Waterstof
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Waterstof
Hi,
Ik ben mezelf aan het verdiepen in het investeren in waterstof(bedrijven).
Etf's/fondsen die de markt overkoepelen mbt waterstof heb ik momenteel niet gevonden.
Het zal momenteel dus draaien rond losse aandelen.
Deze zijn meestal niet dividend-herbeleggend wat voor mij minder aanspreekt, toch wil ik het verder uitspitten.
De grote namen als Ballard Power Systems(BLDP),PLUG power en Hydrogenics (HYGS) bieden allen aandelen aan.
Deze zijn eveneens te koop via Degiro.
Iemand zich hierin al verdiept of een van deze aandelen in zijn bezit ?
Of weet er iemand een overkoepelend etf/indexfonds die deze grote spelers omvatten?
Momenteel bieden de etf's en fondsen enkel een groep "clean-energy" bedrijven in het pakket aan die niet echt geconcentreerd in de waterstof zitten.
Alvast bedankt
Etf's/fondsen die de markt overkoepelen mbt waterstof heb ik momenteel niet gevonden.
Deze zijn meestal niet dividend-herbeleggend wat voor mij minder aanspreekt, toch wil ik het verder uitspitten.
De grote namen als Ballard Power Systems(BLDP),PLUG power en Hydrogenics (HYGS) bieden allen aandelen aan.
Of weet er iemand een overkoepelend etf/indexfonds die deze grote spelers omvatten?
Momenteel bieden de etf's en fondsen enkel een groep "clean-energy" bedrijven in het pakket aan die niet echt geconcentreerd in de waterstof zitten.
Alvast bedankt
Re: Waterstof
Waarom waterstof?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Zit imo veel toekomst in...
Ongetwijfeld waar, maar:
1) Zit er meer toekomst in dan in andere hernieuwbare energiebronnen?
2) Zal die 'toekomst' zich ook vertalen in navenante winsten? Een technologie kan succesvol zijn zonder hoge winstmarges te realiseren voor de bedrijven die het verkopen.
3) Ben je zeker dat de kleine 'echte' waterstofbedrijven niet zullen verdrongen worden door veel kapitaalkrachtigere bedrijven actief in olie/gas, industriële gassen of andere verwante sectoren?
4) Wat zie jij dat anderen niet zien? Als de meeste beleggers net als jij geloven dat er 'veel toekomst' in waterstof zit, zal de toekomstige groei van die sector al ingeprijsd zitten in de aandelen.
De geschiedenis leert dat je zelden uitzonderlijke rendementen haalt in 'hippe' sectoren en bijna altijd bovengemiddeld hoge risico's loopt.
Persoonlijk zou ik in dit soort jonge sectoren ook niet beleggen via ETFs; een meerderheid van de bedrijven in een nieuwe sector gaat failliet en je ETF stelt je volop bloot aan dat kaf. Als je niet de expertise hebt om de meest veelbelovende bedrijven zelf te identificeren, blijf je er imo beter helemaal uit weg.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Klopt allemaal en dit heb ik al afgewogen, wou me er toch eens in verdiepen.
Ik heb nog geen stappen gezet, ik ben enkel info aan het inwinnen
Ik heb nog geen stappen gezet, ik ben enkel info aan het inwinnen

Neem aan dat je in waterstof toekomst ziet omwille van het klimaat. Of daar echt toekomst is zit valt nog te bezien maar laat ons er van uit gaan dat het wel zo zal zijn. Zou positief kunnen zijn voor fabrikanten van brandstofcellen en katalysator materiaal platina. Aan de kant van waterstof productie heb je ofwel de chemie en olie industrie die waterstof relatief goedkoop uit aardgas of aardolie kunnen halen of als bij product uit een of ander chemisch proces. Momenteel komt het gros van waterstof uit fossiele oorsprong voort, vaak wordt het gewoon ter plaatse op gestook in stoom boilers (te duur; lees geen markt voor, om het te zuiveren, te comprimeren en op te slaan). Aan de andere kan een overmaat aan wind of zonne energie in waterstof omgezet worden, probleem daarbij is dat er nog helemaal geen overschot is, zelfs bij maximaal aanbod van wind of zon draaien er nog volop gas en kolencentrales. Zolang dat het geval is, is het bijzonder inefficiënt en zinloos om elektriciteit in waterstof om te zetten.
Neemt niet weg dat waterstof een propere aandrijving kan zijn voor bv openbaar vervoer in steden, ook al komt de waterstof voort uit fossiel oorsprong.
-
- Full Member
Kijk maar naareen lange termijn chart van PLUG of FCEL als je wilt zien hoe rendabel een investering in waterstof kan zijn.
Waterstof is niet rendabel en zeker niet milieu vriendelijk. Waarschijnlijk zullen in de toekomst zwaar verkeer op waterstof rijden. De rest zal elektrisch rijden. Het rendement van waterstof is gewoon te laag om er wagens mee aan te drijven en wordt momenteel vooral gewonnen uit fossiele brandstoffen.
En zelfs voor dat zwaar verkeer zijn er nog een hoop alternatieven voor waterstof.Nairo schreef: ↑16 februari 2019, 21:53 Waterstof is niet rendabel en zeker niet milieu vriendelijk. Waarschijnlijk zullen in de toekomst zwaar verkeer op waterstof rijden. De rest zal elektrisch rijden. Het rendement van waterstof is gewoon te laag om er wagens mee aan te drijven en wordt momenteel vooral gewonnen uit fossiele brandstoffen.
Je kan methaangas (CNG/LNG) of vloeibare brandstoffen (ethanol of vergelijkbaar) maken via elektriciteit en op kleinere schaal ook uit duurzame biomassa. Voordeel hier is dat je weinig nieuwe infrastructuur nodig hebt in vergelijking met waterstof. Ook batterijen tonen potentieel in bepaalde vormen van zwaar vervoer.
Als waterstof doorbreekt zal dat waarschijnlijk vooral zijn als manier om elektriciteit op te slaan. Ook daar zijn er echter nog een hoop alternatieven.
Synthetisch methaan is maar een beetje minder efficiënt dan synthetisch waterstof en vereist minder extra infrastructuur. Batterijen worden snel goedkoper en zijn onklopbaar qua responstijd. Een aanzienlijk aantal bestaande waterkrachtcentrales kunnen worden omgevormd tot opslagcentrales.
En tot slot is het ook nog onduidelijk hoeveel opslag uiteindelijk zal nodig zijn, gelet op het nog onderbenutte potentieel van vraagsturing en grensoverschrijdende stroomnetten ('het waait altijd ergens').
Waterstof is veelbelovend, maar dat zijn de alternatieven ook. En al die alternatieven hebben het voordeel dat ze kunnen teren op een bestaand stroom- of gasnet, terwijl waterstofinfrastructuur bijna vanaf nul moet opgebouwd worden.
Bij waterstof is er een te groot rendement verlies bij opslag en transport hierdoor zal het nooit rendabel genoeg worden.dw schreef: ↑16 februari 2019, 22:07En zelfs voor dat zwaar verkeer zijn er nog een hoop alternatieven voor waterstof.Nairo schreef: ↑16 februari 2019, 21:53 Waterstof is niet rendabel en zeker niet milieu vriendelijk. Waarschijnlijk zullen in de toekomst zwaar verkeer op waterstof rijden. De rest zal elektrisch rijden. Het rendement van waterstof is gewoon te laag om er wagens mee aan te drijven en wordt momenteel vooral gewonnen uit fossiele brandstoffen.
Je kan methaangas (CNG/LNG) of vloeibare brandstoffen (ethanol of vergelijkbaar) maken via elektriciteit en op kleinere schaal ook uit duurzame biomassa. Voordeel hier is dat je weinig nieuwe infrastructuur nodig hebt in vergelijking met waterstof. Ook batterijen tonen potentieel in bepaalde vormen van zwaar vervoer.
Als waterstof doorbreekt zal dat waarschijnlijk vooral zijn als manier om elektriciteit op te slaan. Ook daar zijn er echter nog een hoop alternatieven.
Synthetisch methaan is maar een beetje minder efficiënt dan synthetisch waterstof en vereist minder extra infrastructuur. Batterijen worden snel goedkoper en zijn onklopbaar qua responstijd. Een aanzienlijk aantal bestaande waterkrachtcentrales kunnen worden omgevormd tot opslagcentrales.
En tot slot is het ook nog onduidelijk hoeveel opslag uiteindelijk zal nodig zijn, gelet op het nog onderbenutte potentieel van vraagsturing en grensoverschrijdende stroomnetten ('het waait altijd ergens').
Waterstof is veelbelovend, maar dat zijn de alternatieven ook. En al die alternatieven hebben het voordeel dat ze kunnen teren op een bestaand stroom- of gasnet, terwijl waterstofinfrastructuur bijna vanaf nul moet opgebouwd worden.
Spaarbekkens zoals Coo Trois-Ponts zijn in het hele opslag verhaal wellicht het meest interessant, ze kunnen heel grote vermogens aan, hebben met 75% een interessant cyclus rendement, snel schakelbaar en op plaatsen waar nu al een stuwmeer in gebruik is kan de investering best mee vallen. Alleen accu's doen het qua rendement en schakelsnelheid nog beter, het is momenteel echter onbetaalbaar duur om dat grootschalig toe te passen. Andere systemen zoals elektriciteit omzetten in brandstof hebben een heel slecht cyclus rendement, zowel bij de omzetting naar brandstof als brandstof naar elektriciteit is er veel verlies.dw schreef: ↑16 februari 2019, 22:07
In vraagsturing maar vooral ook de elektrificatie van het wagenpark kan heel wat stuurbaar variabel vermogen opleveren. Transport over heel grote afstanden levert met de huidige hoogspanningsnetten te veel verlies op (hoogspanningsverliezen in een klein landje als België en goed gespreide productie liggen al rond de 5%). Misschien is het in de toekomst mogelijk met super hoge gelijkspanning en betere geleider materialen.
Xylem
Kijk eens naar HyGear (NPEX-beurs) in Nederland, heel wat beter dan al die "fantastische" Amerikaanse aandelen. Ik heb ze sinds de emissie op 5,75.Eigenbestwil schreef: ↑16 februari 2019, 16:30 Hi,
Alvast bedankt
Om gespreid te beleggen in een bepaalde sector zijn iShares ETF's vaak een goede mogelijkheid.
Als ik zoek op ishares renewable kom ik uit op een paar interessante ETF's:
https://www.ishares.com/us/products/239 ... energy-etf
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... rough=true
Meer algemeen ETF's voor energie, de top12:
https://etfdb.com/themes/ishares-energy-etfs/
Hier zou je eens verder inhoudelijk naar kunnen kijken om te bepalen welke het meest in de buurt van jouw overtuiging komt.
Als ik zoek op ishares renewable kom ik uit op een paar interessante ETF's:
https://www.ishares.com/us/products/239 ... energy-etf
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... rough=true
Meer algemeen ETF's voor energie, de top12:
https://etfdb.com/themes/ishares-energy-etfs/
Hier zou je eens verder inhoudelijk naar kunnen kijken om te bepalen welke het meest in de buurt van jouw overtuiging komt.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
dank voor de reacties allemaal.
Als ik iedereen hoor zijn we er toch blijkbaar van overtuigd allemaal dat alternatieve energie/brandstof een toekomst heeft.
Mensen die daadwerkelijk aandelen hebben of etfs hieromtrent?
mvg
Als ik iedereen hoor zijn we er toch blijkbaar van overtuigd allemaal dat alternatieve energie/brandstof een toekomst heeft.
Mensen die daadwerkelijk aandelen hebben of etfs hieromtrent?
mvg