Welk percentage van spaargeld vastzetten in termijnrekeningen?
TIP
Re: Welk percentage van spaargeld vastzetten in termijnrekeningen?
Ongeveer 20-25% van mijn spaargeld zit in termijnrekeningen bij Medirect (wel allemaal termijnen van 5 jaar).
Dit jaar is er 1 ten einde gekomen. Begin en eind volgend jaar komen de 2 volgende vrij.
In 23, 24 en 25 komen de resterende vrij.
Of ik volgend jaar het vrij gekomen geld terug in een termijnrekening stop of niet, zal afhangen of ze dan nog minsten 1.05% netto geven (of meer). Is het minder, dan doe ik het niet meer.
Ongeveer een 6-7% heb ik ook nog in een tak-21 steken, maar ook hier zijn de percentages serieus gedaald, en twijfel ik of het voorlopig nog nuttig is om bij te storten.
Dit jaar is er 1 ten einde gekomen. Begin en eind volgend jaar komen de 2 volgende vrij.
Of ik volgend jaar het vrij gekomen geld terug in een termijnrekening stop of niet, zal afhangen of ze dan nog minsten 1.05% netto geven (of meer). Is het minder, dan doe ik het niet meer.
Ongeveer een 6-7% heb ik ook nog in een tak-21 steken, maar ook hier zijn de percentages serieus gedaald, en twijfel ik of het voorlopig nog nuttig is om bij te storten.
annetje schreef: ↑2 juli 2020, 10:32 Ongeveer 20-25% van mijn spaargeld zit in termijnrekeningen bij Medirect (wel allemaal termijnen van 5 jaar).
Dank je wel voor je mening. Ik zal het ook zo doen.
Geld dat je voor een lange tijd niet nodig hebt, kan je beter beleggen in aandelen(fondsen of ETF), dat geeft een veel hoger rendement, je vermindert het risico door het te spreiden over verschillende sectoren
Met covid hebben aandelen een flinke tik gekregen, maar als je tijd hebt om dat gewoon te laten staan, heb je op termijn toch nog meer rendement dan op een termijnrekening, vooral nu de rente zo enorm laag is.
Ik heb bovendien flink wat fondsen bijgekocht op het moment dat ze praktisch op hun laagste punt stonden, en daarop heb ik nu ongeveer 20% rendement.
Met covid hebben aandelen een flinke tik gekregen, maar als je tijd hebt om dat gewoon te laten staan, heb je op termijn toch nog meer rendement dan op een termijnrekening, vooral nu de rente zo enorm laag is.
Ik heb bovendien flink wat fondsen bijgekocht op het moment dat ze praktisch op hun laagste punt stonden, en daarop heb ik nu ongeveer 20% rendement.
Ik heb al een serieus bedrag belegd in aandelen en fondsen, dit bij Deutsche Bank. Het systeem dat ik daar heb, heet DB Personal. Ik ben er heel tevreden over. Zelfs in deze coronatijden. Maar je mag niet al je eieren in hetzelfde mandje leggen hé? Vandaar dat ik nu de termijnrekeningen aan het verkennen ben.mbbs schreef: ↑2 juli 2020, 14:56 Geld dat je voor een lange tijd niet nodig hebt, kan je beter beleggen in aandelen(fondsen of ETF), dat geeft een veel hoger rendement, je vermindert het risico door het te spreiden over verschillende sectoren
Hier zo'n 40%. Het is het gewoon het 'stabiele' gedeelte van m'n portefeuille. Minder risico dan met obligaties, en meer rendement dan spaarboekje.
Ik gebruik de 5jaar termijnrekeningen van Medirect.
Ben toch benieuwd waarin iedereen die hierboven 0% heeft geantwoord het stabiele gedeelte van z'n portefeuille belegt?
Ben toch benieuwd waarin iedereen die hierboven 0% heeft geantwoord het stabiele gedeelte van z'n portefeuille belegt?
Het stabiele gedeelte staat op een spaarrekening bij de bank die me de hoogste getrouwheidspremie biedt.
Ieder jaar bekijk ik of de bank nog steeds de hoogste spaarrente geef, en ik verander van bank voor het gedeelte sparen indien dat niet het geval is.
Verder doe ik ook aan lange termijn en pensioensparen, wegens fiscale aftrekbaarheid.
Mijn zichtrekening, en ongeveer 65% van de aandelen en fondsen zitten bij Keytrade, de rest staat bij BNP (was erfenis van overleden vader) en ik ben op zoek naar een beter alternatief voor BNP, wegens te hoge kosten, trage verwerking van orders, onoverzichtelijke PC banking en hun politiek om in de wapen industrie te investeren.
- > suggesties zijn welkom. (dynamisch tot zeer dynamisch beleggingsprofiel)
Laatst gewijzigd door mbbs op 2 juli 2020, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
- spaarrekeningen (om reden aangehaald in m'n antwoord)
- een oude TAK 21 (2% gegarandeerd tot eind dit jaar)
- onze groepsverzekering is ook zeer defensief
- vastgoed in onze portefeuille beschouw ik ook als stabiel.
De verdeling van onze roerende bezittingen is als volgt (buiten onze noodbuffer):
- cash op spaarrekeningen en zichtrekeningen: 20%
- tak 21 verzekeringen: 2%
- termijnrekeningen: 14% (Medirect, CKV, Izola)
- groepsverzekering: 27%
- aandelen, obligaties, grondstoffen: 38%
- cash op spaarrekeningen en zichtrekeningen: 20%
- tak 21 verzekeringen: 2%
- termijnrekeningen: 14% (Medirect, CKV, Izola)
- groepsverzekering: 27%
- aandelen, obligaties, grondstoffen: 38%
Termijnrekeningen zijn niet meer interessant omdat de intrestvoet zo laag is en de roerende voorheffing 30% bedraagt. Het lijkt me beter om geld op een spaarrekening te zetten. Het brengt ook bijna niets op, maar je kunt er altijd onmiddellijk aan als het echt nodig zou zijn. De beste termijnrekening op 5 jaar brengt ongeveer 0,5% meer op dan de beste spaarrekening.Stiletto schreef: ↑2 juli 2020, 18:09 Hier zo'n 40%. Het is het gewoon het 'stabiele' gedeelte van m'n portefeuille. Minder risico dan met obligaties, en meer rendement dan spaarboekje.
Voor 0,5%/jaar geld 5 jaar vastzetten dat lijkt me toch echt overdreven.
Er is natuurlijk wel een hypothetisch scenario dat de rente op spaargeld negatief zou worden, dan heb je toch een vast positief rendement op een termijnrekening.
Ik herinner me hier nog forumleden die werden uitgelachen omdat ze hun geld op termijnrekeningen vastzetten aan 3%. Niemand had toen kunnen voorspellen dat die 3% een fantastisch rendement is.
Ga nooit zomaar uit van het algemeen verwachte op basis van de huidige situatie. Keer op keer blijkt de toekomst toch nog iets anders te zijn.
Ik herinner me hier nog forumleden die werden uitgelachen omdat ze hun geld op termijnrekeningen vastzetten aan 3%. Niemand had toen kunnen voorspellen dat die 3% een fantastisch rendement is.
Ga nooit zomaar uit van het algemeen verwachte op basis van de huidige situatie. Keer op keer blijkt de toekomst toch nog iets anders te zijn.
+1MoreOrLess schreef: ↑8 augustus 2020, 17:43 Ga nooit zomaar uit van het algemeen verwachte op basis van de huidige situatie. Keer op keer blijkt de toekomst toch nog iets anders te zijn.
Mij verklaarden ze in de tijd ook goed zot toen ik voor jaren een bedrag op een pensioenspaarverzekering vastzette tegen 'slechts' een gegarandeerd minimumrendement (excL winstdeelname) van 4.75%.
Idem om geld vast te zetten voor meerdere jaren op obligaties met 30 % RV.
Wie lacht er nu al en nog enkele jaren?
@ Lila B
Zou toch niet teveel vastklikken in termijnrekeningen momenteel.
Misschien beter cash op spaarrekening zetten (ook al brengt het niets op).
Als je een gedeelte in termijnrekeningen wil zetten zou ik maximaal 10 % nemen, en dit bij ME Direct aangezien zij blijkbaar nog 1,05 % geven momenteel.
Lager dan 1,00 % zou ik zeker mijn centen niet vastklikken over meerdere jaren, maar in het kader van het spreiden kan dit voor jou wel een heel goeie zaak zijn (en we weten toch nooit wat de toekomst brengt).
Spreiden, spreiden, spreiden kan zeker nooit geen kwaad.
Succes !
Groeten.
Realistje
Zou toch niet teveel vastklikken in termijnrekeningen momenteel.
Misschien beter cash op spaarrekening zetten (ook al brengt het niets op).
Als je een gedeelte in termijnrekeningen wil zetten zou ik maximaal 10 % nemen, en dit bij ME Direct aangezien zij blijkbaar nog 1,05 % geven momenteel.
Lager dan 1,00 % zou ik zeker mijn centen niet vastklikken over meerdere jaren, maar in het kader van het spreiden kan dit voor jou wel een heel goeie zaak zijn (en we weten toch nooit wat de toekomst brengt).
Spreiden, spreiden, spreiden kan zeker nooit geen kwaad.
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Succes !
Groeten.
Realistje
De termijnrekeningen van MeDirect zijn wel serieus gezakt, maar ik denk dat zij dit wel weet.
Een fantastisch rendement is nu misschien toch wel een beetje overdreven. Het is OK voor weinig risico te nemen. Maar echt een speciaal goed rendement (= 2.1% netto) valt dat nu toch ook niet te noemen.MoreOrLess schreef: ↑8 augustus 2020, 17:43 Ik herinner me hier nog forumleden die werden uitgelachen omdat ze hun geld op termijnrekeningen vastzetten aan 3%. Niemand had toen kunnen voorspellen dat die 3% een fantastisch rendement is.
Hangt er gewoon vanaf wat je doelstelling is.
Niet iedereen wil risico nemen en in het bezit zijn van steeds oplopende spaarrekeningen en rendementen.
Mijn doelstelling is bv. dat mijn spaargeld in zijn totaliteit de inflatie weerstaat.
En dat de totale uitgaven gedekt zijn door de som van alle inkomsten.
Meer moet dat niet zijn.
Alles boven de 2% netto vind ik dus een zeer mooi resultaat.
Of dat fantastisch is of zeer mooi of mooi is louter een individuele uitdrukking.![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Niet iedereen wil risico nemen en in het bezit zijn van steeds oplopende spaarrekeningen en rendementen.
Mijn doelstelling is bv. dat mijn spaargeld in zijn totaliteit de inflatie weerstaat.
En dat de totale uitgaven gedekt zijn door de som van alle inkomsten.
Meer moet dat niet zijn.
Alles boven de 2% netto vind ik dus een zeer mooi resultaat.
Of dat fantastisch is of zeer mooi of mooi is louter een individuele uitdrukking.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)