. Heb je meer kans als je in een bepaalde techniek geloofd en dan in een bedrijf dat die techniek toepast gaat beleggen? Met een enorm hoog risico.
Misschien vindt men betere en goedkopere zonnecellen om rechtstreeks waterstof te maken en wordt het wel rendabel dat in een zonnige woestijn te doen. Transport en langdurige opslag lijkt me simpeler als voor electriciteit. Ik dacht dat je met een buis met dezelfde doormeter als een electriciteitsleiding 5 maal meer energie kan vervoeren.
Ik lees dat er een groot verlies is er bij de omzetting terug naar electriciteit. Maar als dat verlies warmte is, is dat op sommige plaatsen misschien nuttig te gebruiken. Zoals voor de huisverwarming tijdens de wintermaanden, als de zonnecellen te weinig opbrengen.
In gewone auto's zie ik het inderdaad niet zitten. Je kan beter je voertuigen electrisch opladen en de warmte elders gebruiken. Het is altijd mogelijk dat voor een bepaald probleem bijvoorbeeld sommige vrachtwagens of de productie van bepaalde stoffen, waterstof nu net de oplossing biedt. Je kan bijvoorbeeld veel sneller tanken, maar eens dat privépersonen de gewoonte hebben hun voertuig s'avonds in het stopcontact te steken maakt dat voor hen weinig uit.
Ik vind het niet terug maar daar is een bedrijf in Nederland die Amerikaans onderzoek gebruikt om de waterstof direct in iets anders om te zetten dat dan wel bewaard en vervoerd kan worden.
Beleggen lijkt me moelijk. In deze fase zou je heel selectief moeten kunnen zijn, ik weet niet of een fonds dat aanbiedt. Heb je meer kans als je in een bepaalde techniek geloofd en dan in een bedrijf dat die techniek toepast gaat beleggen? Met een enorm hoog risico.
De (waterstof) kogel is door de kerk.
De Duitse regering besliste vandaag dat Duitsland Nr 1 in de wereld moet worden, in waterstof technologie, om zo tegen 2050 klimaat neutraal te worden.
En de koers van de waterstofbedrijven liep al enkele jaren, meer dan goed…
want Duitsland is in concurrentie met UK...
(start op 2:28)
https://www.tagesschau.de/multimedia/se ... 37515.html

De Duitse regering besliste vandaag dat Duitsland Nr 1 in de wereld moet worden, in waterstof technologie, om zo tegen 2050 klimaat neutraal te worden.

En de koers van de waterstofbedrijven liep al enkele jaren, meer dan goed…

(start op 2:28)
https://www.tagesschau.de/multimedia/se ... 37515.html
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Iemand met aandelen nel asa in bezit , die gaat intekenen op de kapitaalsverhoging tegen 18,45 NOK ?
Aandelen NEL ASA zijn reeds fel omhoog gegaan laatste jaar ,ik sta op 170% in de plus.
Er is een beetje een waterstof hype , de vraag is of die bevestigd gaat worden ?
Wie gaat intekenen ?
Aandelen NEL ASA zijn reeds fel omhoog gegaan laatste jaar ,ik sta op 170% in de plus.
Er is een beetje een waterstof hype , de vraag is of die bevestigd gaat worden ?
Wie gaat intekenen ?
Het zijn dan ook de duurdere auto's die 500km halen hé. Eens dat de prijzen omlaag gaan (vooral dan de R&D gespreid over een groter platform), ga je een nieuwe versnelling zien. In enkele landen is die nu reeds gestart (oa wegens forse subsidies) & een steeds groeiend aanbod van nieuwe modellen.
In Nederland zijn die subsidies vanaf dit jaar weggevallen dacht ik & toch gaat het al richting 20% van de verkoop de laatste maand.
Dan zijn er nog de 'vooroordelen' over de batterijen die onterecht bleken. (tenzij je een oude Leaf hebt natuurlijk)
Benieuwd ook naar de reacties op de VW ID.3 de komende dagen. Wordt vandaag afgeleverd bij 30.000 klanten. (1 Duits magazine was alles behalve positief)
Er komt volgend jaar een hele rist aan nieuwe EV's op de markt.
Mij moet je niet meer overtuigen hoor.
Ik zit al aan mijn derde EV (momenteel nog 2 in gebruik en de volgende staat al in afwachting van levering).
Niets dan voordelen*. En die 500 km range heb ik nog nooit nodig gehad.
Met een verbrandingsmotor stopte ik liever ook na max. 300 km.
* Of toch, één groot nadeel. Once you go EV you never go back.
Nederland en Noorwegen zijn geen goede voorbeelden. Die lopen ver voorop.
Ik schreef niet voor niets 'Vlaanderen'. Een regio waar politici en hun kiezers overwegend huiverachtig staan tegenover elke vernieuwing.
VW heeft zich duidelijk verkeken op de EV. Ze redeneren nog teveel vanuit hun verleden als autobouwer. Ze dachten even op dezelfde weg verder te gaan en een 'auto' te bouwen en er rap wat externe software in te plempen. Ze zagen dan wel over het hoofd dat een EV eigenlijk gewoon een pc geworden is met een koetswerk rond en rondom vier wielen. Het hart van dat systeem hebben ze dus juist uitbesteed. En daar doen zich nu net de problemen voor.
Ik zit al aan mijn derde EV (momenteel nog 2 in gebruik en de volgende staat al in afwachting van levering).
* Of toch, één groot nadeel. Once you go EV you never go back.

Ik schreef niet voor niets 'Vlaanderen'. Een regio waar politici en hun kiezers overwegend huiverachtig staan tegenover elke vernieuwing.
VW heeft zich duidelijk verkeken op de EV. Ze redeneren nog teveel vanuit hun verleden als autobouwer. Ze dachten even op dezelfde weg verder te gaan en een 'auto' te bouwen en er rap wat externe software in te plempen. Ze zagen dan wel over het hoofd dat een EV eigenlijk gewoon een pc geworden is met een koetswerk rond en rondom vier wielen. Het hart van dat systeem hebben ze dus juist uitbesteed. En daar doen zich nu net de problemen voor.
Ahh, had niet naar de naam gekekenJefdewit schreef: ↑11 september 2020, 14:33 Mij moet je niet meer overtuigen hoor.
* Of toch, één groot nadeel. Once you go EV you never go back.![]()

Ik ben nog steeds aan het wachten op mijn 1ste EV. Ik lijk dat telkens een jaar uit te stellen. Ook nu weer...
Ik had mijn hoop gezet op de ID.3, maar de interieurafwerking lijkt me echt wel ondermaats & de prijs te hoog als je wat opties wil. Ben ook benieuwd naar de software/touchscreen (op eerste filmpjes lijkt die extreem traag). Over de rij-eigenschappen heb ik enkel positiefs gelezen, dus dat zit wel snor (maar minder verwacht je ook niet).
ID.4/Enyaq verwacht ik ook wel wat van, de software zal tegen dan wel in orde zijn zeker?
Benieuwd of de traditionele autobouwers hun software op orde krijgen... Vergeet niet de dreiging van Chinese fabrikanten die naar Europa zullen afzakken... MG ZS EV was de eerste, maar met oa Xpeng,Aiways,(Polestar?),... zie ik er nog volgen.
Verder denk ik ook steeds; batterijontwikkeling zal nog verder verbeteren de komende jaren, alsook de instapprijzen & de standaardconfiguratie; wacht nog ff met andere woorden

Zoals airco al enige tijd standaard is, zal snelladen boven 120kW ook standaard worden.
Silicon anodes in de batterijen binnen enkele jaren & ze gaan (in stapjes) richting 350 à 400 Wh/kg op cell-level (momenteel zo'n 260à270). & ik vermoed dat men op 'pack-level' & BMS nog serieus in gewicht kan snoeien.
Mijn sjoemeldiesel is nu 10jaar oud, maar rijdt nog steeds zeer soepel (<200.000km). Hopelijk trekt ie het nog enkele jaren.
Om terug te komen op waterstof... Ik geloof er niet in voor licht transport. & ook voor zwaar transport zakt mijn geloof eigenlijk. Ik geloof wel in het opslaan van bvb teveel aan wind-energie naar waterstof.