Weigering cash colruyt, apotheker,...
Re: Weigering cash colruyt, apotheker,...
man man man,, je moet eerst eens leren begrijpend lezen, waar haal je dat uit of waar lees je dat ,dat ik een probleem ermee zou hebben???lop schreef: ↑23 april 2020, 16:21Nog maals , niet iedereen kan op deze manier betalen , en een winkel mag deze klant ook niet weigeren . Ten slotte heb ik gedurende deze corona crisis nooit met bankcontact betaald . Nergens , bakker , beenhouwer , aphotheek , delaize , colruyt , Aldi , lidl , hubo , Aveve , en achter patatten bij de boerludo schreef: ↑23 april 2020, 13:48
Wat jij verstaat onder " primaire behoeften" is iets helemaal anders hoor.. Voor NO cash geld zijn er alternatieven.. bankkaart - smartphone, cashloos betalen - overschrijving..
Wie zegt dat ik de mensen ertoe wil verplichten??? waar lees je dat??? mensen hebben de mogelijkheid, is iets heel anders... En met cashloos betalen heb je géén pincode nodig met je bankkaart.. Dus niks om te onthouden,
Tja, het kot of cachotje zal te klein zijn voor U waar ze U gaan steken als ge teveel van uwen theater maakt in ne winkel, wees daar maar zeker van.. en tzal ni de man met de zeis zijn maar die met hun kepieke... die lachen er ni mee als ge U niet aan de opgelegde tijdelijke regels houdt.. en kun je het later aan meneerke rechter proberen uit leggen, is zien of die uw standpunt gaat begrijpen.. Typekes met Rambo allures kunnen we nu wel missen..
Wil niet zeggen dat ik er voorstander van ben NO cash, zeker ni, maar als het ooit zover komt zullen we ons allemaal moeten aanpassen, zoveel is zeker...![]()
Niemand heeft hier moeilijk over gedaan . Niemand heeft zelfs mij hierop aangesproken .
Gisteren gaf ze me zelfs geld terug in mijn handen in de Lidl .
Er is maar een iemand die hier probleem mee heeft in mijn ogen en dat bent jij .
Misschien waar jij woont is dat anders maar hier is cash koning in de Aveve moet je zelfs 50 cent extra betalen als je de kaart gebruikt .
Wat jij allemaal noemt zijn voor de meeste oude mensen onmogelijk .
Zal jij eens bekijken als je 92 jaar oud bent en je komen commanderen dat je zo moet betalen .
Binnen zoveel jaar zul je misschien op je kop moeten staan om te betalen zal je met plezier komen omdraaien dan![]()
Heb er helemaal geen probleem mee, en als ze het cash afschaffen, dan is dat maar zo, zal me wel aanpassen.. of ik nu 80 of 105 ben...
Waar jij zegt extra te moeten betalen bij AVEVE als je met je kaart betaald is al verboden Sinds 9 augustus 2018 al 21 maanden dus.. zou het dus raar vinden dat AVEVE dan nog extra aanrekend..
https://news.economie.fgov.be/167741-ge ... t-de-kaart
En lees jij een nummer 9 van je eigen artikel !!!ludo schreef: ↑23 april 2020, 18:57man man man,, je moet eerst eens leren begrijpend lezen, waar haal je dat uit of waar lees je dat ,dat ik een probleem ermee zou hebben???lop schreef: ↑23 april 2020, 16:21
Nog maals , niet iedereen kan op deze manier betalen , en een winkel mag deze klant ook niet weigeren . Ten slotte heb ik gedurende deze corona crisis nooit met bankcontact betaald . Nergens , bakker , beenhouwer , aphotheek , delaize , colruyt , Aldi , lidl , hubo , Aveve , en achter patatten bij de boer![]()
Niemand heeft hier moeilijk over gedaan . Niemand heeft zelfs mij hierop aangesproken .
Er is maar een iemand die hier probleem mee heeft in mijn ogen en dat bent jij .
Misschien waar jij woont is dat anders maar hier is cash koning in de Aveve moet je zelfs 50 cent extra betalen als je de kaart gebruikt .
Zal jij eens bekijken als je 92 jaar oud bent en je komen commanderen dat je zo moet betalen .
Binnen zoveel jaar zul je misschien op je kop moeten staan om te betalen zal je met plezier komen omdraaien dan![]()
Heb er helemaal geen probleem mee, en als ze het cash afschaffen, dan is dat maar zo, zal me wel aanpassen.. of ik nu 80 of 105 ben...
Waar jij zegt extra te moeten betalen bij AVEVE als je met je kaart betaald is al verboden Sinds 9 augustus 2018 al 21 maanden dus.. zou het dus raar vinden dat AVEVE dan nog extra aanrekend..
@lop ... Mijn artikel??? is wel wat je zelf hebt geschreven hoor ,,lees hieronder ;; is pure onzin wat je schrijft. want extra betalen met je kaart is al verboden sinds 9 augustus 2018lop schreef: ↑24 april 2020, 00:32En lees jij een nummer 9 van je eigen artikel !!!ludo schreef: ↑23 april 2020, 18:57
man man man,, je moet eerst eens leren begrijpend lezen, waar haal je dat uit of waar lees je dat ,dat ik een probleem ermee zou hebben???
lop schreef: ↑Gisteren 16:21
Nog maals , niet iedereen kan op deze manier betalen , en een winkel mag deze klant ook niet weigeren . Ten slotte heb ik gedurende deze corona crisis nooit met bankcontact betaald . Nergens , bakker , beenhouwer , aphotheek , delaize , colruyt , Aldi , lidl , hubo , Aveve , en achter patatten bij de boer
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Binnen zoveel jaar zul je misschien op je kop moeten staan om te betalen zal je met plezier komen omdraaien dan
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Man ben jij echt zo'n idioot ?ludo schreef: ↑24 april 2020, 01:17@lop ... Mijn artikel??? is wel wat je zelf hebt geschreven hoor ,,lees hieronder ;; is pure onzin wat je schrijft. want extra betalen met je kaart is al verboden sinds 9 augustus 2018
Nog maals , niet iedereen kan op deze manier betalen , en een winkel mag deze klant ook niet weigeren . Ten slotte heb ik gedurende deze corona crisis nooit met bankcontact betaald . Nergens , bakker , beenhouwer , aphotheek , delaize , colruyt , Aldi , lidl , hubo , Aveve , en achter patatten bij de boer
Onder de 15€ mag een winkel nog ALTIJD kosten aanrekenen als je betaald met een bankkaart staat ook in je artikel !!!
Bij Aveve doen ze dat dan ook !
Hoef je geen idioot voor te zijn als ik het hele artikel niet volledig lees. Maar in deze heb je een punt.lop schreef: ↑24 april 2020, 02:35Man ben jij echt zo'n idioot ?ludo schreef: ↑24 april 2020, 01:17
@lop ... Mijn artikel??? is wel wat je zelf hebt geschreven hoor ,,lees hieronder ;; is pure onzin wat je schrijft. want extra betalen met je kaart is al verboden sinds 9 augustus 2018
Onder de 15€ mag een winkel nog ALTIJD kosten aanrekenen als je betaald met een bankkaart staat ook in je artikel !!!
Bij Aveve doen ze dat dan ook !
Jij twijfelde wel, anders had jij het hele art. niet gelezen en punt 9 niet ondekt..
Nogmaals @ lop :lop schreef: ↑23 april 2020, 13:20 … Nogmaals mis , er zijn nog altijd mensen zonder betaalkaarten ! Moeten deze verhongeren soms???????????
![]()
![]()
![]()
Volgens jullie moeten mijn grootouders dus niet eten omdat ze niet met een bankkaart kunnen betalen ?
Geen ENKEL winkel kan hen weigeren al staat men op zijn kop !!!
Weigeren ze dan bel je de politie , ze zullen vlug van gedacht veranderen ! Anders krijgt de winkel nog een boete er bovenop .
De discussie gaat hier over de uitzonderlijke voorwaarden tijdens de corona-crisis.
Onder deze omstandigheden heeft een handelaar het recht om uitsluitend elektronische betalingen toe te laten.
Maar hij is dan wél verplicht om dit duidelijk aan te kondigen, zodat de klanten ervan op de hoogte zijn.
Het staat iedereen vrij om een andere winkel te kiezen.
Er zijn genoeg winkels waar wél nog cash geld aanvaard wordt (en zelfs waar ze nog geen betaalterminal hebben).
Grootouders met betaalproblemen, kunnen aan (klein)kinderen of buren vragen om hun dringende boodschappen mee te brengen. (Niemand hoeft dus te "verhongeren")
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Dan zijn ze daar strafbaar, want het is al sinds geruime tijd wettelijk verboden om extra te doen betalen voor betalingen met kaarten.
Het is gewoon één van vele corona-maatregelen, zoals het 1,5 m afstand houden, alleen essentiële verplaatsingen, geen samenscholingen, enz.jeff schreef: ↑23 april 2020, 16:32 …Maar er is nog niemand die hier een verwijzing naar zulk besluit heeft gegeven als het al zou bestaan.Nefertari schreef: ↑23 april 2020, 10:11 Onder deze omstandigheden heeft een handelaar het recht om uitsluitend elektronische betalingen toe te laten.
Maar hij is dan wél verplicht om dit duidelijk aan te kondigen, zodat de klanten ervan op de hoogte zijn.
Het staat altijd vrij om voor een andere winkel te kiezen.
...
Het is géén verplichting, maar wél een recht om ervoor te kiezen door de winkeliers, mits duidelijke aankondiging. Een winkelier heeft bijgevolg het recht om klanten te weigeren indien deze zich niet aan de maatregelen houdt.
Graag uw verwijzing naar KB, wet of omzendbrief waarin dit bepaald is. Zo niet, dan heeft deze weigering van betaling met cash geld geen enkele wettelijke basis, dus geen recht enkel betaling met bankkaart toe te laten omwille van corona. Ik heb al gesteld dat veiligheid (besmettingsgevaar) geen reden kan zijn, want er gaan tal van winkelwaren door de handen van de kassiersters en die kunnen evengoed besmet zijn. Graag mijn volledige post citeren a.u.b.:Nefertari schreef: ↑24 april 2020, 13:29Het is gewoon één van vele corona-maatregelen, zoals het 1,5 m afstand houden, alleen essentiële verplaatsingen, geen samenscholingen, enz.
Het is géén verplichting, maar wél een recht om ervoor te kiezen door de winkeliers, mits duidelijke aankondiging. Een winkelier heeft bijgevolg het recht om klanten te weigeren indien deze zich niet aan de maatregelen houdt.
"Mogelijks is er thans een besluit uitgevaardigd dat tijdens deze coronacrisis cash als betaalmiddel mag geweigerd worden. Sommigen laten uitschijnen van wel, o.a.
Maar er is nog niemand die hier een verwijzing naar zulk besluit heeft gegeven als het al zou bestaan.
Nefertari schreef: Gisteren 10:11
"Onder deze omstandigheden heeft een handelaar het recht om uitsluitend elektronische betalingen toe te laten.
Het staat altijd vrij om voor een andere winkel te kiezen."
Eigenlijk is er geen enkele rationele, logische grondslag om in de huidige omstandigheden omwille van veiligheidsredenen de betaling met cash geld te weigeren. De kassiersters nemen voortdurend winkelwaren vast die evengoed besmet kunnen zijn. Maar geldbiljetten aannemen, dat gaan ze dan omwille van besmettingsgevaar weigeren terwijl die niet meer of minder besmet kunnen zijn dan de goederen die net door hun handen (met handschoenen) gegaan zijn.
Thans betaling met cash geld weigeren omwille van de veiligheid is dus een drogreden waardoor het gemakkelijker wordt om op termijn het gebruik van cash geld definitief te bannen."
Eindelijk een verstandige mens op dit forum , ahahaha
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
"gewoon één van de vele corona-maatregelen"?Nefertari schreef:
Onder deze omstandigheden heeft een handelaar het recht om uitsluitend elektronische betalingen toe te laten.
Het staat altijd vrij om voor een andere winkel te kiezen.Het is gewoon één van vele corona-maatregelen, zoals het 1,5 m afstand houden, alleen essentiële verplaatsingen, geen samenscholingen, enz.
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Ik heb het dan zelf maar eventjes opgezocht bij de faq:
"Mag ik nog met cash geld betalen?
Elektronische betalingen worden aangemoedigd. Cash geld is niet besmet, maar door elektronisch te betalen respecteer je de sociale afstand."
bron: https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/
Waar staat dat dan dat winkeliers recht hebben uitsluitend elektronische betalingen toe te laten?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dan ben ik toch ook een van de achterlijken van dit forum...
Dat artikel - helemaal gelezen
- bevestigt toch net dat er geen extra kosten mogen aangerekend worden voor betalingen met bankkaart. Blijkbaar mag er een ondergrens bepaald worden door de winkelaar om elektronische verrichtingen te weigeren, maar dat wil nog niet zeggen dat je een kost mag aanrekenen onder die ondergrens!
Dat artikel - helemaal gelezen
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Nee hoor. Je hebt het helemaal juist. Het is VERBODEN nog kosten aan te rekenen voor electronisch betalen. Al ruim 2 jaar.JanPeeterss schreef: ↑24 april 2020, 15:58 Dan ben ik toch ook een van de achterlijken van dit forum...
Dus ook bij 'den boerenbond'. En een halve euro zal het al helemaal nooit geweest zijn, was meestal iets in de buurt van 15 cent.
fgov.be schreef: 1. Handelaars mogen dus geen enkele kost voor betalingen met bankkaart meer aanrekenen?
Dat klopt. Sinds 9 augustus 2018 is het verboden voor handelaars om een toeslag of extra kost te vragen aan de klant voor betalingen met een betaalkaart of voor betalingen via overschrijving of domiciliëring. Voordien kon een handelaar wel extra kosten aanrekenen, maar enkel om de werkelijke kost te dekken die hij maakte voor het aanbieden van elektronische betalingen. Hij mocht er met andere woorden geen winst op maken. Maar sinds 9 augustus 2018 moet de consument nergens meer extra betalen wanneer hij met de kaart betaalt.
2. Voor welke kaarten of soort betalingen?
Voor alles.