Welk percentage van spaargeld vastzetten in termijnrekeningen?
TIP
Welk percentage van spaargeld vastzetten in termijnrekeningen?
Welk percentage van jullie spaargeld zouden jullie vastzetten in termijnrekeningen?
Onze hypotheek is geregeld. De kinderen studeren nog. Ik heb ook vast werk. Ik kan zeker de eerste vijf jaar geen wijzigingen in werk- of woonpatroon verwachten.
Onze hypotheek is geregeld. De kinderen studeren nog. Ik heb ook vast werk. Ik kan zeker de eerste vijf jaar geen wijzigingen in werk- of woonpatroon verwachten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Welk percentage van spaargeld vastzetten in termijnrekeningen?
Afhankelijk van het doel en de horizon van het geld. Als je het langer kan missen zal je een hogere intrest krijgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Geen. 0% dus.
Intrest op termijnrekeningen is dusdanig laag - mede door de 30% RV waar je niet onderuit kan bij termijnrekeningen - dat je sowieso waarde verliest door inflatie. Dan hou ik liever de controle over m'n verdampend spaargeld onder de vorm van spaarrekeningen.
Als je per sé geld vastrentend wil vastzetten voor langere termijn zou ik eerder voor een TAK 21 genre Patronale gaan.
Intrest op termijnrekeningen is dusdanig laag - mede door de 30% RV waar je niet onderuit kan bij termijnrekeningen - dat je sowieso waarde verliest door inflatie. Dan hou ik liever de controle over m'n verdampend spaargeld onder de vorm van spaarrekeningen.
Als je per sé geld vastrentend wil vastzetten voor langere termijn zou ik eerder voor een TAK 21 genre Patronale gaan.
Een zeer nuttige en waardevolle reactie waar je als gebruiker geen zak mee bent.
Wat is jouw reden van 0%? Dan kan de persoon zich tenminste inbeelden of dit met zijn of haar profiel overeenkomt.
Ik persoonlijk heb ongeveer 20% op lange termijn van zitten (nog 5 jaar) en zit in een gelijkaardige situatie (huis gekocht, lening gaat vlot en heb nog veel achter de hand).
Ik ben wel defensief in beleggen waardoor 30 à 40% in meer risicovolle dingen zitten. Gezien anders een deel zou rotten op een spaarrekening heb ik een stuk vastgezet.
Ik besef dat door inflatie eigenlijk je geld minder waard wordt, maar op een spaarrekening is het nog erger.
Een veel groter bedrag in risicovolle dingen beleggen zie ik niet zitten gezien beleggingshorizon max 5 jaar is.
Is het alternatief dus de klassieke spaarrekening dan kan je er eventueel over nadenken. Besef wel dat veel van die producten instap, uitstap en wat taksen met zich meebrengen waardoor de magere interest dat je nog maar krijgt nog kleiner wordt.
Sommige zullen ook redeneren dat de overheid mogelijk de taksen zou verhogen als men een ei legt over wie de Corona crisis mag betalen. Maar goed, stop je geld dan onder een matras.
Moest ik 100% zeker zijn dat waar ik nu woon ook effectief zou in willen blijven wonen zou ik wat agressiever zijn gegaan.
Hier ook 0%.
Koop dan een obligatie van J&J met maturiteit in 2027 ofzo.
Koop dan een obligatie van J&J met maturiteit in 2027 ofzo.
0%
Zelfde reden als Oudere jongere.
Je 'verliest' bijna evenveel als bij een termijnrekening maar je kan onmiddellijk actie ondernemen als er zich een opportuniteit of noodwendigheid aandient.
De netto opbrengst van een termijnrekening weegt niet meer op tegen het verlies van vrij te kunnen omgaan met je geld.
Je 'verliest' bijna evenveel als bij een termijnrekening maar je kan onmiddellijk actie ondernemen als er zich een opportuniteit of noodwendigheid aandient.
De netto opbrengst van een termijnrekening weegt niet meer op tegen het verlies van vrij te kunnen omgaan met je geld.
+1, nu duidelijk SM... ?Jefdewit schreef: ↑1 juli 2020, 22:09 0%
En dat is een zeer goede reden daar niet van.
Nu kan de TS tenminste oordelen in welk scenario die zit. Zoekt de persoon de beste opportuniteit om aan te kopen of boeit het hen niet (wil men het risico niet nemen) en zoekt men een net iets beter rendement dan een klassieke rekening.
Als je zoals bij mij toch zeker weet dat je 5 jaar dat geld anders op een spaarrekening zouden houden dan is een termijnrekening misschien niet zo'n slecht idee.
Moest er toch een opportuniteit uit de lucht vallen, dan heb ik wel nog de cash om erop in te gaan.
Ieder zijn ding, maar aan Patronale hang je wel ineens voor 8 jaar tamelijk vast en je moet die 2 % ophoesten in het begin. Het is ook niet zo zeker dat Patronale de volgende 8 jaar meer opbrengt dan bv. de termijnrekening op 5 jaar van MeDirect. En al helemaal niet die van Izola (maar dan weet vadertje staat er wel van natuurlijk omdat die in Malta zitten). En de Tak 21 is al een hele tijd uit het vizier gebleven bij taksverhogingen.
En bij welke bank zou je die termijnrekening dan willen openen?
https://www.spaargids.be/sparen/termijn ... 60&tktype=
Bij de meeste klassieke banken ligt de rente rond of zelfs onder het wettelijke minimum van de spaarrekening.
Bij KBC heb je bv een rente van 0.007%
Als je binnen België wil blijven, heb je maar 1 keuze en dat is MeDirect die nog 1.05% geeft.
Als je dus € 10.000 vastzet, geeft dit een rente van €105 per jaar.
Open je bij MeDirect een spaarrekening (de maandsparen buiten beschouwing gelaten) geeft je €40 per jaar rente.
Aan jou om te beoordelen of die €65/jaar verschil groot genoeg is om je geld voor 5j vast te zetten.
Bij de meeste klassieke banken ligt de rente rond of zelfs onder het wettelijke minimum van de spaarrekening.
Bij KBC heb je bv een rente van 0.007%
Als je binnen België wil blijven, heb je maar 1 keuze en dat is MeDirect die nog 1.05% geeft.
Open je bij MeDirect een spaarrekening (de maandsparen buiten beschouwing gelaten) geeft je €40 per jaar rente.
Aan jou om te beoordelen of die €65/jaar verschil groot genoeg is om je geld voor 5j vast te zetten.
Ik heb er al een paar bij MeDirect en bij CKV. Mijn vraag is eerder hoeveel procent van mijn spaargeld ik zou kunnen inleggen.anonymous schreef: ↑2 juli 2020, 07:52 En bij welke bank zou je die termijnrekening dan willen openen?
Ik behoor tot de nulpercentgroep.
Je zal het dus aan iemand anders moeten vragen.
Ik bedoelde dat niemand jouw situatie zo goed kent als jijzelf.
Uiteindelijk zal je het dus zelf moeten bepalen want ieders advies gaat meestal uit van de eigen situatie en dat moet niet noodzakelijk dezelfde zijn als de jouwe.
Je zal het dus aan iemand anders moeten vragen.
Ik bedoelde dat niemand jouw situatie zo goed kent als jijzelf.
Uiteindelijk zal je het dus zelf moeten bepalen want ieders advies gaat meestal uit van de eigen situatie en dat moet niet noodzakelijk dezelfde zijn als de jouwe.